ایران، بزرگترین تولیدکننده گاز جهان

ایران، بزرگترین تولیدکننده گاز جهان
اکتشاف میدان گازی جدید در دریای خزر، موضع ایران در اجلاس آتی اوپک، تلاش برای جذابیت اوراق مشارکت و ایجاد لایسنس های داخلی از موارد مورد بحث در نشست خبری وزیر و مدیران ارشد صنعت نفت کشور بود.
در وزارت نفت نشستی خبری با حضور رستم قاسمی (وزیر نفت)، احمد قلعه بانی (مدیرعامل شرکت ملی نفت) و علی اصولی (مدیرعامل شرکت نفت خزر) برگزار شد تا از موفقیت بزرگ ایران در به ثمر رسیدن تلاشها پس از سالها اکتشاف در خزر خبر دهند.
وزیر نفت در ابتدا با اشاره به قدمت صنعت نفت کشور اظهار داشت: در آغاز راه؛ صنعت نفت کشور وابستگی های فراوانی به متخصصان و شرکت های خارجی داشت اما امروز به نقطه ای رسیده ایم که در تمامی فعالیت های این صنعت اعم از مطالعات مخزن، اکتشاف، بهره برداری، نگهداشت تولید و توسعه میادین نفتی و گازی از توانمندی های متخصصان داخلی بهره گرفته و وابستگی های صنعت نفت کشور به خارج از مرزها، به حداقل رسیده است.
وی با اشاره به تلاش های یکجانبه برخی کشورهای غربی برای تحریم صنعت نفت ایران افزود: تلاش خواهیم کرد در آینده ای نزدیک تمامی وابستگی های موجود نیز برطرف شده و به صادرکننده ای نمونه در نفت و تجهیزات صنعت نفت تبدیل شویم.
قاسمی از اقدامات مناسب در بدنه وزارت نفت در راستای پیشبرد طرح های پژوهشی خبر داد و گفت: بیش از 800 پروژه پژوهش و فناوری در داخل در حال انجام است که امیدواریم با همکاری دانشگاهها و با به ثمر رسیدن این طرح های پژوهشی بتوانیم صاحب لایسنس های معتبر داخلی شویم.
این عضو کابینه دولت در ادامه به آغاز فعالیت های اکتشافی در دریای خزر در سالهای پیش از انقلاب و ادامه این فعالیت ها در مناطق کم عمق در پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته فعالیت های اکتشافی در دریای خزر با سرعتی بیشتر دنبال شد به طوری که فعالیت های اکتشافی در عمیق ترین نواحی این دریا و در بیش از 46 بلوک شناسایی شده انجام گرفت.
وی افزود: 8 بلوک از این 46 بلوک به عنوان بلوک های اصلی شناسایی شده و همزمان با فعالیت های اکتشافی اقداماتی برای احداث زیرساخت های مورد نیاز اعم از پایانه ها، اسکله ها و تجهیزات پشتیبانی انجام شد.
قاسمی از کشف یک میدان جدید گازی در آبهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر خبر داد و گفت: هفته گذشته با ادامه فعالیت سکوی نیمه شناور امیر کبیر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف یک میدان جدید گاز طبیعی در دریای خزر شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای دستیابی به این مخزن عظیم گازی بیش از دو هزار و 400 متر عملیات حفاری اکتشافی انجام شده است، بیان کرد: این مخزن گاز طبیعی در آبهای حاکمیتی ایران در دریای خزر و در نزدیکی مرز مشترک کشف شده است.
وزیر نفت در ادامه نشست خبری که با اصرار خبرنگاران در خصوص بازگو کردن حجم تقریبی میدان گازی اکتشافی جدید مواجه شده بود، اظهار داشت: حجم ذخایر گازی این میدان حدود 50 تریلیون فوت مکعب است که بسیار بیشتر از تخمین های گذشته است.
وی افزود: پیش از این پیش بینی کارشناسان برای سهم ایران از تمامی حجم ذخایر هیدروکربوری موجود در دریای خزر 11 تریلیون فوت مکعب بود که تنها در این بلوک چند برابر این میزان محقق شده است.
وزیر نفت دستیابی ایران به تکنولوژی حفاری در آبهای عمیق را نکته قوتی دیگر در صنعت نفت کشور دانست و گفت: ایران تنها کشور عضو اوپک است که به این تکنولوژی دست یافته و این توانایی از این پس موقعیت ممتازی برای ایران به دنبال خواهد داشت.
وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات اندیشیده شده برای مشارکت هموطنان ساکن در خارج از کشور در سرمایه گذاری های طرح های نفتی کشور گفت: تنها در بخش بالادستی صنعت نفت در برنامه پنجم توسعه نیاز به بیش از 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که برای تأمین این میزان سرمایه اقداماتی از قبیل انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی در برنامه وزارت نفت است که هم وطنان ساکن در خارج از کشور نیز می توانند در صورت تمایل یا از طریق خرید اوراق مشارکت و یاز از طریق سرمایه گذاری مستقیم در پروژه ها در پیشبرد صنعت نفت کشور مشارکت کنند.
در ادامه علی اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر موقعیت میدان گازی کشف شده جدید را در 188 کیلومتری ساحل رودسر و 250 کیلومتری ساحل نکا عنوان کرد و گفت: این میدان گازی در عمق728 کیلومتری دریای خزر واقع شده است و باید برآورد دقیق حجم مخزن آن پس از انجام تست های بعدی مشخص شود.
اصولی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه میزان ایران در برداشت از منابع هیدروکربوری خزر عقب است، تصریح کرد: آنچه از سوی مراکز بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی در خصوص برآورد میزان ذخایر دریای خزر مقدار برداشت کشورها اعلام می شود با واقعیات مطابقت ندارد.
وی افزود: این آمارها مربوط به ذخایر احتمالی است و برداشت کشورها را نیز به تفکیک اعلام نکرده است.
مدیرعامل شرکت نفت خزر اذعان داشت: برداشت نفت کشورهای آذربایجان، قزاقشتان و ترکمنستان از دریای خزر به ترتیب حدود 960 هزار بشکه، یک میلیون و 580 هزار بشکه و 188 هزار بشکه است و بیشترین برداشت گاز از دریای خزر از سوی ترکمنستان انجام می شود.
وی ادامه داد: کشور آذربایجان نیز از مخزن گازی شاهدنیز به تولید گاز می پردازد که ایران سهمی 10 درصدی در کنسرسیوم بهره برداری این میدان دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه وجود نفت در میدان گازی کشف شده جدید محتمل است، گفت: با بررسی های بیشتر میزان دقیق ذخایر هیدروکربوری این میدان مشخص خواهد شد.
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کنونی سوآپ نفت خام گفت: میزان سوآپ فعلی نفت خام بسیار اندک و در حدود 25 تا 30 هزار بشکه در روز است که با توجه به امکان سوآپ 400 تا 500 هزار بشکه نفت در روز مذاکرات با بخش خصوصی در این باره ادامه دارد.
قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تکمیل سخنان قاسمی و در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی توقف سوآپ نفت در زمان میرکاظمی (وزیر پیشین نفت) اذعان داشت: نرخ سوآپ در ان زمان کم بود و انجامان برای کشور توجیه اقتصادی چندانی نداشت و شرکت های فعال در این زمینه عملا به فروشنده نفت سوآپ نیز تبدیل شده بودند از اینرو وزیر وقت دستور توقف آن را داد.
وی افزود: اکنون سوآپ نفت با قیمتی 6 برابر آن زمان در حال انجام است.
در ادامه نشست خبری، خبرنگاری از برنامه وزارت نفت برای نشست آتی اوپک پرسید که وزیر نفت اینگونه پاسخ داد: بازار متعادلی در فصل زستان در یش خواهیم داشت و تولید امروز اوپک نیز تولیدی اسک که در بازار تعادلی تلقی می شود.
قاسمی ادامه داد: لیبی موفق شده بتولید خود را به 800 هزار بشکه در روز برساند و کمتر از یک سال آینده با تولیدی 1.5 میلیون بشکه ای شرایط مناسبی در تولید خواهد داشت و عراق نیز افزایش تولید را پیش بینی کرده است.
وی افزود: سیاست ایران در اوپک این است که افزایش تولید نداشته باشیم بلکه در صورت جلب موافقت اعضا با کاهش سقف تولید بتوانیم تعادل در بازار ایجاد کنیم.
وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر چرایی تعیین نشدن سود بیشتر برای اوراق مشاکرت پارس جنوبی و بازنگری در سود اوراق منتشره بعدی، ضمن تأیید اقبال نداشتن فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی گفت: تأیید می کنم که فروش مطلوبی در اوراق مشارکت پارس جنوبی نداشتیم.
وی افزود: تعیین نرخ سود و نحوه فروش اوراق مشارکت تابعی از سیاست های بانک مرکزی است و باید نرخ سود به گونه ای تعیین شود که بخش های دیگر سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار ندهد.
قاسمی با تأکید بر لزوم جذاب تر شدن اوراق مشارکت نفتی برای جذب بیشتر سرمایه های مردمی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که طی جلساتی با وزارت اقتصاد شرایطی را برای جذاب تر شدن اوراقی که در آینده منتشر خواهد شد فراهم کنیم.
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم فروش نفت به اتحادیه اروپا در پی رفتارهای یکجانبه آنها برای تحریم صنعت نفت ایران گفت: ایران جزو تولیدکنندگان عمده نفت در جهان است و تحریم نفت ایران قطعا بازار نفت دنیا را به هم خواهد ریخت از اینرو هیچ عقل سلیمی به دنبال تحریم نفت ایران نمی رود و برداشت ما این است که تحریم نفت ایران تحقق عملی نخواهد یافت.
وی افزود: ایران در حال حاضر 18 تا 20 درصد نفت اروچا را تأمین می کند و جایگزینی نفت ایران برای اروپا بسیار سخت خواهد بود.
وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران همواره به دنبال تعامل بوده است، تصریح کرد: ایران نیز اروپا را از نفت خود محروم نمی کند و فروش نفت به این قاره را ادامه می دهد.
قاسمی در خصوص میزان ضریب بازیافت میدانهای نفتی کشور گفت: ضریب بازیافت میادین نفتی به طور متوسط در حدود 25درصد است که البته این میزان کم است و در حال انجام طرح هایی برای افزایش ان هستیم.
همچنین این مقام مسئول به جایگاه دوم ایران در تولید گاز جهان اشاره کرد و گفت: با اکتشاف منابع جدید گازی امیدواریم این رتبه ارتقا باید.
قاسمی در پایان از طلب 8 هزار میلیارد تومانی وزارت نفت از دولت اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: وزارت نفت از وزارتخانه های دیگر مطالباتی دارد که آن نیز طلب از دولت محسوب می شود ولی این میزان طلب مستقیم از دولت مطرح نیست.
۲۲ آذر ۱۳۹۰ ۱۸:۲۹
خبرگزاری موج |
تعداد بازدید : ۱,۱۷۷