صورتجلسه کمیسیون فرآورده های پارافینی مورخ 94/05/18

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، ضویی (بازرگانی ضویی و ثمین شیمی)، ناصری (بازرگانی جبروتی و کیمیا پارافین)، سعید رفیعی فر (تعاونی تولیدکنندگان پارافین ایران، تعاونی تولیدکنندگان پارافین تامین نیاز استان تهران، درخش ساین)، پویا پارافین، تولیدی محمدی) حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، نامدار شاهی (رسانگین، جم فرایند)، نقاشیان (تعاونی نوید نور)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)

سومین جلسه کمیسیون فرآورده‌های پارافینی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 18/05/94 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:

-       مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه در تاریخ 22/04/94 و توأم با ضیافت افطاری در هتل پارسیان استقلال برگزار گردید. در این جلسه 184 شرکت عضو اتحادیه حضور یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان از کمیسیون‌ها به ترتیب کمیسیون فرآورده‌های روغنی 80 نفر از 107 عضو فعال این کمیسیون،  کمیسیون فرآورده‌های پارافینی 23 نفر از 30 عضو فعال، کمیسیون قیر 26 نفر از 44 شرکت فعال، کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز 51 نفر از 85 عضو فعال، کمیسیون نفت، سواپ، ترانزیت و بنکرینگ 4 نفر از 8 عضو فعال

-       بدین ترتیب 75 % از اعضاء کمیسیون روغن، 77% از کمیسیون پارافین، 59% از کمیسیون قیر، 60% از کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و 50% از کمیسیون نفت، سواپ ترانزیت و بنکرینگ در مجمع شرکت نمودند. قابل‌ذکر است، آقایان فرزان گلچین، عباسعلی اسلامی، حسین منیری، حسن تاجیک خاوه، سید حمید حسینی،‌ احمد ابوترابی گاه، مهدی شریفی نیک‌نفس به‌عنوان اعضاء اصلی و آقایان محسن جوکار دریس و سید محسن ضویی به‌عنوان اعضاء علی‌البدل هیات مدیره انتخاب شدند. ضمناً آقای احمد صرامی فروشانی به‌عنوان بازرس اصلی انتخاب‌شده است. همچنین بر اساس مصوبه هیات مدیره آقای دکتر گلچین به‌عنوان رئیس هیات مدیره و آقای عباسعلی اسلامی به‌عنوان نایب‌رئیس هیات مدیره انتخاب شدند و آقای مهدی اسپندیاری نیز در سمت دبیرکلی اتحادیه ابقا گردید. ضمناً بر اساس مصوبه هیات مدیره نمایندگان اتحادیه در سازمان‌های متعامل به‌قرار ذیل تعیین‌شده‌اند:

ردیف

نام نمابنده

سازمان متعامل

1.         

آقایان فرزان گلچین، مهدی شریفی نیک‌نفس، حسن تاجیک

وزارت نفت

2.         

آقای سیدحمیدحسینی

هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

3.         

آقایان سیدحمیدحسینی، احمدابوترابی، احمدصرامی

مجلس شورای اسلامی

4.         

کلیه اعضاء هیات مدیره

ریاست جمهوری

5.         

آقایان حسن تاجیک، حسین منیری، سید محسن ضویی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

6.         

آقایان عباسعلی اسلامی، احمدابوترابی، فرزان گلچین، سیدمحسن ضویی

گمرک جمهوری اسلامی ایران

7.         

آقایان محسن جوکار، حسین منیری، احمد ابوترابی

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالاو ارز

8.         

آقایان حسین منیری، محسن جوکار، احمد ابوترابی

سازمان ملی استاندارد ایران

9.         

آقایان حسن تاجیک، مهدی شریفی نیک نفس، محسن جوکار، احمد صرامی

شرکت بورس

10.      

آقایان مهدی شریفی نیک نفس، احمدصرامی، حسین منیری

بانک‌ها

11.      

آقای مهدی اسپندیاری

صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی

-       به دنبال نظرخواهی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد پیش‌نویس شیوه‌نامه بازرسی و توقیف نفت‌کش‌های حامل سوخت مظنون به قاچاق، نظرات کارشناسی اتحادیه با همکاری تعدادی از اعضاء تنظیم و به ستاد منعکس گردیده است.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای مالی کشور از تشکل‌ها نظرخواهی نموده  که مراتب از طریق ایمیل به اعضاء محترم اطلاع‌رسانی شده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه ماده مذکور نظرات و پیشنهادات خود را کتباً به دبیرخانه اعلام فرمایید تا پس از جمع‌بندی به اتاق مذکور ارسال گردد.

-       مجمع عادی سالیانه صندوق توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی ایران در روز چهارشنبه مورخ 31/04/94 در محل دبیرخانه این اتحادیه برگزار گردید.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مدت‌زمان عضویت در شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان تا تاریخ 20/05/94 تمدیدشده است.

-       طبق نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی بازرسی فنی انواع آسانسورهای هیدرولیک در روزهای 28 و 29 مردادماه سال جاری در مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران اولین نشست شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال منطقه اکو در زمینه‌های انرژی در دسامبر سال جاری در ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در تاریخ‌های 18 و 19 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاعیه واصله نمایشگاه بازرگانی تجاری مشترک ایران و اکسپو ارمنستان از تاریخ 16 الی 19 مهرماه  سال جاری در محل نمایشگاه بین‌الملل ارمنستان واقع در شهر ایروان برگزار خواهد شد.

-       اولین همایش ملی تکنیک نوین در تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تهیه و توزیع فراورده‌های پالایشگاهی ، نفت، قیر، روغن و ...) صنعت نفت ایران در تاریخ 14 و 15 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران شورای مشترک بازرگانی ایران و برزیل عضو می‌پذیرد. اعضاء محترم در صورت تمایل تا تاریخ 30/05/94 برای عضویت در این شورا فرصت دارند. 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل اعلام گردید:                       

·        در مورد فعالیت‌های اتحادیه مشتمل بر برگزاری همایش سالانه، حضور در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران، برگزاری سمینار تخصصی به‌موازات نمایشگاه، چاپ سررسید برای اعضاء، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت و گاز عرب، پتروشیمیایی و عرب پلاست و همچنین انتخاب نمایشگاه‌های ابوظبی، ویتنام و مسکو در سال جاری، چاپ نشریه اتحادیه به زبان فارسی و برنامه‌ریزی بعمل آمده برای ایجاد خبرنامه الکترونیکی انگلیسی برای درج اخبار و وقایع مرتبط با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، ارتقاء سایت فارسی اتحادیه، بازدید از تعدادی از واحدهای پتروشیمی مستقر در عسلویه، ایجاد تسهیلات بیمه تکمیلی درمان برای اعضاء و برنامه‌ریزی بعمل آمده برای برگزاری همایش سالانه در سال جاری و شرکت در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در سال آتی، همچنین سایت‌های فارسی و انگلیسی اتحادیه به نمایش گذاشته‌شده و توضیحات لازم در مورد بخش‌های مختلف سایت‌های مذکور ارائه گردید. 

·        موضوع برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون مطرح و از حاضرین درخواست بعمل آمد تا در صورت تمایل مراتب آمادگی خود را جهت شرکت در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اعلام نمایند. سپس با توجه به اعلام آمادگی آقایان رضا فخاری، سعید رفیعی فر، علی‌محمد جبروتی، سید محسن ضویی، شاهین نقاشیان، و فرهاد علی ناصری در مورد انتخاب اعضاء هیات رئیسه رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت . بر اساس نتایج حاصله آقای رضا فخاری با کسب 12 رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون و آقای رفیعی فر با کسب 9 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس اول و آقای جبروتی با کسب 8 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند.  ضمناً آقای ضویی نیز 8 رأی کسب نمود که به نفع آقای جبروتی کنار رفت. ضمناً سایر داوطلبین رأی کسب ننمودند.

·          در خصوص مشکلات پیش‌آمده با وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد مالیات عنوان گردید:

-       فروش فوب می‌تواند توسط یک تولیدکننده داخلی یا بازرگان انجام شود. در این صورت تکلیف چه می‌شود؟ طرف اول اظهار می‌دارد کالا را به‌صورت فوب به فروش رسانده، تشریفات گمرکی هم انجام‌گرفته  و تکلیف وی تمام است و مراتب را درفروش صادراتی ثبت می‌کند و صادرات از پرداخت مالیات معاف است. طرف دوم که در داخل است چگونه باید ثبت کند؟ به‌عنوان خرید پس از گمرک باید ثبت کند؟ قانوناً هر معامله‌ای انجام می‌شود بایستی ثبت و مالیات عملکرد آن پرداخت گردد.  اما معمولاً کالا به نام صادرکننده واقعی اظهار نمی‌شود و به نام دیگری است. دارایی نیز به هر دو صورت ایراد می‌گیرد. به طرف اولی که صادرات انجام داده  ولیکن اظهارنامه به نام او ثبت‌نشده اظهار می‌دارد، که وی صادرات را انجام نداده و فروش داخلی صورت گرفته و بایستی مالیات بپرداز و طرف دوم نیز بایستی مالیات بپردازد . در پاسخ اعلام شد که ثبت به این شکل در دفاتر اشتباه تکنیکی حسابداری دارد و این مشکل باعث خواهد شد تا شرکت‌ها به سمت کتمان فعالیت‌های تجاری خود تشویق شوند.

-       وقتی کالا به‌صورت فوب فروخته می‌شود، ازآنجاکه قانون اجازه نمی‌دهد دو طرف از اظهارنامه‌های صادراتی استفاده نمایند لذا طرف دوم باید مالیات را بپردازد.

-       قانون مشخص است اما حوزه‌ای که رسیدگی می‌کند ممکن است به‌صورت سلیقه‌ای عمل نماید.

-       دارایی با کسر  بودجه مواجه است و تلاش می‌کند آن را با دریافت مالیات جبران کند.

-       مضافاً اینکه حجم صادرات نیز کاهش‌یافته است ولیکن دارایی کاری به سود و زیان شرکت‌ها ندارد و به دنبال آن است که مالیات را دریافت کند.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون بازارهای جهانی پارافین و فوتس اویل مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

-       مدتی است، فروش فوتس اویل انجام نگرفته و پارافین هم به میزان خیلی محدود به فروش رسیده است.

-       پارافین به قیمت 860 دلار و درب کارخانه پارافین بهداشتی 950-900 دلار و پارافین 3% به میزان محدود به قیمت 110 دلار به فروش رسیده است. حتی در سال 87 که وضعیت بازار به حالت رکود درآمده بود، فروش فوتس اویل بیشتر از پارافین بود اما اینک وضعیت فروش فوتس اویل مناسب نیست و چنین به نظر می‌رسد کیفیت فوتس اویل در این امر مؤثر بوده است، هم اکنون میزان عرضه بیشتر از تقاضا می باشد و بازار به حالت رکود درآمده است. 

·        رئیس هیات مدیره در جلسه حضور یافته و طی سخنانی مراتب تشکر خود را نسبت به حضور فعال اعضاء در مجمع که منجر به انتخاب هیات مدیره جدید شده است، اعلام فرمودند. بخشی از سخنان ایشان به قرار ذیل است:

-       هیات مدیره موظف است تلاش خود را در جهت ارتقاء جایگاه اتحادیه و رفع مشکلات صنفی اعضاء معمول نماید. 7 نفر عضو هیات مدیره توان 300 عضو را نمی‌توانند به نمایش بگذارند مگر اعضاء درصحنه حضورداشته باشند. این کمیسیون جزو کمیسیون‌های فعال اتحادیه است. اعضاء زحمت‌کشیده و دلسوزی می‌کنند که جای تشکر را دارد. اعضاء جوان‌تر ها بایستی به اعضاء قدیمی‌تر کمک کنند و نوگرایی به وجود اید. امروز جامعه به نیروهای جوان نیاز دارد تا با فکر و تجربیات قدیمی ها به تلاش بپردازند. نهایتاً ادامه کار را باید به جوان‌ترها سپرد. خوش‌فکری و تجربه در کنار یکدیگر نتیجه مطلوب را حاصل خواهد نمود.

-       لیستی  از شرح مشکلات توسط یک نفر از اعضاء کمیسیون در اختیار اینجانب قرارگرفته است که در حال مرور آن هستم. برخی  از آنها تکالیف هیات مدیره های قبلی است. این مشکل مربوط به تمام کمیسیون هاست. ازجمله مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده. سعی می‌شود ترتیبی اتخاذ گردد تا به‌جای پرداخت وجه نقد ،چک ارائه شود. انجام این کار سخت است. باید فشار بیاوریم تا در فرصت قانونی تعیین شده مالیات ارزش‌افزوده به صادرکنندگان مسترد گردد.

-       موضوع دیگر قیمت‌گذاری است. قبلاً متولی این کار سازمان توسعه تجارت بود ولی بعداً مسئولیت آن به گمرک واگذارشده است. بایستی سعی کنیم تا سازمان توسعه تجارت را مجدداً در این زمینه فعال نماییم. قبلاً قیمت‌ها به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌شد که 90% مورد تأیید قرارگرفته و به گمرک جهت درج در سایت منعکس می‌گردید. اینک قیمت‌ها مستقیماً به دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک ارسال می‌گردد.

-       در دوره جدید اتحادیه لازم است تغییرات درونی ایجاد شود. آیین‌نامه‌ها، موردبازنگری قرارگرفته و هسته‌های فنی در کمیسون ها تشکیل شود. مطالب با پایه علمی مطرح گردد. زمان برای حل مشکل کوتاه است. بحث دیگر مربوط  به تک‌نرخی کردن ارز است. همچنین لازم است برخی قوانین زمان تحریم در پساتحریم تغییر کند. یک نرخ آزاد برای ارز تعیین شود.

-       نمایندگان کمیسیون‌ها (هیات رئیسه‌ها) در جلسات هیات مدیره حضور یابند و در جریان کارها قرار گیرند. پیشنهادات و نظرات کمیسیون‌ها را مطرح نمایند و به مباحث هیات مدیره گوش فرا داده و به کمیسیون ها منعکس نمایند و همچنین نظرات کمیسیون‌ها را بازگو نمایند. رئیس هیات مدیره برای برقراری ارتباطات بیرونی است. انتقادات خود را ارائه نمایید.

در ادامه جلسه موارد ذیل عنوان گردید:

-       مجمع امسال در سطحی بالا تشکیل شد و مشکل به حدنصاب نرسیدن تعداد پیش نیامد که این نشان‌دهنده حمایت اعضاء از صنف می‌باشد. متأسفانه شرکت‌های واگذارشده روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند اما نسبت به مسائل مختلف پاسخگو نیستند.

·        نامه شرکت آرمیتیس پرشیا  در خصوص مشکل پیش‌آمده برای آن شرکت ناشی از عدم اجرای تعهدات برخی از شرکت‌های بنگلادشی مطرح و اسامی شرکت‌های مذکور به اطلاع حاضرین رسید.

·        نامه شماره 102252/60 مورخ 05/05/94 مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی به‌عنوان مدیرکل محترم نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر عدم تأمین خوراک (اسلاک واکس) واحدهای تولیدی صادراتی فراورده‌های پارافینی، عدم کاهش قیمت متناسب با کاهش قیمت لوب کات دریافتی از شرکت‌های پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و صادرات اسلاک واکس با قیمت پایین‌تر از عرضه داخلی و درخواست بررسی موضوع و اعلام نتیجه قرائت گردید.

نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       جلسه مشترکی با مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جهت پیگیری موضوع برگزار گردد.

-       فرمول‌هایی برای تعیین قیمت خوراک ایجاد گردد. هر کمیسیونی قیمت‌های خودش را اعلام کند.

-       صادرات  خوراک (اسلاک واکس) موردنیاز واحدهای تولیدی مبنای درستی ندارد.

سایر مسائل مطروحه عبارتند از:

-       پیشنهاد بعمل آمد تا هریک از خانم‌های شاغل در اتحادیه به‌عنوان منشی یک کمیسیون انتخاب شوند.

-       نسبت به تشکیل مرکز آمار و اطلاعات در اتحادیه اقدام مقتضی معمول گردد.

-       برای هر کمیسیون دفتر در نظر گرفته شود و کلیه اطلاعات مربوط به آن کمیسیون در این دفتر ثبت و نگهداری شود.

این جلسه در ساعت 18:15 با ذکر صلوات خاتمه یافت.                      

۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۱,۵۵۲