صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 95/02/12

اولین جلسه کمیسیون قیر سال 1395 رأس ساعت 15:00 روز یکشنبه مورخ 95/02/12 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       بر اساس برنامه‌ریزی بعمل آمده روزهای یکشنبه مورخ 95/02/12، 95/03/16، 95/04/13، 95/05/10، 95/06/14، 95/07/11، 95/08/09، 95/09/07، 95/10/12، 95/11/10 و 95/12/08 برای برگزاری جلسات کمیسیون قیر تعیین‌شده است.

-       جلسه مشترک اتحادیه با جناب آقای رحمتی معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در تاریخ 95/02/05 برگزار گردید.

-       جلسه مشترک اتحادیه با رئیس محترم ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاون و مدیرکل آن ستاد در تاریخ 95/02/08 برگزار گردید.

-       مجمع عمومی عادی انجمن نفت ایران در تاریخ 95/02/15 برگزار خواهد شد و آقای تاجیک به‌عنوان نماینده اتحادیه جهت حضور در جلسه مذکور و کاندیدای هیات مدیره آن انجمن معرفی‌شده‌اند.

-       به روال هرساله اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی از تاریخ 16 الی 19 اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (سالن‌های 10 و 11) شرکت خواهد نمود.

ضمناً قرار است، در تاریخ 19 اردیبهشت‌ماه دومین همایش "راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی انرژی" از ساعت 8:30 الی 13:30 با مدیریت این اتحادیه در سالن کنفرانس شماره یک نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار گردد.

از اعضاء محترم جهت بازدید از نمایشگاه و حضور در همایش مذکور دعوت بعمل می‌آید.

-       بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت و گاز کاسپین از تاریخ 12 لغایت 15 خردادماه 1395 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی باکو برگزار می‌گردد. اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در این نمایشگاه را فراهم آورده است. اعضاء محترم می‌توانند، جهت حضور در این نمایشگاه با روابط عمومی اتحادیه تماس حاصل فرمایند. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 440 پوند (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد.

-       بر اساس نامه واصله از دفتر مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایشگاه بین‌المللی صنعتی روسیه از تاریخ 21 الی 24 تیرماه سال جاری با حضور 600 شرکت از 95 کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله انرژی برگزار می‌گردد. اعضاء محترم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت اتحادیه مراجعه نمایند.

-       بر اساس نامه اتاق بازرگانی ایران همایش مشترک آشنایی با قوانین سرمایه‌گذاری و تجارت در کشور عمان در تاریخ 95/02/20 در محل آن اتاق برگزار می‌گردد.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        در ارتباط با تشکیل انجمن نفت ایران عنوان گردید، اساسنامه انجمن به تصویب رسیده است و چهارشنبه این هفته مجمع انجمن برگزار خواهد شد. اعضاء انجمن را اعضاء حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. اعضاء حقوقی منحصر به 4 شرکت اصلی وزارت نفت، انجمن‌ها، سندیکاها، اتحادیه‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات و مشاوره و تولیدکننده و تهیه‌کننده تجهیزات در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی می‌باشند. اعضاء حقیقی نیز افراد فعال در حوزه صنعت نفت هستند. هیات مدیره متشکل از 9 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل برای مدت 2 سال می‌باشند که 6 نفر از اعضاء اصلی و علی‌البدل توسط مجمع عمومی انتخاب می‌گردند؛ ضمناً 3 نفر از اعضاء اصلی نیز توسط وزیر محترم نفت انتخاب می‌شوند.

 

·        موضوع درخواست عضویت شرکت قیر آکام مطرح و بنا به دعوت قبلی رئیس هیات مدیره آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های تجاری شرکت مزبور ارائه نمودند و ایشان به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس نسبت به تقاضای شرکت مزبور رأی‌گیری به عمل آمد و کمیسیون با اکثریت آراء نظر موافق و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت قیر آکام اعلام نمود.

 

·        موضوع فروش V.B مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       ضمن مکاتبه با بورس و مدیران عامل پالایشگاه‌ها برای فروش وکیوم باتوم پیشنهادی ارائه‌شده است تا مسئولین ذیربط چند شاخص را مدنظر قرار دهند که عبارتند از میزان ظرفیت، سرمایه‌گذاری و فاکتور اشتغال‌زایی و از همه مهم‌تر آنکه مقدار V.B که شرکت‌ها از بورس خریداری نموده‌اند باید بررسی شود که قیر آن را چه‌کار کرده‌اند و کجا فروخته‌اند؟ بر اساس اسناد مثبته رده‌بندی  شوند و طبق فاکتورها سهمیه V.B تعیین نمایند. به‌نحوی‌که میان شرکت‌هایی که با سرمایه‌های متفاوت راه‌اندازی شده و میزان تولید آنها متفاوت می‌باشد، تفاوت قائل گردند و  برای شرکت‌هایی  که صرفاً دارای پروانه بهره‌برداری هستند، V.B عرضه گردد. V.B بایستی صرفاً از بورس خریداری‌شده و قیر تولیدی نیز صرفاً در بورس عرضه گردد.

-       عنوان گردید، نفت کوره به مقدار زیادی صادر می‌شود. حمل این ماده به مرز با مشکلاتی توأم می‌باشد. محیط‌زیست در جلساتی که با سازمان‌های ذیربط برگزار می‌گردد در مورد مصرف نفت کوره حساس است و در مواقع اضطراری نیز مجوز لازم را در مورد این ماده صادر نمی‌کند. به‌طور متوسط تمام پالایشگاه‌های ذیربط %25 V.B تولید می‌کنند. البته پالایشگاه‌های آبادان، شیراز و بخشی از بندرعباس می‌توانند با تغییرات جزئی این درصد را مقداری کاهش دهند؛ اما افزایش آن به تکنولوژی نیاز دارد. در پالایشگاه‌ها V.B به نفت کوره و سوخت تبدیل می‌شود. در مقطعی از زمان در جنگ تحمیلی به بنزین و نفت سفید نیاز مبرم بود و V.B را مستقیماً کراکینگ می‌نمودند و نفت کوره به سوخت تبدیل می‌شد. در این فرایند مولکول‌ها شکسته و به دو محصول سبک بنزین و نفت سفید و محصول سنگین نفت کوره تبدیل می شد. در آن مقطع زمانی پالایشگاه اصفهان از قسمتی از نفت خام در واحد غلظت شکن به عنوان خوراک استفاده می‌نمود که ته مانده آن نمی‌توانست به قیر تبدیل شود.

-       در حال حاضر میزان تولید قیر در کشور 4/5 میلیون تن است که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌شده است این رقم به 9 میلیون تن برسد. به‌طور متوسط 30 شرکت تولیدی قیر مجوز دریافت کرده‌اند که اگر هرکدام بتوانند روزانه 500 تن تولید نمایند جمع آن در روز 15000 تن و ظرف یک ماه  تولید کلیه واحدهای تولیدی 2/5 میلیون تن می‌شود که بایستی به صادرکنندگان عرضه گردد. این رقم با میزان تولید نفت جی و پاسارگاد  بایستی به حدود 6 میلیون برسد.

-       در مورد فرمول قیمت‌گذاری عنوان شد در این خصوص با شرکت پخش جلسات متعددی برگزارشده است؛ ولیکن ضرورت دارد جلسه‌ای با حضور مدیرعامل محترم شرکت پالایش و پخش برگزار شود. قاعدتاً بایستی قیمت کارشناسی به‌عنوان قیمت پایه در بورس در نظر گرفته شود.

-       با توجه به درج قیمت‌های قیر و نفت کوره در نشریه بین‌المللی آرگوس، درخواست به عمل آمد تا اتحادیه مشترک این نشریه شود. گزارش‌های ماهیانه آن استخراج و در اختیار اعضاء قرار گیرد. به‌ویژه برای استفاده از اطلاعات این نشریه برای بازاریابی و همچنین تبادل اطلاعات با اتحادیه در مورد قیمت فراورده‌ها. ضمناً پیشنهاد گردید تا این نشریه خریداری و هزینه حق اشتراک سالانه آن نیز پرداخت شود.

-       عنوان گردید که این موضوع در تفاهم‌نامه  تنظیمی با آرگوس مدنظر قرار خواهد گرفت.

-       عنوان گردید، بحث مالیات هنوز مرتفع نشده و صادرات قیر همچنان مشمول پرداخت مالیات می‌گردد. چنانچه منتظر رفع مشکل در برنامه ششم توسعه باشیم، وقت از دست خواهد رفت. لذا لازم است در  این خصوص اقدام لازم انجام گیرد.

-       درخواست به عمل آمد تا شرح مشکلات در همایش اتحادیه که هم‌زمان با بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی برگزار خواهد شد، مطرح گردد.

-       عنوان گردید، هنگام عرضه V.B در بورس به علت رقابت %10 به قیمت آن اضافه می‌شود. طبق اطلاع واصله بورس در نظر دارد سقف قیمت را آزاد سازد. بدین ترتیب امکان رقابت برای شرکت‌های خصوصی از بین خواهد رفت.

-       اظهار گردید پالایشگاه اصفهان روزانه 70/000 تن قیر تولید دارد، که روزانه حدود 30 الی 35 هزار بشکه V.B به نفت جی عرضه می‌کند و باقیمانده آن را در بورس عرضه کند. شرکت های تولیدکننده در تهران می‌توانند آن را خریداری نمایند.

-       توصیه  گردید  تا اعضاء کمیسیون در همایش روز یکشنبه مورخ 1395/02/19 شرکت نمایند.

 

·        موضوع تعیین قیمت انواع قیر صادراتی برای ماه می مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر قیمت‌ها به‌قرار زیر اعلام گردید:

Ø     قیمت قیر در بسته‌بندی به‌صورت FOB بندرعباس 255-250 دلار

Ø     قیمت قیر به‌صورت فله FOB بندرعباس 190-185 دلار     

 

این جلسه رأس ساعت 17 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۱,۲۵۷