صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/03/10

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

حاضرین: آقایان اسپندیاری(دبیرکل اتحادیه)، تاجیک(نفت گستر آناهیتا)، فروتن (عایق اصفهان)، عباسی (آرمیتیس پرشیا)، همایی، قره گوزلو(سیرجان گستر)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، شیخی (قیر دژپا)، فخاری (جم فرایند، رسانگین)، مختاری (فراشیمی روز)، ریزوی (نیواد برزن)، قاسمی (رهام اسپرلوس) و خانم همایون فال (اعتدال اروند)

 

دومین جلسه کمیسیون قیر سال 94 راس ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 94/03/10 با حضور افراد فوق الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل گردید.

 

اخبار کمیسیون عبارتند از:

-       اتحادیه در راستای فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای اعضاء نسبت به تمدید قرارداد بیمه تکمیلی و بیمه عمر و حوادث کارکنان با شرکت بیمه البرز اقدام نموده است.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه سال 94 از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال شده است. قابل‌ذکر است ثبت‌نام الکترونیکی در سامانه مربوطه جهت دریافت کد ره‌گیری از تاریخ 94/02/21 لغایت روز چهارشنبه 94/03/20 انجام می‌گیرد.

-       اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در مورد طرح یک‌فوریتی عملیات بانکی بدون ربا از تشکل‌ها و اعضاء نظرخواهی نموده. قابل‌ذکر است طرح مذکور از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است. در صورت داشتن هرگونه نظر یا پیشنهاد نسبت به طرح مذکور مراتب را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی به آن اتاق منعکس شود.

-       مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای درخواست نموده است که مشخصات بانوان کارآفرین در صنایع تحت پوشش این اتحادیه اعم از مدیرعامل، مالک ، عضو هیأت مدیره و یا از میران ارشد سریعاً به آن وزارتخانه اعلام گردد. قابل‌ذکر است در این مورد به اعضاء محترم از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی شده است. لطفاً افراد واجد شرایط را در قالب جدول ارسالی به این اتحادیه معرفی نمایند تا به آن وزارت معرفی شوند.

-       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی راهکارهای کاهش مصرف انرژی در پلیمرهای تراکمی و جذبی در روزهای 27 و 28 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزش اصول نظارت بر اجرای آسانسور و پله‌برقی در روزهای 23 و 24 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس اطلاعیه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC ) سمینار آموزشی بسته‌بندی و بازرسی کالا در روزهای 5 و 6 خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد.

-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع شیمیایی اردن از تاریخ 18 الی 20 خردادماه سال جاری در آن کشور برگزار خواهد شد.

-       به دنبال نظرخواهی اتحادیه از نایب‌رئیس محترم اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص پرداخت یک در هزار رقم فروش کالا و خدمات به هنگام صدور و یا تمدید کارت‌های بازرگانی ایشان پاسخی ارسال نموده‌اند که جهت استحضار اعضاء محترم قرائت می‌گردد.

-       بر اساس اطلاعیه واصله از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مالزی (کوالالامپور) از تاریخ 10 الی 18 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای اعلام نموده است، برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش‌نویس آن در حال تهیه است و در این رابطه درخواست نموده تا بامطالعه قوانین مربوط به بهره‌برداری در برنامه‌های پنج‌گانه قبل هرگونه نظر یا پیشنهادی در ارتباط با تنفیذ، اصلاح و تهیه شاخص‌های بهره‌برداری وجود دارد، مراتب به آن اتاق منعکس گردد.

-       دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای اعلام نموده است کنگره بین‌المللی اقتصاد مقاومتی از تاریخ 23 تا 26 شهریورماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد. همچنین در این رابطه نمایشگاهی با عنوان دستاوردهای اقتصاد مقاومتی به‌صورت همزمان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در 20 گروه کاری برگزار خواهد گردید و اثر ماندگار این برنامه در کتابی تحت عنوان کتاب کنگره و نمایشگاه به چاپ خواهد رسید. اطلاعات مربوط به این کنگره، نمایشگاه و چاپ کتاب از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است.

-       مجمع عمومی سالیانه اتحادیه همزمان با ضیافت افطار در تاریخ 94/04/22 در محل هتل استقلال واقع در اتوبان شمال رو به روی پمپ‌بنزین ولنجک از ساعت 17 برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است در این مجمع انتخابات هیات مدیره نیز علاوه بر بازرس انجام خواهد گرفت. اطلاعات مربوط به این مجمع همچنین شرایط نامزدهای شرکت در انتخابات هیات مدیره طی ایمیلی جهت اعضاء محترم ارسال شده است. کاندیداهای شرکت در انتخابات هیات مدیره حداکثر تا روز شنبه مورخ 94/04/06 فرصت دارند، تا برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام نمایند.

-       با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجمع از آن عده اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت خود را پیدا نکرده‌اند، درخواست می‌گردد تا سریعاً در این مورد اقدام نموده و فیش آن را به اتحادیه ارسال نمایند.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مجمع تشکل‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران به‌عنوان یکی از تشکل‌های بالادستی وابسته به اتاق ایران موفق به اخذ موافقت اصولی کانادا برای برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت و نمایشگاه جنبی آن تحت عنوان made in iran از تاریخ 11 الی 13 سپتامبر سال 2015 در شهر تورنتو کانادا شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به وب‌سایت مربوطه به نشانی www.madeiniranexpo.com  مراجعه نمایند.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل عنوان گردید:                                      

·        بنا به دعوت قبلی نماینده یکی از شرکت‌هایی که در زمینه کیفیت قیر فعالیت دارد، در جلسه حضور یافته و در خصوص انجام آزمایشات مربوط به کیفیت قیر، تجهیزات فنی مکانیکی موردنیاز هزینه‌های مربوطه و اعلام آمادگی آن شرکت جهت ارائه سرویس در زمینه انجام تست‌های کنترل کیفی و آموزش مطالبی بیان نمودند.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به صادرات قیر مطرح و نظرات ارائه شده در این مورد عبارتند از:

-       عنوان گردید شرکت‌های تولیدی عمده ، مشکلاتی برای صادرات قیر ایجاد نموده‌اند که این مشکلات شامل مظروف سازان قیر عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنایع قیر و بسته‌بندی استان اصفهان که صادرکننده نیز هستند، شده است.

-       شرکت‌های تولیدی عمده به بهانه ارزآوری و اینکه کیفیت قیر را تغییر می‌دهند از پوشش شرکت‌های کوچک در مورد تحویل قیر موردنیاز آنها خودداری می‌کنند. علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های فراوان برای رفع مشکلات متأسفانه مدیران شرکت‌های عمده همکاری لازم را معمول نمی‌نمایند.

-       پیشنهاد می‌گردد تا آمارهای حجمی صادرات قیر کشور موردبررسی قرار گیرد تا مشخص گردد میزان صادرات قیر درگذشته درزمانی که در اختیار شرکت پخش بوده، بیشتر بوده و یا اکنون‌که در اختیار شرکت‌های عمده قرارگرفته بیشتر شده است.

-       مشکل‌ترین و پرهزینه ترین صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط به بخش قیر می‌شود. روغن و حتی پارافین شرایط سهل‌تری برای صادرات دارند.

-       بیش از 90% مشکلات قیر در مظروف سازی است. طی سال 93 در اصفهان 1/600/000 تن قیر تولیدشده است که حدود 1/200/000 تن آن صادرشده است.

-       تا سال 92 قیر ایران از بهترین قیرهای منطقه بود. این در حالی است که آزمایشگاه‌ها همان شرایط قبلی را دارند. تا جاییکه برخی از کشورهای توسعه‌یافته ا فتخار  می‌کنند که تا 35 سال قبل از قیر ایران برای آسفالت جاده‌های خود استفاده می‌کردند. برای حفظ بازار باید کیفیت قیر ارتقاء یافته حفظ و کنترل شود.

-       چنانچه نظریه مدیران ارشد سازمان‌های ذیربط را در مورد افزایش تولید قیر به میزان 9 میلیون تن را بپذیریم، در بهترین شرایط که سیستم پالایشی به‌روز شود، حدود 30% از محصول به دست آمده در پالایشگاه‌های کشور(با احتساب نفت نیمه سنگین و سنگین) ماده اولیه قیر و یا VB  تولید خواهد شد که حدود 15% تا 20% ان به نفت کوره تبدیل گردیده و مابقی آن برای تولید قیر خواهد ماند.

-       اگر روزانه 1/800/000 تن نفت خام در کشور پالایش شود، حدود 1/400/000 تن آن شامل VB می‌شود که 10% آن 140 هزار بشکه  VB می‌شود یعنی روزانه حداقل 20 هزار تن قیر در روز می تواند تولید شود.

-       شرکت نفت جی روزانه 5 الی 6 هزار تن تولید قیر دارد. شرکت نفت پاسارگاد با ظرفیت روزانه 13 هزار تن در سال نتوانسته سقف تولید خود را به 6 هزار تن در روز برساند. برای تأمین ماده اولیه قیر موردنیاز سایر واحدها (غیرازاین دو شرکت عمده)  ،نفت کوره مازاد بر سوخت بایستی تبدیل به قیر ‌شود. گیلسوناید با درجه خلوص بالا در آمریکا، کانادا و اروپا به پودر پرینیتر تبدیل می‌شود که کالای باارزشی است و مقرون‌به‌صرفه نیست که با خلوص بالای 95% آن را به قیر اضافه کنند. در کشور نیز اخیرا چنین برنامه ای را تولیدکنندگان گیلسوناید دارند.

-       سال گذشته حدود 000/600/2 تن قیر از کشور خارج‌شده است. بدین ترتیب که 800 هزار تن بخش خصوصی و حدود 1/100/000 هزار تن را شرکت نفت جی و 700/000 تن را شرکت نفت پاسارگاد صادر کرده‌اند.

-       عنوان گردید برای برگشت استاندارد قیر وسایل آزمایشگاهی لازم است اما وسایل مذکور کافی نیست زیرا موجب بالا رفتن کیفیت قیر نمی‌شوند، بلکه کیفیت قیر را مشخص می سازد.

-       در مورد هزینه‌ها عنوان گردید با در نظر گرفتن متوسط هزینه حمل و نقل و گرم کردن خوراک در محل تولید (200 هزار ریال) و (10 هزار ریال) و مخزن داری جمعاً حدود 300 تا 400 هزار ریال هزینه شرکت‌های تولیدی بیشتر از نقطه صفر دو شرکت عمده می‌باشد. اگر 50% هزینه اضافه در نظر گرفته شود، در شرکت های تولیدی جدید باید با 20 دلار هزینه بالاتر رقابت صورت گیرد. درصورتی‌که در اغلب کشورها واحدهای قیر سازی جدا از واحدهای پالایشگاهی نیست  تا هم مشکلات  زیست محیطی نداشته باشند و هم این هزینه سربار  پرداخت نشود.

-       در بخش کمیت صادرات قیر مشکلی نداریم صادرات امسال 5/2 میلیون تن بوده و نسبت به سال 88 که  کل آن 990هزار تن بود، (تقریباً 200%) افزایش داشته است. امروز کیفیت قیر مورد توجه قرار گرفته   بنحوی که برخی ازکشورها مانند چین به آن دقت زیاد می‌کنند و به علت نامناسب بودن کیفیت، بازار افریقا در حال از دست رفتن است. همچنین حداقل محموله ها به ترکیه صادر می‌شود زیرا روسیه حدود 25% زیر قیمت منطقه فروش خود را به آن کشور و کشور های CIS انجام می دهد واین امر موجب افزایش یافتن میزان خرید از آن کشور شده است.

-       عدم هماهنگی بین واحدها در صادرات قیر موجب شده که تا هرکدام کالا را با یک قیمتی به مشتری عرضه نمایند، درصورتی‌که بهتر است کل کالا در یک منطقه از یک کانال به فروش رسد.

-       عنوان گردید بخشی از قیر تولیدی در اصفهان به اداره راه و شهرداری‌ها تحویل داده می‌شود و مشخص نیست بقیه تولید چگونه مصرف می‌گردد. برای رفع این مشکل به شرکت پخش و وزارت نفت پیشنهادشده است که قیمت نفت کوره سهمیه‌ای را برابر قیمت جهانی آن نماید و یا سهمیه نفت کوره را قطع گردد. نفت کوره سهمیه‌ای موجب شده تا واحدها به سمت تولید قیر 70/60 از نفت کوره مخصوصاً نفت کوره 380 گرایش پیدا کنند.

-       درادامه بحث این سوال مطرح گردید که آیا قرارداد شرکت نفت جی با شرکت ملی پخش و پالایشگاه‌ اصفهان در زمان قبل یا بعد از خصوصی‌ شدن پالایشگاه منعقدشده است؟ اگر قبل از خصوصی‌سازی منعقدشده آیا هیات مدیره جی می‌تواند آن را فسخ نماید؟

-       پاسخ داده شد فسخ کردن امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که شرکت پخش در قرارداد جی را متعهد نموده خوراک ایزوگامی‌ها و تغلیظ کاران را تأمین نماید و پالایشگاه‌ حداقل سالیانه 1/260/000 تن خوراک (21 هزار بشکه) روزانه را تحویل ‌دهد. فعلاً شاخص روزانه 35 هزار بشکه است. می‌توانند   آنرا کم کنند، اما نمی‌توانند خوراک واحدی را قطع کنند.

-       نفت جی برای دو ماه آینده حدود 300 هزار تن تعهد فروش دارد، اما چون نمی‌تواند این میزان را تحویل نماید، این موضوع باعث منوپل شدن پالایشگاه اصفهان شده است و فشار روی سایرپالایشگاه ها مخصوصاً پالایشگاه شیراز برای تحویل بیشتر شده است.

-       امروز هم پالایشگاه تهران 6 هزار تن VB در بورس عرضه کرده اما 27 هزار تن متقاضی داشته است   VBتهران به قیمت 848 یعنی 5/9 % بالاتر از قیمت پایه اعلام شده به فروش رفته است.

-       با افزایش قیمت VB در بورس از قیمت پایه آن، امکان فروش و رقابت برای شرکت‌های خصوصی نیست. پالایشگاه شیراز هم 2000 تن بیشتر عرضه نکرده است. این باعث می شود تا شرکت‌های خصوصی  بکار دیگری  مشغول شده و یا تعطیل شوند. لذا پیشنهاد می‌گردد، اتحادیه ضمن مکاتبه با مقام محترم وزرات نفت، مدیرعامل محترم شرکت پالایش و پخش، استانداری اصفهان، مدیرعامل محترم بورس کالا و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام  نماید که شرکت‌های خصوصی در اصفهان با تعطیلی مواجه می‌شوند ، لذا بایستی راهکاری  برای رفع مشکل پیدا شود و یا قرارداد بین نفت جی و شرکت پخش اصلاح گردد و یا اینکه شرکت‌های دارای مجوز بتوانند VB دریافت کنند.

-       عنوان گردید، مشکل منوپل شدن VB برای شرکت نفت جی وجود دارد که باید جلو آن گرفته شود. شرکت‌های غیرتولیدی و بدون مجوز نبایستی بتوانند VB خود را به‌راحتی از بورس خرید نمایند. این امر موجب شده تا کار واحدهای تولیدی قیر به تعطیلی کشیده شود. اگر امکان دارد، نامه‌ای به سازمان‌های ذیربط ارسال شود و این مساله پیگیری شود تا حق‌وحقوق شرکت‌ها از طریق بورس رعایت شود.

-       در مورد قیمت خوراک عنوان گردید برای شرکت نفت جی کف قیمت را در نظر می‌گیرند (حدود 10% ارزان‌تر از قیمت فروش رفته در بورس)که نشان دهنده ناسالم بودن بازار است.

-       در جهت رفع مشکل پیشنهاد گردید تا نفت کوره مازاد بر مصرف داخلی تولید نشود  و VB آن در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد تا هم واحدهای تولیدی بتوانند با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر قیر تولید کنند و هم از خام فروشی جلوگیری شود.

-       برخی کشورها مانند روسیه در شرایط تحریم فراورده های نفتی خود مخصوصا نفت کوره و قیر را در بازارها با قیمت پایین تر عرضه  می کنند، به گونه ای که هم‌اکنون بازارها از نفت کوره اشباع‌شده و امکان رقابت وجود ندارد.

·        بحث کیفیت قیر و مشکلات قیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عنوان گردید، در مورد کمیت آن مشکلی نیست و صادرات آن به میزان 2/600/000 تن از تولید 4میلیون تن آن در سال گذشته عدد خوبی بود.

-       برای امسال 10% افزایش منطقی است بحث مهم تر این است که در پایان برنامه پنج‌ساله تولید به 9 میلیون تن خواهد رسید. بنا بر این حفظ بازار و افزایش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید با بالابردن کیفیت و کم کردن هزینه ها به آن دست یافت.

-       پیشنهاد بعمل آمد تا ضمن مکاتبه با شرکت نفت جی اعلام گردد تا آن شرکت قیر را از بورس به قیمت برنده خریداری نماید یا اینکه وارد تابلو شود. آن شرکت تقاضاکننده 95% تابلوی بورس می باشد. یک مقدار محدودی برای بقیه شرکت هاباقی می ماند. کل تولیدی باید در بورس عرضه شود. پیشنهاد این است که در این خصوص با شرکت بورس کالا مکاتبه شود.

-       نفت کوره به لحاظ اشباع شدن کمتر تولید شود و عرضه آن از طریق بورس انجام گیرد.

-       هم‌اکنون ناهنجاری‌هایی در بازار قیر به چشم می‌خورد.

-       بهتر بود می‌توانستیم مرجع قیمت‌گذاری یک محصول مانند قیر در منطقه باشیم.

-       برخی از کشورها در قیمت‌گذاری منطقه تأثیرگذار هستند.

-       برخی از شرکت‌هایی که در زمینه صادرات قیر فعالیت دارند، نسبت به اینکه قیمت‌های متفاوتی اعلام می‌شود، دل‌نگران هستند اما به فکر کیفیت قیر نیستند.

·        موضوع قیمت‌گذاری انواع قیر صادراتی برای ماه ژوئن مطرح و در این رابطه مقرر گردید 10 دلار به قیمت‌های قبلی اضافه شود.

 

این جلسه رأس ساعت 18:00 خاتمه یافت.
۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۵۵
تعداد بازدید : ۲,۰۴۳