رییس جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت

رییس جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت
تدوین سند ملی راهبردی مبارزه با قاچاق کالا در افق پنج ساله

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سند ملی راهبردی قاچاق کالا در افق پنج ساله تدوین خواهد شد.

 

«حبیب‌الله حقیقی» در این آیین با تشریح برنامه‌های خود برای کاهش میزان قاچاق کالا افزود: ‌باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا با هماهنگی همه دستگاه‌های متولی و قوای مربوطه در این بخش، مقوله قاچاق از وضعیت کنونی خارج شود.

حقیقی ادامه داد: ممکن است گفته شود که نمی‌توان قاچاق را به صفر رساند ‌اما به طور حتم می‌توان آن را محدود کرد؛ در واقع در این شرایط است که کنترل معنای خود را پیدا می‌کند.
وی، «محدودسازی» را شیوه جدید مدیریت خود در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد و گفت: قاچاق به عنوان پدیده‌ای پیچیده و دارای آثار مخرب در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ‌»قاچاق کالا» را «مکمل تحریم ایران» دانست و گفت: قاچاق، اقتصاد کشور را دچار آسیب‌های بزرگ می‌کند؛ درواقع سبب درهم ریختن اقتصاد، ایجاد ناامنی در حوزه‌های تولید، تاثیر منفی بر ورود و خروج ارز، اخلال در برنامه‌های اقتصادی و درآمدهای دولت و مسایل معیشتی می‌شود.

*** برنامه‌ها و راهبردهای جدید ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
حقیقی در ادامه به برخی از برنامه‌های راهبردهای خود در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: بهره‌گیری از روش‌های علمی و به روز، ایجاد تحول در زیرساخت‌های قانونی، ‌فنی، ‌اجرایی و ساختاری، ‌تامین امنیت سرمایه‌گذاری در حمایت از تولید داخلی، نهادینه‌سازی تولید داخلی،‌ ناامن کردن قاچاق، استفاده از ظرفیت‌های تامینی و  ظرفیت‌های تعاملی، تبلیغات هوشمندانه و همه‌جانبه برای ایجاد انگیزش مصرف کالاهای داخلی، ‌انضباط، ‌شفاف‌سازی و منطقی کردن گردش پول و کالا از جمله برنامه‌های راهبردی است.

وی همچنین اشراف همه‌جانبه به تمام لایه‌های قاچاق،‌ پرهیز از شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ها، ‌ارایه صادقانه و شفاف آمار و اطلاعات،‌ نگرش سیستمی و علمی به مساله قاچاق با بهره‌گیری از نظرات تخصصی و به روز، تاکید بر اقدامات پیشگیرانه و کنترلی را از دیگر برنامه‌های راهبردی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برشمرد.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تاکید کرد که این ستاد تلاش می‌کند به موضوع قاچاق نگاه جامع‌گرایانه داشته باشد.
حقیقی ابراز امیدواری کرد تا سیاست‌ها، ‌برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها در ستاد بر اموری متمرکز شود که حداکثر اثر بخشی را داشته و از فعالیت‌های موازی خودداری شود.

۱۶ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۳۴۹