صورتجلسه کمیسیون فراورده های پارافینی مورخ 95/03/23

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، ضویی (ثمین شیمی و بازرگانی ضویی)، رفیعی فر (تعاونی تولیدکنندگان پارافین تأمین نیاز استان تهران، درخش ساین، پویا پارافین، تولیدی محمدی، آتیه گستران دنیا)، ناصری (کیمیا پارافین) و خانم رضاعلی (رسانگین)

دومین جلسه کمیسیون پارافین سال 1395 رأس ساعت 15:00 روز یک‌شنبه مورخ 95/03/23 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:

-       قرارداد بیمه تکمیلی درمان اعضاء اتحادیه با شرکت بیمه رازی تمدید شده است و اطلاعات آن در وب‌سایت اتحادیه درج شده است.

-       جلسه مشترک هیات مدیره اتحادیه با جناب آقای وزیری هامانه قائم‌مقام محترم وزیر نفت در تاریخ 95/03/09 برگزار شد.

-       به آگاهی می‌رساند، این اتحادیه در راستای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و ایجاد و توسعه بازارهای هدف، نسبت به امضاء دو تفاهم‌نامه همکاری با اتحادیه سراسری شرکت‌های نفت و گاز افغانستان» و فدراسیون صنایع پتروشیمی و شیمیایی چین در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران اقدام نموده است. اعضاء محترم می‌توانند، جهت آگاهی از مفاد تفاهم‌نامه‌های مذکور با دبیرخانه اتحادیه تماس حاصل فرمایند.

-       ازآنجاکه فصل سوم دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای و شیوه‌های مبارزه با آن، هم‌اکنون در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال بازنگری می‌باشد، لذا با توجه به فرصت پیش‌آمده برای رفع اشکالات دستورالعمل مزبور که می‌تواند در جهت تسهیل و روان‌سازی فرآورده‌های نفتی مؤثر و مفید واقع گردد، خواهشمند است، ضمن مطالعه متن ارسالی دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های اصلاحی و تکمیلی خود را به‌منظور جمع‌بندی و انعکاس به آن ستاد در اسرع وقت به این اتحادیه اعلام فرمایند.

-       نظر به اینکه سومین دیالوگ ایران و چین با حضور جمع کثیری از مقامات محترم دولتی و مدیران عامل صنعت انرژی و نیز هیات 50 نفری از چین، در ایام نمایشگاه نفت و گاز تهران برگزار شد و همچنین بر اساس مصوبه هیات مدیره محترم اتحادیه مبنی بر گسترش تعاملات بین‌المللی، این اتحادیه در نظر دارد تا چهارمین دیالوگ ایران و چین را این بار در چین و با حضور قدرتمند اعضای اتحادیه برگزار نماید. این مراسم با حضور اتحادیه‌ها و شرکت‌های معتبر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سراسر دنیا در تاریخ 14 و 15 آبان ماه سال جاری برگزار می‌گردد. لذا خواهشمند است، در صورت تمایل به شرکت در این مراسم و به‌منظور فراهم آوردن هر چه‌بهتر شرایط سفر، درخواست کتبی و لیست نفرات اعزامی را به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایید.

-       بر اساس اطلاع‌رسانی انجام‌گرفته، نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ویتنام از تاریخ 27 لغایت 29 مهرماه سال جاری در مرکز نمایشگاهی پولمن، وونگ تائو برگزار می‌گردد و این اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم آورده است. خواهشمند است، درخواست کتبی، متراژ موردنیاز و لیست اسامی و عناوین نفرات اعزامی را به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایید. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 410 دلار (برای حداقل 9 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88508251-54 آقای پورغفار تماس حاصل فرمایید.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی پارافین و مشتقات آن مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       با توجه به حضور شرکت‌های روغن‌سازی در عرصه تولید پارافین و ورود به بازارهای هدف قطعاً قیمت‌های تمام‌شده این محصول در رقابت با این شرکت‌ها بالاتر بوده و در این رقابت نابرابر شرکت‌های تولیدکننده پارافین بیش‌ازپیش متضرر شده و بازارهای هدف را از دست خواهند داد.

-       ازآنجایی‌که محصول پارافین در صنعت کشور ازجمله صنایع شمع‌سازی، چوب، کفش، اتومبیل و نساجی غیره و کاربرد وسیعی دارد، بازارهای داخلی نیز طبق قیمت‌گذاری‌های فعلی فاقد حاشیه سوده بوده و اندک سهم بازار داخلی نیز به‌سوی شرکت‌های روغن‌سازی تولیدکننده پارافین (تولیدکننده مواد اولیه سایر شرکت‌های تولیدکننده پارافین) سوق داده می‌شوند و تعطیلی کارخانه‌های کوچک‌تر دور از انتظار نخواهد بود.

-       طبق موارد مطروحه و مشکلات عدیده شرکت‌های تولیدکننده پارافین طی اجرای دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاد می‌گردد؛ محصولاتی چون فوتس اویل، پارافین و مشتقات آن از دستورالعمل‌های فعلی خارج و با تعدیل سخت‌گیری‌های در جریان مشکلات صادراتی تولیدکنندگان پارافین مرتفع شود.

-       پیشنهاد می‌گردد در نرخ تعرفه‌های فعلی پارافین و اسلک وکس پایه و سایر مشتقات آن بازنگری و نرخ تعرفه‌ها به واقعیت نزدیک شود.

-       فوتس اویل یکی از محصولات جانبی پارافین از اسلک وکس بوده و هیچ‌گونه تغییری در ماهیت این ماده که همان اسلک وکس می‌باشد پدید نیامده است.

-       به همین منظور صادرات این فرآورده وفق دستورالعمل فعلی ستاد مبارزه با قاچاق منوط به ارائه گواهی خوشنامی است. به نظر می‌آید خروج این ماده از شمول دستورالعمل فعلی ستاد منطقی و کمک شایانی به صادرات این محصول و نهایتاً شرکت‌های تولیدی پارافین خواهد نمود.

-       بر اساس تسهیلات اعطائی برای شرکت‌های دارای مجوز خوشنامی پیشنهاد می‌گردد رویه فعلی تمدید مجوزهای صادره تغییر نموده و شرکت‌های خوشنام تا مادامی‌که هیچ‌گونه تخلفی نداشته باشند، مجوز مربوطه مرتباً تمدید و مانع از وقفه در تمدید و صدور مجدد شود. هرگونه توقف در امر صادرات باعث از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی می‌گردد.

-       مشکلات مربوط به صنعت پارافین از طریق کمیسیون پارافین به همراه راه‌حل‌های پیشنهادی تنظیم و ارائه گردیده است.

-       ازجمله این موارد پیگیری وضع عوارض بر صادرات اسلک وکس (ماده اولیه شرکت‌های تولیدکننده پارافین) عدم معافیت صادرات اسلک وکس از پرداخت مالیات و فرمول قیمت‌گذاری خوراک (اسلک وکس) در اجرای بند نهم فرمول قیمت‌گذاری مصوب کارگروه اقتصادی هیئت دولت به تاریخ 87/09/12 می‌باشد.

-       به‌منظور حفظ بازارهای فعلی و ورود به بازارهای اروپا شرکت‌های تولیدکننده پارافین ملزم خواهند بود تا نسبت به رعایت الزامات ریچ (Reach) و دریافت گواهی‌های مربوطه اقدام نمایند تا موضوع عدم ارائه این گواهی‌ها مانعی مضاعف بر موانع فعلی محسوب نگردد.

·        بحث اصلاحات فصل سوم دستورالعمل ستاد مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       مطالبی در رابطه با صادرات مشتقات پارافینی وجود دارد که موضوع دستورالعمل را حساس می‌سازد. ممکن است مواردی به تصویب برسد که آثار آن متوجه کمیسیون خواهد شد.

-        پیشنهاد می‌گردد تا صادرات فوتس اویل از دستورالعمل خارج شود.

-       مشکل این است که ستاد نسبت به صادرات هر محصولی از مشتقات نفتی که در آن روغن به‌کاررفته باشد، نظر دارد.

-       در پارافین و اسلک وکس، تعرفه روغن قرار ندارد.

-       چنانچه برخی تعاریف دستورالعمل اصلاح شود، شاید بتوان کاری انجام داد.

-       بایستی راه‌حلی پیدا شود تا پارافین و مشتقات آن از دستورالعمل خارج گردد.

-       باید توجه داشت که پارافین جزء محصولاتی به‌حساب نمی‌آید که به‌مرورزمان از بین برود.

-       اغلب مشاهده‌شده کالایی که سه سال قبل به فروش رفته است اینک موردبررسی ممیزی مالیاتی قرار می‌گیرد. این روش محاسبه به مجموعه‌های کوچک ضرر می‌رساند.

-       عنوان گردید بهتر است تمام واحدهای پارافین ساز، خوشنام تلقی شوند و پس از نمونه‌برداری، کالای آنها صادر گردد و چنانچه خلافی به اثبات رسید، برابر مقررات با خاطی رفتار گردد.

-       خوشنامی بایستی تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده ادامه داشته باشد و درزمانی که تخلفی رخ دهد، قطع شود.

-       پیشنهاد به عمل آمد تا اصلاحات فصل سوم دستورالعمل در جلسه فوق‌العاده کمیسیون در یک‌شنبه هفته آینده مطرح و موردبررسی قرار گیرد و نظرات ارائه‌شده در جلسه مشترک کمیسیون‌ها که در روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد، مطرح گردد.

·        درخواست شرکت تولیدی بازرگانی کیمیا شرق طلوع مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر و رأی‌گیری به‌عمل‌آمده کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به تقاضای شرکت مزبور اعلام نمود.

·        مشکلات واحدهای تولیدی پارافین ازجمله کمبود خوراک در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نیز مطرح‌شده است. آنها عقیده دارند که برای رفع مشکل بایستی مراتب وضع عوارض %25 بر صادرات اسلک وکس پیگیری شود.

-       در خصوص خروج مشتقات پارافینی از دستورالعمل لازم است یک حرف واحدی زده شود. چنانچه دوپهلو صحبت شود اختلاف آراء به وجود خواهد آمد.

-       می‌توان رفع مشکلات را از طریق مصاحبه و برگزاری جلسات مشترک با معاونت‌های وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرارداد.

-       مشکلات کمیسیون پارافین طی یک صفحه تنظیم‌شده است که تمام موارد را شامل می‌شود. راه‌حل‌های پیشنهادی نیز ارائه‌شده است. البته ممکن است اولویت رسیدگی به مشکلات تغییر نماید. وضع عوارض جزء درخواست‌های کمیسیون است. همچنین فرمول قیمت‌گذاری خوراک (اجرای بند نهم فرمول مصوب کارگروه قتصادی هیات دولت مورخ 87/09/12) عدم معافیت صادرات اسلک وکس از پرداخت مالیات نیز جزء اهداف کمیسیون است.

-       در خصوص بازارهای بین‌المللی عنوان گردید که در حال حاضر مشتقات پارافین به بازارهای آمریکای لاتین صادر می‌شود که با مشکلاتی ازجمله بعد مسافت و هزینه‌های بالا و طولانی شدن زمان رسیدن کالا به مقصد (بین 60 الی 66 روز) مواجه می‌باشد. بازارهای آفریقایی که دلال‌ها در این بازار فعال هستند و بازارهای اروپا نیز با مشکل استانداردها مواجه است.

-       پیشنهاد گردید تا اتحادیه، ریچ چند کالای اساسی را در اختیار اعضاء قرار دهد.

-       عنوان گردید در حال حاضر طبق تفاهم تنظیمی بین اتحادیه و شرکت ریچ شرایط برای اعضاء تسهیل شده است. اعضاء می‌توانند درخواست‌های خود را در رابطه با موضوع فوق به اتحادیه ارسال نمایند تا اتحادیه نیز تعامل بین عضو و شرکت ریچ را برقرار سازد.

  

این جلسه رأس ساعت 16:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۱۰۷