صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 95/04/29


اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:
آقایان اسپندیاری (دبیرکل، ساد ایران، پاک گاز)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پترو آذر آسیا)، محمود ابوترابی (میلاد پگاه)، کاردوان (بهتاز شیمی)، طبایی (زرین طیف پارسه)، باقریان (پترو پالایش مهان)، فرحبخش (نخل بارانی پردیس)، همایی (صندوق توسعه صادرات فراورده های نفتی و سیرجان گستر)، بیات (صنایع شیمیایی بیات)، قاری (اکسیر پویان)، مرادی (پترو گل)، فقیهی (نخل بهارستان پردیس)، رضانیا (پترو آریانا پارس امرتات)، قهرمانیان (کیمیا اکسیر آسیا)، قوام (الوان صادق توس)، خراسانی (روشان فام)، گلچین (پتروپردیس)، چگینی (میعان انرژی رازی)، زارعی پور (آپادانا پترو بازرگان)، منشوریان (هیرمند شیمی بهاران، زرین شیمی کاویان، اکسیر سازان اطلس) و خانم اصلانی (پتروشیمی آبادان)

سومین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1395 رأس ساعت 16:00 روز سه شنبه مورخ 95/04/29 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:
1. مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه در تاریخ 95/04/13 برگزار گردید. مصوبات مجمع به شرح ذیل می‌باشد:
گزارش عملکرد هیات مدیره، ترازنامه و صورت‌های مالی سال 94 و بودجه سال 95
موافقت با افزایش حق عضویت به میزان 20%
انتخاب روزنامه فرصت امروز به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار اتحادیه
برگزاری انتخابات بازرس قانونی اتحادیه؛  بر اساس رأی‌گیری بعمل آمده آقای احمد صرامی فروشانی با 94 رأی به‌عنوان بازرس اصلی و آقای سید سعید آقایی راد با 66 رأی به‌عنوان بازرس علی‌البدل به مدت یک سال انتخاب شدند.
2. اتاق بازرگانی ایران ضمن ارسال تصویر نامه گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده است که گمرک در اجرای بسته حمایتی دولت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مبنی بر حمایت از صادرات غیرنفتی، تسهیل و روان‌سازی در امر صادرات و لزوم تعیین ارزش کالاهای صادراتی، در نظر دارد نسبت ‌به‌روزرسانی قیمت‌های صادراتی اقدام نماید. بر این اساس از اعضاء تشکل‌ها درخواست نموده است تا در خصوص ارسال قیمت‌های پایه صادراتی خود اقدام نمایند.
3. شرکت پترو یزدان کویر یزد طی نامه‌ای موارد زیر را جهت طرح در جلسه کمیسیون اعلام نموده است:
- قوانین سخت مربوط به صادرات محصولات
- قوانین دست‌وپا گیر استانداردسازی کالاها
- مشکلات مربوط به تأمین خوراک میعانات گازی که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده است. لذا از اعضاء محترم درخواست می‌گردد تا نظرات خود را جهت جمع‌بندی و انعکاس به سازمان‌های ذیربط اعلام فرمایند.
4. بر اساس ‌نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 22 الی 25 مهرماه سال در شهر استانبول ترکیه جاری برگزار می‌گردد. اعضاء محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به نشانی www.iranfair.com مراجعه نمایند.
5. با توجه به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 2 لغایت 6 آذرماه سال جاری توسط شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در شهر رم (ایتالیا) اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را با لحاظ 50% تخفیف فراهم آورده است. خواهشمند است، در صورت تمایل به مشارکت در این نمایشگاه درخواست کتبی، متراژ موردنیاز و لیست اسامی و عناوین نفرات اعزامی را تا تاریخ 95/05/15 به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایید. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع، با احتساب تخفیف پنجاه‌درصدی 700 هزار تومان (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه غرفه و جمع‌آوری و حمل کالاهای مشارکت‌کنندگان و تحویل در محل غرفه (به ازای هر مترمربع 25 کیلوگرم) می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با آقای پورغفار تماس حاصل فرمایید.
6. نظر به اینکه سومین دیالوگ ایران و چین با حضور جمع کثیری از مقامات محترم دولتی و مدیران عامل صنعت انرژی، در ایام نمایشگاه نفت و گاز تهران برگزار گردید و با توجه به مصوبه هیات مدیره محترم اتحادیه مبنی برافزایش تعاملات بین‌المللی، اتحادیه در نظر دارد تا چهارمین دیالوگ ایران و چین را این بار در چین و با حضور قدرتمند اعضای خود برگزار نماید. شایان‌ذکر است، دیالوگ فوق با حضور اتحادیه‌ها و شرکت‌های معتبر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سراسر دنیا در تاریخ 14 و 15 آبان ماه سال جاری برگزار می‌گردد. لذا خواهشمند است، جهت هر چه‌بهتر فراهم آوردن شرایط سفر، درخواست کتبی و لیست نفرات اعزامی را به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر آقای پورغفار تماس حاصل فرمایید.

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:
نامه شماره 2303/207/24 مورخ 1395/04/06 دفتر تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر درخواست تعیین قیمت‌های صادراتی هیدروکربن سبک و سنگین و همچنین نامه شماره 3334/43/ص مورخ 95/04/12 اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران منضم به نامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعلام قیمت‌های صادراتی محصولات تشکل‌های صنفی مطرح گردید. نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:
قیمت‌هایی که به گمرک اعلام می‌شود، به‌صورت FOB بندرعباس باشد.
کلیه قیمت‌ها با احتساب هزینه حمل و قیمت FOB بندرعباس تعیین و اعلام شود.
منظور از قیمت‌های مورد درخواست، قیمت پایه بنزین یا گازوئیل نیست. بایستی قیمت تولید هیدروکربورهای سبک و سنگین را اعلام کرد. هیدروکربورهای سبک و سنگین درواقع محصولات تولیدی مشابه بنزین و گازوئیل می‌باشند. یک واحد تولیدی، میعانات را به‌عنوان ماده اولیه دریافت نموده و پس از انجام عملیات صنعتی آن را به یک ماده جدید تحت عنوان هیدروکربن سبک یا سنگین تبدیل می‌کند. گمرک قیمت این محصول را می‌خواهد. وقتی قیمت بنزین و گازوئیل مبنای قیمت هیدروکربورهای سبک و سنگین قرار گیرد، درواقع باید قیمت بر اساس هیدروکربن سبک با قیمت پایه بنزین و برای محصول هیدروکربن سنگین با قیمت گازوئیل به‌علاوه مواد افزودنی که با آنها بلند می‌شوند، تعیین شود؛ اما موردی که مدنظر گمرک است، قیمت هیدروکربن سبک و سنگین جدای از عملیات بلندینگ است. میعانات گازی از پالایشگاه ایلام و پارس جنوبی دریافت شده و بر روی آن برش انجام می‌گیرد. اینکه مبنای قیمت را قیمت پایه بنزین و گازوئیل قرار دهیم، کاری غیرتخصصی است.
از پالایشگاه ایلام ماده اولیه میعانات گازی دریافت و برش بر روی آن انجام می‌شود. آنچه قیمت پایه محصول هیدروکربن سبک و سنگین را تعیین می‌کند، قیمت پایه میعانات گازی است.
یکی از مشکلات واحدهای تولیدی همین است. قیمت پایه تولید واحدها قیمت میعانات گازی است. قیمت میعانات گازی نیز با یک فرمول مشخص و از طریق وزارت نفت تهیه می‌شود. بعدازاینکه میعانات گازی برش یافت، با مواد مختلف مخلوط می‌شود تا سفارش مشتری تأمین گردد.
در بحث قیمت‌گذاری با قیمت میعانات گازی بهتر است نرخ تمام شده محصول هیدروکربن سبک و سنگینی را که می‌توان در بازار عرضه نمود، اعلام نماییم. با این کار وزارت نفت متوجه علتی که واحد تولیدی نمی‌تواند به فعالیت تولیدی خود ادامه دهد، خواهد شد. قیمت نباید بدون محاسبه و نظر تخصصی تعیین گردد.
-این موضوع به‌دفعات در کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و در جلسات کارگروه‌های تخصصی مطرح‌شده است:
«قیمت نفتایی که از سوی وزارت نفت اعلام می‌شود برای واحدهای تولیدی توجیه اقتصادی ندارد»
قیمت تولیدات هیدروکربن‌های ما متأثر از قیمت میعانات گازی است.
مشکلی که در بحث قیمت‌گذاری واحدهای تولیدی با آن مواجه می‌شویم، این است که مالیات میزان فروش شرکت‌ها را در نظر می‌گیرند. در بحث قیمت‌گذاری، مشکل واحدها قیمت پایه میعانات گازی نیست. مشکل شرکت‌ها با دارایی در بحث مالیات است. پیشنهاد می‌شود مبنای قیمت هیدروکربن‌های سبک، قیمت نفتا که از بنزین سبک‌تر است و برای قیمت هیدروکربن‌های سنگین، مبنا قیمت گازوئیل قرار گیرد.
با توجه به عملکرد واحدهایی که برش‌های سبک و سنگین تولید نموده و قیمت نهایی را در بازار اعلام می‌کنند و همچنین با در نظر گرفتن اینکه شیوه دیگری هم برای قیمت‌گذاری وجود ندارد، اگر شرکتی مواد اولیه‌اش را با محصولی که از بازارهای داخلی تهیه می‌کند، تولید کند، قیمت محصول نهایی آن کاملاً با آن چیزی که مدنظر گمرک است، متفاوت خواهد بود.
باید قبول داشت محصولاتی که تحت عنوان هیدروکربورها تولید می‌شوند مشابهت زیادی با بنزین و گازوئیل دارند. منطقی‌تر این است که اگر در تولید محصول از کاندنسیت یا میعانات گازی استفاده می‌شود که قیمت آن‌هم بر اساس نفت خام تعیین می‌شود، درنتیجه واقعی‌تر است که در هنگام تعیین قیمت مبنای قیمت بر برش نفتی تعیین گردد و نه بر مبنای فرایند بلندینگ. به نظر صحیح‌تر می‌رسد که قیمت بر اساس کاندنسیت یا نفتا تعیین و اعلام گردد.
اگر بحث به سمت موضوع فرمول قیمت‌گذاری هدایت شود، در فرمولی که وجود دارد، چنانچه ضرایب تبدیل برل (بشکه) به هرکدام از فراورده‌ها اضافه شود، می‌توان آن را به اداره مالیات اعلام نمود؛ بنابراین دست شرکت‌ها باز است که خواص محصول نهایی را تعیین کنند و چون روی برل کار نموده و بر اساس آن تعریف نمایند، عدد به میزان قابل‌توجهی تغییر خواهد کرد.
نظرات ارائه‌شده ازنظر علمی قابل‌قبول است ولی مشروط به اینکه هزینه‌ها را اداره مالیات بپذیرد. دارایی معمولاً به دنبال این است که به دلایلی دفاتر را رد نموده و مشمول مالیات قرار دهد.
در مورد مبنا قرارداد قیمت نفتا وقتی این موضوع به‌صورت مستند به دارایی اعلام می‌شود، دارایی حاضر نیست بر اساس مستندات و عملکرد صادرکنندگان عمل کند. به همین دلیل اگرچه نظرات دوستان مبنای علمی دارد، اما ازنظر دستگاه‌های ذیربط، این نظرات علمی قابل‌قبول و قابل‌اجرا نیست؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد که بر اساس شناخت از وضعیت موجود تصمیم‌گیری و عمل گردد و نظرات علمی در مواقعی که نیاز است به کار روند. بهتر است با گمرک و اداره مالیات با تعامل عمل نمود.
تولید محصول هیدروکربن سبک و هیدروکربن سنگین بر اساس نیاز مشتری انجام می‌گیرد. مجوز دیگری هم برای بلندینگ هیدروکربن سبک و سنگین صادرشده است. اگر بخواهیم بنزین و گازوئیل صادر کنیم، طبیعتاً متناسب با هزینه‌ای است که برای تولید آن انجام می‌گیرد. از مفاد این نامه این برداشت نمی‌شود که هدف، اعلام قیمت پایه صادراتی بنزین و گازوئیل است. هدف شناختن توانایی مجموعه‌های کوچک برای تولید برش‌های سبک و سنگین است و طبیعتاً نظر ما می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و یکی از دلایل محکم هم در این موضوع این است که ما بتوانیم جایگاه محکممان را در کنار پالایشگاه‌ها پیدا کنیم. تابه‌حال این موجودیت در اتحادیه نبوده و یا اگر هم بوده، مغفول واقع‌شده است. امروز این برداشت می‌شود که آنها پالایشگاه‌های کوچک را می‌پذیرند و اینکه واحدها توان تولید میعانات سبک و سنگین را دارند. حالا که تولیدکننده این محصولات هستید، قیمت آن را هم اعلام کنید. ازیک‌طرف واقعیت کارمان را نشان نمی‌دهیم و از طرف دیگر سال‌هاست با پالایشگاه‌های بزرگ بحث می‌کنیم.
این حرف‌ها ازنظر عملی صحیح و قابل‌قبول است. همه واحدهایی که اینجا هستند امکان برش گیری را دارند. امروز باید چیزی را مطرح کنیم که فردا بتوانیم پاسخگوی آن باشیم. اداره مالیات مبنای علمی حرف‌ها را متوجه نمی‌شود. عدد سود را معیار قرار می‌دهد و بر اساس آن میزان مالیات را تعیین می‌نماید.
آن چیزی که به‌عنوان قیمت تمام‌شده است با آن چیزی که واقعاً به فروش می‌رسد متفاوت است و قیمت تمام‌شده امروز برای همه بالاتر است.
پس از بحث و تبادل‌نظر قیمت هیدروکربن سبک و سنگین به‌قرار زیر اعلام شد:
بنزین 427 دلار FOB بندرعباس هر تن
گازوئیل 391 دلار FOB بندرعباس هر تن
ضمناً در خصوص تعیین قیمت‌های صادراتی محصولات صادراتی کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و اعلام آن به گمرک مقرر شد کارگروه تعیین ارزش کمیسیون ضمن تشکیل جلسه قیمت‌های صادراتی را بر اساس تصمیمات و نظراتی که در جلسات گذشته عنوان گردیده، تعیین و اعلام نماید.
نامه شماره 868/95/پ مورخ 1395/04/12 شرکت پترو پل جم مبنی بر لزوم طبقه‌بندی، نگهداری فرمول‌ها و اطلاعات واحدهای تولیدی به‌طور محرمانه مطرح و نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:
بنا به درخواست جمعی از دوستان، اتحادیه نامه‌ای برای سازمان ملی استاندارد در مورد اینکه تولیدکنندگان محصولات بلندینگ می‌توانند محصولاتی تولید کنند که در رنج آنالیز هیدروکربن‌ها قرار نمی‌گیرد (مثلاً در تولید محصول از خوراک هایی مانند استات و غیره که فاقد شباهت است، استفاده می‌کنند) ارسال و تقاضا نموده تا صادرات این‌گونه محصولات از شمول ماده 13 دستورالعمل خارج گردد؛ ولیکن انجام مراحل مختلف فرایند صادرات ازجمله نمونه‌برداری و ارسال نتیجه آزمایشگاهی به کارگروه فنی انجام پذیرد.
موضوع دیگری مطرح بود که فرمولاسیون تأییدشده و موردتوافق بین شرکت‌ها ملاک عمل قرار گیرد به‌شرط اینکه بر سر این موضوع توافق شود. نظر نویسنده این نامه با نظری که تعدادی از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند تفاوت دارد، نظر این است که فرمولاسیون هر شرکت باید محرمانه باقی بماند.
فرمول‌هایی که تهیه و به استاندارد و کارگروه ارسال می‌شود فقط برای همان واحد تولیدی ثبت و باقی بماند و افشاء نشود. در مورد فروش داخلی هم به فاکتورها اکتفا شود. اگر کسانی باهم توافق کردند استفاده از فرمول منافاتی ندارد که محصول ا در اختیار واحد دیگری قرار گیرد؛ اما اگر فرمول محرمانه بماند از بروز یک اشکال اخلاقی عام جلوگیری خواهد شد.
باید راه‌حلی برای رفع مشکل کسر فاکتور منشأ برای کارشناس گمرک پیدا شود. کارشناس گمرک باید قانع شود که چه مقدار از مواد را به‌عنوان کسر از فاکتور اعلام می‌کند.
به نظر می‌رسد دو موضوع مطرح است: یک بخش مربوط به بحث صادرات می‌شود. صادرکنندگان مجبورند، اسناد منشأ را ارائه نمایند؛ اما این اسناد باید محرمانه باقی بمانند. موضوع دوم موضوع مربوط به فروش داخلی محصولات است که ممکن است در انتها منجر به صادرات شود.
پرونده صادرکنندگان در گمرک ممکن است در دسترس عموم قرارگرفته و همه از جزئیات آن مطلع شوند.
با راه‌اندازی سامانه ثامن که به‌طور اتوماتیک است، فرمولاسیون استانداردسازی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
موضوع انتخابات هیات رئیسه کمیسیون مطرح و از حاضرین درخواست به عمل آمد تا در صورت تمایل مراتب آمادگی خود را در جهت شرکت در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اعلام نمایند. با توجه به اعلام آمادگی آقایان باقریان، شهریاری، اسپندیاری، قاری، مرادی و خراسانی در مورد انتخاب اعضاء هیات رئیسه رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت. بر اساس نتایج حاصله آقای باقریان 27 رأی، آقای اسپندیاری 23 رأی، آقای مرتضی شهریاری 14 رأی، آقای قاری 11 رأی، آقای مرادی 7 رأی و آقای خراسانی 4 رأی کسب نمودند که با توجه به آراء مأخوذه آقای احسان باقریان به‌عنوان رئیس کمیسیون و آقای مهدی اسپندیاری به‌عنوان نایب اول و آقای مرتضی شهریاری به‌عنوان نایب دوم کمیسیون برای مدت یک سال انتخاب شدند.


این جلسه رأس ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۵۶۸