قیمت خوراک فراورده های نفتی واقعی نیست

اعضا هیات مدیره اتحادیه فراورده های نفتی در نشست خبری امروز به اجماع تاکید کردند که قیمت خوراکی که از سوی انجمن صنفی پالایش نفت و پالایشگاه های کشور تعیین می شود واقعی نیست و منجر به افزایش قیمت فراورده ها شده است.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی از نشست خبری امروز(9 مهرماه 98) هر یک از اعضا مخالفت خود را نسبت به تعیین نرخ خوراک اعلام کردند. حمید حسینی به عنوان سخنگوی این اتحادیه اظهار داشت: شرکت نفت خود را از بحث قیمت گذاری خارج کرده است و به انجمن پالایش صنعت نفت سپرده و این موضوع باعث شده است که بحث قیمت گذاری عملا توسط پالایشگاه ها صورت گیرد. به عبارتی پالایشگاه ها بر اساس فرمول قیمت را تعیین می کنند و یک بخش از آن قیمت فوت خلیج فارس است درحالیکه گاهی اوقات این قیمت فوب با قیمت کاغذی تفاوت دارد و به عبارتی در نهایت قیمت واقعی به دست نمی آید.
به گفته وی اگر قیمت واقعی فروش را در نظر بگیریم می بینیم که تخفیف بیش از 5 درصد فوب خلیج فارس بوده است و واقعی نبودن قیمت خوراک و بالابودن آن نیز به محصول نهایی تسری پیدا کرده و منجر به افزایش فراورده ها می شود.
حسینی در زمینه افزایش قیمت فراورده ها گفت: وی بی 43 درصد، لوب کات 48 درصد ، آیروسایکل 40 درصد افزایش داشته اند؛ به طوری که تاکنون افزایش قیمت در سطح منطقه بالای 40 درصد نبوده است.
وی افزود: تعیین قیمت توسط پالایشگاه ها و خروج شرکت نفت از بحث قیمت گذاری باعث شده است که این سودآوری برای پالایشگاه ها و یک امتیازی برای آنهاست؛ به طوری که سال گذشته پالایشگاه ها 7 درصد در فروش سود خالص داشتند یعنی روزانه 150 میلیون دلار از فروش، سود خالص به دست می آورند و این سودآوری شامل پالایشگاه های فرسوده و مصطحلک نیز می شود.
افزایش قیمت مشکلی برای صادرات فراورده بوجود آورده است به طوری که بر فرض عراق توانسته است وارد بازار قیر شود و بازار ترکیه که بازار ایران بود را به دست بگیرد و روزانه 10 هزار تن بار به ترکیه صادر کند؛ لذا با توجه به تقویت بازار باید صنایع پایین دست را حمایت کنیم، اگر تقویت نشوند این یعنی از دست دادن بازارها است.
حسینی با تاکید بر اینکه برای تغییر رابطه مالی دولت با پالایشگاه راه حل این است که قرارداد کارگزاری با پالایشگاه‌ها بسته شود،‌ گفت:‌ در این قالب پالایشگاه در قبال هر بشکه نفتی که پالایش می‌کند، کارمزد می‌گیرد و نفعی در قیمت نفت ندارد.
به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌ تفکیک نفت از بودجه جاری اتفاق جدیدی نیست بلکه تنها درآمد نفت به بودجه عمرانی اختصاص پیدا می‌کند و بودجه جاری از سایر درآمدها تامین می‌شود.
در ادامه این نشست، فرزان گلچین، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی نیز با بیان اینکه رگولاتوری تنها منحصر به یک صنف نیست،‌ گفت:‌ تصمیمات فوری و خارج از نظام رگولاتوری تولید را با مشکل مواجه می‌کند و این در شرایطی است که امسال به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است.
وی ادامه داد:‌ رونق تولید به معنای رونق صادرات است و می‌تواند ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.
گلچین با اشاره به اینکه در یکسال و نیم اخیر نوسانات در بخش‌های مختلف از ارز گرفته تا قیمت نفت رخ داده،‌ افزود: مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیش آمده است.
وی تاکید کرد: تقاضای بخش خصوصی کاهش نظارت دولت است و به دنبال آن هستیم تا تفاوتی بین قیمت‌گذاری فروش نفت برای مصرف‌کننده داخلی و خارجی وجود داشته باشد.
نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت:‌ فرمول قیمت‌گذاری برای فروش خوراک تغییر نکرده اما قیمت محاسبه ارز در فرمول افزایش پیدا کرده است و با توجه به این مهم انباشت کالا را در پالایشگاه خواهیم داشت که می‌تواند تولید را با مشکل مواجه کند.
۱۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۳۱۹