ادعای حل سریع مشکلات معیشتی مردم با احیای وزارت بازرگانی قابل پذیرش نیست

ادعای حل سریع مشکلات معیشتی مردم با احیای وزارت بازرگانی قابل پذیرش نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وعده رئیس جمهور در بهبود سریع معیشت مردم با تشکیل وزارت بازرگانی فرافکنی است، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی کار ساده‌ای نیست و دارای یک فرآیند طولانی خواهد بود.
سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ادعای رئیس جمهور در مورد بهبود شرایط معیشتی مردم یک هفته پس از تشکیل وزارت بازرگانی امکان‌ پذیر است، گفت: آقای رئیس جمهور با طرح مجدد این موضوع فرافکنی می‌کند زیرا بحث تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی آنچنان تحولی در نظام توزیع ایجاد نخواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تعدد وزارتخانه برای کشور آفت است، گفت: براساس اسناد بالادستی افزایش وزارتخانه‌ها خلاف قانون است.

وی اظهار داشت: تشکیل یک وزارتخانه کاری زمان بر است و آن قدر راحت نیست که ظرف یک هفته یا حتی چند ماه مشکلات بازرگانی کشور حل شود.

مقدسی با بیان اینکه اساسا ساختار دولت معیوب است، بیان داشت: باید این ساختار معیوب اصلاح شود و بدنه دولت چابک شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت باید براساس ضوابط، مدیرانی توانمند و خلاق انتخاب کند و افراد توانمند را در جای خودشان قرار دهد ضمن اینکه اختیارات استان‌ها را بیشتر کند.

وی بیان داشت: در صورتی که اصلاح ساختاری صورت نگیرد و سامانه تجارت الکترونیک به صورت کامل شکل نگیرد و عملکرد دولت در حوزه تجارت در چنین سامانه‌هایی قابل رصد نباشد و تنفیذ اختیار به استان‌ها صورت نگیرد و مدیران استانی مجبور باشند برای کوچکترین اقدامی اجازه وزارتخانه‌ را بگیرند و استانداران هم فاقد اختیارات ویژه باشند حتی تشکیل وزارت بازرگانی هم مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی کار ساده‌ای نیست و دارای یک فرآیند طولانی خواهد بود، بیان داشت: تجارب گذشته نشان می‌دهد که به هیچ وجه تشکیل وزارت بازرگانی و تعدد وزارتخانه‌ها اثر بخشی لازم را ندارد به همین دلیل هم در دو مرحله طرح و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رد شده است.

* وعده بهبود معیشت مردم با تشکیل وزارت بازرگانی فرافکنی است

مقدسی با بیان اینکه عنوان کردن این موضوع که مشکلات معیشتی مردم با تشکیل وزارت بازرگانی حل می‌شود، یک فرافکنی است، بیان داشت: آقای رئیس جمهور به جای تکرار موضوعی که در عمل قابل ادعا و اثبات نیست به اصلاح ساختار بپردازد و در اسرع وقت شرح وظایف وزارت‌‌خانه‌ها را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه اگر این اقدامات انجام شود خود به خود زمینه رشد و پویایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش بازرگانی فراهم می‌شود، گفت: این ادعا که با تشکیل وزارت بازرگانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکلات معیشتی حل می‌شود قابل پذیرش نیست.

* وزیر صمت به عنوان عضو کابینه نمی‌تواند با سیاست‌های رئیس جمهور مخالفت کند

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا رحمانی وزیر صمت با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است و آیا وی نمی‌تواند مسئولیت بخش بازرگانی را بر عهده بگیرد، بیان داشت: شاید آقای رحمانی وزیر صنعت خیلی از تشکیل وزارت بازرگانی رضایت نداشته باشد اما به این دلیل که می‌خواهد از سیاست‌های آقای روحانی تبعیت کند در عمل مخالفت خود با تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام نمی‌کند.

مقدسی با بیان اینکه بنظرم بدنه وزارت صمت با این موضوع موافق نیستند و حتی ممکن است که وزیر صنعت هم با تشکیل وزارت بازرگانی موافق نباشد، افزود: واقعیت آن است که چون دولت نسبت به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی اصرار دارد شاید آقای رحمانی به عنوان وزیر کابینه روحانی به نوعی ناچار باشد که از رئیس جمهور تبعیت کند.

وی افزود: بنظرم اگر بدنه وزارت صمت به راحتی می‌توانستند در این مورد اظهار نظر کنند و برای آنها تبعات نداشت آنها هم مخالفت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام می‌کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن و حتی برخی کشورهای اروپایی هم دارای وزارت بازرگانی و صنعت مشترک هستند حتی در بسیاری از کشورها وزارت اقتصاد هم با این وزارتخانه ادعام شده و در مجموع صنعت، اقتصاد و بازرگانی آنها دارای یک مدیریت واحد است.

* تعدد وزارتخانه‌ها به نابسامانی‌ها دامن می‌زند

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت منسجم نیست، بیان داشت: تعدد وزارتخانه‌ها به نابسامانی‌ها دامن می‌زند.

مقدسی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی زمان‌بر است بیان داشت: حتی ممکن است در صورت موافقت با تشکیل وزارت بازرگانی و تا زمان شروع به کار این وزارتخانه شرایط کشور به حالت عادی برگردد و آن‌گاه عده‌ای بگویند وجود وزارت بازرگانی ضرورتی ندارد و دوباره بحث ادغام مطرح شود.

وی با بیان اینکه با احساسات مشکلات کشور حل نمی‌شود، گفت: روحیه جهادی را از دولت انتظار داریم و انتظار می‌رود که دولت اصلاح ساختار را با شجاعت و فوری آغاز کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از اصلاح ساختار حمایت می‌کند، گفت: اما مجلس با فرافکنی موافق نیست و اگرچه دو بار طرح تشکیل وزارت بازرگانی رد شده این بار هم در مجلس رد خواهد شد.
۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۲۴۴