اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از بعد دریایی

اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از بعد دریایی
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی با بیان این که این شرکت به تعهدهای خود در مقابل اجرای فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی عمل کرده است، گفت: اجرای بخش دریایی این فاز از دید شرکت تاسیسات دریایی به پایان رسیده است.
  • غلامرضا منوچهری، در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به تکمیل بخش دریایی فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از سوی این شرکت، گفت: از دید شرکت ما این فاز ماههاست که آماده بهره برداری بوده و تکمیل شده است.

    فازهای ١٧ و ١٨ از جمله فازهای اولویت دار پارس جنوبی به شمار می آیند که با انجام بخشی از مراحل تکمیلی در بخشهای خشکی و دریایی، ظرفیت تولید و شیرین سازی گاز از این فازها افزایش یافته به نحوی که روزانه ١٨ میلیون مترمکعب گاز ارسالی از فازهای ٦ تا ٨ میدان در این پالایشگاه شیرین سازی شده است.

    به گفته وزیر نفت، امسال این فازها به صورت رسمی افتتاح می‌شوند تا پرونده فازهای اولویت نخست پارس جنوبی به انتهای خود نزدیک شود.

    توسعه‌ فازهای‌ ١٧ و ١٨ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ منظور تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ٤٠٠ تن‌ گوگرد، تولید سالانه‌ یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ و ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ انجام می‌شود که تاکنون ٢ ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ راه اندازی شده است.

    مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی همچنین درباره فاز ١٥ و١٦، گفت: اجرای خط لوله ١٢٠ کیلومتری این فاز بر عهده شرکت تاسیسات دریایی بود که تکمیل شده و هم اکنون در مدار تولید است؛ ضمن این که نصب سکوهای فازهای ١٥ و ١٦ نیز انجام شده است.

    هدف‌ از توسعه‌ فازهای ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

    تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، ٢ سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، ٢ رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و خدمات وابسته‌ است.

    کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی مجری توسعه بخشهای خشکی و دریایی این پروژه هستند.

    هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود، براساس پیش بینی های انجام شده، تلاش می شود امسال ١٠٠ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شود، ضمن آن که حداکثر تا سال ٩٦ توسعه فازهای پارس جنوبی به پایان می رسد.

    بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی، از ١٦ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا پایان امروز (١٩ اردیبهشت ماه) در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برپاست.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۷۶۷