امکان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا از سال آینده

امکان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا از سال آینده
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از امکان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا از سال 91 و با اجرای تمام طرح‌های بنزین‌سازی در کشور خبر داد.
 

علیرضا ضیغمی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: با اتمام پروژه های بنزین سازی پالایشگاه های کشور تا پایان سال آینده، توان تولید بنزین کشور به روزانه 70 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت که علاوه بر صادرات بنزین موتور، امکان صادرات روزانه 10 میلیون لیتر نفتا نیز وجود خواهد داشت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اتمام تمام طرح های بنزین سازی تا پایان سال 91 تاکید کرد: نفتا فرآورده ای با ارزش و سوخت پایه تولید بنزین است که با فعل و انفعالاتی ساده به بنزین موتور تبدیل می شود که افزون بر صادرات این فرآورده، بنزین تولیدی مازاد کشور نیز صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: صادرات بنزین در سال 90 با توجه به نیاز داخلی محدود بود، اما با اجرای پروژه های بزرگ بنزین سازی در کشور و بهره برداری از این مجتمع ها، صادرات نفتا و بنزین از سال آینده بیشتر خواهد شد.

ضیغمی افزود: در سال 90 حدود یک میلیون تن نفتای سبک و سنگین از کشور صادر شد که این رقم نسبت به سال گذشته 2.5 برابر بود، همچنین صادرات نفت گاز نیز در سال جاری چهار برابر نسبت به سال قبل افزایش یافت.

به گزارش شانا، بر اساس برنامه ریزی های صنعت نفت، به منظور خودکفایی در تولید بنزین، هم اکنون تولید و مصرف بنزین در کشور تقریبا متعادل شده و با اجرای بخشی از طرح های توسعه ای در پالایشگاه های کشور، تولید روزانه بنزین از حدود 43 میلیون لیتر به مرز 58 میلیون لیتر رسیده است که با اجرای بخشی از طرح های توسعه ای تا پایان سال 90 به 70 میلیون لیتر و با اجرای کامل تمام طرح های توسعه ای در کشور به مرز 80 میلیون لیتر خواهد رسید.

تولید بنزین کشور هم اکنون روزانه حدود 55 میلیون لیتر و مصرف آن حدود 60 میلیون لیتر است که با امتزاج بنزین تولید داخل با بنزین اکتان بالا، تولید و مصرف برابر شده است.

۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ۲۰:۵۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۱