اعضای OPEX:نفت وفرآورده ۴۰ دلاری را به چینی ها می فروشید به ما هم بفروشید

فرزین سوادکوهی-ایران پترونت:به رغم آرامش ظاهری ای که این روزها بر بازار همیشه ملتهب فرآورده های صادراتی نفتی حاکم است، امواج جدید مخرب دیگری حیات این وجه از وجوه اقتصاد نفتی ایران را تهدید می کند.با تلاطم قیمتی نفت در جهان که آثارش دامن نفت ایران را هم گرفته ، صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی یک بار دیگر در برابر آزمونی سخت باید یه صف شوند تا شاید از پس این مصیبت جدید نیز بربیایند.بی تفاوتی و یا اهمال نهاد های تصمیم گیر و فقدان یک سازوکار تنظیم گر قیمت خوراک ، مانند همیشه فعالان این بخش از صنعت نفت ایران را متاثر ساخته به گونه ای که آنها نمی دانند افق پیش روی چند روز آینده شان چگونه خواهد بود و ناگفته پیداست در چنین ساختار مریضی، صحبت از چشم انداز تجارت های موجه نفتی به یک شوخی بیشتر شبیه خواهد شد.
۵٫۷ میلیون بشکه نفت از تولیدات عربستان سعودی کم و بازار نیز به تبع این موضوع تاثیرات قابل اشاره ای را پذیرا شده است و این در حالی است که دستگاه های تصمیم گیر نرخ خوراک فرآورده، سردرگم وبی هدف، بر پایه ابداعات من درآوردی روزانه هر بار،در خصوص تعیین قیمت یک هنگامه بپا می کنند.

صادرکنندگان فرآورده های نفتی همچنان اصرار دارند که نهاد رگولاتوری هرچه سریع تر تاسیس شود تا شاید آرامشی تسکین بخش بر این بازار حاصل گردد و در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به “رونق تولید” مسما شده ، بتوان به تغییر و بهبود شرایط بازرگانی فرآورده های نفتی چشمی امیدوارانه دوخت.

سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گازو پتروشیمی دریک نشست خبری، برای برون رفت از مشکلات اخیر پیشنهاداتی را ارائه می دهد که اگر اجرایی شود می تواند حتی بار دولت را نیز از این آشفتگی سبک تر کند.

او می گوید:وزارتخانه گاهی نرخ های متوسط صادراتی را سالانه و گاهی بر پایه فرمول های به اصطلاح”پیپری” و کاغذی اعلام می کند که البته هیچکدام از این فرمول ها هم سازوکار مشخص و درستی ندارد.

حسینی ادامه می دهد: تقاضای فعالان بخش خصوصی صادرات فرآورده این است که قیمت‌های واقعی فروش نفت برای صادرات در فرمول تعیین نرخ خوراک برای صنایع پایین‌دستی و پالایشی در نظر گرفته شود که در این صورت قطعا تخفیف بیشتری شامل صنایع پایین‌دستی خواهد شد.

سحنگویOPEXسپس ادامه می دهد که اگر نهادی تصمیم گیر تحت عنوان رگولاتوری وجود داشت هم اکنون این گره های بوجود آمده نیز بازتر شده بود واین فعالان اقتصادی در صنایع پایین دستی تکلیف خود را با نوسانات پیش آمده روشن تر می دیدند.

این فعال بخش خصوصی معتقد است با این کج دار و مریز نمی توان به حیات اقتصادی ادامه داد چرا که هم باید برای بی ثباتی قیمت نفت با ماجراهای پیش آمده جدید روبرو شد و هم از پس بی قاعدگی قیمت خوراک برآمد.

او ادامه می دهد: نمونه بارزتاثیر این بی مبنایی این است که کار به جایی رسیده که قیمت وکیوم باتوم تا ۴۳ درصد افزایش یافته است.

حسینی در عین حال تاکید می کند که در بدنه مدیریتی وزارت نفت مخالفت آشکاری برای تشکیل رگولاتوری دیده نمی شود که بگوییم آنها نمی خواهند ما نهاد تنظیم گر داشته باشیم، اما در عین حال اراده ای هم برای این تاسیس مشاهده نمی کنیم.

سعید رفیعی فر دبیرکل OPEXنیز در همین نشست خبری تصریح می کند که باید از درس های سالیان پیش در موقعیت های مشابه پند گرفت و دولت و نهادهای زیربط نیزنباید دوباره صادرکنندگان را در دام سو استفاده ها و رانت ها و مفسده های پیش رو بیا ندازند.

رفیعی فر اضافه می کند: وضعیت اصلا خوب نیست و اگر به راهکارهای اتحادیه وقعی گذاشته نشود آثار مخربی که پیش از این نیز تجربه شده بود دیگر بار رخ خواهد نمود.

او معتقد است بخش خصوص هم تا حدی توان تحمل چنین فشارهایی را دارد و دولت هم باید بداند که این فنر که تاکنون با فشار مولفه های دستوری جمع شده بود حال دیگر توانی برای کسی باقی نخواهد گذاشت و به زودی در خواهد رفت و بدنبال آن تاثیرات منفی این تصمیم گیری ها احساس خواهد شد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی تاکید دارد رویکردهای مسئله سازی مانند اختصاص ارز۴۲۰۰ تومانی که در آن شرایط برگزیده شد نیز درست نبود و منشا آشفتگی و فساد در بخش‌های مختلف اقتصاد به ویژه نفت و گاز شد و صف‌های طولانی برای وارادات شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۸، سامانه نیما به تعادل رسید و ارز با کمترین اختلاف و بحران برای تامین کالا تخصیص پیدا کرد، گفت:‌ اثر تعادل ارزی، اولین تاثیر را روی درآمدهای نفتی دولت داردکه شامل صادرات و فروش داخلی به پالایشگاه‌ها می‌شود.

با این احوال به نظر می رسد تجربه موفقی که سه سال پیش با تکیه بر پیشنهاداتOPEXاز سر گذرانده شده بار دیگر مورد غفلت قرار گرفته است.

فعالان بخش خصوصی صادرات فرآورده های نفتی می گویند چرا تسهیلاتی که برای فروش نفت و فرآورده به خارجی ها تعلق می گیرد برای صادرکنندگان داخلی در نظر گرفته نمی شود.آنها می پرسند اگر قرار است نفت وفرآورده ۴۰ دلاری را دراختیار چینی ها و دیگر کشورها قرار دهیم چرا همین کار را برای داخلی ها نمی کنیم و این تبعیض تمام عیار چه زمانی قرار است پایان یابد.
۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۳۸۱