صورتجلسه کمیسیون فرآورده های پارافینی مورخ 94/10/20

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                       

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، فخاری (رسا نگین، جم فرآیند)، ضویی (ثمین شیمی، بازرگانی سید محسن ضویی)، جبروتی (کیمیا پارافین، بازرگانی جبروتی)، رفیعی فر (تعاونی تولیدکنندگان پارافین تامین نیاز استان تهران، درخش ساین، پویا پارافین، تولیدی محمدی، آتیه گستران دنیا)، محمدی (تعاونی تولیدکنندگان پارافین ایران)، لاهوتیان (تعاونی پارافین آرش مهیا)

 

هفتمین جلسه کمیسیون فراورده های پارافینی سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/10/20 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       بر اساس‌نامه واصله از سازمان­صنعت، معدن­ و تجارت استان تهران آن سازمان درنظر دارد،در بهمن‌ماه سال­جاری نسبت به اعزام یک هیات­تجاری­ و بازاریابی متشکل­از فعالین­اقتصادی به کشورچین اقدام نماید.

       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان توسعه تجارت ایران ضرورت ایجاد مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در شرق افریقا (کشور کنیا) مورد تأیید نشست مشترک رایزنان بازرگانی و سفرا با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته و در این راستا آن سازمان تقاضا نموده تا ذینفعان بخش خصوصی در صورت تمایل درخواست‌های خود را در این زمینه به انضمام طرح توجیهی مربوطه به دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نمایند.

       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان خصوصی‌سازی، آن سازمان در نظر دارد، نسبت به عرضه 49 % از سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس . جی. اس واقع در استان تهران و 23% سهام شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه واقع در استان همدان و 100% سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه واقع در استان خوزستان و 87/08% سهام شرکت حمل و نقل خلیج فارس  و 50 مورد جایگاه های سوخت را از طریق مزایده و به‌صورت نقد و اقساط اقدام نماید.

       طبق اطلاعیه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد عراق از تاریخ 27 الی 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

       طبق اطلاع واصله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مشهد از تاریخ 94/10/29 لغایت 94/11/02 برگزار خواهد شد.

       شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی چین از تاریخ 10 لغایت 12 فروردین سال 1395 در پکن برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضا به ازای هر مترمربع 560 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز پاکستان از تاریخ 6 لغایت 8 بهمن‌ماه سال جاری در کراچی برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 345 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       پیرو اطلاع رسانی قبلی در مورد استاندارد سازی مشتقات نفتی مبنی بر خود اظهاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نموده است، کلیه فرمولاسیون های منجر به تولید هیدروکربن های حاصل از بلندینگ مشمول کدینگ قرار گرفته اند و شرکت های تولیدی باید قبل از تاریخ 94/12/15 اقدام به استانداردسازی و دریافت کد برای کلیه محصولات حاصل از بلندینگ نمایند.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نسبت به اعزام یک هیات تجاری بازاریابی به کشور لبنام تا پایان سال جاری اقدام نماید.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان مذکور در نظر دارد نسبت به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ 4 لغایت 6 اسفند ماه سال جاری اقدام نماید.

       بر اساس نامه های واصله از اتاق بازرگانی ایران، شوراهای مشترک بازرگانی ایران برزیل،  ایران- کره جنوبی و ایران- ترکمنستان تشکیل شده است. علاقمندان واجد شرایط به عضویت در هیات های موسس شوراهای مذکور می توانند حداکثر تا تاریخ 94/10/30 اقدام نمایند.

       همچنین شوراهای مشترک ایران کویت، ایران- آفریقای جنوبی، ایران چک و ایران- مجارستان نیز تاسیس شده اند و علاقمندان به عضویت در هیات های موسس این شوراها می توانند حداکثر تا تاریخ 94/11/30 در این خصوص اقدام نمایند. اعضاء محترم می توانند، جهت کسب اطلاع بیشتر در مورد شرایط ثبت نام با شماره تلفن 85732396 تماس حاصل فرمایند.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را از تاریخ 11 لغایت 14 اسفند ماه سال جاری در شهر کابل افغانستان برگزار نماید.

       پنجمین نمایشگاه نفت و گاز کنیا از تاریخ 21 لغایت 23 خردادماه سال 1395 در نایروبی پایتخت کشور کنیا برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را مهیا ساخته است. شایان ذکر است، هزینه های مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می باشد.

       دومین نمایشگاه نفت و گاز تانزانیا از تاریخ 17 لغایت 19 تیر ماه سال 1395 در دارالسلام برگزار خواهد شد. احتادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم نموده است. شایان ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می باشد.

        با توجه به انتشار متن پیشنهادی لایحه برنامه ششم توسعه، تنظیم یافته توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بررسی آن در دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به برگزاری نشست خبری به‌منظور انعکاس دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادت خود در خصوص متن لایحه مذکور در اوایل هفته آتی اقدام نماید. ازاین‌رو خواهشمند است، ضمن مطالعه جزئیات متن لایحه مذکور در مورد تشکیل وزارت جدید انرژی و سایر تغییرات ساختاری که خلاصه آن در تاریخ 94/09/30 توسط خبرگزاری مهر درج شده است، نسبت به اعلام نظرات و پیشنهادات خود حداکثر تا پایان این هفته به دبیرخانه اتحادیه اقدام مقتضی معمول نمایند.

       بر اساس مصوبه هیات مدیره این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به تشکیل شورای مشورتی با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در هفته دوم اسفندماه سال جاری اقدام نماید. ازاین‌رو از اعضاء محترم درخواست می‌گردد، تا نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در این مورد هرچه سریع‌تر به دبیرخانه ارسال فرمایند تا پس از جمع‌بندی در شورای مذکور مطرح گردد.

       اتحادیه در نظر دارد، به‌منظور معرفی توانمندی‌های اعضاء و همچنین گسترش دامنه ارتباط با مخاطبین، همانند سال‌های گذشته در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز و پتروشیمی که از تاریخ 16 تا 19 اردیبهشت‌ماه سال 1395 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، مشارکت نماید.  لذا مقتضی است، نسبت به درخواست کتبی و اعلام متراژ موردنیاز و نیز نوع فضای درخواستی جهت حضور در این نمایشگاه تا روز پنجشنبه مورخ 94/10/24 اقدام فرمایید.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        نامه شماره 613/207/24 مورخ 1394/10/12 دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر درخواست تعیین ارزش پایه صادراتی انواع فراورده‌های نفتی و پتروشیمی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از :

_ پیشنهاد بعمل آمد تا بحث و بررسی در این مورد به زمان اجرای برجام موکول گردد. زیرا تکلیف دلار مشخص نیست و اعلام قیمت‌های جدید باعث خواهد شد تا شرکت‌های که از وام بانکی استفاده می‌کنند با مشکل مواجه شوند. چنانچه سویفت برقرار شود به‌احتمال‌زیاد صادرکننده مجبور خواهد شد تا ارز را به سیستم به فروش رساند.

_ ارز روی قیمت 4 هزار تومان باقی خواهد ماند.

_ قیمت نفت کاهش‌یافته است. کشورهایی که دارای نفت می‌باشند، تلاش می‌کنند تا مشتریان خود را حفظ کنند. عربستان هم برای آنکه مشتریان خود را دست ندهد نفت را به قیمت 20 دلار به فروش می‌رساند

-        عنوان گردید چنانچه اپک از میزان تولید خود بکاهد ممکن است در رفع مشکل اثرگذار باشد.

_ در پاسخ اظهار گردید به‌غیراز اوپک، فروشندگان دیگری هم هستند که ممکن است جای اوپک را بگیرند.

_ با توجه به کاهش قیمت نفت، بخشی از درآمدهای دولت از طریق اخذ مالیات تأمین خواهد شد.

_ در خصوص بخشنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه چنانچه قیمت‌های خریدوفروش واقعی نباشد، مؤدی مستقیماً به دادستانی معرفی خواهد شد، مطالبی بیان گردید. در روز معامله بهتر است قیمت از روی سایت چک شود، اسناد موردبررسی قرارگرفته و سپس معامله صورت پذیرد زیرا ممکن است در چند سال بعد مشکل مالیاتی پیدا شود.

_ با توجه به عدم وجود دلار به حد کافی پیش‌بینی می‌شود که قیمت دلار در سال آینده با افزایش مواجه شود.

_ در برنامه ششم توسعه معافیت مالیاتی صادراتی کاهش خواهد یافت لذا بهتر است نرخ‌های پایین‌تری به گمرک اعلام شود.

_ برای قیمت‌گذاری اعداد واقعی اعلام شود. متوسط قیمت پارافین 700 دلار است. با این روند قیمت فوتس اویل 380 الی 400 دلار است. و احتمالاً کاهش خواهد یافت. تعرفه‌ها حداکثر برای شش ماه تعیین شود. قیمت دلار واقعی نیست و قیمت نفت در حال نوسان است. وضعیت قیمت‌ها تا یک سال آینده قابل پیش‌بینی نیست و به‌احتمال‌زیاد پایین‌تر خواهد آمد. پیشنهاد این است که قیمت کف به گمرک اعلام شود.

_ در قیمت‌گذاری شرایط روز باید مدنظر قرار گیرد. قیمت‌ها با یک تلورانس اعلام شود. قیمت‌ها به‌طور سالیانه ملاک عمل قرار گیرند. در هر زمان که ضرورت ایجاب نماید می‌توان از گمرک درخواست نمود تا قیمت‌ها موردبازنگری قرار گیرند.

_ اعلام کف قیمت‌ها بهتر از حد متوسط و زیاد آن است.

_ پس از بحث و تبادل‌نظر، قیمت پارافین 700 دلار FOB بندرعباس دربسته بندی کارتن و فوتس اویل 300 دلار FOB بندرعباس در بسته‌بندی بشکه و اسلاک واکس 530 دلار FOB بندرعباس در بسته‌بندی بشکه اعلام گردید.

·        موضوع مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از :

·        پیشنهاد گردید تا به دنبال مکاتبه بعمل آمده با  از طریق  اتحادیه با کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر درخواست وضع عوارض بر صادرات اسلاک واکس، کمیسیون  از اتحادیه درخواست نماید تا ضمن مکاتبه  مجدد با کمیسیون مذکور موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و همچنین  در جلسه بعدی کمیسیون انرژی ، نمایندگان کمیسیون فراورده‌های پارافینی نیز حضورداشته باشند.

·        عنوان گردید مهلت استفاده از تسهیلات صادراتی شرکت آرش مهیا در تاریخ 1394/07/15 پایان‌یافته و مدارک برای تمدید خوشنامی به ستاد ارسال‌شده و به دنبال پیگیری بعمل آمده در تاریخ 1394/10/15 نامه‌ای برای دفتر صادرات گمرک و متعاقباً برای گمرک بندر شهید رجایی ارسال‌شده بازدید ستاد نیز انجام گرفته و پروسه تمدید خوشنامی سه ماه طول کشیده است که درنتیجه به محموله صادراتی آن شرکت  دموراژ تعلق‌گرفته و درخواست بررسی و پیگیری  لازم  برای رفع مشکل ارائه گردید.

·        درخواست بعمل آمد تا شرح موضوع به‌صورت کتبی به اتحادیه اعلام تا مورد پیگیری قرار  گیرد.

·         عنوان گرید در مورد مشکلات مربوط به تأمین ماده اولیه با مسئولین دولتی مکرراً مذاکره بعمل آمده، آنچه  آنها می‌گویند این است که پالایشگاه‌ها زیرمجموعه بخش دولتی نیستند.

·        ضمن اشاره به مکاتبه به‌عمل‌آمده با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضع عوارض  بر صادرات اسلاک واکس، درخواست بعمل آمد تا شرح مشکل کتباً به اتحادیه منعکس گردد تا طی مکاتبه با شرکت ملی پخش و عنداللزوم  مصاحبه مطبوعاتی و همچنین  انعکاس موضوع به کمیسیون انرژی مجلس  و همچنین قائم‌مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت  مراتب مورد پیگیری قرار گیرد.

·        . با شرکت ملی پالایش و پخش توافقی صورت می‌گیرد تا بر اساس آن مانند عرضه لوب کات، اسلاک واکس نیز عرضه گردد و عرضه آن از طریق سهمیه‌بندی انجام پذیرد.

·        پیگیری رفع مشکل خوراک اسلاک واکس  می‌تواند به طرق زیر انجام پذیرد :

1.       مذاکره با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

2.       در نظر گرفتن اولویت خوراک (وضع عوارض بر صادرات اسلاک واکس)

3.       برگزاری جلسه مشترک با قائم‌مقام محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت

 

این جلسه در ساعت 18:15 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۳:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۱۸۴