ایران، در صدر فهرست بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار گرفت

ایران، در صدر فهرست بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار گرفت
شرکت بی پی در گزارش آماری سال ٢٠١٢ خود، ایران را بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت بی پی انگلیس در گزارش آماری خود که چهارشنبه (٢٢ خرداد) منتشر کرد، برای نخستین بار برآوردها درباره ذخایر گاز طبیعی جهان را کاهش داد و با تجدید نظردرباره ذخایر گازی روسیه و کاهش برآوردها درباره ذخایر گاز این کشور، ایران را بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز جهان اعلام کرد.

بر اساس " بررسی آماری جهان انرژی" شرکت بی پی، این شرکت ذخایر اثبات شده گاز جهان را تا پایان سال ٢٠١٢ میلادی ١٨٧,٣ تریلیون مترمکعب اعلام کرد که این رقم با سرعت کنونی تولید جهان برای حدود ٥٦ سال کافی است.

نخستین آمارسالانه انرژی شرکت بی پی در سال ١٩٥١ منتشر شد؛ این شرکت در گزارش سال گذشته ذخایر اثبات شده جهان را ٢٠٨,٤ تریلیون مترمکعب اعلام کرده بود.

کاهش ٢١ تریلیون مترمکعبی برآوردها ی شرکت بی پی درباره ذخایر گاز جهان معادل با حدود ٧ سال مصرف جهانی گاز است.

ذخایر گاز روسیه که برای سال های زیادی بزرگ ترین دارنده ذخایر گاز جهان بود، از ٤٤,٦ تریلیون مترمکعب در گزارش سال گذشته بی پی به ٣٢.٩ تریلیون مترمکعب کاهش یافته است.

شرکت بی پی همچنین برآوردهای خود درباره ذخایر گاز آمریکا را کاهش داد و این ذخایر را ٨,٥ تریلیون مترمکعب در سال ٢٠١٢ اعلام کرد که ٠.٣ تریلیون از سال ٢٠١١ کاهش داشته است.

ایران برای نخستین بار با ٣٣,٦ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، در صدر فهرست بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز جهان قرار گرفت.

ذخایر گاز ایران نسبت به برآورد قبلی تغییری نداشته است.

شرکت بی پی همچنین برآوردها درباره ذخایر گاز ترکمنستان را از برآورد قبلی ٢٤,٣ تریلیون مترمکعب به ١٧.٥ تریلیون مترمکعب کاهش داد.

در این برآوردها، ذخایر گاز قزاقستان، ازبکستان و آذربایجان نیز کاهش یافته است.

شرکت بی پی همچمیم ذخایر اثبات شده نفتی جهان را در پایان سال ٢٠١٢ میلادی ١,٦٦٩ میلیارد بشکه اعلام کرد که از ١,٦٥٤ میلیارد بشکه برآورد شده در پایان سال ٢٠١١ اندکی افزایش داشته و برای تثبیت سطوح کنونی تولید جهان به مدت ٥٣ سال کافی است.

۲۴ خرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۳۴
تعداد بازدید : ۱,۰۵۱