صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/10/27

 

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، شهریای (گوهر صفا کرکس)، همایی (گروه جهانی سیرجان گستر)، مواسات(مواد مهندسی مکرر)، احمد ابوترابی( پارسان فن اوری ادیب، حلال گستر ادیب، پارسا ادیب پویا)، دیده ور (ارکان گاز)، قوام (الوان صادق توس)، اسمعیلی فراهانی و محمود ابوترابی(میلاد پگاه)، چگینی (میعان انرژی رازی)، خلفاییان (پتروشیمی اصفهان)، قاری (اکسیر پویان)، مرادی (پتروگل)، فرحبخش (نخل بارانی پردیس)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، گلشن (پترو ایساتیس جم)، عصمتی (پترو تجارت هرمزان)، زیبا دل (سیتکو)، قهرمانیان( کیمیا اکسیر آسیا)، منشوریان (زرین طیف پارسه)، و خانمها بازرگان­نیا (سادایران)، سعادتی (بوتان ران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)، نیکونژاد (نفت ری سان)

 

هفتمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یک شنبه مورخ 94/10/27 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

       بر اساس‌نامه واصله از سازمان­صنعت، معدن­ و تجارت استان تهران آن سازمان درنظر دارد،در بهمن‌ماه سال­جاری نسبت به اعزام یک هیات­تجاری­وبازاریابی متشکل­از فعالین­اقتصادی به کشورچین اقدام نماید.

       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان توسعه تجارت ایران ضرورت ایجاد مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در شرق افریقا (کشور کنیا) مورد تأیید نشست مشترک رایزنان بازرگانی و سفرا با مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت قرارگرفته و در این راستا آن سازمان تقاضا نموده تا ذینفعان بخش خصوصی در صورت تمایل درخواست‌های خود را در این زمینه به انضمام طرح توجیهی مربوطه به دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی سازمان توسعه تجارت ایران ارسال نمایند.

       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مستند به نامه سازمان خصوصی‌سازی، آن سازمان در نظر دارد، نسبت به عرضه 49 % از سهام شرکت خدمات کیفیت آریا اس . جی. اس واقع در استان تهران و 23% سهام شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه واقع در استان همدان و 100% سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه واقع در استان خوزستان و 87/08% سهام شرکت حمل و نقل خلیج فارس و 50 مورد جایگاه های سوخت را از طریق مزایده و به‌صورت نقد و اقساط اقدام نماید.

       طبق اطلاعیه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد عراق از تاریخ 27 الی 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

       طبق اطلاع واصله نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مشهد از تاریخ 94/10/29 لغایت 94/11/02 برگزار خواهد شد.

       شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پتروشیمی چین از تاریخ 10 لغایت 12 فروردین سال 1395 در پکن برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضا به ازای هر مترمربع 560 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز پاکستان از تاریخ 6 لغایت 8 بهمن‌ماه سال جاری در کراچی برگزار خواهد شد. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره غرفه به ازای هر مترمربع 345 دلار برای حداقل 12 مترمربع با تجهیزات اولیه می‌باشد.

       پیرو اطلاع رسانی قبلی در مورد استاندارد سازی مشتقات نفتی مبنی بر خود اظهاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نموده است، کلیه فرمولاسیون های منجر به تولید هیدروکربن های حاصل از بلندینگ مشمول کدینگ قرار گرفته اند و شرکت های تولیدی باید قبل از تاریخ 94/12/15 اقدام به استانداردسازی و دریافت کد برای کلیه محصولات حاصل از بلندینگ نمایند.

       از آن دسته اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت سال94 را پیدا ننموده‌اند، درخواست می‌گردد تا با توجه به نزدیک شدن پایان سال جاری هرچه زودتر در این مورد اقدام فرمایند.

       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نسبت به اعزام یک هیات تجاری بازاریابی به کشور لبنان تا پایان سال جاری اقدام نماید.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان مذکور در نظر دارد نسبت به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از تاریخ 4 لغایت 6 اسفند ماه سال جاری اقدام نماید.

       بر اساس نامه های واصله از اتاق بازرگانی ایران، شوراهای مشترک بازرگانی ایران برزیل،  ایران- کره جنوبی و ایران- ترکمنستان تشکیل شده است. علاقمندان واجد شرایط به عضویت در هیات های موسس شوراهای مذکور می توانند حداکثر تا تاریخ 30/10/94 اقدام نمایند.

       همچنین شوراهای مشترک ایران کویت، ایران- آفریقای جنوبی، ایران چک و ایران- مجارستان نیز تاسیس شده اند و علاقمندان به عضویت در هیات های موسس این شوراها می توانند حداکثر تا تاریخ 94/11/30 در این خصوص اقدام نمایند. اعضاء محترم می توانند، جهت کسب اطلاع بیشتر در مورد شرایط ثبت نام با شماره تلفن 85732396 تماس حاصل فرمایند.

       طبق نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران آن سازمان در نظر دارد، نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را از تاریخ 11 لغایت 14 اسفند ماه سال جاری در شهر کابل افغانستان برگزار نماید.

       پنجمین نمایشگاه نفت و گاز کنیا از تاریخ 21 لغایت 23 خردادماه سال 1395 در نایروبی پایتخت کشور کنیا برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را مهیا ساخته است. شایان ذکر است، هزینه های مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می باشد.

       دومین نمایشگاه نفت و گاز تانزانیا از تاریخ 17 لغایت 19 تیر ماه سال 1395 در دارالسلام برگزار خواهد شد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم نموده است. شایان ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 380 دلار برای حداقل 9 مترمربع با تجهیزات اولیه می باشد.

        با توجه به انتشار متن پیشنهادی لایحه برنامه ششم توسعه، تنظیم یافته توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بررسی آن در دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به برگزاری نشست خبری به‌منظور انعکاس دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادت خود در خصوص متن لایحه مذکور در آینده نزدیک اقدام نماید. ازاین‌رو خواهشمند است، ضمن مطالعه جزئیات متن لایحه مذکور در مورد تشکیل وزارت جدید انرژی و سایر تغییرات ساختاری که خلاصه آن در تاریخ 94/09/30 توسط خبرگزاری مهر درج شده است، نسبت به اعلام نظرات و پیشنهادات خود در اسرع وقت به دبیرخانه اتحادیه اقدام مقتضی معمول نمایند.

       بر اساس مصوبه هیات مدیره این اتحادیه در نظر دارد، نسبت به تشکیل شورای مشورتی با حضور پیشکسوتان و صاحب‌نظران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در هفته دوم اسفندماه سال جاری اقدام نماید. ازاین‌رو از اعضاء محترم درخواست می‌گردد، تا نقطه نظرات، پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در این مورد هرچه سریع‌تر به دبیرخانه ارسال فرمایند تا پس از جمع‌بندی در شورای مذکور مطرح گردد.

       اتحادیه در نظر دارد، به‌منظور معرفی توانمندی‌های اعضاء و همچنین گسترش دامنه ارتباط با مخاطبین، همانند سال‌های گذشته در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،گاز و پتروشیمی که از تاریخ 16 لغایت 19 اردیبهشت‌ماه سال 1395 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، مشارکت نماید.  لذا مقتضی است، نسبت به درخواست کتبی و اعلام متراژ موردنیاز و نیز نوع فضای درخواستی جهت حضور در این نمایشگاه تا روز پنجشنبه مورخ 94/10/24 اقدام فرمایید.

        به دنبال پیگیری‌های بعمل آمده برای رفع مشکل ناشی از صدور بخشنامه‌ای توسط گمرک مبنی بر عدم پذیرش و رسیدگی به اعتراضات صادرکنندگان فرآورده‌های مایع نفت و گاز در مورد ارسال مجدد نمونه به آزمایشگاه، گمرک مذکور با صدور بخشنامه جدیدی به‌عنوان گمرکات اجرایی کشور ضمن لغو بخشنامه قبلی ضوابط مربوط به رسیدگی به این امر را اعلام نموده است که از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است.

       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران ، اتاق ایران و روسیه در نظر دارد هیاتی را جهت بازدید از نوزدهمین نمایشگاه اینترپلاستیکای مسکو از تاریخ 6 لغایت 11 بهمن‌ماه سال جاری به کشور روسیه (شهر مسکو) اعزام نماید.

       بر اساس خبر مندرج توسط خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی(آنا)، انجمن صنعت بنکرینگ ایران تأسیس‌شده است.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        به دنبال اعلام فرمول نرخ خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی عنوان گردید این فرمول به‌طور ساده از دو بخش هزینه تولید حجمی گاز در داخل کشور و قیمت گاز در هاب بازارهای جهانی تشکیل می‌شود. وزن فرمول محاسبه‌شده برای هرکدام برابر 50 درصد می‌باشد.

 P = ½ PV+ ½ PM

 

 به‌عبارت‌دیگر بخش اول ( (PVمعدل قیمت وزنی مصارف داخلی و صادراتی منهای وارداتی است که بر اساس حجم و قیمت محاسبه می‌شود. بخش دوم ( (PMقیمت گاز طبیعی در هاب بازارهای بین‌المللی هدف می‌باشد که میانگین ماهانه آنها را محاسبه می‌کنند. برای محاسبه بخش اول درآمد حاصل از فروش گاز داخلی (RIN) (مصارف خانگی و غیره) با درآمد حاصل از صادرات گاز ((REX جمع می‌شود و از هزینه‌هایی که بابت گاز وارداتی پرداخت می‌شود ((EI کسر می‌گردد و حاصل بر حجم کل ((VT مصرف‌شده تقسیم می‌گردد.

 

  REX – EI] / VT + PV=[RIN

 

برای محاسبه درآمد حاصله از فروش گاز نیز قیمت میانگین فروش 6 ماهه گاز داخلی ( (Avg RINرا در تفاضل حجم گاز واردشده ( (VIMبا گاز مصرفی ( (VINضرب می‌نمایند.

 

 RIN = Avg RIN Í(VIM – VIN)

 

برای محاسبه حجم کل نیز حجم گاز مصرف‌شده در داخل ( (VIN با حجم گاز صادرشده ((VEX جمع می‌گردد.

 

VT = VIN + VEX

 

برای حفظ مزیت رقابت تبصره‌ای که قائل شده‌اند این است که قیمت کلی هیچ‌گاه نباید بیشتر از %90 قیمت مارکت باشد. بر اساس محاسبه قیمت فروش در 6 ماهه اول سال شمسی آن را منهای ده درصد قیمت خودش می‌کنند و در شش‌ماهه دوم سال بعلاوه ده درصد قیمت خودش می‌نمایند.

       واحدی که برای محاسبه فرمول در نظر گرفته‌شده بر اساس مترمکعب مصرفی می‌باشد.

       عدد ثابتی برای گاز شیرین ایران در نظر گرفته‌اند. هر یک‌میلیون B.T.U معادل 28.3 مترمکعب گاز ایران است.

       بحث دیگری که مطرح است میزان مصرف سوخت و خوراک است که مجتمع‌های  پتروشیمی مناطق ویژه اقتصادی آن را به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت محول نموده‌اند تا درصدهای آن را مشخص نماید.

       میانگین‌های مصرف داخلی و برخی موارد بر مبنای حجم مصرف‌شده است که در تعیین قیمت دخالت دارد.

       قیمت‌ها بر اساس اطلاعات تکمیلی متعاقباً تهیه و اعلام خواهد شد.

       پیشنهاد بعمل آمد تا فرمول‌ها در سایت اتحادیه قرارگرفته تا چنانچه نظر یا نقدی بر آن است، مراتب کتباً به اتحادیه اعلام گردد.

       با توجه به برگزاری مطلوب دهمین همایش سالانه اتحادیه در تاریخ 1394/10/06 از دست‌اندرکاران همای من‌جمله روابط عمومی و سایر واحدها تشکر بعمل آمده و عنوان گردید بهتر بود بیانیه پایانی همایش نیز صادر می‌شد. همچنین بازتاب همایش جهت اطلاع عموم در سایت قرار می‌گرفت. در پاسخ عنوان گردید موضوع بیانیه پایانی در کارگروه همایش مطرح و بنا به تشخیص این کارگروه بیانیه صادر نشده و ضمناً 14 روزنامه و خبرگزاری بازتاب همایش را انتشار داده‌اند.

       در خصوص همایش قبل از زمان برگزاری آن در روزنامه اقتصاد مطالبی درج گردیده و خبر آن اعلام‌شده است.

       عنوان گردید با تحقق یافتن برجام امید است بر رونق صادرات افزوده و از میزان واردات کاسته شود.

       در ارتباط با تشکیل شورای مشورتی عنوان گردید هیات مدیره برای آنکه دورنمای فعالیت‌های آتی را مشخص نماید و از پیشکسوتان، نخبگان، اعضاء و مسئولین اتحادیه گردهمایی تشکیل داده و از نظرات و دیدگاه‌های آنها مطلع گردد.

       ضمن اشاره به جلسه ریاست محترم جمهوری با جمعی از فعالان اقتصادی در تاریخ 1394/10/29 عنوان گردید چنانچه طی این جلسه فرصتی برای پرسش و پاسخ ایجاد گردد، مطلوب خواهد بود زیرا اعضاء با مشکلاتی ازجمله تأمین اجتماعی، دارایی، مالیات بر ارزش‌افزوده مواجه هستند.

       درخواست بعمل آمد تا اعضاء شرح مشکلات خود را تا فردا ظهر به اتحادیه ارسال نمایند تا در جلسه فوق مطرح گردد.

·        درخواست شرکت پترو ماد کیمیا مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نموده‌اند. سپس نسبت به تقاضای فوق رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (19 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت مذکور اعلام نمود.

·        درخواست شرکت پترو پالایش اطلس مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی مدیرعامل آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نموده‌اند. سپس نسبت به تقاضای فوق رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (25 رأی موافق و 5 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت مذکور اعلام نمود.

·        نامه شماره 613/207/24 مورخ 1394/10/12 دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر درخواست قیمت‌های جدید فراورده‌های نفتی و پتروشیمی مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر مقرر گردید کارگروه تعیین قیمت متشکل از آقایان قهرمانیان، قاری، احمد ابوترابی، زیبا دل و خلفاییان و محمود ابوترابی ضمن تشکیل جلسه مشترک در روز چهارشنبه مورخ 1394/10/30 ساعت 16 و بررسی‌های لازم قیمت‌های جدید را تعیین تا به گمرک اعلام گردد.

·        با توجه به تحت بررسی بودن برنامه ششم توسعه توسط دولت محترم و مجلس شورای اسلامی درخواست بعمل آمد تا حداقل معافیت صادراتی برنامه پنجم به برنامه ششم نیز تسری پیدا کند و به 19 قلم کالاهای نفتی اعلام‌شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور که مشمول معافیت صادراتی نمی‌شود آیتم جدیدی اضافه نشود.

       ضمن اشاره به بخشنامه صادره توسط گمرک مبنی بر اعلام ضوابط مربوط به پذیرش اعتراضات صادرکنندگان برای انجام آزمایش نمونه شاهد عنوان گردید، سابقاً هنگام اعلام درصدی از مواد یارانه‌ای در محموله‌های صادراتی توسط کارگروه فنی مستقر در استاندارد، درخواست صادرکنندگان مبنی بر انجام آزمایش نمونه شاهد پذیرفته می‌شد ولیکن مدتی قبل گمرک بخشنامه‌ای در مورد منع پذیرش اعتراضات صادرکنندگان برای انجام آزمایش نمونه شاهد صادر نمود و انجام آزمایش نمونه شاهد را منوط به‌حکم قاضی در این مورد دانسته  بود. صدور این بخشنامه نیز به لحاظ تشخیص کمیته آسیب‌شناسی گمرک و برای پیشگیری از تبانی احتمالی بین صادرکنندگان و گمرک صورت گرفت، زیرا در آزمایشات نمونه شاهد پاسخی اعلام می‌گردید که با پاسخ آزمایش اول مغایرت داشت. به دنبال اعتراضاتی که پس از صدور بخشنامه فوق‌الذکر انجام گرفت و تشکیل جلسات متعدد با مسئولین ذیربط و با بیان اینکه حق اعتراض را هیچ واحدی نمی‌تواند سلب نماید و منع انجام آزمایش نمونه شاهد موجب خواهد شد تا دست عده‌ای برای تخلف بازتر شود ، درخواست بعمل آمد تا بخشنامه مذکور موردبازنگری قرار گیرد. پیشنهاد بعمل آمد تا نرم‌افزاری تهیه شود تا بر اساس مقایسه آزمایش اولیه و ثانویه چنانچه نتیجه 70 تا 75 درصد همخوانی داشته باشد به‌منزله موافقت با انجام آزمایش نمونه شاهد به‌حساب می‌آید و چنانچه همخوانی 30 تا 40 درصد باشد درخواست انجام نمونه شاهد موردقبول واقع نشود که پیگیری‌های بعمل آمده نهایتاً منجر به لغو بخشنامه قبلی گمرک و صدور بخشنامه جدید در مورد نحوه پذیرش و رسیدگی به اعتراضات صادرکنندگان فراورده‌های نفت و گاز شده است.

در ارتباط با لزوم استانداردسازی محصولات بلندینگ نفتی عنوان گردید:

       طبق اطلاع تمام منشأهای خرید مواد اولیه خصوصاً میعانات گازی بایستی تفکیک‌شده به‌صورت فرمولاسیون درآیند  که  با توجه به اینکه از پالایشگاه‌های مختلف تهیه می‌شوند کاری سخت و طولانی‌مدت است و هدف خاصی را دنبال نمی‌کند. این موضوع بایستی در جلسه کارگروه فنی مطرح و موردبازنگری قرار گیرد.

       تفاوت خوراک‌های مشابهی که از واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه‌ها خریداری می‌گردد به علت متفاوت بودن spec های آن باعث می‌شود تا درصدهایی از مواد یارانه‌ای در محموله‌های صادراتی اعلام گردد.

       از دلایلی که پافشاری می‌کنند استانداردسازی  انجام شود همین بوده است. یک‌راه حل پیشنهادی حذف بلندینگ ها است. با توجه به اینکه واحدهای زیادی با سرمایه‌گذاری هنگفتی تأسیس‌شده و عده‌ای در آنها مشغول به کار می‌باشند، امری منطقی نمی‌باشد و تلاش در این راستا بوده که به تعداد واحدهای تولیدی اضافه شود. اما اصل قضیه نفی نشود. کار سختی برای طرفین است. اما نبایستی به نحوی عمل شود که چند فرمول را  از نظر ماده اولیه و خوراک  یکی نمایند و درصدهای متفاوتی از وجود مواد یارانه‌ای در محموله‌ها تشخیص داده شود. یک‌بار زحمت‌کشیده شود و آنالیز ترکیب‌های چند پالایشگاه‌ها مشخص گردد و بر اساس آن عمل شود و دست ارگان‌های ذیربط برای اعلام درصدهای متفاوت بسته شود.

       به نظر می‌رسد مهم‌ترین کاری که در سال 94 قابل انجام است حرکت به سمت استانداردسازی است زیرا موجب خواهد شد تا از مشکلات کاسته شود.

 

این جلسه در ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ۱۷:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۱۸۳