صورتجلسه کمیسیون فرآورده های پارافینی مورخ 94/07/19

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (نفت گستر آناهیتا)، فخاری (رسانگین، جم فرایند)، نقاشیان (تعاونی نوید نور)، جبروتی (بازرگانی جبروتی و کیمیا پارافین)، آقاشاهی (رزپلیمر)، رفیعی فر (تعاونی تولیدکنندگان پارافین ایران، تعاونی تولیدکنندگان پارافین تامین نیاز استان تهران، درخش ساین، پویا پارافین، تولیدی محمدی)، صرامی (گروه صرامی)

 

چهارمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های پارافینی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/07/19با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

چکیده موارد مطرح شده در این جلسه به شرح زیر می باشد:

v    پیرو اطلاع‌رسانی قبلی در موردتفاهم نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران، اعضاء محترم در صورت تمایل می‌توانند از تسهیلات بانک مذکور به شرح ذیل استفاده نمایند:

    اعطای تسهیلات اعتباری، ارائه خدمات بانکی سهل‌تر و سریع‌تر به اعضاء، پرداخت تسهیلات جهت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تجاری صادراتی، تأمین مالی احداث واحدهای جدید تولیدی یا توسعه و نوسازی اعضاء که منجر به تولید یا صادرات کالا یا قابل صدور باشد.

       تأمین مالی خرید وسایط حمل‌ونقل باری در راستای کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی

       پرداخت اعتبار به خریداران خارجی از داخل کشور در قالب تسهیلات اعتبار خریدار

       تأمین مالی صدور کالا و فروش آن به‌صورت مدت‌دار به خریدار خارجی

       تأمین مالی احداث واحدهای جدید تولیدی در قالب سرمایه‌گذاری در خارج کشور

       صدور انواع ضمانت‌نامه ریالی و ارزی

       گشایش انواع اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی

v    به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده توسط اتحادیه در خصوص رفع مشکل مالیاتی اعضاء ناشی از تفسیرهای گوناگون برخی از ممیزین مالیاتی نسبت به اقلام غیرنفتی خارج از فهرست 19 قلم بخشنامه سازمان امور مالیاتی و احتساب آنها به‌عنوان کالاهای نفتی که صادرات آنها موجب پرداخت مالیات می‌گردد، این اتحادیه ضمن مکاتبه با معاونت محترم اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست رفع مشکل را نموده و آن معاونت محترم طی نامه‌ای در پاسخ به اتحادیه به‌ضرورت  اجرای بخشنامه سازمان امور مالیاتی و اجتناب ممیزین از اعمال سلایق شخصی در مورد احتساب کالاهای غیر نفی به‌عنوان نفتی تأکید نموده است.

v    اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در مورد طرح صدور چک از اعضاء نظرخواهی نموده است.  لطفاً ضمن مراجعه به وب‌سایت اتاق مذکور و مطالعه طرح ارائه‌شده، هرگونه نظر و یا پیشنهاد تکمیلی و اصلاحی وجود دارد، اعلام فرمایید تا به اتاق مذکور منعکس گردد.

v    طی نشستی که در تاریخ 94/07/13 با حضور نمایندگان اتحادیه و مدیرکل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برگزار گردید، مباحث مربوط به قیمت‌گذاری و عدم عرضه اسلاک واکس و مشکلات در ارتباط با تأمین خوراک از طریق شرکت‌های تولیدی عمده مطرح شد. به نظر می رسید سازمان مذکور تمایل زیادی برای ورود به این مباحث را نداشت. طی این جلسه تاریخچه نرخ‌گذاری صنایع پایین‌دستی روغن‌سازی ارائه گردید، وضعیت موجود تشریح شد، در مورد کنترل قیمت‌ها مذاکره بعمل آمد. با توجه به اینکه اطلاعات نادرستی در خصوص قیمت ها در  اختیار آن سازمان قرارگرفته بود، ضمن تعامل با شرکت‌های همکار اطلاعات  صحیح جمع‌آوری و در اختیار آن سازمان قرار گرفت. نتیجتاً قرار شد، موضوع تخصیص خوراک در جلسه‌ای با حضور جناب آقای خسروتاج قائم‌مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و معاونت توسعه بازرگانی داخلی مطرح و موردبررسی قرار گیرد. درنتیجه تماس‌هایی که با سازمان فوق‌الذکر گرفته‌شده، به نظر می‌رسد، نظر آنها برای کمک مثبت است. بهتر است قیمت فراورده‌های پارافینی با لوب کات سنجیده شود و نه با فیول.

v    در ارتباط با برگزاری همایش سالانه اتحادیه که در دی‌ماه سال جاری انجام خواهد گرفت موارد ذیل عنوان گردید:

       ضمن اشاره به هزینه‌های جانبی که توسط پالایشگاه‌ها دریافت می‌گردد، عنوان گردید در همایش بایستی به نحوی القا شود که صادرکننده نبایستی تمام هزینه‌های صادرات را پرداخت نماید. وقتی کالا صادر می‌شود، تبدیل به کارآفرینی می‌گردد.

       در پانل همایش بایستی شرکت پالایش و پخش به چالش کشیده شود. کمیسیون اصل 44 هم حضور یابد و پاسخگو باشد.

       خرید از بورس برای کلیه شرکت‌ها بایستی با شرایط یکسان صورت گیرد.

       عنوان گردید به روال سالیانه از هر کمیسیون تعدادی عضو فعال که میزان مشارکت و همکاری آنها در فعالیت‌های اتحادیه مطلوب می باشند به اتحادیه معرفی می‌شوند تا نسبت به معرفی یکی از آنها در همایش سالانه و قدردانی از آن اقدام بعمل آید که در این رابطه پس از بحث و تبادل‌نظر شرکت‌های ثمین شیمی (آقای ضویی) و نوید نور (آقای نقاشیان) از طرف کمیسیون فراورده‌های پارافینی انتخاب شدند.

v    بنا بر مصوبه هیات مدیره مبنی بر درخواست معرفی 5 نفر عضو از هر کمیسیون برای شرکت در جلسات هیات مدیره و بحث و تبادل‌نظر بعمل آمده، آقایان فخاری، جبروتی، رفیعی فر، ضویی و نقاشیان بدین منظور انتخاب شدند.

v    موضوع درج قیمت های فرآورده های در وب سایت مطرح و نظرات ارائه شده در این خصوص عبارتند از:

       پارافین 3 تا 5 درصد برند شده است، درصورتی‌که این کار به افرادی که تولید خوب دارند لطمه وارد می‌سازد.

       پیشنهاد گردید کارگروهی برای gradeبندی پارافین با در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند نفوذپذیری، عدد رنگ، درصد روغن و غیره تشکیل شود و همین‌طور برای فوتس اویل و وازلین که در این رابطه مقرر گردید این موضوع در دستور جلسه آتی کمیسیون قرار گیرد. (تشکیل کارگروه برای طبقه‌بندی پارافین، فوتس اویل و وازلین)

 

این جلسه در ساعت 17:45 با ذکر صلوات خاتمه یافت.          
۲۵ مهر ۱۳۹۴ ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۲۵۹