صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/08/27

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، خدمتی (تراویس ایران)، حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، محبی (پتروشیمی مارون)، قاری (اکسیر پویان)، مرادی (پتروگل)، فخاری (جم فرایند و رسا نگین)، خراسانی (زنیط، روشان فام)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، محمودابوترابی (میلاد پگاه)، احمد ابوترابی (پارسا ادیب پویا، حلال گستر ادیب، پارسا فن اوری ادیب)، باقریان(پترو پالایش مهان)، قوام (الوان صادق توس)، افلاکی (پتروشیمی اصفهان)، خوییان (پترو اذر آسیا)، صرامی (گروه صرامی)، صباحی بیدگلی (پترو یزدان کویر یزد)، متینی (روغن موتور آسیا)  و خانم ها سعادتی (بوتان ران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)، منفرد (لوله گستر خادمی)

 

پنجمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز چهار ‌شنبه مورخ 94/08/27 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       اتاق بازرگانی ایران طی مکاتباتی درخواست نموده است تا شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت‌های تجاری در کشورهای مکزیک و آرژانتین به آن اتاق معرفی شوند. در صورت تمایل مراتب را  اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی صورت پذیرد.

       طبق اطلاعیه واصله کارگاه آموزشی مدیریت ریسک در نیمه اول بهمن‌ماه سال جاری در هتل پارسیان اوین برگزار خواهد شد.

       اتحادیه بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده نسبت به صدور کارت عضویت الکترونیک اعضاء اقدام می‌نماید. در این رابطه ضمن اطلاع‌رسانی به اعضاء، درخواست نموده است، تا ضمن مراجعه به سایت اتحادیه فرم مربوطه را تکمیل و کد ره‌گیری دریافت نموده و متعاقباً تصویر عکس 4×3 مدیرعامل آن شرکت را جهت الصاق بر روی کارت به آدرس ایمیل اتحادیه ارسال نمایند.

       بر اساس اطلاعیه واصله اولین همایش ملی فرایندهای پالایشگاهی با تأکید بر تکنولوژی‌های نوین شامل بنزین سازی (CCR)، ایزوماکس و روغن‌سازی در بهمن‌ماه سال جاری توسط شرکت پالایش نفت تبریز و دانشگاه صنعتی سهند برگزار خواهد شد. دبیر همایش طی نامه‌ای ضمن اطلاع‌رسانی در مورد فوق، درخواست نموده است تا همکاران مقالات خود را بر اساس محورهای همایش و مطابق جدول زمان‌بندی اعلام‌شده در پوستر مربوطه برای بررسی به دبیرخانه همایش ارسال نموده و در همایش حضور بهم رسانند. ضمناً شایان‌ذکر است، پوستر همایش در اتحادیه موجود است که اعضاء علاقه‌مند می‌توانند برای دریافت آن به دبیرخانه مراجعه فرمایند. همچنین امکان درج تبلیغات اعضاء در انتشارات همایش مذکور وجود دارد.

       به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده برای اصلاح قانون مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده و اصلاح ماده 34 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور سازمان امور مالیاتی مکلف شده است مالیات ارزش‌افزوده صادرکنندگان را پس از ارائه اسناد و مدارک مثبته حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به صادرکنندگان مسترد نماید. در این رابطه چنانچه اعضاء محترم با مشکلی مواجه هستند، مراتب را با ذکر مستندات آن کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

       گروه توسعه سرمایه‌گذاری بین‌المللی جزیره تجارت آرین طی نامه‌ای مراتب آمادگی خود را جهت ارائه خدمات در حوزه حمل‌ونقل به اعضاء این اتحادیه اعلام نموده است.

       بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده اتحادیه در نظر دارد، نسبت به چاپ هفتمین سررسید اختصاصی اعضاء در سال جاری اقدام نماید. در صورت تمایل خواهشمند است تیراژ موردنظر خود را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا اقدام مقتضی معمول گردد.

       به دنبال استعلام بعمل آمده توسط اتحادیه از معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در مورد اخذ عوارض موضوع‌بند (ک) تبصره قانون بودجه سال 1393 کل کشور آن معاونت محترم در پاسخ اعلام نموده است:

       مطابق قانون فوق الاشاره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است، نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گاز و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین و توزیع فرآورده اقدام نماید و منابع موردنیاز را از محل عوارض 5 درصد به قیمت هر لیتر فرآورده نفتی تأمین و به مصرف برساند. همچنین اخذ عوارض 5 درصد موضوع‌بند 21-3 قانون بودجه سال 1392 کل کشور نیز اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. شایان‌ذکر است نامه شماره 292679 مورخ 94/06/24 این معاونت صرفاً در خصوص عوارض سال 1393 می‌باشد.

       اتاق بازرگانی ایران، طی نامه‌ای در خصوص لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظرخواهی نموده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه لایحه مذکور چنانچه نظر و یا پیشنهادی در این مورد دارند، مراتب را کتباً به اتحادیه اعلام تا پس از جمع‌بندی به اتاق ایران منعکس گردد.

       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی نظرخواهی نموده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه طرح مذکور که بر روی پورتال اتاق به نشانی www.iccim.ir قرارگرفته، چنانچه نظر و یا پیشنهادی دارند، مراتب را کتباً به این اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی با اتاق مذکور منعکس گردد.

       بر اساس اطلاعیه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) سی و پنجمین نشست پرسش و پاسخ با موضوع "خسارت و بیمه باربری کالا و ارتباط آن با قراردادهای بیمه و فروش خارجی" در روز چهارشنبه مورخ 94/08/27 برگزار خواهد شد.

       دهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز عمان از تاریخ 2 لغایت 4 فروردین سال 1395 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مسقط برگزار خواهد شد. اطلاعات مربوط به نمایشگاه از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال شده است. در صورت تمایل به شرکت در این نمایشگاه با روابط عمومی اتحادیه تماس حاصل فرمایند.

       اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچون سال‌های گذشته در نظر دارد، دهمین همایش سراسری خود را با محوریت "گذر از موانع صادرات، حضور در بازارهای جهانی" در تاریخ ششم دی‌ماه سال جاری در مرکز همایش بین‌المللی صداوسیما  برگزار نماید. لذا از اعضاء علاقه‌مند دعوت بعمل می‌آید، تا با قبول اسپانسری این همایش اتحادیه را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش یاری نمایند.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا  هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·          در ادامه اخبار در خصوص برگزاری دهمین همایش سالانه اتحادیه در تاریخ 94/10/06، چاپ سررسید اختصاصی اعضاء، صدور کارت الکترونیک برای اعضاء و همچنین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کیش در دی‌ماه سال جاری مطالبی بیان گردید.

·          موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

       درخواست بعمل آمد تا به‌موازات بیان شرح مشکلات مربوط به سازمان‌های متعامل ازجمله گمرک، ستاد و استاندارد راه‌حل‌های اجرایی نیز ارائه گردد.

       ضمن مکاتبه با اعضاء از ایشان درخواست گردد تا به‌طور فعال و مرتب در جلسات کمیسیون حضور بهم رسانند. هرچه میزان حضور اعضاء در جلسات بیشتر باشد، دستاوردهای بیشتری حاصل خواهد شد.

       جمعی از اعضاء برای کمیسیون بهاء قائل می‌شوند و در جلسات حضور پررنگ دارند. برخی نیز در جلسات به‌طور مرتب شرکت نمی‌کنند. پیشنهاد می‌گردد ضمن مکاتبه با آنها و انعکاس مراتب گله‌مندی از ایشان درخواست گردد، تا در جلسات حضور بهم رسانند.

       عنوان گردید مواردی رخ‌داده که بعد از گذشت 3 سال از صدور کالا، از طریق ارگان ذیربط اعلام نموده‌اند که درصدی از مواد یارانه‌ای در محموله صادراتی وجود داشته است و بایستی مبلغی بابت جریمه پرداخت گردد که میزان جریمه اعلام‌شده در محاسبات صحیح به نظر نمی‌رسد. سؤال این است که چرا پس از گذشت سه سال موضوع را پیگیری می‌کنند و مشخص نیست که آیا این موضوع محدود به یک مورد یا بیشتر می‌شود. پیشنهاد این است که اعضاء یک آزمایشگاه همکار استاندارد با هزینه‌های شخصی دائر نمایند تا چنانچه آزمایشگاه‌های همکار استاندارد فرصتی برای انجام آزمایشات ندارند و این آزمایشگاه نسبت به انجام آزمایشات اعضاء اقدام نماید. معضلات یا منتقل نمی‌شود یا اینکه مسئولین ارگان‌های ذیربط توجهی نمی‌کنند.

       پیشنهاد بعمل آمد تا چنانچه پیگیری‌های بعمل آمده برای رفع یک مشکل از طریق یک ارگان  بعد از گذشته یک مدت مشخص مثلاً 6 ماه به نتیجه نرسد، و پاسخی دریافت نگردد، آن ارگان مسئولیت آن کار را به عهده بگیرد و مراتب طی نامه‌ای به ارگان ذیربط اعلام گردد.

       برای رفع اشکالات بایستی بطور فنی و حرفه‌ای عمل شود. جلسه مشترک اتحادیه با ستاد و کارگروه فنی مستقر در استاندارد برگزار شود. یکسری واحدها در شهرک‌های صنعتی و یکسری در مناطق ویژه اقتصادی هستند. یکسری کنترل‌های ورودی دارند اما کنترل ورودی در مورد شهرک‌های صنعتی نیست. در مورد فراورده‌ها تصمیمات نامناسبی اتخاذ می‌گردد. در مورد بلندینگ مشکل خاصی  نیست .طی جلسه‌ای که برگزار خواهد شد، بایستی از آنها درخواست بعمل آید که بر اساس چه مکانیزمی اعلام می‌نمایند در محموله مثلاً 5% یا 10% مواد سوبسیددار وجود دارد و  بایستی جواب قانع‌کننده ای ارائه نمایند. بایستی دنبال رفع مشکل به‌طور ریشه‌ای باشیم.

       در جهت رفع مشکل پیشنهاد بعمل آمد تا اعضاء اتحادیه با خودیاری نسبت به راه‌اندازی یک واحد کنترل کیفی اقدام نمایند؛ هم در بعد بازرسی و هم آزمایشگاه

       اولین چیزی که در گمرک موردنیاز است ایجاد یک بانک اطلاعاتی قوی است. بزرگ‌ترین مشکل در گمرک این است که کمتر سابقه‌ای از شرکت‌های صادراتی و بازرگانان در آن ارگان وجود دارد. پیشنهاد این است اولین قدمی که اتحادیه برمی‌دارد این باشد که ضمن مکاتبه با گمرک درخواست نماید تا برای شرکت‌های فعال در حوزه فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی بانک اطلاعاتی تشکیل دهد. کمیسیون بایستی از هیات مدیره درخواست نماید تا برای کلیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گمرک بانک اطلاعاتی تشکیل‌شده و کلیه سوابق مربوط به یک واحد در آنجا ثبت و ضبط گردد و این درخواست در اولویت کارهای کمیسیون قرار گیرد.

       در سنوات گذشته بحث تشکیل کارگروه فنی در کمیسیون مطرح و مورد استقبال قرار گرفت. اینک نیز این بحث مجدداً مطرح می‌شود.

       چنانچه واحد کنترل کیفی ایجاد شود آیا ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آن را خواهد پذیرفت؟ در پاسخ عنوان گردید چنانچه هزینه آن پرداخت شود، خواهد پذیرفت.

       عنوان گردید چنانچه اعضاء با مشکلی مواجه شوند و مراتب را کتباً به اتحادیه اعلام نمایند. بلافاصله  موضوع طی نامه‌ای به ارگان ذیربط منعکس گردیده و در جلساتی نیز که در سازمان‌های متعامل برگزار می‌شود، مورد پیگیری قرار می‌گیرد و از اعضاء درخواست بعمل آمد تا در صورت مواجهه با هرگونه مشکل صادراتی مراتب را کتباً جهت بررسی و اقدام مقتضی به اتحادیه اعلام فرمایند.

       طبق قانون نمی‌توانیم آزمایشگاهی دائر نماییم که نمونه‌های خودمان را مورد آزمایش قرار دهد. بایستی از امکانات آزمایشگاه‌های دیگر مانند آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت و سایر آزمایشگاه‌های مورد تائید سازمان ملی استاندارد استفاده نماییم.

       محصول خروجی تمام کارخانه‌ها تقریباً ثابت می‌ماند اما خوراک مصرفی آنها مانند کاندنسیت، فوتس اویل و نفتا متغیر است.

       ضمن مکاتبه با کارگروه فنی استاندارد بایستی اعلام شود محصول خروجی ثابت و ورودی متغیر است. به نظر می‌رسد، استانداردسازی برای هر نوع خوراک کار درستی نباشد زیرا فراورده‌ها محصول خروجی کارخانجات هستند و وقتی مجوز برای خروج آنها صادر می‌گردد، دیگر مسئله تمام می‌شود.

       مشکل دیگر مربوط به اخذ 3 برابر ارزش کالای صادراتی به ازای هر تن به‌عنوان ضمانت توسط گمرک است. چنانچه حجم صادرات بالا رود، به همان میزان مبلغ ضمانت نیز افزایش می‌یابد و به‌عنوان‌مثال ممکن است صاحب کالا 15 میلیارد تومان وثیقه بسپارد که پرداخت این مبلغ برای او خیلی مشکل است و بدین لحاظ برخی از شرکت‌های جدید در اولین قدمی که برای صادرات  بر می‌دارند، متوقف می‌شوند. برای رفع این مشکل نیز راهکاری باید پیدا شود. به‌عنوان‌مثال میزان ضمانت برای شرکت‌های عضو که استانداردسازی را رعایت می‌کنند، بایستی کاهش یابد، مضافاً اینکه پروسه استفاده از تسهیلات صادراتی نیز معمولاً طولانی است.

       بحث تخصصی مطرح شد، خوراک متغیر است، فراورده محصول خروجی است. فراورده بر اساس خوراک تولید می‌شود.

       برای اعلام درصدهایی از مواد یارانه‌ای در محموله‌ها صادراتی کار علمی صورت نمی‌گیرد.

       تشکیل کارگروه فنی در کمیسیون برای بررسی این‌گونه مسائل مطلوب خواهد بود. اعضاء اتحادیه را افراد باتجربه‌ای تشکیل می‌دهند که عملیاتی هستند و توان بسیار بالایی برای ارائه اظهارنظر در مورد مسائل مربوط به حوزه فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی دارند.

       ماده 12 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای ناکارآمد است. اگر هم بدون اشکال باشد، در فرایند اجرا درست عمل نمی‌شود.

       کالا ممکن است حدود 5 الی 6 ماه در گمرک متوقف شود و با تولیدکننده برخورد انتظامی صورت گیرد. تکریم ارباب‌رجوع انجام نمی‌گردد. طی جلسه‌ای که با مسئولین ذیربط برگزارشده عنوان گردیده این ماده در حق تولیدکننده اجحاف می‌کند.

       به نظر نمی‌رسد، اعضاء کارگروه فنی یکدست نباشد و برخی رقیب یکدیگر هستند. به دنبال طرح مشکلات مربوط به ماده 12 دستورالعمل ستاد آنها درخواست نموده‌اند تا به‌جای آنکه نواقص گفته شود، پیشنهادی از طریق اتحادیه برای جایگزینی آن ماده ارائه گردد. ضمناً راه‌حل‌هایی برخی برای رفع مشکلات ازجمله تشکیل کارگروه برای بررسی آنالیز و تست‌ها و ایجاد یک مرجع برای کنترل کیفی در این جلسه ارائه گردید و در مورد پیدایش راه حلی که به‌واسطه آن دست‌اندرکاران ذیربط ازجمله تولیدکننده آسیب نبیند و از دغدغه سوبسید نیز کاسته شود، تأکید بعمل آمد. عنوان گردید، اصل قضیه این است که در حق تولیدکننده اجحاف می‌شود. موضوع حیثیت همکاران مطرح است. وقتی تولیدکننده‌ای پیگیر کار خودش می‌شود، ممکن است به‌عنوان مجرم شناخته شود و با وی رفتار انتظامی صورت ‌گیرد.

       محصول واحدهای تولیدی ثابت است اما ماده اولیه بر اساس نیاز و موجودی شرکت متقاضی و همچنین موجودی پالایشگاه به‌طور متفاوت تحویل می‌گردد. در موقع نمونه‌گیری نیز کارگروه ایراد می‌گیرد که نمونه بایستی در تناژ بالا در مخازن ، رکتور و یا دیگ موجود باشد که برای یک شرکت قابل‌قبول نیست. در مورد استانداردسازی تمام محصولات نیز کارگروه برای نمونه‌گیری مراجعه می‌کند اما بایستی ماده اولیه و تمام محصولات در محل کارخانه، در مخازن و در پروسه تولید باشند که عملی نیست.

       به هنگام درخواست استانداردسازی می‌گویند ماده اولیه بایستی موجود باشد درصورتی‌که استانداردسازی برای فراهم نمودن بستر مناسب برای تولید است نه اینکه تولدی صورت گرفته باشد تا استانداردسازی انجام پذیرد.

       مشکلات زیاد است. سختگیری ارگان‌ها زیاد است. دیدی نسبت به تولید است که به چشم خلاف‌کار به تولیدکننده نگاه می‌کنند.

       بند 10-7 اساسنامه اتحادیه به ایجاد واحد کنترل کیفیت و بازرسی جهت نظارت و حصول اطمینان از رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بین‌المللی مربوطه اشاره دارد. ارتقای سطح کیفی محصولات اعضاء مطرح است. در صورت امکان بایستی رویه‌ای برای کوتاژهایی که در گمرک اظهار می‌گردد، تعریف گردد. مجوزی در اختیار اتحادیه قرار دهند تا بر اساس آن هر سه ماه یک‌بار مکاتبه‌ای با گمرکات اجرایی انجام گردد و آنها برای هر کوتاژ عدم خلافی صادرکننده که مستند باشد، و در پرونده‌ مربوطه برای همیشه ضبط گردد.

       پیشنهاد گردید تا طرح مسائل مربوط به استانداردسازی در دستور کار جلسه بعدی قرار گیرد و زمانی برای این کار در نظر گرفته شود مشروط به آنکه پیشنهادات اجرایی ارائه گردد.

       به نظر می‌رسد مشکل در ارتباط با شرکت نفت است. در رابطه با ستاد و استاندارد مشکل خاصی نیست. در کارگروه نماینده شرکت نفت مشکل ایجاد می‌کنند. هم‌اکنون ستاد مشکل ما نیست و هماهنگی با این ارگان می‌باشد.

       پیشنهاد می‌گردد ضمن مکاتبه با ستاد درخواست شود تا مراتب حضور نماینده شرکت نفت در کارگروه حذف شود.

       از مشکلات دیگر این است، نمونه‌های آزمایشگاهی به آزمایشگاه پژوهشگاه استاندارد ارجاع می‌گردد و اگر درصدی مواد سوبسیددار اعلام شود جریمه آن به‌حساب شرکت نفت واریز می‌گردد.

       در جلسات مربوط به استانداردسازی فرآورده‌های نفتی نیز  نماینده وزارت نفت مشکل ایجاد می‌کند.

       ستاد علاقه‌مند است که عنوان خوشنامی را حذف کند. در این راستا هیات مدیره اتحادیه دنبال راهکار است تا در  آینده نزدیک کار سپردن ضمانت به گمرک از طریق شرکت بیمه انجام گیرد. در این مورد جلسات کارشناسی با بیمه البرز برگزار شده و بیمه البرز نیز با ستاد، گمرک و استاندارد جلساتی برگزار کرده است.

       در خصوص مشکلات پیش‌آمده برای صادرکنندگان ناشی از صدور بخشنامه گمرک مبنی بر عدم پذیرش اعتراض صادرکنندگان نسبت به انجام آزمایش نمونه شاهد مطرح و موردبحث قرار گرفت و در این رابطه عنوان گردید، ماده اولیه به نرخ روز بین‌المللی خریداری‌شده و مطابق وزن آن مجوز صادرات داده می‌شود، پس چرا درصدی مواد یارانه‌ای در محموله صادراتی اعلام می‌گردد. دایر نمودن آزمایشگاه نیز به‌منزله کنترل نمودن خودمان خواهد بود.

       طی جلسه‌ای که با مدیرکل محترم دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی برگزار شد موضوع بخشنامه گمرک در مورد انجام آزمایش نمونه شاهد مطرح و ایشان نیز تأکید فرمودند که حق اعتراض نسبت به انجام نمونه شاهد نبایستی از صادرکنندگان سلب گردد و درخواست نمودند تا راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه گردد. ما می‌دانیم که ماده 12 دستورالعمل ستاد اشکال دارد اما برای رفع آن بایستی پیشنهاد اصلاحی ارائه گردد. جلسه‌ای تشکیل شود و موضوع موردبحث و بررسی قرارگرفته و پیشنهادات لازم برای اصلاح این ماده ارائه گردد.

       وزارت نفت رقیب صادرکنندگان شده است. چنانچه در کارگروه حذف شود بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

       آنچه عنوان گردید درد همه واحدهای تولیدی است. بایستی برای رفع مشکلات از طریق علمی و تکنیکی عمل نمود بدون آنکه وزارت نفت حذف شود.

       باید توجه داشت که بخش خصوصی رقیب شرکت نفت نیست و اما در کنار آن شرکت می‌تواند فعالیت نماید و این خود یک نوع کمک به شرکت ملی نفت ایران است. اما بایستی راهکارهای آن از طریق روابط و همکاری دوستان پیدا شود.

       عنوان گردید برخی از متولیان سازمان‌ها به‌طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند. کارها بیشتر بر اساس رابطه انجام می‌شود تا ضابطه. در کارگروه فنی نسبت به افرادی که آشنا نیستند حراستی رفتار می‌شود که ناشی از تبعات منفی گذشتگان است. استاندارد نیروهای تخصصی نداشته و به‌تدریج برای رفع کمبودهای خود اقدام می‌کند. نمی‌توان شرکت ملی نفت را از کارگروه فنی حذف کرد. برخی مدیران ارشد وزارت نفت در مورد تصدی‌گری بخش خصوصی تأکیددارند و معتقدند بخش خصوصی به بخش نفت وارد نشده است. وزارت نفت در نظر دارد از بخش خصوصی کمک بگیرد. وزارت نفت نمی‌تواند به اتحادیه سهمیه بدهد. زیرا تک‌تک اعضاء عملیاتی هستند اما خود اتحادیه نیست. اتحادیه می‌تواند به‌عنوان نیروی فنی نظر نافذ و صائب ارائه بدهد. کما اینکه اتحادیه در بحران‌ها به آنها کمک کرده است.

       عنوان گردید از دیگر مشکلات اعضاء موضوع نرخ‌گذاری فراورده‌های نفتی است که با توجه به حجم زیاد خریدی که در طول یک هفته انجام می‌گیرد، اهمیت این موضوع به نحوی روشن می‌گردد.

       طی جلسه‌ای که قبلاً با معاونت محترم برنامه‌ریزی وزارت نفت برگزار گردید، از ایشان درخواست بعمل آمد تا ماهیانه 60 هزار تن کاندنسیت در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد ولیکن اظهار فرمودند با توجه به اینکه پالایشگاه خلیج‌فارس راه‌اندازی شده است، کاندنسیت عسلویه به آن پالایشگاه اختصاص دارد.

       به دنبال پیگیری‌هایی که برای تأمین خوراک صورت گرفته مسئولین ارگان ذیربط اظهار نموده‌اند که فقط crude و نفتا را می‌توانند تخصیص دهند که بر این اساس می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی نمود.

       باید تلاش شود تا ماهیانه سهیمه ثابت از خوراک به تولیدکنندگان اختصاص یابد. اگر بتوانیم خوراک کاندنسیت را دریافت نماییم واحدهای تولیدی می‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

       وزارت نفت نمی‌تواند برای اتحادیه سهمیه قائل شود. زیرا تک‌تک اعضاء عملیاتی هستند اما خود اتحادیه عملیاتی نیست. اما اتحادیه می‌تواند به‌عنوان یک نیروی فنی نافذ و صائب به سازمان‌های متعامل کمک کند. امروز برای نظرات جمعی بها قائل می‌شوند. اتحادیه می‌تواند از این فرصت استفاده کند. امروز فضا برای جمع‌گرایی آماده است.

       دو واحد از وزارت نفت مجوز ساخت پالایشگاه گرفته‌اند و دارای رزومه خوبی هم هستند. به نظر می‌رسد شرایط برای احداث پالایشگاه با استفاده از خوراک نفت خام مهیا است. پالایشگاه‌های قبلی نیاز به بازسازی با هزینه‌های بسیار گزاف دارند. اتحادیه می‌تواند در مورد ساخت پالایشگاه گروهی به اعضاء کمک کند.

       با ایجاد پالایشگاه‌های جدید شرکت‌های تولیدی برای تأمین خوراک موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو خواهند شد. امروزه فضا برای جمع‌گرایی مهیا است. اتحادیه می‌تواند از پتانسیل‌های موجود استفاده کند.

       پیشنهاد بعمل آمد جمعی از واحدهای پتروشیمی که دارای توانمندی می‌باشند مشترکاً نسبت به راه‌اندازی پالایشگاه با استفاده از خوراک وزارت نفت اقدام نمایند و در مورد تأسیس پالایشگاه‌ها به‌طور گروهی عمل شود.

       بر اساس بند 16 ماده 7 اساسنامه در مورد اهداف اتحادیه در مورد تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کنسرسیوم‌های صادراتی و اقتصادی پیشنهاد بعمل آمد تا با توجه به توانمندی اعضاء به‌منظور بازاریابی در کشورهای دیگر کنسرسیوم یا شرکت‌های هلدینگ با مشارکت و همکاری اعضاء تأسیس گردد و در این رابطه از حاضرین درخواست بعمل آمد تا این پیشنهاد را موردبررسی قرار داده و در جلسه آتی نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمایند.

       در قانون بودجه به دریافت عوارض نوسازی خطوط لوله اشاره‌شده اما این عوارض نبایستی از سقف 1500 میلیارد ریال تجاوز کند. به نظر می‌رسد هیچ مرجعی برای کنترل اینکه این مبلغ دریافت شده یا نه وجود ندارد و پیشنهاد می‌گردد اتحادیه از ارگان‌های ذیربط در این مورد استعلام نماید.

       در ارتباط با عدم حضور عده‌ای از اعضاء در جلسات عنوان گردید بایستی انگیزه‌های لازم برای حضور اعضاء ایجاد گردد.

       شرح مشکلات کتباً به اتحادیه اعلام گردد و توسط کارگروه فنی یا کمیسیون موردبررسی و پیگیری قرار گیرد.

·        موضوع همایش سالانه اتحادیه مطرح و عنوان گردید:

       طبق برنامه‌ریزی بعمل آمده همایش سالانه اتحادیه در تاریخ ششم دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد. بخشی از این همایش به‌صورت پرسش و پاسخ مطرح گردد. از اعضاء درخواست بعمل می‌آید تا چنانچه با مشکلی مواجه هستند، شرح آن را کتباً به اتحادیه ارسال فرمایند تا دسته‌بندی‌شده و در پانل مطرح شود.

 

این جلسه رأس ساعت 18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

                                                                                                 

 

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۱۹۳