موانع صادرات نفت و فرآورده های نفتی از طریق بورس انرژی برطرف شد

موانع صادرات نفت و فرآورده های نفتی از طریق بورس انرژی برطرف شد
با ابلاغ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، زمینه صادرات نفت و فرآورده های نفتی از بورس انرژی تسهیل شد.

پایگاه خبری تحلیلی اوپکس به نقل از ایرنا، براساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که از سوی معاون اول رییس جمهوری برای اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ شد، توسعه پالایشگاه های موجود کشور در دستور کار قرار گرفت که در این راه دولت به بخش خصوصی تسهیلاتی اعطا می کند.

براساس ماده 13 این قانون قیمت نفت خام و میعانات گازی تحویلی به همه پالایشگاه های کشور معادل 95 درصد فوب خلیج فارس (قیمت تحویل روی کشتی) به صورت نقدی یا اعتباری اسنادی یک ماهه تعیین شد.

پالایشگاه هایی که با این ساز و کار خوراک(نفت خام یا میعانات گازی)تحویل می گیرند، مجاز شدند فرآورده های نفتی مازاد بر نیار داخلی را رأسا صادر کنند.

در تبصره یک این ماده استفاده از سازو کارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار گرفته است.

همچنین در تبصره 2 این ماده، شرکت های دولتی تابع وزارت نفت، مجاز شدند تا 2 درصد تخفیف بیشتر برای نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس انرژی ارائه کنند.

در ادامه این قانون مقرر شد برای پالایشگاه های جدید قیمت خوراک نفت خام و میعانات گازی تا 3 درصد کمتر از بند یک برای یک دوره 10 ساله پس از بهره برداری تعیین شود.

بدین ترتیب با اجرای این ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، مسیر توسعه پالایشگاه های جدید در کشور هموار شده و سرمایه گذاران حوزه پالایش نفت، نسبت به سرمایه گذاری جدید در این بخش تشویق خواهند شد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۵۶۹