اوپک‌پلاس در بخش «مراقبت‌های ویژه»

شاخص‌های بازار نفت در آخرين روز بازار روندی مثبت داشتند. پس از توافق کاخ‌سفید و مجلس نمایندگان برای تعویق سقف بدهی دولت، شاخص‌های بازار رفتار مثبتی اتخاذ کردند و روز گذشته هر کدام بیشتر از یک‌درصد رشد داشتند به‌گونه‌ای که هر بشکه نفت‌برنت به ۷۵ دلار رسید. البته خبرهایی مبنی‌بر توقف رشد نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو سوخت حرکت افزایشی بهای نفت بود.
باوجود اعتقاد برخی از معامله‌گران به چشم‌‌‌‌‌انداز غبارآلود رشد اقتصادی، بسیاری از تحلیل‌های نهادهای نظارتی به صعود تقاضا در نیمه دوم سال‌جاری میلادی اعتقاد دارند. اوپک‌‌‌‌‌پلاس هم که از کاهش تولید یک‌میلیون و ۱۶‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای در اوایل آوریل به هدف خود نرسید ‌و قیمت‌ها همچنان زیر ۸۰ دلار ماند، فردا برای بررسی میزان کاهش تولید نشست دارند. معامله‌گران برای عرضه به نتیجه نشست فردای اوپک‌‌‌‌‌پلاس و در سمت تقاضا به فعالیت‌‌‌‌‌های اقتصادی چین و اقتصادهای پیروی آن چشم دوخته شده‌است.

نوسان قیمت‌ها در بازار
قیمت نفت بعد از توافق کاخ‌سفید و مجلس نمایندگان به روند مثبت بازگشت. جو بایدن توانست در توافق با مک‌‌‌‌‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان بازپرداخت بدهی ۳۱‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلاری دولت را دو سال‌به تعویق بیندازد. خبری که به معامله‌گران بازار این نوید را می‌دهد دولت بایدن توان پرداخت هزینه‌‌‌‌‌ها را دارد و رکودی در پیش نیست.

البته مثل همیشه دلیل نوسان عمده بازار در سمت عرضه قرار دارد. یکشنبه وزرای نفت اوپک‌‌‌‌‌پلاس برای بررسی میزان کاهش تولید نشست دارند و عملا بازار منتظر نتیجه این جلسه است. روز گذشته هر بشکه نفت‌برنت به ۷۵ دلار رسید ‌و هر بشکه نفت‌خام آمریکا ۷۱دلار و ۵۰سنت معامله شد. پیش از این سیگنال فدرال‌رزرو مبنی‌بر توقف افزایش نرخ بهره از افزایش بهای شاخص‌های نفت حمایت کرده بود. اوپک‌‌‌‌‌پلاس با تصمیم کاهش تولید یک‌میلیون و ۱۶‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای در آوریل بازار را شگفت‌‌‌‌‌زده کرد اما باتوجه به اینکه هم‌‌‌‌‌اکنون قیمت نفت پایین‌تر از اوایل آوریل یعنی زمانی‌که وزرای اوپک‌‌‌‌‌پلاس تصمیم به کاهش تولید گرفتند، قرار دارد، می‌توان گفت این مرحله از کاهش تولید اوپک‌‌‌‌‌پلاس شکست خورد. با اینکه سیگنال‌های پیش‌بینی از این نشست متفاوت است، رویترز و کارشناسان بانکی کاهش تولید بیشتر را بعید می‌دانند. در سمت تقاضا، همچنان نگاه‌ها به چین و کشورهای غیرعضو سازمان همکاری اقتصادی دوخته شده‌است. در همین حال رویترز گزارش داده به اسنادی دست‌یافته که نشان می‌دهد اطلاعات دولت چین مبنی‌بر کاهش فعالیت‌‌‌‌‌های صنعتی در ماه مه ‌واقعیت نداشته است.

کاهش عرضه بیشتر در بازار؟
به گزارش رویترز منابعی مدعی شدند وزرای نفت عضواوپک‌پلاس از نفت ۷۰ دلاری پس از کاهش تولید اخیر راضی نیستند و فردا برای بررسی دوباره میزان کاهش تولید گردهم جمع می‌شوند. کشورهای عضو اوپک‌‌‌‌‌پلاس نزدیک به ۴۰‌درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند و در بازار صادراتی سهم ۶۰‌درصدی دارند. برخی از اعضای اوپک‌‌‌‌‌پلاس علاوه‌بر کاهش تولید تصویب شده، از ماه گذشته میلادی به‌صورت داوطلبانه دست به کاهش تولید زدند. عملا این سازمان بیش از هدف تعیین‌شده کاهش تولید داشته است که بخشی هم به محدودیت‌های تولید در کشورهای عضو غرب‌آفریقا مثل نیجریه و آنگولا برمی‌گردد.

این خبر ناگهانی اوپک‌‌‌‌‌پلاس در اوایل آوریل توانست هر بشکه نفت‌برنت را با ۹ دلار صعود به ۸۷دلار برساند، درحالی‌که روز گذشته بشکه‌‌‌‌‌ای ۷۳ دلار معامله شد. هفته گذشته عبدالعزیز بن‌‌‌‌‌سلمان وزیر انرژی عربستان‌سعودی به سفته‌‌‌‌‌بازانی که روی قیمت پایین نفت در کوتاه‌‌‌‌‌مدت سرمایه‌گذاری کردند هشدار داد که به‌معنای کاهش تولید بیشتر است. معاون نخست‌‌‌‌‌وزیر روسیه الکساندر نواک گفت انتظار هیچگونه اقدامی از سوی اوپک‌‌‌‌‌پلاس ندارد. با این حال سخنگوی کرملین گفت که روابط با عربستان‌سعودی براساس «درک طرفین، احترام طرفین و اطمینان طرفین» بنا شده و سازنده است.


رویترز با تکیه به سه منبع خبر داده که «نتیجه به روحیه برخی در جلسه برمی‌گردد و امکان دارد همه‌‌‌‌‌چیز تغییر کند.» اما برخی دیگر از منابع رویترز تاکید کردند که هنوز برای پیش‌بینی نتیجه نشست وزاری نفت اوپک‌‌‌‌‌پلاس زود است. غیر‌از کاهش تولید ماه آوریل، اوپک‌‌‌‌‌پلاس بارها بازار را غافلگیر کرده‌است. بانک HSBC در تحلیلی نوشت انتظار ندارد اوپک‌‌‌‌‌پلاس سیاست خود را کاهش دهد اما ممکن است در نیمه دوم سال‌که تقاضا صعود می‌کند و قیمت‌ها زیر ۸۰ دلار بماند، تولید خود را کاهش دهد. ما فکر می‌کنیم این کاهش تولیدها درکنار جهش تقاضای تابستانی از سوی غرب و افزایش تقاضای چین، بازار در نیمه دوم سال‌جاری میلادی با کسری عرضه مواجه باشد.» اوپک انتظار دارد رشد تقاضای نفت امسال به روزانه ۲‌میلیون و ۳۳‌هزار بشکه برسد، درحالی‌که عرضه کشورهای غیرعضو نیز روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه بیشتر شود. بانک گلدمن‌‌‌‌‌ساکس نیز در این‌باره گفت؛ تغییر سیاست‌های اوپک در نشست پیش‌‌‌‌‌رو بعید است اما می‌تواند «از برخی لفاظی‌‌‌‌‌های خنثی استفاده کند.» همچنین این بانک تاکید کرده درصورتی‌که قیمت نفت در نیمه دوم ۲۰۲۳ زیر ۸۰دلار بماند هرگونه اقدامی از سوی اوپک‌‌‌‌‌پلاس ممکن است.

از سمت تقاضا چه خبر؟
براساس اطلاعات اداره‌کل گمرک چین، واردات نفت این کشور در آوریل پس از ۳۳ ماه واردات روزانه ۱۲‌میلیون و ۳۷۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای، به روزانه ۱۰‌میلیون و ۳۶۰‌هزار بشکه رسید، ‌درحالی‌که صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور نیز پایین‌ترین عدد در ۹ ماه اخیر را ثبت کرد. موسسه کپلر پیش‌بینی کرده بود واردات نفت‌خام چین در ماه گذشته میلادی از طریق خط‌لوله به ۱۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه در روز برسد. براساس داده‌های سایت tradingeconomics واردات سوخت‌های معدنی، روغن‌‌‌‌‌ها، فرآورده‌ها و محصولات تقطیرشده به چین در سال‌۲۰۲۲ به۳۴ /۵۳۵میلیارد دلار رسیده‌است، درحالی‌که در ماه‌های ابتدایی سال‌۲۰۲۳ نیز روند افزایشی داشته است. طی ماه‌های ژانویه تا آوریل سال‌جاری میلادی، چین ۱۰‌میلیون و ۹۲۰‌هزار بشکه در روز نفت‌خام وارد کرد که در بحبوحه بهبود تقاضای داخلی، ۶ /۴‌درصد نسبت به سال‌قبل افزایش داشت، اما واردات چین در فرآورده‌های نفتی صعود بیشتری داشته‌‌‌‌‌است. به گزارش S&P Global حجم واردات فرآورده‌های نفتی چین در ماه مارس ۱۳‌درصد رشد ماهانه داشته و در ادامه در ماه آوریل به ۴‌میلیون و ۳۸۰هزار‌تن رسید. چرخ‌‌‌‌‌دنده گرداننده این تقاضا پالایشگاه‌های مستقل بودند که در ماه آوریل یک‌میلیون و ۵۹۰هزار‌تن واردات داشتند که به‌معنای افزایش بیش از ۱۰۰‌درصدی نسبت به سال‌گذشته است. اس‌اند‌پی گلوبال گزارش داد که این پالایشگاه‌ها در ماه‌های اخیر واردات نفت‌کوره را افزایش داده‌اند تا کمبود سهمیه واردات نفت‌خام خود را جبران کنند. در مورد سبد مصرفی واردکنندگان بنزین، گازوئیل، سوخت جت و نفت‌کوره بیشترین سهم را دارند.
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۳۴
تعداد بازدید : ۳۶