صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 94/10/13

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (تجارت آفرین سون قشم)، فلاح (توسعه نفت هرمزان، توسعه کروس انرژی)، قاسمی (رهام اسپرلوس)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، رضا فخاری (جم فرایند و رسانگین)، فروتن (عایق اصفهان)،  و خانم مختاری (نفت پاسارگاد)

 

نهمین جلسه کمیسیون قیر سال 1394 رأس ساعت 15:00 روز یکشنبه مورخ 13/10/94 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       بر اساس‌نامه واصله از سازمان­صنعت، معدن­ و تجارت استان تهران آن سازمان درنظر دارد،در بهمن‌ماه سال­جاری نسبت به اعزام یک هیات­تجاری­وبازاریابی متشکل­از فعالین­اقتصادی به کشورچین اقدام نماید.

       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان توسعه تجارت ایران ضرورت ایجاد مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در شرق افریقا (کشور کنیا) مورد تأیید نشست مشترک رایزنان بازرگانی و سفرا با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته و در این راستا آن سازمان تقاضا نموده تا ذینفعان بخش خصوصی در صورت تمایل درخواست‌های خود را در این زمینه به انضمام طرح توجیهی مربوطه به دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نمایند.

       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان خصوصی‌سازی، آن سازمان در نظر دارد، نسبت به عرضه 49 % از سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس . جی. اس واقع در استان تهران و 23% سهام شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه واقع در استان همدان و 100% سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه واقع در استان خوزستان و 87/08% سهام شرکت حمل و نقل خلیج فارس  و 50 مورد جایگاه های سوخت را از طریق مزایده و به‌صورت نقد و اقساط اقدام نماید.

       طبق اطلاعیه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد عراق از تاریخ 27 الی 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

       طبق اطلاع واصله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مشهد از تاریخ 94/10/29لغایت 94/11/02 برگزار خواهد شد.

       شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی چین از تاریخ 10 لغایت 12 فروردین سال 1395 در پکن برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضا به ازای هر مترمربع 560 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز پاکستان از تاریخ 6 لغایت 8 بهمن‌ماه سال جاری در کراچی برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 345 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       پیرو اطلاع رسانی قبلی در مورد استاندارد سازی مشتقات نفتی مبنی بر خود اظهاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نموده است، کلیه فرمولاسیون های منجر به تولید هیدروکربن های حاصل از بلندینگ مشمول کدینگ قرار گرفته اند و شرکت های تولیدی باید قبل از تاریخ 94/12/15 اقدام به استانداردسازی و دریافت کد برای کلیه محصولات حاصل از بلندینگ نمایند.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        با توجه به حضور اتحادیه در نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش که از تاریخ 21 الی 24 دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، از اعضاء درخواست به عمل آمد تا کاتالوگ‌ها و بروشورهای خود را جهت توزیع در غرفه اتحادیه به دبیرخانه ارائه فرمایند.

·        موضوع بحث­وبررسی پیرامون مشکلات قیر صادراتی مطرح و نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از:

_ پیشنهاد به عمل آمد تا علاوه بر ارائه شرح مشکلات، راهکارهای موجود برای رفع آنها نیز عنوان گردد.

_ در خصوص مشکل پیش‌آمده برای یکی از شرکت‌های صادرکننده قیر ناشی از مخلوط نمودن مواد خارجی (شن و ماسه) در محموله صادراتی آن شرکت که تخلف علنی صورت گرفته و اعتراض خریدار نسبت به موضوع مطالبی بیان گردید.

_ بخش عمده V.B موردنیاز واحدهای تولیدی از طریق پالایشگاه‌ها تأمین می‌شود و مقداری V.R نیز از عراق وارد می‌شود و حداقل ماهیانه حدود 60 هزار تن قیر از بندرعباس صادر می‌شود. هنگامی‌که قیر به قیمت 30 الی 40 دلار زیر قیمت واقعی آن عرضه و عده‌ای آن را خریداری می‌کنند، جای سؤال پیش می‌آید که ضرر و زیان وارده چگونه جبران می‌شود؟ و از حاضرین در جلسه درخواست بعمل آمد تا نظرات خود را در مورد ارائه شکایت به مراجع ذیصلاح ارائه و خریدار آن را راهنمایی نمایند.

_ اصراری که شرکت‌های عمده برای صدور اظهارنامه صادراتی به نام خودشان داشتند، به لحاظ آن بود که از خروج قیرهای بدون کیفیت جلوگیری بعمل آید و سلامت محموله‌های خودشان را تضمین نمایند.

_ قیرهای بدون کیفیتی که عمدتاً توسط شرکت‌های غیر عضو و زیر قیمت از بندرعباس خارج می‌گردد موجب بروز لطمه به بازارهای قیر ایران در کشورهای هدف شده است.

_ پیشنهاد بعمل آمد تا برنامه‌ریزی لازم به‌منظور جذب شرکت‌های تولیدی و صادراتی قیر که عضو اتحادیه نمی‌باشند انجام پذیرد تا این شرکت‌ها زیر چتر اتحادیه فعالیت نمایند.

_ پیرو مذاکرات بعمل آمده در جلسه قبلی، اتحادیه ضمن ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت و انعکاس شرح مشکلات مربوط به صادرات قیر، درخواست  بعمل آمده  است تا برای قیر صادراتی استاندارد اجباری تعریف شود.

_ درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل پیش‌آمده ناشی از مخلوط نمودن مواد خارجی در قیر صادراتی کتباً به اتحادیه اعلام گردد تا از طریق ارگان‌های ذیربط اقدام لازم معمول گردد.

_ پیشنهاد بعمل آمد تا کمیته‌ای به‌منظور بررسی کیفیت قیر تشکیل شود و این کمیته مراتب پیشگیری از صدور قیرهای بی‌کیفیت و فاقد استاندارد را از طریق مراجع ذیربط مورد پیگیری قرار داده و بازرسی‌های لازم را در این مورد معمول نماید.

_ به دنبال تلاش‌های بعمل آمده بعد از برگزاری دهمین همایش سالانه اتحادیه جناب آقای خسروتاج قائم‌مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را به اتحادیه به‌منظور همکاری‌های لازم در مورد صادرات نفت، گاز و پتروشیمی، تسهیل قوانین و مقررات، پیدایش راهکارهای جلوگیری از بروز تخلفات و غیره ارائه نموده  که مفاد آن‌هم اکنون در حال بررسی است.

_ مشکلاتی طی چند  سال اخیر برای صادرات قیر به وجود آمده است، شروع مشکلات ارسال 90 و به دنبال تغییرات مدیریتی در شرکت‌های تولیدی عمده به وجود آمده است و خلأهایی ایجاد شد موجب گردیده تا صادرکنندگان قیر خودشان نیز تأمین‌کننده شوند. فروش زیر قیمت قیر نیز به لحاظ پایین بودن کیفیت و برای جبران هزینه آن است که انجام آن را ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌نماید.

_   با توجه به اینکه بدترین نوع رقابت بین اعضاء انجام می‌گیرد. برای بررسی و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل به اعضاء یک ماه فرصت داده می‌شود تا در این مورد فکر کنند و نظرات خود را در جلسه آینده ارائه نمایند. در برخی محموله‌هایی صادراتی قیر که به‌صورت فله انجام می‌گیرد، شرکت‌هایی هستند که قیر را 80 الی 100 دلار زیر قیمت عرضه می‌کنند. پیشنهاد این است با هماهنگی اعضاء حداقل شرایطی ایجاد گردد تا بدون آنکه به تولید لطمه‌ای وارد شود، قیر به مدت چند ماه به جنوب ارسال نشود. چنانچه قیمت پایه قیر 200 الی 205 دلار اعلام شود به متقاضیانی که حاضر هستند این قیمت را به پردازند  قیر عرضه گردد و در غیر این صورت لازم است، حداقل طی مدت یک ماه عرضه صورت نگیرد تا راه‌حل مناسب جهت رفع این مشکل ارائه گردد. 

_ پیشنهاد بعمل آمد تا در مورد شرکت متخلف به مشتریان در بندرعباس اطلاع‌رسانی گردد.

_ در جهت رفع مشکلات و تفکیک سره از ناسره پیشنهاد بعمل آمد تا ضمن تعامل با ارگان‌های ذیربط ازجمله وزارت صنعت، معدن و تجارت  و بورس‌های کالا و انرژی، شرکت‌هایی بتوانند به بورس راه پیدا کنند که عضو اتحادیه باشند.

_ پیشنهاد بعمل آمد تا کمیته موردنظر با حضور نمایندگان شرکت‌های نفت جی، نفت پاسارگاد، کمیسیون قیر، اتحادیه و عنداللزوم  سایر شرکت‌ها تشکیل شود.

_ با توجه به برگزاری همایش سالانه اتحادیه در تاریخ 1394/10/06 در خصوص اقدامات انجام‌گرفته پیش از برگزاری همایش از جلسه تشکیل کارگروه و برگزاری ده جلسه، تعیین زمان و مکان همایش، نظرسنجی از اعضاء پیرامون موضوعات سخنرانی، تلاش برای جلب حمایت معنوی دستگاه‌های دولتی، تهیه کنداکتور و  تعیین سخنرانان، برگزاری نشست خبری جهت تدوین اهداف همایش، تهیه لوح‌های تقدیر و قاب خاتم برای اهداء به اعضاء برتر ، طراحی و چاپ و توزیع کارت‌های دعوت و پیگیری موارد مربوط به اسپانسری‌ها و همچنین اقدامات روز برگزاری همایش ازجمله نهایی نمودن کنداکتور، هماهنگی با کلیه سخنرانان جهت حضور در همایش، مستقر نمودن تیم اجرایی در محل برگزاری، پوشش کامل محل ورود مدعوین، استقبال و مشایعت میهمانان، برنامه‌ریزی برای سخنرانان، پخش کلیپ‌های تهیه‌شده در زمان‌های مقرر و نهایتاً برگزاری ضیافت شام و بدرقه میهمانان و مقامات توضیحاتی ارائه گردید.

_ در خصوص بازارهای جهانی قیر مذاکره بعمل آمد. در این مورد بیان گردید بازارهای سنگاپور و مالزی مشتری و سفارش دارند. مالزی به دنبال برند است. اظهار امیدواری بعمل آمد تا وضعیت بازارها بهتر شود.

_ موضوع قیمت‌گذاری برای قیرهای صادراتی مطرح و در این رابطه عنوان گردید قیمت‌های جدید را گمرک بایستی بپذیرد، درصورتی‌که هنوز نرخ‌های مرداد و شهریور را ملاک قرار می‌دهد. با توجه به کاهش 80 تومانی قیمت خوراک، مقرر گردید از نرخ‌های ماه قبل 20 دلار کاسته شود. قیمت قیر فله 200 دلار و قیر دربسته بندی بشکه 260 دلار FOB بندرعباس تعیین گردید.

 

این جلسه رأس ساعت 17 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۶:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۱۴۵