انتقاد صادرکنندگان نفتی از نبود نهاد ریگلاتوری نفت

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی گفت: اگر نهاد رگولاتوری موافقت کند کار گروهی تشکیل می‌شود که در آن پس از فروش نفت، اسنادی تحویل می‌دهیم که از بروز فساد جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: در سال ۹۷ طبق گزارش بانک مرکزی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ اختصاصی دادند که باعث هرج و مرج شد.

او بیان کرد: در سال گذشته با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی درآمد روزانه دولت ۴۴۵ میلیارد تومان بود در حالی که امسال در آمد دولت به بیش از ۱۱ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسیده است، تفاوت این ۲ عدد ۷۰۰ میلیارد تومان در روز است که ناشی از پیشنهادات بخش خصوصی بود همین امر باعث کاهش رانت و افزایش درآمد دولت شده است.

سخنگوی اتحادیه فرآورده های نفتی گفت: اگر نهاد رگولاتوری موافقت کند کار گروهی تشکیل می شود که در آن پس از فروش نفت، اسنادی تحویل می دهیم که اینگونه می توان از بروز فساد جلوگیری کرد.

او درباره بورس گفت: در رابطه با موضوع خوراک باید گفت وقتی نفت را به قیمت پایین تر می فروشیم، نباید قیمت فوب خلیج فارس را مبنا قرار داد.

در ادامه مراسم فرزان گلچین نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در سال گذشته افزایش قیمت داشتیم که متاسفانه تاثیرات منفی گذاشت. تمامی ارکان کشور از ابتدای سال بنا را بر رونق تولید و صادرات قرار دادند، در یک سال اخیر نوسان‌های متفاوتی در نرخ ارز رخ داد.

حسینی گفت: بحث جدا شدن بودجه از نفت ممکن است خیلی تاثیر گذار نباشد. دیوان عدالت اداری و شورای رقابت مکاتبه ای برای تاسیس ریگلاتوری ارسال کرده‌اند تا قبل تاسیس nioc ورود کند. بازار قیر عراق به قضیه نفت ورود کرده و باعث شده بازار ترکیه از ایران خارج شود که با این کار پایین دستی ها را خلع صلاح می کنند. هم اکنون در آمد مالیات جایگزین در آمد نفت شده است.

سخنگوی اتحادیه فرآورده های نفتی گفت: طی یک ماه گذشته بازار نفت تاثیر فراوانی از نوسانات ارز گرفته است، ما نیازمند یک برنامه ریزی در این بخش هستیم، قیمت خوراک نفت تا پایان سال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.

۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۶
تعداد بازدید : ۳۸۱