کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی
قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ١٥ مه (جمعه، ٢٥ اردیبهشت ماه) پس از چند هفته روند صعودی با اندکی کاهش همراه شد.

به گزارش خبرنگار شانا، قیمت نفت سبک و سنگین ایران در هفته منتهی به ١٥ ماه مه، نسبت به هفته گذشته کمتر از یک دلار کاهش یافت. قیمت نفت سبک ایران با ٨٩ سنت کاهش و قیمت نفت سنگین ایران با ٩٤ سنت کاهش به ترتیب به ٦٣ دلار و ٣٥ و ٦١ دلار و ٣١ سنت برای هر بشکه رسید.

  • قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد اشاره ٧٤ سنت برای هر بشکه کاهش یافت و به ٦٢ دلار و ٨٣ سنت برای هر بشکه رسید؛ متوسط قیمت سبد نفتی اوپک امسال تاکنون ٥٣ دلار و ٣١ سنت برای هر بشکه بوده است.

    براساس گزارش اداره امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، قیمت نفت برنت در هفته منتهی به ١٥ ماه مه نیز ٥ سنت کاهش یافت و ٦٥ دلار و ١٥ سنت برای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت دبلیو تی آی نیز با ٢٣سنت کاهش به ٥٩ دلار و ٩٦ سنت رسید.

    همچنین نفت دوبی و عمان نیز با قیمت ٦٤ دلار و ١٩ و ٦٤ دلار و ٣٥ سنت برای هر بشکه معامله شد که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ٩٣ و ٨٠ سنت کاهش یافته است.

    براساس این گزارش، انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی درباره کاهش تقاضا برای نفت اوپک در هفته مورد اشاره تاثیر منفی بر بازار داشته است، این گزارش نشان می دهد که تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ٢٠١٥ از ٢٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز به ٢٩ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته و در عین حال تولید کشورهای غیر اوپک نیز از ٦٣٠ هزار بشکه در روز به ٨٣٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

    این آژانس اعلام کرد که تولید نفت کشورهای عربستان، کویت و امارات به بالاترین سطح خود در سه دهه گذشته رسیده است زیرا آنها در پی کسب سهم بیشتری از بازار هستند. اعلام این خبر توانست تاثیر منفی بر قیمتهای نفت خام برجای بگذارد به طوری که حتی خبر کاهش ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا به میزان ٢ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه نیز نتوانست از کاهش قیمتها جلوگیری کند.

۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۵۳
تعداد بازدید : ۷۸۷