آزادی خرید نفت ایران جایگزین آزادی فروش شود

آزادی خرید نفت ایران جایگزین آزادی فروش شود
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: اصرار ما این است که در مذاکرات هسته ای، آزادی خرید نفت ایران به جای آزادی فروش نفت ایران درج شود.
  • سید محسن قمصری امروز (شنبه ١٩ اردیبهشت ماه) در آخرین روز بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در یک  نشست خبری با خبرنگاران گفت: نفت خام ایران سالهاست که تحریم شده، اما تنها خرید نفت خام این کشور تحریم است، زیرا ما در فروش این کالا مشکلی نداریم.

    وی افزود: خریداران هر گاه خواستار خرید نفت خام ایران شدند از سوی کشورهای غربی و تحریم کنندگان محدود و تحریم شدند.

    صادرات بیش از یک میلیون بشکه در روز

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره مقدار کنونی فروش نفت خام ایران گفت: فروش نفت بر اساس بودجه و آنچه خریداران نفت که هم اکنون تعداد معدودی از پالایشگران سنتی اجازه خرید نفت ایران را دارند، بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

    وی درباره این که چه مقدار از محموله های فروخته شده از سوی بابک زنجانی تا کنون برگردانده شد، محموله های بابک زنجانی را  شامل نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره عنوان کرد و به خبرنگار شانا، افزود: نفت کوره از سوی بابک زنجانی فروخته شد؛ و محموله های نفت خام و ٥٠ درصد میعانات گازی نیز از سوی مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به فروش رفته است.

    قمصری درباره اولویت فروش نفت ایران و همینطور فروش به کشورهای اروپایی نیز گفت: بازار آسیا به دلیل نزدیکی و بعد مسافت اولویت اول فروش نفت ایران است، همانگونه که پیش از تحریم نیز ٦٢ درصد نفت ایران به  آسیا صادر می شده است.

    وی افزود: اگر تحریمها برداشته شود به طور قطع این تناسب رعایت می شود.

    قمصری درباره این که آیا در طول برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با مشتریان نفت خام به خصوص از شرکتهای غربی مذاکراتی انجام شده است گفت: بله؛ با چند مشتری از شرکتهای غربی مذاکراتی انجام شده است. ضمن این که ما با همه خریداران غربی در طول دوران تحریم ارتباط و مذاکره داشتیم و آنها آماده خرید نفت ایران بلافاصله پس از تحریمها هستند.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این خصوص که با برداشته شدن تحریمها ایران چه میزان پتانسیل برای فروش نفت خود خواهد داشت، افزود: شرایط بازار نسبت به سه سال قبل تفاوت های زیادی کرده است اما ما می توانیم بلافاصله تا ٥٠٠ هزار بشکه فروش نفت ایران را افزایش دهیم اما بیشتر از آن غیر ممکن نیست و زمان می برد؛ ضمن این که باید شرایط بازار را نیز ارزیابی کنیم.

    طلب ٤ میلیارد دلاری ایران از شل، یونان و ایتالیا

    وی درباره طلبهای نفتی ایران و همچنین طلبهای نفتی شرکتهای اروپایی از کشورمان گفت: ما در حال حاضر به هیچ شرکت اروپایی بدهی نفتی نداریم، آخرین بدهی ما به شرکت انی ایتالیا بوده است که با آنها تسویه کرده ایم؛ در بحث مطالبات نفتی نیز ما هم اکنون در مجموع از یونان و شل و ایتالیا بیش از چهار میلیارد دلار طلب داریم که آنها اعلام کردند بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریمها آن را خواهند پرداخت.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره نحوه تعامل و همکاری با بخش خصوصی نیز گفت: ما می توانیم با بخش خصوصی دو نوع همکاری داشته باشیم، نخست بحث بازگرداندن وجوه نفتی ایران است که بخش خصوصی می تواند با زنجیره تهاتر این موضوع را برای ما تسهیل کند و دوم بخش خصوصی باید تلاش کند در نقاط مختلف جهان بازار مصرف ایجاد و سهمی از این بازار دریافت کند.

    وی افزود: نقش امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این همکاری می تواند این گونه باشد که ما تامین کننده نفت خام برای این شرکتها برای توزیع در نقاط مصرف جهان باشیم.

    قمصری با بیان این که بخش خصوصی ما هم اکنون به دنبال این است که نفت را با قیمتی ارزانتر از ما خریداری کند و با ٢ دلار بیشتر بفروشد، تصریح کرد: این موضوع نمی تواند نشان دهنده  توانایی بخش خصوصی در تجارت جهانی انرژی باشد و آنها باید بپذیرند که در بازار ریسک کنند و تنها به دنبال واسطه گری و دلالی نباشند که بدون شک اگر این گونه باشد در بازار انرژی نقشی نخواهند داشت.

    مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره قیمتهای کنونی نفت خام نیز گفت: معتقدم قیمت جهانی نفت خام به نوعی از سوی برخی مدیریت می شود، اما تمایل ندارم این گونه برداشت شود که ذهن ما به سمت رقبای ایران حرکت کند.

    وی افزود: اگر به عوامل اقتصادی درسال ٢٠١٤ توجه کنید می بینید که تغییرات خاصی در رشد اقتصادی کشورها اتفاق نیفتاده است به عنوان نمونه اواخر سال ٢٠١٤ رشد اقتصادی آمریکا ٢ درصد بود درحالی که شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم درحالی که هم اکنون در اوایل امسال (٢٠١٥) رشد اقتصادی آمریکا شاهد افزایش ٢ دهم درصد بوده است اما قیمت نفت از اول سال تاکنون ١٠ دلار افزایش پیدا کرده است، بنابراین نشان می دهد که قیمت نفت ارتباطی به رشد اقتصادی کشورها ندارد.

    قمصری درباره این که پیش بینی شما از قیمت نفت در سال ٢٠١٥ چیست، گفت: آن گونه که بازار نشان می دهد بعید می دانم قیمت نفت به بیش از ٧٠ دلار برای هر بشکه برسد.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۸۷۵