جذب حداکثر سرمایه خارجی با قراردادهای جدید نفتی

جذب حداکثر سرمایه خارجی با قراردادهای جدید نفتی
دبیراجرایی همایش بین المللی قراردادهای نفتی گفت: قراردادهای جدید نفتی باید به گونه‌ای امضا شوند که ضمن استفاده حداکثری از توان داخل، بیشترین سرمایه خارجی نیز جذب شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدمهدی حاجیان با اشاره به این که جامعه آکادمیکب برای همفکری در زمینه قراردادهای بالادستی نفت و گاز، نیاز به یک گردهمایی دارد، افزود: در شرایط کنونی که قرار است کشور تجربه جدید قراردادهای بالادستی نفت و گاز را داشته باشد نیاز است که این قراردادها به صورت آکادمیک نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد و قراردادهای جدید نفتی باید به گونه‌ای امضا شوند که ضمن استفاده حداکثری از توان داخل، بیشترین سرمایه خارجی نیز جذب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه درباره میزان مشارکت استادان و کارشناسان داخلی و بین‏‏ المللی و با اشاره به این که میهمانان بین‏ المللی این همایش استادانی از آمریکا و اروپا و همچنین فعالان حوزه نفت هستند، افزود: در این همایش، استادان و کارشناسان مطرح بین ‏المللی نیز حضور خواهند داشت؛ ضمن این که کمیته اجرایی تمهیداتی را فراهم کرده تا از طریق فضای مجازی، امکان ارتباط با استادان صاحب نام بین‏ المللی در روز همایش صورت گیرد.

وی ادامه داد: این همایش در دو روز(٢٠ و ٢١ تیرماه ١٣٩٥) در دو بخش نشست تخصصی و کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد که در آن اصول و تحولات قراردادها بررسی می شود.

تجربه جدید در صنعت نفت با مدل جدید قراردادهای نفتی

حمیدرضا علومی، دبیر علمی همایش نخست به تشریح برنامه‏ها و اهداف این همایش پرداخت و اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این همایش آن است تا با رعایت اصول ملی، سیاستهای‏ کلان و قوانین، طراحی مناسبی برای مدل جدید قراردادهای نفتی ارائه دهیم.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که قراردادها به‏عنوان یک موجود زنده و پویا به شمار می‌روند که در طول زمان اجرا با ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم بهبود یافته و کارایی بهتری پیدا می‌کنند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص قراردادهای قبلی صنعت نفت گفت: قراردادهای پیشین صنعت نفت که به ‏صورت بیع متقابل بودندجذابیت لازم را برای سرمایه‌گذاران نداشتند و بر این اساس قادر نبودند فناوریهای جدید به کشور منتقل کنند.

وی ادامه داد: از این رو با توجه به این که قرار است در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، تجربه جدیدی را در بخش بالادستی صنعت نفت ایران داشته باشیم، لازم است این قراردادها هر چه بیشتر بررسی شوند.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۰۸۸