پیشرفت ٩٣ درصدی لوله‌گذاری فاز ١٩

پیشرفت ٩٣ درصدی لوله‌گذاری فاز ١٩
پیشرفت لوله گذاری فاز ١٩ به ٩٣ درصد و ساخت ترمینال صادراتی به ٧٠ درصد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از شانا محسن جزایری، مدیر پروژه فاز ١٩ در شرکت تاسیسات دریایی در گفتگو با خبرنگار درباره لوله گذاری فاز ١٩ پارس جنوبی گفت: در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی احداث دو خط لوله ٣٢ اینچ و دو خط لوله ٤ اینچ به طول ١٢٠ کیلومتر و یک خط لوله ١٨ اینچ و همچنین ساخت ترمینال صادراتی در نظر گرفته شده است با اجرای این بخش، به محض فعال شدن پالایشگاه روزانه ٨٠ هزار بشکه میعانات گازی از طریق ترمینال صادر خواهد شد. 

جزایری افزود: هم اینک خط لوله ٣٦ اینچ به طول ٥ کیلومتر از دریا به پالایشگاه ساخته و نصب شده است، ضمن این‌که در حال ساخت گوی شناور ( SBM) هم هستیم.

وی با اشاره به کابل‌گذاری میان سکوهای اصلی و اقماری، تصریح کرد: اجرای این پروژه هم یک پروژه کوچک در دل فعالیتهای فراساحل این شرکت محسوب می‌شود.

مدیر پروژه فاز ١٩ در شرکت تاسیسات دریایی درباره میزان فعالیتهای انجام شده در بخش لوله‌گذاری، افزود: پیشرفت کلی این بخش حدود ٩٣ درصد شامل دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ (هرکدام به طول ١٢٠ کیلومتر) برای صادرات است که گاز را از سکوها به پالایشگاهها منتقل می‌کند، ضمن این‌که دو خط لوله ٤ اینچ هم برای انتقال مونواتیلتن گلایکول یا MEG هم ساخته شده که پیشرفت این قسمت صد درصد است. 

به گفته جزایری ساخت خط لوله ٣٢ اینچ و ٤ اینچ نیمه نخست امسال (٩٤) به پایان می‌رسد، البته لوله‌گذاری خطوط لوله ١٨ اینچ میان سکوهای C فاز ١٩ و SPD٢ به طول ١٣ کیلومتر سال گذشته (٩٣) به پایان رسیده بود. 

وی با بیان این که ساخت خطوط لوله ٣٦ اینچ هم به پایان رسیده است، افزود: به محض پایان عملیات ساخت پایانه صادراتی، خطوط لوله ٣٦ اینچ هم نصب و راه‌اندازی می‌شود. 

جزایری پیشرفت ترمینال صادراتی را ٧٠ درصد اعلام کرد و گفت: خط لوله ٣٦ اینچ، پلم و‌ SBM امسال راه‌اندازی می‌شود. 

به گزارش شانا، طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با هدف تولید ٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد در روز، ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع در سال و یک میلیون تن اتان در سال در دست اجراست. 

پروژه فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی در خردادماه سال ١٣٨٩ توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (برای اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (برای ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و تحت رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۵۵۰