تحریم ۸ مجتمع پتروشیمی عملیاتی نیست/ راه دورزدن این تحریم را بلدیم

تحریم ۸ مجتمع پتروشیمی عملیاتی نیست/ راه دورزدن این تحریم را بلدیم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: پیگیری محصولات صادراتی پتروشیمی کار بسیار دشواری است، ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد آمریکا دنبال ایجاد جوّ روانی علیه صنعت پتروشیمی ایران است.
حسن خسروجردی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: صادرات پتروشیمی مثل صادرات نفت خام نیست که چند فرمول مشخص داشته باشد، بلکه محصولات پتروشیمی با استفاده از دروازه‌های تجاری متعدد به فروش می‌رسد.
وی افزود: تنها در صورتی که یک محموله استثنایی از مجتمعی خاص صادر شود می‌توان آن را مشخص و با اعمال فشارهای سیاسی به خریداران از خرید آن جلوگیری کنند اما از آنجا که محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای صادراتی تنوع بسیاری دارد، پیگیری آن کار بسیار دشواری است.
این فعال بخش خصوصی در صادرات محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی می‌توانند با هماهنگی با خریداران از درج اسم مجتمع تولیدکننده در اسناد قابل دسترسی جلوگیری کنند تا باز هم شرایط را برای اعمال کنندگان تحریم دشوارتر کنند.
خسروجردی با اشاره به نقش گسترده بخش خصوصی در صادرات 12 میلیارد دلاری پتروشیمی در سال گذشته، تصریح کرد: اعلام این تصمیم جدید دولت آمریکا برای تحریم محصولات 8 مجتمع پتروشیمی ایران، تأثیر عملیاتی کمی در صادرات محصولات تولیدی این مجتمع‌های پتروشیمی دارد اما جوّ روانی که این خبر در بازار هدف محصولات پتروشیمی ایران ایجاد می‌کند نباید دست‌کم گرفته شود.
۱۴ خرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۰۳
تعداد بازدید : ۸۳۳