پالایشگاه هرمز با دستور چه کسی و چگونه جا به جا شد

پالایشگاه هرمز با دستور چه کسی و چگونه جا به جا شد
جا به جایی پالایشگاه هرمز علی‌رغم تکذیب وزارت نفت، با دستور یکی از مقامات ارشد وزارت نفت و بدون بررسی صلاحیت صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرگزاری فارس، اواخر سال گذشته بود که بحث جابه جایی چند پالایشگاه نفتی از جمله پالایشگاه خوزستان و هرمز خبر ساز شد، به طوری که وزارت نفت تصمیم گرفت پالایشگاه هرمز از سواحل خلیج فارس به سواحل مکران منتقل شود.

در همین رابطه غلامحسین نوذری وزیر اسبق نفت و رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه انرژی تدبیر که وظیفه احداث این پالایشگاه را برعهده داشت طی نامه ای به بیژن زنگنه وزارت نفت نسبت به این انتقال غیر کارشناسی انتقاد کرد.

اما پس از مدتی کوتاه وزارت نفت نسبت به این انتقاد غلامحسین نوذری واکنش نشان داد و خطاب به رسانه ها اعلام کرد، جابه جایی پالایگاه هرمز به درخواست شرکت تدبیر انرژی بوده است.

در متن توضیحات روابط عمومی وزارت نفت آمده است «این وزارتخانه درخصوص پالایشگاه بهمن‌گنو- هرمز سابق- هیچ‌ دستور و یا اظهار نظری خطاب به گروه انرژی تدبیر صادر نکرده است و موضوع انتقال پالایشگاه هرمز به منطقه جاسک درخواست گروه توسعه انرژی تدبیر است.»

پس از این ماجرا شهاب الدین متاجی مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در توضیحاتی دلیل جابه جایی شرکت پالایش نفت هرمز را تشریح کرد.

وی در بخشی از توضیحات خود اعلام کرد، یشنهاد جابجایی محل ساخت پالایشگاه هرمز از بندرعباس به جاسک به منظور بهبود معیارهای اقتصادی و ایجاد جدابیت برای سرمایه گذاران داده شده است و چنین پالایشگاهی با الگوی در نظر گرفته شده تنها در صورت اعطای تخفیف نسبتا زیاد در قیمت خوراک برای سرمایه گذاران جذابیت و دارای توجیه اقتصادی است.

این گزارش حاکی است که در پی این جابه جایی و به تصمیم وزارت نفت تخفیف در خوراک نیز به میزان 10 درصد برای ان در نظر گرفته شد.

آنچه در ادامه می آید، اسنادی است که نشان می دهد علی رغم اظهارات روابط عمومی وزارت نفت مبنی بر دلیل جابه جایی به خواست شرکت تدبیر انرژی، اما معاون برنامه ریزی وزیر نفت موافقت نامه جابه جایی پالایشگاه هرمز را امضا کرده است.


همان طور که در تصویر قابل مشاهده است، در این نامه اعلام شده "تمدید مجدد موافقت‌نامه  منوط به جابه جایی محل احداث طرح به بندر جاسک است."

و در بخش دیگری از نامه نیز امده است آخرین گزارش پیشرفت طرح و نمودار پیشرفت فیزیکی با مشخص کردن نقاط فیزیکی ارسال شود.!!!

که باید گفت این دو بند درخواستی در حالی آمده است که طرح پالایشگاه هرمز سابق (بهمن گنو فعلی) در مرحله جابه جایی است و هنوز هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.

این گزارش اضافه می کند اما بحث اصلی در جابه جایی این پالایشگاه است که باید براساس موافقت نامه اجرای طرح های پالایشگاهی دارای شرایطی باشد.

که در دو تصویر زیر شرایط موافقتنامه اجرای طرح های پالایشگاهی آمده است

      

همانطور که در بند 5 این موافقت نامه آمده است شرایطی برای تمدید و جابه جایی پالایشگاه در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد، تمدید و جابه جایی پالایشگاه هرمز بدون در نظر گرفتن بند 5 مندرج در موافقت نامه صورت گرفته است.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۰۵۴