وزیر نفت: راهکارهای دادن نفت اعتباری به بخش خصوصی برای صادرات بررسی می شود//وزارتم بسته به نظر رییس جمهور منتخب دارد

وزیر نفت: راهکارهای دادن نفت اعتباری به بخش خصوصی برای صادرات بررسی می شود//وزارتم بسته به نظر رییس جمهور منتخب دارد
رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه ضیافت افطاری اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران که شب گذشته برگزارشد، به سوالات خبرنگار فصلنامه دنیای انرژی پاسخ گفت.
.
.
از فروش نفت توسط بخش خصوصی استقبال می کنیم
مهندس قاسمی گفت: به موفقیت این اتحادیه در فروش نفت اعتباری که قرار است دولت در اختیار بخش خصوصی قرار دهد بسیار خوشبین هستم. به گزارش فصلنامه دنیای انرژی، وزیر نفت گفت: این وزارت خانه از اینکه بخش خصوصی در شرایط کنونی داوطلب فروش نفت به مشتریان خارجی شده است استقبال می کند.
نشستی برای بررسی راهکارهای دادن نفت اعتباری به بخش خصوصی برای صادرات
وی با تاکید بر این که در شرایط تحریم یکی از راههای گسترش فروش نفت ایران به مشتریان خارجی حضور بخش خصوصی است اضافه کرد: قرار است ظرف ده روز آینده نشستی دو جانبه با بخش خصوصی در این باره برگزار کنیم و راهکارهای هر چه فعالتر کردن اتحادیه صادر کنندگان محصولات نفت گاز و پتروشیمی در فروش نفت و فراورده های نفتی را مورد بررسی قرار دهیم.
مهندس رستم قاسمی افزایش همکاری وزارت نفت و بخش خصوصی به ویژه اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی را ضروری و مهمترین موضوع مورد بحث در این نشست را دادن نفت اعتباری برای صادرات دانست و اظهار داشت:"من چشم انداز این نشست را بسیار روشن می بینم."
وی ادامه داد: با حمایت هایی که در چند سال اخیر از بخش خصوصی به ویژه اتحادیه صادر کنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی شده است، این بخش به نهادی پرتوان تبدیل شده است و می تواند در کنار دیگر بخشهای صنعت نفت به ویژه در شرایط کنونی تحریم ها به گردش هرچه بهتر چرخ این صنعت کمک کند. مهندس قاسمی همچنین بر آمادگی وزارت نفت برای دریافت پیشنهادهای بخش خصوصی برای شراکت هر چه بیشتر در این زمینه تاکید کرد.
دخالت های سیاسی در منطقه خاورمیانه امنیت عرضه انرژی را به مخاطره می‌اندازد
وی در پاسخ به خبرنگار فصلنامه دنیای انرژی درباره نقش ایران در تامین امنیت انرژی در منطقه اظهار داشت: برای اینکه جریان منابع مالی و تکنولوژیکی در کشورهای صاحب منابع انرژی به خوبی برقرار گردد امنیت اقتصادی و سیاسی نیز از اهیمت خاصی برخوردار است. متأسفانه دخالت های سیاسی در منطقه خاورمیانه بی‌ثباتی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. از سوی دیگر وجود تحریم‌های سیاسی و اقتصادی غیر عادلانه نیز سبب‌گردیده تا جریان آزاد منابع مالی و تکنولوژیکی تحت تأثیر قرار گیرد که این پدیده در میان‌مدت و درازمدت امنیت عرضه انرژی را به شدت به مخاطره می‌اندازد.
وی یادآور شد: همان طور که می دانید تحریم اقتصادی ایران حضور شرکت های نفتی بین‌المللی در پروژه‌های نفت و گاز ایران را با محدودیت جدی مواجه کرده است. گرچه با اتکا به منابع داخلی بخشی از نیازها جبران شده است، برخورد صرف سیاسی با بخش انرژی و استفاده ابزاری از بخش انرژی در راستای دستیابی به برخی اهداف سیاسی کاملا در مقابل سیاست امنیت عرضه جهانی انرژی است که هیج توجیح منطقی ندارد.
 
ایران از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است
وزیر نفت افزود: هم اکنون بیش از نیمی از ذخایر کشف شده منابع متعارف نفت جهان در پنج کشور عربستان سعودی، ایران، عراق، کویت و امارات متحده عربی قرار دارد که همگی عضو اوپک می‌باشند. همچنین بیش از نیمی از منابع گاز طبیعی کشف شده نیز در کشورهای ایران، روسیه و قطر قرار دارد.
 
ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت و گاز دنیا با بیش از ١٠% سهم ذخایر نفتی و ١٧% ذخایر گازی از بنیانگذاران نهادهای موثر بر بازار انرژی همچون اوپک و مجمع صادرکنندگان گاز بوده و در کنار اعضای این سازمان ها نقش سازنده در تثبیت بازارهای نفت و گاز داشته است. ایران علیرغم برخوردهای سیاسی غرب از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده و در عوض از منابع خود بیش از ١٥٠ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز برنامه ریزی نموده است.
وی افزود: امکان یافتن جایگزینی برای نفت و گاز در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت مشکل و پرهزینه است. هرچند تلاش می‌شود با انجام سرمایه‌گذاری‌های هنگفت منابع جدید نفت و گاز در خارج از حوزه خلیج‌فارس توسعه یابد ولی بعید است بتوان به سرعت جایگزینی برای نفت و گاز خلیج‌فارس پیداکرد.
 
اقدامات وزارت نفت در چند سال اخیر
 
وی به اقدامات وزارت نفت در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدامات در چند محور عمده صورت گرفته که مهمترین آنها شامل اکتشاف منابع جدید نفت و گاز، سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید، ارتقاء سطح بهره‌وری و افزایش نرخ بازیافت، همکاری با شرکت های بین‌المللی نفتی و همچنین قراردادهای مربوط به اکتشاف و تولید است.
مهندس قاسمی افزود: در این میان باید به اصلاح چارچوب های قانونی برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی و ارائه نسل جدید و تعدیل شده قراردادهای بیع متقابل (بای بک)، تجدید ساختار و ارتقاء کارایی و کاربرد فناوری های نوین در تولید و همچنین توجه به مسائل زیست‌محیطی اشاره کرد.
 
وزارتم بسته به نظر رییس جمهور منتخب دارد
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار دنیای انرژی درباره گمانه زنی ها درباره ادامه فعالیتش در سمت وزیر نفت ایران گفت: این سئوال را باید از رییس جمهور منتخب پرسید. وی افزود: اینکه در آینده همچنان فرصت خدمت به مردم را در این سمت داشته باشم بستگی به نظر رییس جمهور منتخب دارد و ایشان هستند که باید کابینه مورد نظر خود را تعیین کند.  
۲۸ تیر ۱۳۹۲ ۲۰:۰۶
فصلنامه دنیای انرژی |
تعداد بازدید : ۱,۵۳۴