صورتجلسه کمیسیون فرآورده های پارافینی مورخ 94/08/17

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، فخاری (رسانگین، جم فرایند)، رضایی (نفت بهران)، نقاشیان (تعاونی نوید نور)، رفیعی فر (تعاونی تولیدکنندگان پارافین ایران، تعاونی تولیدکنندگان پارافین تامین نیاز استان تهران، درخش ساین، پویا پارافین، تولیدی محمدی، آتیه گستران دنیا)، لاهوتیان (تعاونی آرش مهیا)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)

 

پنجمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های پارافینی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/08/17 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       اتاق بازرگانی ایران طی مکاتباتی درخواست نموده است تا شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت‌های تجاری در کشورهای مکزیک و آرژانتین به آن اتاق معرفی شوند. در صورت تمایل مراتب را  اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی صورت پذیرد.

       اتحادیه بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده نسبت به صدور کارت عضویت الکترونیک اعضاء اقدام می‌نماید. در این رابطه ضمن اطلاع‌رسانی به اعضاء، درخواست نموده است، تا ضمن مراجعه به سایت اتحادیه فرم مربوطه را تکمیل و کد رهگیری دریافت نموده و متعاقباً تصویر عکس 4×3 مدیرعامل آن شرکت را جهت الصاق بر روی کارت به آدرس ایمیل اتحادیه ارسال نمایند.

       به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده برای اصلاح قانون مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده و اصلاح ماده 34 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور سازمان امور مالیاتی مکلف شده است مالیات ارزش‌افزوده صادرکنندگان را پس از ارائه اسناد و مدارک مثبته حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به صادرکنندگان مسترد نماید. دراین رابطه چنانچه اعضاء محترم با مشکلی مواجه هستند، مراتب را با ذکر مستندات آن کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

        بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده اتحادیه در نظر دارد، نسبت به چاپ هفتمین سررسید اختصاصی اعضاء در سال جاری اقدام نماید. در صورت تمایل خواهشمند است تیراژ موردنظر خود را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی معمول گردد.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل اعلام گردید:                       

·        با توجه به برگزاری دهمین همایش سالانه اتحادیه در دی‌ماه سال جاری از حاضرین درخواست بعمل آمد تا در صورت تمایل اسپانسری این همایش را پذیرا شوند. همچنین در خصوص صدور کارت الکترونیکی اعضاء ارتقاء یافتن سایت‌های فارسی و انگلیسی توضیحاتی ارائه گردید.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

v    در خصوص اختلاف تعرفه گمرکی کالاها در گمرکات اجرایی نماینده شرکت آرش مهیا عنوان نمود، در گمرک غرب برای صدور محموله پارافین به پاکستان تعرفه 1200 تومان لحاظ می‌گردد، درصورتی‌که در گمرکات دیگر مانند زاهدان و شهید رجایی این تعرفه 900 تومان است. به نظر می‌رسد، تعرفه 1200 تومان مربوط به سال‌های90و 91 باشد اما از سال 92 تعرفه پارافین 900 دلار و فوتس اویل 300 دلار است. اختلافات در تعرفه گمرکی می‌تواند در وضعیت مالیاتی شرکت‌ها تأثیرگذار باشد و آنها را با مشکلاتی مواجه سازد. این موضوع از طریق این شرکت که با مشکل روبه‌رو شده ، در حال پیگیری است. از شرکت مذکور درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل را کتباً به اتحادیه اعلام نماید تا موردبررسی و پیگیری قرار گیرد.

نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

       در سنوات گذشته روندی اجرا می‌گردید که طبق آن قیمت‌های فرآورده‌های پارافینی هرچند ماه یک‌بار اصلاح و به دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جهت درج در سایت آن ارگان اعلام می‌گردید. مدتی است، که قیمت‌های جدید اعلام‌نشده است. بایستی در مورد قیمت‌ها بازنگری انجام‌گرفته و به گمرک اعلام گردد. قیمت پارافین هم‌اکنون حداکثر 800 دلار است.

       سه سال است تعرفه گمرکی پارافین تغییر نموده اما گمرک غرب آن را اجرا نمی‌کند و در گمرک مذکور  حدود 35% تفاوت قیمت وجود دارد.

       محصول پارافین در حال حاضر 900 دلار به فروش نمی‌رسد. یک اختلاف 100 الی 150 دلاری در قیمت واقعی و تعرفه گمرکی به چشم می‌خورد که این موضوع می‌تواند ازنظر مالیاتی برای شرکت‌ها دردسرساز گردد.

       به نظر می‌رسد گمرک غرب خلاف مصوبات گمرک عمل می‌نماید.

       لازم است طی این جلسه تصمیم‌گیری شود که آیا پیشنهاد اصلاح قیمت ها به گمرک ارائه شود یا خیر؟

       حتی پارافین 800 دلار هم به فروش نرسیده است. قبلاً دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک هم در مورد قیمت‌ها از اتحادیه استعلام می‌نمود. گمرک چه بخواهد یا نخواهد این کار کمیسیون است که قیمت‌های جدید را اعلام نماید. اداره دارایی با تعرفه کالاها سروکار دارد.

       قیمت بازار حول‌وحوش 750 تا 800 دلار است. اگر قیمت 800 دلار فیکس شود. ممکن است مشکل ایجاد شود.

       برخی پالایشگاه‌ها تعرفه‌های خود را کمتر از تعرفه‌های گمرکی اعلام می‌نمایند که به نظر می‌رسد موردقبول دارایی قرار نگیرد.

       چنانچه قیمت‌ها برابر یا بالاتر از تعرفه‌های گمرکی اعلام گردد، مسئله‌ای به وجود نخواهد آمد اما اگر کمتر اعلام شود، موردقبول دارایی واقع نمی‌شود. چنانچه کمیسیون صلاح می‌داند، تغییر قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

       بهتر است، اعضاء شرح مشکلات خود را به اتحادیه اعلام نمایند تا از طریق اتحادیه مورد پیگیری قرار گیرد تا اینکه خودشان آن را پیگیری نمایند. زیرا پیگیری‌های اتحادیه اثربخشی بیشتری داشته باشد.

       تعرفه‌های جدید را کمیسیون به اتحادیه اعلام نماید تا از این طریق به گمرک اعلام گردد.

v    نماینده شرکت آرش مهیا عنوان نمود مشکل دیگر مربوط به حسابرسی تأمین اجتماعی می‌باشد. تأمین اجتماعی سه نوع تعرفه 8/7 %، 67/16% و 30% دارد که بابت هر نوع فعالیت پیمانکاری و انجام سفارشات چنانچه اسناد مثبته موردقبول آنها واقع نشود، طبق این تعرفه‌ها برای نوع کاری که انجام‌گرفته، جریمه اخذ می‌نمایند.

       حسابرسان تأمین اجتماعی مبالغ زیادی را به‌عنوان جریمه برای شرکت‌ها تعیین می‌نمایند. ازآنجاکه خود تأمین اجتماعی حسابرسی ندارد، انجام این کار از طریق حسابرسانی که با تأمین اجتماعی کار می‌کنند، صورت می‌گیرد که اغلب مسئله‌ساز می‌شود. پیشنهاد این است که با توجه به اینکه بر اساس قانون از سال 1394 پنج درصد مالیات تکلیفی پرداخت نمی‌شود، این جریمه هم شامل این نوع قانون گردد و یا اگرهم لازم است، وصول ‌شود، از اول سال 95 اجرا گردد و شامل سنوات گذشته نگردد.

نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

       درخواست بعمل آمد تا شرح این مشکل با ذکر مصادیق آن به همراه راه‌حل اجرایی کتباً به اتحادیه منعکس گردد تا با توجه به ابعاد حقوقی آن در سایر کمیسیون‌ها نیز مطرح و پس از جمع‌بندی نظرات آنها مکاتبه لازم به ارگان ذیربط صورت گیرد.

v    نماینده شرکت تعاونی نوید نور عنوان نمود، برای تولید وازلین بهداشتی  به دفتر صادرات گمرک درخواست مجوز عبور موقت ارائه‌شده است اما با توجه به اینکه بحث صادرات مطرح است و در پروانه صادراتی دو نوع وازلین قید می‌گردد، 1- وازلین دارویی 2- سایر وازلین‌ها به‌جز گرید دارویی که هم می‌تواند بهداشتی وهم صنعتی باشد، گمرک چنین تفسیر می‌کند که منظور این شرکت وازلین بهداشتی نبوده بلکه صنعتی است و پیشاپیش گفته‌اند که مجوز صادر نمی‌کنند، مگر اینکه اظهار به نام دارویی صورت گیرد و یا اینکه تلقی آنها این است، که وازلین بهداشتی نیست. درصورتی‌که منظور شرکت وازلین بهداشتی است. از طرفی، اظهار وازلین دارویی نیز نیاز به انجام یک سری آزمایشاتی دارد که زمان‌بر است. در این رابطه از شرکت ذیربط درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل را کتباً به اتحادیه اعلام نماید تا اقدام مقتضی معمول گردد.

v    در خصوص بازارهای صادراتی عنوان گردید، وضع بازار هم‌اکنون مطلوب نیست و علت آن به قیمت نفت مربوط می‌شود که موجب رکود در بازار شده است. برخی شرکت‌ها قیمت‌های را بی صبرانه می‌شکنند که این کار موجب بروز مشکلاتی برای واحدهای تولیدی شده است درصورتی‌که ممکن است، قیمت‌ها تغییر کند، به‌عنوان‌مثال شرکتی فوتس اویل را 460 دلار فروخته اما عده‌ای دیگر قیمت آن را شکسته و 400 دلار به فروش رسانده‌اند.

v    در ارتباط با مشکلات مربوط به صادرات پارافین عنوان گردید:

       برخی از گمرکات این کالا را به‌عنوان مواد آتش‌زا تلقی نموده و تعرفه گمرکی مضاعفی برای صادرکنندگان اعمال می‌نمایند و یا اینکه علیرغم آنکه صادرات پارافین جامد مشمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نمی‌شود، معذالک گمرک فاکتور منشأ درخواست می‌نماید و دیگر اینکه در برخی گمرکات تعرفه‌های چهار سال قبل در مورد صادرات پارافین اعمال می‌گردد. درخواست بعمل آمد تا شرح مشکلات فوق کتباً به اتحادیه منعکس تا مورد پیگیری قرار گیرد.

v    در خصوص مشکلات مربوط به به طول انجامیدن زمان استرداد مالیات بر ارزش افزوده توسط شرکت آرش مهیا مطالبی بیان گردید. نظرات ارائه شده در این مورد عبارتند از:

       تا زمانی که عدم اجرای بخشنامه‌های صادره توسط دارایی ازجمله مالیات بر ارزش‌افزوده توسط واحدهای ذیربط امور مالیاتی با جرائمی توأم نگردد، نمی‌توان انتظار داشت که مفاد بخشنامه‌های مربوطه در زمان مقرر به مورداجرا قرار گیرد.

       در مواردی که قانون توسط دستگاه‌های ذیربط انجام نمی‌گیرد، بهتر است با استفاده از متن قانون مربوطه موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

       بر اساس ماده 34 قانون رفع موانع تولید سازمان امور مالیاتی مکلف است، حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ارائه مدارک مثبته دال بر صادرات نسبت به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی توسط صادرکنندگان اقدام نماید. چنانچه مواردی مشاهده‌شده که این قانون رعایت نشده، شرح آن را کتباً به اتحادیه اعلام تا ضمن مکاتبه با سازمان امور مالیاتی مورد پیگیری قرار گیرد.

·        موضوع تشکیل کارگروه طبقه‌بندی کیفیت پارافین مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

       در جلسه قبلی کمیسیون موضوع تشکیل کارگروه مطرح و مقرر گردید در مورد دسته‌بندی اصولی کیفیت پارافین تصمیماتی اتخاذ گردد.

       چنانچه این دسته‌بندی با استفاده از امکانات آزمایشگاهی انجام پذیرفته و نتیجه اعلام و در سایت اتحادیه قرار گرفته و به‌روزرسانی شده و به‌عنوان مرجع محسوب شود، به مقدار زیادی از قیمت‌شکنی‌ها در بازار جلوگیری خواهد شد. لذا لازم است، طی این جلسه در مورد تشکیل کارگروه مذاکره بعمل آمده و اعضاء آن تعیین شوند. نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

       این کارگروه با عضویت هیات رئیسه کمیسیون و سه الی چهار نفر از اعضاء که توسط کمیسیون تعیین می‌شود، برگزار گردد و نتیجه در جلسات آتی کمیسیون مطرح گردد. محصولی به نام پارافین 3 تا 5 درصد تولید و باقیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسد که باید بررسی شود این تفاوت قیمت‌ها برای چیست. برای تعیین کیفیت پارافین باید اصولی تعیین شود ولیکن اسمی از یک برند نباشد.

       روی کیفیت پارافین کنترلی نیست و لازم است خود کمیسیون این کنترل را اعمال نماید. بهتر است، مشتری نیز بداند که کیفیت پارافین کنترل می‌شود. به‌عنوان‌مثال باید معلوم گردد، تفاوت پارافینی که به‌عنوان‌مثال 1000 دلار به فروش می‌رسد، با پارافینی که 700 دلار به فروش می‌رسد، در چیست و هرکدام چه مشخصاتی دارند و نحوه پرداخت نیز مشخص گردد.

       اگر ساماندهی انجام شود، امکان رقابت‌های غیرطبیعی از بین خواهد رفت و مشتریان خارجی نیز با آگاهی بیشتری اقدام به خرید خواهند نمود و از بروز برخی مشکلات جلوگیری خواهد شد.

       عنوان گردید برخی برندها در بازار شناخته‌تر شده هستند و با گرید های مختلف به فروش می‌رسند. در بحث پارافین، ممکن است، برخی واحدهای تولیدی قیمت‌ها را بشکنند. لذا ضمانت اجرایی کنترل ها چگونه خواهد بود.

       چنانچه افرادی که به نحوی از بازار سوءاستفاده می‌نمایند، کیفیت را رعایت ننمایند، چه خواهد شد؟

       در پاسخ عنوان گردید، دو نوع بازار وجود دارد: 1- بازار فعلی 2- بازار پس از لغو تحریم‌ها

       در حال حاضر صادرکنندگان از بخشی از بازارها محروم هستند که با لغو تحریم‌های بین‌المللی امکان دسترسی به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد و امکان عرضه کالاهای مرغوب در بازارهایی مانند اروپا هرچند آنالیز دقیق‌تری درخواست خواهند نمود، فراهم خواهد شد و در مقابل نیز وجه بیشتری برای کالا پرداخت خواهد گردید. به‌عنوان‌مثال کالایی که در بازار هند 900 دلار به فروش می‌رسد، ممکن است، در بازار اروپا 1200 دلار هم به فروش رسد. کما اینکه کشور چین پارافین بهداشتی خود را باقیمت400 دلار و پارافین معمولی  را 250دلار بیشتر در بازارهای اروپا و امریکا عرضه می‌کند و با لغو تحریم ها بازارهای جدیدی در کشورهای اروپایی و آمریکایی برای صادرکنندگان پیدا خواهد شد و امکان رقابت با کشورهایی نظیر چین به وجود خواهد آمد. در بازارهای فعلی هم واحدهایی هستند که پارافین مرغوب 1 یا 2 درصد را دارند که بنا به سفارش مشتری تولید  می نمایند و امکان تولید پارافین با گریدهای مختلف بنا به درخواست مشتری برای واحدهای تولیدی وجود دارد.

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون بازارهای جهانی فرآورده‌های پارافینی و قیمت آنها مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

       پارافین 3 تا 5 درصد به مبلغ 770-760 دلار FOB بندرعباس به فروش رفته است.

       فوتس اویل به مبلغ 460 دلار FOB بندرعباس به فروش رفته است.

       پارافین 5% حدود 900 FOB بندرعباس در بازارهای آفریقا و کشورهای آسیایی به‌جز چین به فروش رفته است. اما بعدازآن قیمت‌ها کاهش‌یافته است.

       عنوان گردید چنانچه بازارهای بین‌المللی بین صادرکنندگان تقسیم شود و هرکدام از آنها در یک بازار خاص فعالیت نماید، در این صورت از میزان رقابت بین شرکت‌ها کاسته خواهد شد و امکان سوءاستفاده مشتریان نیز کمتر خواهد شد. چنانچه قرار باشد، کلیه صادرکنندگان کالاهای خود را به یک بازار مانند هند صادر کنند و در این صورت رقابت شدید بین آنها ایجاد خواهد شد که موجب بروز مشکلاتی می‌گردد.

       رقابت بایستی روی کیفیت کالاها باشد. کیفیت پارافین دسته‌بندی‌شده و کیفیت آن ارتقا یابد.

       عنوان گردید وازلین در گرید های مختلف به قیمت 900 دلار به فروش رفته و تفاوت قیمت وازلین بهداشتی و دارویی 30 الی 50 دلار است و بین 940-920 دلار در 6 گرید مختلف به فروش رفته است و اخیراً نیز پارافین 4% نیز به قیمت 840 الی 850 به هند به فروش رفته است.

       پارافین به قیمت 850 دلار در آخر شهریورماه به پاکستان صادرشده است.

 

تصمیمات متخذه  توسط کمیسیون عبارتند از:

v    کمیسیون درخواست نمود تا فرم مربوط به اصلاح قیمت‌ها مشتمل بر نام کالا، تعرفه گمرکی، قیمت واقعی و قیمت پیشنهادی به‌صورت FOB بندرعباس در اختیار اعضاء قرار گیرد تا نسبت به اعلام نظرات و پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی خود به اتحادیه اقدام نمایند. سپس نظرات ارائه‌شده جمع‌بندی و در جلسه دیگر کمیسیون که به‌طور فوق‌العاده برگزار خواهد شد، مطرح و موردبررسی قرارگرفته و نتایج به گمرک منعکس گردد.

v    مقرر گردید کارگروه طبقه بندی کیفیت پارافین با عضویت هیات رئیسه کمیسیون و 3 الی 4 نفر (از اعضاء یا خارج از اعضاء) با انتخاب هیات رئیسه تشکیل و بررسی های لازم را در این مورد معمول نموده و نتیجه در جلسات آتی اعلام گردد.

 

این جلسه در ساعت 18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.                      

۲۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۳۳۴