صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/02/13

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

 

حاضرین: آقایان اسپندیاری(دبیرکل اتحادیه)، تاجیک(نفت گستر آناهیتا)، نامدارشاهی (جم فرایند)، قاسمی (رهام اسپرلوس)، عباسی (آرمیتیس پرشیا)، روزبه مختاری (فراشیمی روز)، شیخی و توکلیان (قیر دژپا)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)

 

اولین جلسه کمیسیون قیر سال 94 راس ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 94/02/13 با حضور افراد فوق الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل گردید.

 

اخبار کمیسیون عبارتند از:

-       بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده روزهای یکشنبه مورخ 94/02/13، 94/03/10، 94/04/14، 94/05/11، 94/06/08، 94/07/12، 94/08/10، 94/09/08، 94/10/13، 94/11/11و 94/12/09 برای برگزاری جلسات کمیسیون قیر تعیین شده است.

-       بر اساس خبر مندرج در سایت گمرک ، گمرک سهلان برای انجام تشریفات صدور فرآورده‌ها و مشتقات مایع نفت و گاز (صرفاً محصولات تولیدی متعلق به واحدهای تولیدی مستقر در استان آذربایجان شرقی) به فهرست گمرکات اجرایی مجاز اضافه شده است.

-       جلسه مشترک اتحادیه با معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تاریخ 94/02/02 برگزار شد.

-       به روال هرساله اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران شرکت خواهد نمود. ضمناً قرار است در تاریخ 94/02/17 همایشی تحت عنوان راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی با ابتکار و مدیریت این اتحادیه برگزار شود. طی برنامه‌ریزی بعمل آمده قرار است، چندین نفر از مدیران ارشد وزارت نفت در این همایش سخنرانی کنند. از اعضاء محترم جهت بازدید از نمایشگاه و حضور در همایش مذکور دعوت بعمل می‌آید. قابل‌ذکر است، اتحادیه در سالن شماره 7 و بخشی از سالن شماره 27 نمایشگاه به‌اتفاق جمعی از اعضاء و علاقمندان حضور دارد.

-       بر اساس نامه واصله از کمیته ایران اتاق بازرگانی بین‌الملل ICC سمینار مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی (UCP600) در روزهای 29 و 30 اردیبهشت‌ماه سال جاری در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاع واصله آقای سید علیرضا گلستانی زاده اخیراً به‌جای آقای بیات به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شده است.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تاریخ 94/02/09برگزار شد.

-       با توجه به تشکیل کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی که به‌منظور تعیین ضرایب مالیاتی عملکرد سال 93 در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شده است، اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای در خصوص ضرایب فعالیت تشکل‌ها نظرخواهی نموده است که مراتب از طریق ایمیل به اعضاء محترم اطلاع‌رسانی شده است. چنانچه نظر اصلاحی یا پیشنهادی هست، خواهشمند است، مراتب را با ذکر دلایل و مستندات آن کتباً ‌به اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی با اتاق مذکور ارسال گردد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل عنوان گردید:                                      

·        با توجه به تاریخ‌های تعیین‌شده برای برگزاری جلسات کمیسیون  قیر، از اعضاء درخواست بعمل آمد تا با حضور فعال و پررنگ خود در جلسات این کمیسیون را در جهت پیشبرد برنامه‌های آن یاری نمایند.

·        وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال پیدایش راهکارهای توسعه صادرات قیر است. در این رابطه چندین جلسه با کمک معاونین و مدیران کل ذیربط آن وزارت خانه برگزارشده که منجر به تدوین کتابچه‌ای شده است. این کتابچه درواقع پروپوزالی است که کلیه امور مربوط به قیر ازجمله آمارهای صادراتی، بحث مالیات بر ارزش‌افزوده و ... در آن گنجانده شده است.

·        همچنین در رابطه با موضوع فوق جلساتی با شرکت‌های نفت جی و نفت پاسارگاد برگزارشده و یکی از راهکارهای افزایش صادرات قیر کاهش هزینه‌ها می باشد که موردبحث و بررسی قرارگرفته است. قرار است مسائل مربوط به روغن نیز جمع‌بندی شود. طی گزارش ارائه‌شده حجم صادرات قیر بیشتر از یک میلیارد دلار برآورد شده است. بخش خصوصی 900 هزار تن صادر نموده است. صحت آمارها می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها نقش مؤثری ایفاد نماید.

·        طی جلسه‌ای که با مدیرعامل محترم شرکت پخش برگزار گردید،  ایشان اظهار  فرمودند آن شرکت نسبت به تأمین سوخت موردنیاز اقدام می‌نماید اما در مورد خوراک بایستی موضوع در کمیته خوراک مطرح شود.

·        با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه  و برگزاری انتخابات هیات مدیره پیشنهاد بعمل آمد تا از هر کمیسیون یک نفر کاندید انتخاب شود تا در صورت انتخاب در مجمع بتواند نظرات کمیسیون را در هیات مدیره مطرح نماید.

·        بازار ترکمنستان در حال رکود است و به هر شکلی قیر (به‌صورت فله و مظروف از طریق راه‌آهن و ...) صادر می‌شود، می‌پذیرند و زمانی که محموله به ترکمنستان ارسال می‌شود، به سه شکل می‌توانند وجه آن را دریافت کنند. از طریق 1- LC 2- از طریق شرکت نفت بابت  طلبی که از گاز دارند 3- اجازه discount دارند

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

-       پالایشگاه اراک VB عرضه نمی‌کند، علت آن چیست؟ چنانچه عرضه صورت پذیرد، بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

-       به لزوم بالا بردن کیفیت قیر برای توسعه صادرات اشاره گردید: همچنین عنوان گردید برای بالا بردن کیفیت قیر باید هزینه‌های ضایعاتی پرداخت شود. شرایط مصرف قیر برای داخل بایستی به نحوی باشد که هزینه‌ها را پوشش دهد.

-       قیری که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود به مراتب باکیفیت‌تر از قیری است که در خارج از پالایشگاه تولید می‌شود.

-       کیفیت VB پالایشگاه‌های تهران و اصفهان یکسان است اما یک درصد loss آن اجتناب‌ناپذیر است که در واحدهای بیرون از پالایشگاه برای جبران هزینه‌ها مواد افزودنی به قیر اضافه می‌کنند.

-       بیشترین فشار در مورد قیمت است. بایستی روی کیفیت کار شود. 70 واحد تولیدی با استفاده از VB در مورد تولید قیر اقدام می‌کنند. با توجه به کاهش یافتن کیفیت‌ها به نظر می‌رسد چنانچه VB بدون تغییر مستقیماً صادر شود، بهتر خواهد بود تا اینکه تبدیل به قیر با کیفیت پایین شده و صادر گردد.

-       چنانچه در مورد کیفیت قیر کار شود و از خروج قیرهای بدون کیفیت جلوگیری شود. افرادی که ناسالم کار می‌کنند از گردنه خارج خواهند شد.

-       وقتی مواد اضافی مانند شن، گلیسوناید، لاستیک به قیر اضافه می‌شود، دیگر کیفیت قیر قابل اصلاح نخواهد بود.

-       مشتریان قیر زیاد هستند و فروشندگان به دنبال رقابت و منافع خودشان هستند.

-       پیشنهاد بعمل آمد تا بدون معرفی‌نامه اتحادیه VB تحویل نگردد و این موضوع با مدیران ارشد سازمان‌های متعامل ذیربط مطرح گردد و شرکت‌ها ملزم شوند، از کانال اتحادیه VB دریافت کنند. البته الزامی هم برای عضو شدن شرکت‌ها ببه منظور دریافت VB در اتحادیه نیست.

-       شرکت‌هایی که با VB کار می‌کنند مجبور شده‌اند برای دریافت آن از سازمان ذیربط مجوز اخذ نمایند. می‌توان مسئولین را توجیه نمود تا ابطال مجوز از طریق اتحادیه صورت پذیرد. به‌جای اینکه VB را ازطریق بورس دریافت نمایند از اتحادیه اخذ نمایند. اتحادیه حواله VB صادر نماید و بر کیفیت قیر نیز نظارت نماید.  میزان عرضه VB در بورس کافی و منظم نیست و شرکت ها برای پرکردن ظرفیت خود اغلب از نفت کوره 380 که هم به قیر نزدیک است و هم قیمت آن پایین می باشد، و کیفیت این گونه قیرها بسیار پایین است، استفاده می کنند

-       تولید نفت کوره پرهزینه‌تر از تولید قیر است و بایستی نفت کوره به قیمت بین‌المللی عرضه شود. برای تولید نفت کوره حداقل بایستی 20% مواد سبک اضافه شوند. نفت کوره در داخل بسیار ارزان‌تر از قیر است و باید در جای خودش مصرف شود، اما قیر عامل پیشرفت ورونق اقتصادی در کشور ها  است. بایستی آن‌قدر VB عرضه شود تا تمام نیاز تولیدکنندگان مجوزدار برآورده شود و دیگر خریداری به سمت نفت کوره نرود.

-       قیرهای بدون کیفیت تولید شده از نفت کوره و سایر افزودنی ها نمی‌توانند شرایط استاندارد را داشته باشند.

-       شرکت ملی پخش متولی توزیع فرآورده‌های باکیفیت بالا و استاندارد است. صادرات قیر شامل استاندارد اجباری نیست که این نقطه‌ضعف است.

-       عنوان گردید، تعدادی از شرکت‌ها عضو اتحادیه دارای آزمایشگاه مجهز هستند و قادر به انجام تست‌های مورد لزوم قیر می‌باشد و همچنین برای همکاری با اتحادیه آمادگی دارد. با انجام 2 تست ساده می‌توان کیفیت قیر را تشخیص داد (تست لکه و تست کشش) و قیر بدون کیفیت و تقلبی تشخیص داده می‌شود.

-       اتاق بازرگانی اعتبار و حیثیت تجاری هر کشور است. بایستی موظف شود تا با خریداران همکاری و به شکایتی که در خارج در مورد کیفیت قیر ارائه می‌گردد، رسیدگی نماید.

-       به خریداران بایستی اطلاع‌رسانی شود تا چنانچه از کیفیت قیر مطمئن نیستند مراتب را به اتحادیه اعلام نمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

-        راهکارهای توسعه صادرات قیر در کتابچه ای جمع‌آوری و به مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت  ارائه شده است.

·        جمع‌بندی مطالب مطروحه عبارتند از:

-       اشاره به لزوم عرضه نفت کوره در بورس به قیمت بین‌المللی

-       با توجه به فروش قیر در خارج از کشور به نقش مهم سفارتخانه‌ها و اتاق‌های بازرگانی برای کنترل کیفیت آن محصول اشاره گردید.

-       پیشنهاد بعمل آمد تا جلسات کمیته تخصصی کمیسیون هر پانزده روز یک‌بار به منظور‌ بررسی مسائل قیر صادراتی تشکیل جلسه بدهد.

 

 

این جلسه رأس ساعت 18:00 خاتمه یافت.
۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۴۴
تعداد بازدید : ۱,۵۵۱