وزیر انرژی آمریکا لغو ممنوعیت صادرات نفت را خواستار شد

وزیر انرژی آمریکا لغو ممنوعیت صادرات نفت را خواستار شد
وزیر انرژی آمریکا با اشاره به تغییر در سیاست های انرژی ایالات متحده، لغو ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور را خواستار شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در حالی که نشانه هایی از انجام تغییر در سیاست های انرژی این کشور پس از ٤٠ سال را نشان داد، اعلام کرد: ممکن است زمان آن باشد که دولت اوباما ممنوعیت صادرات نفت تولیدی این کشور را مورد بازنگری قرار دهد.

کنگره آمریکا در سال ١٩٧٠ و در پی تحریم های سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که اقتصاد این کشور را تهدید کرد و نیز منجر به ایجاد صف های طولانی در پمپ بنزین های آمریکا شد، تصمیم گرفت برای تنظیم و کنترل عرضه سوخت  بخش عمده صادرات نفت خود را، بدون اخذ مجوز، غیر قانونی اعلام کند.

 اما در پنج سال گذشته حفاری های زیاد نفتی در ساختارهای رسی (shale rock formations) در تگزاس و داکوتای شمالی، سطح تولید نفت خام  در ایالت های خلیج مکزیک و میدوست را به طور قابل توجهی افزایش داده است.

وزیر انرژی آمریکا خطاب به خبرنگاران در اجلاس چشم انداز جهانی انرژی در نیویورک گفت: این محدویت ها همزمان با وزارت انرژی و نیز سازمان ذخایر راهبردی نفت، و در پاسخ به اختلالات بازار نفت متولد شدند.

 وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: مسائل بسیار زیادی در زمینه انرژی وجود دارند که مستحق تحلیل ها و آزمایش های نوین هستند تا به این شیوه به این سئوال که دنیای انرژی کنونی در مقایسه با سال ١٩٧٠ چگونه است، پاسخ دهیم.

مونیز با اشاره به این که وزارت انرژی قدرت برداشتن محدودیت ها را ندارد، گفته است که وزارتخانه مطبوعش آمادگی دارد تا تحلیل های فنی لازم را تولید کند و در اختیار وزارت بازرگانی که مسئولیت صدور مجوزهای صادراتی را دارد، بگذارد.

در همین حال، شرکت های نفتی در حال مذاکره برای اخذ مجوز صادرات هستند و معتقدند که ایالات متحده می تواند درآمدهای حاصل از صادرات خود را با فروش خارجی نفت خام با کیفیت بالا، به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

نفت خام تولیدی آمریکا به راحتی نمی تواند به وسیله پالایشگاه های این کشور فرآوری  شود چراکه این پالایشگاه ها برای انجام عملیات پالایش روی نفت های با کیفیت پائین تر که از مکزیک، ونزوئلا و خاورمیانه وارد می شوند، تنظیم شده اند.

همچنین این شرکت ها بر این باورند که صادرات نفت  آمریکا می تواند منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شود و این به معنی آرامش خیال مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود.

اما از سوی دیگر، اعضای با نفوذ کنگره می گویند که صادرات ممکن است قیمت سوخت را در بازارهای داخلی افزایش دهد و تامین سوخت بازارهای داخلی را، به ویژه در زمان وقوع بحران در آفریقا و خاورمیانه، تهدید کند.

سخنان مونیز مورد استقبال مدیران ارشد شرکت های آمریکایی قرار گرفت و این سخنان را به منزله نشانه ای از حرکت  دولت به سمت مورد نظر خود قلمداد کرده اند.

چیپ جانسن، رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت نفت و گاز کاریزو (Carrizo Oil and Gas) در همین باره گفت: اگر وزارت انرژی و نهادهای دیگر فشار لازم را به وزارت بازگانی وارد کنند، می توان از این مسئله عبور کرد.

 وی همچنین اظهار کرد: من معتقدم باید امنیت ملی را در اولویت قرار دهیم اما باید به صادرات نفت، مانند سایر کالاها، اقدام کنیم.

هم اکنون با تسهیل فرآیند صدور مجوز، شرکت های آمریکایی نفت بیشتری را به کانادا صادر می کنند، این موضوع  باید در نظر گرفته شود که کانادا بزرگترین صادر کننده نفت به آمریکا به شمار می آید .

از آن جا که بعضی از انواع نفت خام آمریکا با تخفیف هایی نسبت به قیمت بازار، عرضه می شوند، پالایشگاه های شرق کانادا برای تولید بنزین و گازوئیل تمایل دارند نفت مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان آمریکایی خریداری کنند.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که صادرات نفت آمریکا به کانادا به زودی به مرز ٢٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش وزارت انرژی، در ده ماه نخست سال جاری، آمریکا روزانه ٩٥ هزار بشکه، بیشتر به مقصد کانادا، صادر کرده است، در مدت مشابه سال ٢٠١٢ این کشور روزانه ٦٧ هزار بشکه، و در سال ٢٠٠٧ نزدیک به ٢٣ هزار بشکه در روز صادر کرده بود.

۲۴ آذر ۱۳۹۲ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۹۶۵