در طول برنامه ششم؛ تبدیل چابهار به قطب جدید پتروشیمی

در طول برنامه ششم؛ تبدیل چابهار به قطب جدید پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آغاز مذاکره با سرمایه‌گذاران برای ایجاد قطب جدید پتروشیمی در منطقه چابهار خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با حمایت وزیر نفت، چابهار در طول برنامه ششم و پس از ماهشهر و عسلویه، به قطب جدید پتروشیمی تبدیل شود.
عبدالحسین بیات گفت: برای ایجاد قطب آتی پتروشیمی در منطقه چابهار، مطالعات اولیه انجام، مصوبات قانونی اخذ و زمین مورد نظر برای ساخت واحدها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: به این ترتیب انتظار می‌رود با حمایت وزیر نفت، چابهار در طول برنامه ششم و پس از ماهشهر و عسلویه، به قطب جدید پتروشیمی تبدیل شود.

پیش‌تر مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هدف‌گذاری برای تولید 15 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در چابهار خبر داده و به شانا گفته بود: طبق برآورد‌های اولیه، برای تولید این حجم محصول در چابهار به 20 میلیارد دلار سرمایه، روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و سالانه 3.6 میلیون تن اتان به عنوان خوراک نیاز است.

اولادی یکی از اهداف توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار را تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی از بالادست تا محصولات میانی خوانده و تاکید کرده بود با توجه به تجربیات ساخت واحدهای پتروشیمی در مناطق ماهشهر و عسلویه، منطقه چابهار به گونه‌ای توسعه می‌یابد که دیگر نیازی به صادرات محصولات بالادستی همانند اتیلن و متانول نباشد.

بیات همچنین درباره ساخت واحدهای پتروشیمی در منطقه لاوان و تشکیل قطب دیگری برای توسعه این صنعت در کشور به شانا گفت: هم اکنون مطالعات دقیقی برای آگاهی از خوراک موجود در منطقه و واحدهای پتروشیمی در دست نیست، ولی انتظار می‌رود پس از انجام مطالعات، فعالیت‌های اجرایی برای تشکیل این منطقه انجام شود.
چندی پیش مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از تبدیل گازهای اطراف منطقه لاوان به محصولات با ارزش پتروشیمی خبر داده و گفته بود با این کار، امکان تولید محصولات با ارزش افزوده در لاوان ایجاد و از خام فروشی گاز جلوگیری می‌شود.

به گفته محمود زیرکچیان‌زاده، سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان گازی لاوان و ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در این منطقه به 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که 1.1 میلیارد دلار آن برای توسعه میدان گازی و حدود 5 میلیارد دلار نیز برای واحدهای پتروشیمی پیش‌بینی شده است.

قرارداد طرح توسعه میدان گازی لاوان ششم دی ماه میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت انرژی سپهر، با هدف توسعه میدان، تولید گاز و محصولات گازی برای تامین بخشی از خوراک تاسیسات پایین دستی در جزیره لاوان و تبدیل منطقه لاوان به قطب جدید پتروشیمی امضا شد.
۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ۱۹:۴۰
تعداد بازدید : ۹۸۴