صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/06/08

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

حاضرین: آقایان اسپندیاری(دبیرکل اتحادیه)، تاجیک(نفت گستر آناهیتا)،  نماینده شرکت (رهام اسپرلوس)، روزبه مختاری (فراشیمی روز)، همایی (سیرجان گستر)، دیوانی آذر (کیمیا روغن البرز)، قناتی (نفت پاسارگاد)، فلاح (نفت هرمزان)، دباغی (توسعه کروس انرژی)، فخاری (جم فرایند، رسانگین)، فروتن (عایق اصفهان) و خانم ها سعیدی (آرمیتیس پرشیا)، رضایی (قیر دژپا)، مختاری (نفت پاسارگاد)

 

پنجمین جلسه کمیسیون قیر سال 94 راس ساعت 16 روز یکشنبه مورخ 94/06/08 با حضور افراد فوق الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه تشکیل گردید.

 

اخبار کمیسیون عبارتند از:

-       پیرو قرارداد همکاری تنظیمی با بانک گردشگری و هماهنگی های انجام گرفته با بانک مذکور آن بانک آمادگی خود را جهت ارائه تسهیلات بانکی به اعضاء اعلام نموده و در این رابطه کمیته مشترک اعتباری اتحادیه و بانک تشکیل شده است. از متقاضیان وام درخواست می گردد تقاضای خود را در قالب تکمیل نمودن فرم های ارسالی از طریق ایمیل هرچه سریعتر به این اتحادیه ارسال نمایند تا در کمیته مذکور مورد بررسی قرار گیرد.

-       پیرو اطلاع رسانی قبلی در مورد قرارداد همکاری با کارگزاری بانک سامان یک الحاقیه به قرارداد مذکور اضافه گردیده که مفاد آن از طریق ایمیل جهت اطلاع و بهره وری لازم برای اعضاء ارسال شده است. 

-       بر اساس اطلاعیه واصله بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز قزاقستان از تاریخ 14 تا 17 مهرماه سال جاری در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.

-       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران بیست و دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز در تاریخ 18 و 19 شهریورماه سال جاری در شهر بمبئی هندوستان برگزار خواهد شد.

-       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد به‌منظور توسعه صادرات غیرنفتی نسبت به اعزام یک هیات تجاری و سرمایه‌گذاری به کشور صربستان از تاریخ 25 لغایت 28 شهریورماه سال جاری اقدام نماید.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای اعلام نموده است شرکت‌های بولیویایی برای توسعه روابط تجاری با ایران ابراز تمایل نموده‌اند. از اعضاء علاقه‌مند به انجام مناسبات تجاری در کشور بولیوی درخواست می‌گردد تا مراتب آمادگی خود را جهت انعکاس به اتاق ایران به این اتحادیه اعلام فرمایند.

-       بر اساس اطلاعیه واصله ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز بصره از تاریخ 14 الی 17 بهمن‌ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بصره برگزار خواهد شد.

-       بر اساس اطلاعیه واصله از مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دومین همایش کاربردی تجارت با ترکیه در تاریخ 94/09/05 در شهر استانبول همزمان با نمایشگاه اکسپو ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، دوره  آموزشی "ممیزی انرژی کوره‌ها جهت کاهش مصرف سوخت" از  تاریخ 06/25/ 94الی 94/06/26 برگزار خواهد شد.

-       بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، دوره‌ آموزشی "تحقیق و توسعه و رقابت‌پذیری با رویکرد بازاریابی  و بهره‌وری" در تاریخ 94/06/22 برگزار خواهد شد.

-       جلسه مشترک اتحادیه با معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تاریخ 94/05/28 برگزار گردید.

-       جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم شرکت بورس کالای ایران در تاریخ 94/05/28 برگزار گردید.

-       مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای نظرات تولیدکنندگان در خصوص چالش های مربوط به حمل و نقل جویا شده است. چنانچه نظر و یا پیشنهادی در این مورد وجود دارد، لطفاً شرح آن را کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمعبندی به آن مدیریت منعکس گردد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل عنوان گردید:                                      

·        درخواست شرکت  تولیدی صنعت قیر هرمزگان مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نماینده ان شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه و به سؤالات حاضرین پاسخ داد. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی گیری با ورقه انجام گرفت و کمیسیون با اکثریت آراء نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به درخواست عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات مربوط به صادرات قیر مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       به لزوم افزایش کیفیت قیر اشاره گردید و در این رابطه عنوان گردید بخشی از مشکل کیفیت قیر مخصوصاً  قیرهای تولیدی با VB بندرعباس حل شده است و به جای سلاپس از VB پالایشگاه‌های شیراز و اصفهان مخلوط می‌کنند و هنگامی‌که به جای سلاپس از VB سایر پالایشگاه ها برای اصلاح    V.B  پالایشگاه بندرعباس برای تولید قیر استفاده می شود، درجه خلوص آن را بالا می‌برد.

-       در خصوص ساخت‌وساز کارخانجات قیر سازی در بندرعباس عنوان گردید چنانچه VB وجود ندارد، چرا انقدر مجوز ساخت‌وساز صادر می‌شود و اگر هم هست، چرا واحدها با کمبود VB مواجه هستند؟

-       در خصوص عدم برگشتوجوه مربوط به صادرات قیر به کشور بنگلادش مطالبی بیان گردید و هشدارهای لازم در این مورد به اعضاء داده شد تا در این مورد با احتیاط عمل کنند و درخواست بعمل آمد تا از طریق سایت اتحادیه نیز اطلاع‌رسانی به اعضاء انجام گیرد.

-       در این رابطه عنوان گردید، مشکل از ناحیه LC است. چنانچه این مشکل مرتفع گردد، بهانه‌ای برای عدم انتقال وجه از بنگلادش نخواهد بود.

-       صحبت از این است، که شرکت نفت پاسارگاد در شهرک خلیج‌فارس بندرعباس اقدام به ساخت‌ وساز کارخانه‌ای نموده است. سؤال این است، چنانچه VB وجود ندارد، علت سرمایه‌گذاری پاسارگاد چیست و چرا از ظرفیت واحد قیر سازی داخل پالایشگاه هم که برای دریافت VB مشکل کمتری دارد و هم ظرفیت خالی دارد، استفاده نمی کنند؟

-       در این رابطه پاسخ داده شد ساخت‌وساز کارخانه‌ای در میان نیست، بلکه یک پروژه انبار 13 هکتاری است که هیچ فرایند تولیدی در آن اتفاق نخواهد افتاد. چون پاسارگاد در آن محل فعال‌شده، این موضوع موجب شده تا برخی تصور نمایند در بندرعباس فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و به آن سمت گرایش پیداکرده‌اند.

-       شرکت نفت پاسارگاد با مسائل مربوط به قیمت‌گذاری دست‌به‌گریبان است و بیشتر از شرکت‌های خصوصی ضرر می‌دهد. میزان برداشت افت کرده است. در جلسات سعی می‌شود علت بروز مشکلات به عهـده دیگران  محول شود . حتی مشـاهده‌ شده برخی کالا را 30 دلار کمتـر از قیمتی که از پاسـارگاد خریـداری کرده‌انـد، به فروش می رساند و به عبارتی خودزنی نموده و یا چون به صورت اعتباری خریده‌اند، می‌خواهند هرچه زودتر وجه خود را نقد کنند . می بایستی تصمیمات مشترکی گرفته شود و همه به آن عمل نمایند. برخی از شرکت‌ها که قیر را در بندرعباس زیر قیمت به فروش می‌رسانند و به کار بلندینگ مشغول می باشند ، وضعیت به گونه ای شده است که تولیدکنندگان و دست اندرکاران قدیمی به‌هیچ‌وجه نتوانند با آنها رقابت کنند.

-       طی جلسه قبلی نماینده شرکت پاسارگاد متعهد شد، برای فروش اعتباری سختگیری بیشتری کند و در عرضه‌ای که فردا در بورس صورت خواهد گرفت، در مورد فروش اعتباری محدودیت قائل شده و درصد پیش‌پرداخت را بیشتر نموده‌است تا خریداری نتواند مانورهایی بدهد که دود آن به چشم همه برود.

-       شرکت‌هایی هستند، که علیرغم کاهش یافتن قیمت VB و کم شدن هزینه تولید قیر را با قیمت کمتری خریداری می‌کنند. این شرکت ها یا افراد قیر را با تناژ بالا خریداری نمود و 20 الی 30 دلار زیر قیمت به صادرکنندگان واقعی به فروش می‌رساند و کالا را نیز به اسم شرکت تولیدی صادر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند، به نام صادرکننده واقعی صادر شود.

-       بورس کالا فعلاً یک بورس واقعی نیست. محلی نیست که قیمت‌ها شفاف گردد. معامله انجام می‌گیرد، اما به کدام شرکت‌ها کالا عرضه می‌شود، جای سؤال دارد.

-       بازرگانان واقعی افرادی هستند که سالیان متمادی در بازارهای بین‌المللی فعالیت کرده‌اند و بازارهایی را ایجاد نموده‌اند اما کالا به نام آنها صادر نمی‌شود.

-       اگر تولید شرکت‌های عمده افزایش نیابد، با معضل بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

-       VB که اکنون عرضه می‌شود، خریدار ندارد و مشتریان اظهار می‌دارند، قیمت بالاست.

-       VB اصفهان باقیمت کف عرضه شد اما خریدارکافی نداشت.

-       صادرکنندگان با شرکت‌های عمده در مورد عرضه کالا و قیمت توافق کنند تا مشکلات کاهش یابد.

·        موضوع تعیین قیمت برای قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       ضمن عرضه VB در بورس که فردا توسط پاسارگاد انجام خواهد گرت، قیمت مشخص خواهد شد.

-       بهتر است در مورد قیمت‌های جی و پاسارگاد توافق حاصل شود.

-       عنوان گردید در سال‌های گذشته تلاش گردید تا با شرکت‌های نفت پاسارگاد و پالایش نفت جی کمیته مشترک 3 جانبه برای بررسی کیفیت و قیمت تشکیل شود اما توفیقی در این زمینه حاصل نشد.

-       بهتر است میران فروش اعتباری در بورس کاهش یابد یا شرایط فروش اعتباری برای تمام مشتریان یکسان باشد. تفاوت قیمت‌ها بازار را دگرگون می‌سازد. لازم است، جلسه مشترکی با نفت پاسارگاد و پالایش نفت جی برگزار شود. زمینه این کار باید آماده شود. برای دو منظور 1- تعیین قیمت‌های یکسان 2- بررسی کیفیت‌ها

·        نامه شماره 9405/311مورخ 94/05/29 شرکت تولیدی بشکه و قیر دژپا مبنی بر اینکه 5% عوارض نوسازی خطوط لوله در ردیف بودجه مصوب نگردیده و درخواست استرداد آن از ابتدای سال 93 و همچنین عرضه خوراک با ضمانت‌نامه بانکی به واحدهای تولیدی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       در خصوص 5% عوارض نوسازی خطوط لوله که شرکت های تولیدی ملزم به پرداخت آن هستند و مفاد نامه معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت که بر اساس آن خوراک واحدهای تولیدی و مجتمع‌های پتروشیمی، روغن‌سازی و قیر که پالایشگاه‌های داخلی از طریق بورس و یا به‌صورت مستقیم عرضه و تحویل می‌نمایند، مشمول اخذ عوارض 5% موضوع فوق نمی‌باشند، مذاکره بعمل آمد. در این رابطه عنوان گردید، 5% فوق را پالایشگاه‌ها به‌جز پالایشگاه تهران و بندرعباس به تولیدکنندگان مسترد نموده‌اند. طی جلسه‌ای که با معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت برگزار شد، ایشان اظهار فرمودند، چنانچه موردی هست که مسترد نشده کتباً جهت بررسی اعلام گردد.

این جلسه رأس ساعت 17:40 خاتمه یافت.                

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۶۵۸