صورتجلسه کمیسیون فرآورده های روغنی مورخ 94/09/29

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                       

اسپندیاری (دبیرکل)، آقایی راد (روشن شیمی، پترو سالار یزد)، منیری (پالایش فرآورده های نفتی تکران کاوه، روغن موتور قطران کاوه، روغن موتور قطران کاوه پارس)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، بابایی (روغن موتور دماوند)، خراسانی (زنیط، تعاونی مروارید مشکین)، فتحی (روغن موتور قم، پیام شیمی بهتاز)، دامغانی (مهتاب موتور گرگان)، علایی (پویان صنعت شرق)، اصلان بیگی (روغن موتور رهروان)، دیوانی آذر (کیمیا روغن البرز)، گایینی (روغن موتور شتاب)، طیبی(روغن موتورپردیس)، طباطبایی (افزون روان، نفت ری سان)، رحمانی (روغن موتور ایران، بازرگانی نگاره شیمی غرب)، شیشه گر(نفت بهران)، متینی (روغن موتور آسیا)، شعبانی (پیمان روغن، راد شیمی تهران)، بهزادی (تکتاز شیمی صنعت)، قراگزلو (پترو سپید گریس)، رزقی (روان گستر)، عبداللهی (کیان تامین ایرانیان)، نوری (عقاب گریس)، معین (تیزرو گریس گرمسار)، شریعت (صنایع روغن آریا جم)، جباری (آریا صنعت بهینه)، هادوی (سمنان آرا)، نخباف (کراپ ایران)، صرامی (گروه صرامی)، پلچین (پترو پردیس، پیام شیمی راد)، صادقی خوشدل (بازرگانی بهنام صادقی خوشدل)،  و خانم زاهد (نفت پارس)

 

نهمین جلسه کمیسیون فراورده های روغنی سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/09/01با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

1.       بر اساس‌نامه واصله از سازمان­صنعت، معدن­ و تجارت استان تهران آن سازمان درنظر دارد،در بهمن‌ماه سال­جاری نسبت به اعزام یک هیات­تجاری­وبازاریابی متشکل­از فعالین­اقتصادی به کشورچین اقدام نماید.

2.       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان توسعه تجارت ایران ضرورت ایجاد مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در شرق افریقا (کشور کنیا) مورد تأیید نشست مشترک رایزنان بازرگانی و سفرا با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته و در این راستا آن سازمان تقاضا نموده تا ذینفعان بخش خصوصی در صورت تمایل درخواست‌های خود را در این زمینه به انضمام طرح توجیهی مربوطه به دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نمایند.

3.       اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران همچون سال‌های گذشته در نظر دارد، دهمین همایش سراسری خود را با محوریت "گذر از موانع صادرات، حضور در بازارهای جهانی" در تاریخ ششم دی‌ماه سال جاری در مرکز همایش بین‌المللی صداوسیما  برگزار نماید. لذا از اعضاء علاقه‌مند دعوت بعمل می‌آید، تا با قبول اسپانسری این همایش اتحادیه را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش یاری نمایند.

4.       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

5.       بر اساس نامه‌های واصله از اتاق بازرگانی ایران شوراهای مشترک بازرگانی ایران-ترکمنستان، ایران-اندونزی، ایران-کره جنوبی، ایران-مجارستان و ایران- چک تشکیل‌شده است. اعضاء محترم می‌توانند، در صورت تمایل به اطلاع از شرایط عضویت در هر یک این شوراها با دبیرخانه اتاق‌ها و شوراهای مشترک اتاق بازرگانی ایران تماس حاصل فرمایند.

6.        بر اساس اطلاعیه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC)، آن کمیته در نظر دارد، "سمینار بازار تبدیلات ارزی" را در تاریخ 94/10/14در اتاق بازرگانی ایران برگزار نماید.

7.       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان خصوصی‌سازی، آن سازمان در نظر دارد، نسبت به عرضه 49 % از سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس . جی. اس واقع در استان تهران و 23% سهام شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه واقع در استان همدان و 100% سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه واقع در استان خوزستان و 87/08% سهام شرکت حمل و نقل خلیج فارس  و 50 مورد جایگاه های سوخت را از طریق مزایده و به‌صورت نقد و اقساط اقدام نماید.

8.       طبق اطلاعیه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد عراق از تاریخ 27 الی 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

9.       طبق اطلاع واصله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مشهد از تاریخ 94/10/29لغایت 94/11/02برگزار خواهد شد.

10.   شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی چین از تاریخ 10 لغایت 12 فروردین سال 1395 در پکن برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضا به ازای هر مترمربع 560 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

11.   دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز پاکستان از تاریخ 6 لغایت 8 بهمن‌ماه سال جاری در کراچی برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 345 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

12.   جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل محترم دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 94/09/18برگزار شد. اهم مطالب مطروحه در این جلسه عبارتند از:

-        در خصوص بخشنامه گمرک مبنی بر عدم پذیرش درخواست انجام آزمایش نمونه شاهد و عدم رسیدگی به اعتراضات صاحبان کالا مذاکره بعمل آمد. ستاد در این مورد عقیده دارد که نبایستی حق اعتراض از هیچ فردی سلب شود. در این راستا قرار است، کمیته مشترک گمرک و ستاد تشکیل و نسبت به بررسی موضوع و تدوین قواعدی برای رفع مشکل اقدام نماید.

-        درخواست افزایش میزان صادرات روغن سوخت تقطیری از 7% به 9/6 مطرح و ستاد اظهار نمود با این درخواست موافقت شده و تقاضا گردید تا این موضوع در همایش سالانه اعلام گردد.

-        پیرو مذاکرات قبلی درخواست بعمل آمد تا مجوز استفاده از تسهیلات صادراتی (خوشنامی) به‌طور مستمر ادامه داشته باشد. ستاد اظهار نمود، شرکت‌های پتروشیمی پالایشگاهی که با سرمایه زیادی تأسیس شده‌اند، ذاتاً خوشنام هستند و کالای آنها با تعهد مدیرعامل صادر می‌شود. در مورد سایر شرکت‌ها قواعدی در حال تعریف شدن می‌باشد که بر اساس این قواعد واحدهای پایین‌دستی کوچک خوشنام باقی خواهند ماند، اما چنانچه یک‌بار تخلف نمایند، دیگر قابلیت استفاده از تسهیلات صادراتی را نخواهند داشت.

-        همچنین ایشان اظهار فرمودند، بخش خصوصی بایستی تولید و توزیع را به عهده گیرد. قیمت‌ها بایستی شناور باشند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز نظارت کند. با نوسانات قیمت‌های جهانی بایستی قیمت‌های فرآورده‌ها نیز متناسب با آن تغییر کند.

-        اتحادیه درخواست عرضه بنزین توسط بخش خصوصی را ارائه نماید.

13.    جلسه مشترک اتحادیه با جناب آقای رحمتی معاونت محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تاریخ 94/09/18 برگزار شد. طی این جلسه معارفه انجام گرفت و سپس در خصوص موضوعات "ورود بخش خصوصی به مدیریت‌ها"، "مشکلات مربوط به تأمین خوراک"، "5% عوارض نوسازی" و "قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی" مذاکره بعمل آمد.

14.   سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای اعلام نموده است که در نظر دارد ضوابط و شاخص‌های ارزیابی صادرکنندگان نمونه سال 95 را با استفاده از نظرات تخصصی و کارشناسی بخش‌های مختلف موردبازنگری قرار دهد و از اتحادیه درخواست نموده تا نظرات و پیشنهادات اجرایی خود را در این زمینه تا قبل از پایان آذرماه به آن سازمان ارسال نماید؛ لذا در این رابطه از اعضاء درخواست می‌گردد، تا  ضمن مطالعه ضوابط و شاخص‌های ارزیابی انتخاب صادرکنندگان نمونه سال 94 که در بخش صادرکنندگان نمونه در وب‌سایت سازمان توسعه تجارت ایران به‌نشانی www.tpo.ir  قابل‌دسترس می‌باشد، نظرات خود را حداکثر ظرف مدت پنج روز آینده کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی به سازمان مذکور ارسال گردد.

15.   بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران همایش تجاری صنعتی ایران و جمهوری آذربایجان در روز سه‌شنبه مورخ 94/09/30از ساعت 10:30 در طبقه دهم اتاق ایران برگزار خواهد شد.

16.   جلسه مشترک اتحادیه با مدیرعامل محترم صندوق توسعه صادرات جهت بحث و مذاکره پیرامون امکان استفاده اعضاء از تسهیلات آن صندوق و همچنین راه‌اندازی بانک نفت در تاریخ 94/09/22برگزار شد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری دهمین همایش سالانه اتحادیه (1394/10/06) از حاضرین درخواست بعمل آمد تا افراد موردنظر خود را (تا فردا) جهت صدور کارت دعوت به اتحادیه معرفی نمایند.

·        از شرکت‌هایی که تاکنون فرصت تکمیل نمودن فرم مربوط به صدور کارت عضویت را پیدا نکرده‌اند، درخواست بعمل آمد هرچه زودتر در این مورد اقدام مقتضی معمول نمایند.

·        در خصوص امکانات صندوق ضمانت صادرات سؤالاتی مطرح گردید که در این رابطه پاسخ داده شد:

_ مذاکره با این صندوق در جهت صدور بیمه‌نامه برای کالاها و استفاده اعضاء از تخفیف ویژه برای بهره‌گیری از خدمات و تسهیلات آن صندوق انجام‌گرفته است. همچنین درخواست بعمل آمد تا با توجه به کمبود نقدینگی،   وجود مشکلات مربوط به سرمایه در گردش و گشایش اعتبار اسنادی ضمن تعامل با بانک‌ها ترتیبی اتخاذ گردد تا اعضاء  بتوانند از امکانات خاص و تسهیلات بیشتری استفاده نمایند.

_ طی مذاکراتی که بین بیمه البرز و گمرک انجام گرفته، درخواست گردیده تا ترخیص کالاها از گمرک با صدور ضمانت از طریق بانک انجام پذیرد. به این نوع بیمه بهره تعلق نمی‌گیرد و فقط کارمزد دارد.  بانک ضمانت شرکتی را که اتحادیه تائید نماید، خواهد پذیرفت. البته کالاها دارای بیمه حمل‌ونقل می‌باشند اما بیمه فوق‌الذکر هم اعلام آمادگی نموده تا کالاها را با هزینه کمتری بیمه کنند.

_ در خصوص محتوای دهمین همایش سالانه اتحادیه سؤالاتی مطرح گردید که در پاسخ اعلام شد سطح همایش بستگی به سطح شرکت‌کنندگان ندارد . طی مذاکراتی که در کارگروه همایش انجام گرفته است، قرار است زمان کمتری برای سخنرانان در نظر گرفته شود و بیشترین زمان به پانل اختصاص یابد. مسئولین گمرک، ستاد، سازمان امور مالیاتی و ... در پانل شرکت نمایند و به سؤالات حاضرین پاسخ دهند. رؤسای کمیسیون‌های قیر و نفت، سواپ، ترانزیت و بانکرینگ قرار است مشکلات صادراتی را از کمیسیون‌ها اخذ نموده و به‌صورت جمع‌بندی در پانل همایش مطرح و مسئولین بخش دولتی نیز پاسخگو باشند.

·        موضوع مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه شده در این مورد عبارتند از:

_ بنزین و نفتا از مرز عراق وارد می‌شود. قبلاً برای ورود این محصولات نیازی به مجوز از وزارت نفت نبود اما اینک مجوز مطالبه می‌شود.

_ چنانچه درصدی (%5 یا %10) مواد یارانه‌ای در محموله صادراتی گریس تشخیص داده شود و جریمه پرداخت گردد ، دیگر امکان صادرات مجدد این کالا با استفاده از خوشنامی و داشتن علامت استاندارد مقدور نمی‌باشد. اصرار ارگان‌های ذیربط بر این است که فلاش پوینت گریس 160 و بیشتر و از آن باشد، که در این رابطه اعلام گردید جلساتی در سازمان ملی استاندارد ایران برای تجدیدنظر استاندارد گریس پایه کلسیم برگزارشده که هنوز هم ادامه دارد.

_ عنوان گردید ممکن است عامل حرفه‌ای نبودن دستگاه‌ها موجب شود تا خطا پیش آید. پیشنهاد این است که ماده اولیه چک شود و از همان ماده اولیه فلاش پوینت مجدد اندازه‌گیری شود. در مورد گریس نیز همین‌طور عمل شود. خطای دستگاه موجب ضرر به تولیدکننده می‌شود.

 _ پیشنهاد به عمل آمد تا گروهی به‌منظور پیگیری رفع مشکلات مربوط به صادرات گریس تشکیل تا در مورد ارائه راهکار برای رفع مشکل تبادل‌نظر بعمل آمده و هدف‌گذاری شود و با خبرگان نیز در مورد تولید و صادرات گریس مشورت بعمل آید.

_ هزینه‌هایی که آزمایشگاه پژوهشگاه صنعت نفت دریافت می‌نماید  حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر آزمایشگاه‌ها است که توجیه اقتصادی ندارد. در این رابطه درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل کتباً با ذکر مستندات  آن  به اتحادیه منعکس گردد تا مکاتبه لازم با ارگان ذیربط  بعمل آید.

_ مشکل اصلی آزمایش تقطیر است. پژوهشگاه خارج از استانداردها آزمایش تقطیر را انجام می‌دهد و هزینه آن را  دریافت می‌نماید.

_  خوشنامی از دیگر مشکلات است. صحبت این است که خوشنامی شرکت‌ها تا زمانی که دچار خلاف نشده‌اند، ادامه یابد. برخی از شرکت‌ها نیز مانند پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ذاتاً خوشنام محسوب می‌شوند. چنانچه کالایی دارای علامت استاندارد باشد، صادرات آن نیاز به خوشنامی ندارد.

_ مشکل قیمت‌گذاری در گمرک وجود دارد. از قیمت نفت خام حدود 3 برابر کسر شده اما قیمت برخی از فراورده‌ها در اظهارنامه‌های صادراتی تغییر نکرده است که مشکلاتی را برای امور مالی شرکت‌ها ایجاد می‌نماید. بایستی مکانیزمی تعریف شود تا ارگانهایی که قیمت اعلام می‌کنند نوسانات قیمت را در قیمت‌گذاری دخالت ندهند. مکانیزمی باید تعریف شود که بر اساس آن در قیمت‌گذاری تلورانس 10± الی 15± درصد مدنظر قرار گیرد،  یا اینکه اظهار صاحب کالا را قبول نمایند.

درخواست بعمل آمد تا این موضوع در بخش پانل همایش مطرح شود.

_ سپس در خصوص مرجع قیمت‌گذاری مذاکره بعمل آمد و در این رابطه عنوان گردید اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به‌عنوان یکی از مراجع قیمت‌گذاری برای گمرک تعیین‌شده است.

_ گمرک بایستی به‌طور اتوماتیک قیمت فراورده‌ها را متناسب با نوسانات قیمت نفت خام تغییر دهد و منتظر یک ارگان برای تعیین قیمت نباشد زیرا ممکن است اعلام قیمت توسط یک ارگان خاص 2 تا 3 ماه به طول انجامد. نحوه قیمت‌گذاری کوتاژ‌ها در گمرک باید  اصلاح شود.

_ اساس قیمت‌گذاری ، قیمت نفت خام است. به نظر می‌رسد شرکت ملی پخش در ابتدای هرماه قیمت‌ها را به واحدهای تولیدی که قصد خرید از آن شرکت را دارند اعلام می‌کند. چنانچه مبنا قیمت نفت خام باشد و اساس لوب کات در نظر گرفته شود، بایستی فرمولی طراحی شود که طبق آن قیمت لوب کات نیز در اول هرماه تعیین گردد.

_ بحث شفاف‌سازی مطرح است. سیستم گمرک بایستی به شفاف‌سازی برسد و فاکتورهای بخش داخلی ملاک اظهارنامه‌ها قرار گیرد.

_ پیشنهاد به عمل آمد تا جلسات کمیسیون به سمت مدیریت اجرایی سوق داده شود و از طرح مسائل تکراری خودداری به عمل آید. در هرماه در خصوص  یک مشکل صحبت شود. مانند معافیت مالیاتی، مسائل مربوط به شرکت‌های تصفیه دوم روغن، قیمت‌گذاری و بعد از هر جلسه نیز کارگروه‌هایی برای پیگیری مباحث مطروحه تشکیل شود.

_ عنوان گردید برای شرکتی 12 میلیون تومان مالیات تعیین نموده‌اند که شرکت مربوطه برای شفاف‌سازی به اداره مالیات مراجعه و  مسئولین ذیربط  اظهار نموده‌اند ملاک اظهارنامه‌های گمرکی است. درصورتی‌که کالا با نرخی که گمرک تعیین کرده به فروش نرفته است.

_ برنامه‌های توسعه کشور هر پنج سال یک‌بار تجدید و به مورداجرا قرار می‌گیرد . در برنامه ششم توسعه معافیت مالیاتی حذف خواهد شد و صادرات فراورده‌ها فقط %25 معافیت مالیاتی خواهند داشت. طبق سند چشم‌انداز مالیات‌ها بایستی پرداخت شود. با عنوان نمودن عدم رونق کسب‌وکار و مواجه‌شدن شرایط اقتصادی کشور با رکود بایستی درخواست تخفیف ارائه گردد.. شرکت ملی نفت قیمت‌های گمرکی را قبول ندارد. گمرک نیز سعی می‌کند تا برای بالا نشان دادن آمارهای صادراتی، قیمت فراورده‌ها را بیشتر از قیمت‌های واقعی اعلام نماید. گمرک نیز نرخ‌های شرکت ملی پخش را قبول ندارد و قیمت‌هایی را که دفتر بررسی و تعیین ارزش اعلام می‌نماید، می‌پذیرد.

اتحادیه بایستی با کمک دفتر صادرات گمرک قیمت‌ها را از شرکت ملی پخش درخواست نماید. در این صورت می‌توان موضوع را در مراجع قضایی مطرح کرد زیرا قیمت‌های گمرک بالاتر از شرکت پخش است.

_ درخواست بعمل آمد تا  شرح مشکل مربوط به  واقعی نبودن قیمت‌های گمرک به اتحادیه منعکس  گردد تا اقدام مقتضی بعمل آید.

_ پیشنهاد به عمل آمد تا کمیته نرخ‌گذاری در کمیسیون تشکیل شود که در این رابطه عنوان گردید مراتب تشکیل این کمیته در جلسه قبلی مطرح و مورد تائید قرارگرفته است.

_ چنانچه قیمت نفت کاهش یابد، نباید انتظار داشت که قیمت لوب کات و V.B بلافاصله کاهش یابد و مدتی طول خواهد کشید تا قیمت این محصولات کاهش یابد.

_ بهتر است گمرک را مجاب نماییم تا قیمت انواع روغن را از شرکت ملی پخش درخواست نماید و آن را ملاک عمل قرار دهد.

_ گمرک بایستی مجاب شود تا در اولین فرصت قیمت‌ها را شفاف‌سازی نماید.

_ عنوان گردید علیرغم درخواست‌های به‌عمل‌آمده از کمیسیون‌ها تاکنون قیمت‌های جدید اعلام‌نشده  و اتحادیه برای ارائه قیمت‌های جدید به گمرک با مشکل روبرو شده است.

_ درخواست اصلاح قیمت‌ها از طریق کمیسیون به اتحادیه ارائه گردد و اتحادیه نیز مراتب آمادگی خود را برای مشارکت و همکاری در موردبازنگری قیمت فراورده‌ها به گمرک اعلام نماید.

 

این جلسه رأس ساعت 18/30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۷ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۱,۳۳۵