صورتجلسه کمیسیون فراورده‌های روغنی مورخ 95/06/07

اعضای حاضر در جلسه عبارت‌اند از:
آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، آقایی راد (روشن شیمی، پترو سالار یزد)، شیشه‌گر (نفت بهران)، متینی (روغن‌موتور آسیا)، رزقی (روان گستر)، حسن‌پور (ارم شیمی آذربایجان)، قاسمی (روغن‌موتور توانگران شیمی)، شعبانی (پیمان روغن، راد شیمی تهران)، هاشمی (سامان شیمی)، گائینی (روغن‌موتور شتاب)، احسانی (روغن‌موتور قطران کاوه پارس)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، فتحی (روغن‌موتور قم، پیام شیمی بهتاز)، اصلان بیگی (روغن‌موتور رهروان)، مردی (روغن‌موتور فارسان)، علایی (پویان صنعت شرق)، طیبی (روغن‌موتور پردیس)، قراگزلو (پتروسپید گریس)، عبداللهی (کیان تأمین ایرانیان)، صرامی (گروه صرامی)، نیما اسلامی (روغن‌موتور ایران، نگاره شیمی غرب، روغن‌موتور پارسیان پارسا)، خراسانی (زنیط، تعاونی مروارید مشکین)، بهزادی (تکتاز شیمی صنعت)، محمد خواه (آریا صنعت بهینه)، موسویان (کینیتیک مالتی پلایر پارس)، نیکو نژاد (نفت ری سان)، دامغانی (مهتاب موتور گرگان)، شریعت (صنایع روغن آریا جم)، جعفری (کیمیا روانکار پارس)، محمد خواه (آریا صنعت بهینه)، گلچین (پترو پردیس، پیام شیمی راد)، وثوق (افزون روان)، نوری (عقاب گریس)، شایان (آریان اطلس)، معین (تیزرو گریس گرمسار)، عسگر زاده (پترو پل جم)
 
چهارمین جلسه کمیسیون فراورده‌های روغنی سال 1395 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 07/06/95 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.
 
اخبار کمیسیون:
1- جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌ونقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تاریخ 30/05/95 برگزار گردید
 
2- جلسه مشترک اتحادیه با مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد در تاریخ30/05/95 برگزار گردید.
 
3- بر اساس توافق فی‌مابین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک جمهوری اسلامی ایران و صدور بخشنامه و درج آن در سایت گمرک، تسهیلات مشروحه ذیل برای صادرکنندگان فراهم‌شده است:
 
1-3 موضوع امکان استفاده از مخازن اسکله فراسکو (مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی) توسط واحدهای تولیدی و بازرگانی (مستقر در سرزمین اصلی)، به‌منظور ارائه تسهیلات جهت اظهار محموله فرآورده‌های نفتی در مخازن مستقر در مناطق ویژه اقتصادی شهید رجایی بندرعباس، پارس جنوبی (عسلویه)، بندر امام خمینی (ره)، منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر، به‌موجب بند 4 صورت‌جلسه مورخ 26/3/95 و بند 7 صورت‌جلسه 17/5/95 مشترک گمرک جمهوری اسلامی ایران با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر گردید استفاده از مخازن موجود در مناطق ویژه اقتصادی یادشده جهت ذخیره محموله‌های صادراتی (با پروانه صادراتی از گمرک مبدأ صدورویا جهت انجام تشریفات صادرات از آن مناطق) کلیه واحدهای تولیدی و بازرگانی سرزمین اصلی و واحدهای تولیدی مستقر در مناطق و نیز انجام تشریفات صادرات فرآورده‌های نفتی در انبارهای اختصاصی محل واحدهای تولیدی مستقر در سرزمین اصلی امکان‌پذیر گردد.
2-3 امکان خروج محموله‌های نفتی عاملان مجاز اقتصادی قبل از اخذ جوابیه کارگروه بر اساس ضوابط اعلامی وجود خواهد داشت.
3-3 مهلت نگهداری نمونه‌های شاهد اخذشده از فرآورده‌های نفتی صادراتی شش ماه پس از اعلام نتیجه قطعی کارگروه فنی تعیین ماهیت سازمان ملی استاندار تعیین گردیده است و درصورتی‌که نتیجه اعلامی از سوی ذینفع مورد اعتراض واقع گردد و یا پرونده نزد مرجع محترم قضایی مطرح رسیدگی باشد مهلت نگهداری نمونه منوط به ابلاغ رأی قطعی مرجع یادشده و یا نتیجه رسیدگی نهایی به اعتراض واصله می‌باشد. 
3-4 به‌منظور کاهش هزینه‌های مترتب بر صادرات فرآورده‌های نفتی در زمان نمونه‌برداری ترتیبی اتخاذ تا اکیپ نمونه‌برداری مطابق دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده پس از اظهار کالا از کلیه حامل‌های فرآورده‌های نفتی اظهارشده (از محل یک اظهارنامه و یک‌قلمی) نمونه‌برداری و ضمن مخلوط کردن کلیه نمونه‌های اخذشده نسبت به نگهداری بخشی از نمونه تهیه‌شده با روش فوق به‌عنوان شاهد (به میزان لازم جهت آزمون‌های احتمالی) و بخشی جهت ارسال به آزمایشگاه‌های مجاز اقدام نمایند. 
3-5 مقرر شد در خصوص شرکت‌هایی که مستند به ماده 16 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز محموله صادراتی آن‌ها مشمول پرداخت مابه‌التفاوت تعیین‌شده می‌گردد و نسبت به پرداخت آن اقدام ننموده‌اند تا زمان پرداخت بدهی مربوطه گمرکات اجرایی از ارائه خدمات و تسهیلات به آن شرکت‌ها خودداری نمایند. 
6-3 موضوع ابلاغ رویه اصلاحی اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری از گمرکات ماهیرود، شهید رجایی بندرعباس، جلفا (برای خروج از نور دوز) و باشماق مبنی بر اینکه خروج محموله‌های صادراتی روغن سوخت تقطیری از کشور پس از انجام تشریفات صدور منوط به وصول جوابیه کارگروه فنی استاندارد یا تودیع ضمانت‌نامه بانکی معادل یک برابر ارزش نفت گاز می‌باشد با توجه به بند 5 صورت‌جلسه مورخ 17/5/95 مقرر گردید صادرات این محموله‌ها پس از انجام تشریفات صدور مطابق ضوابط تعیین‌شده ازجمله مفاد بخش‌نامه صدرالاشاره با اخذ تعهد (بجای یک برابر ضمانت‌نامه بانکی) از بالاترین مقام آن شرکت اقدام نمایند. لازم به ذکر می‌باشد انجام تشریفات صدور روغن سوخت تقطیری صرفاً از طریق گمرکات نامبرده امکان‌پذیر می‌باشد.
7-3 مقرر گردید چنانچه مقصد نهایی محموله‌های صادراتی (فرآورده‌های نفتی) واحدهای تولیدی، کشورهای اروپایی و کشور کره باشد و کالا از طریق دریایی ارسال شود، مشروط به داشتن اسناد منشأ معتبر، کد استانداردسازی، پروانه بهره‌برداری مربوطه، گواهی مبدأ معتبر صادره از اتاق بازرگانی، اخذ بیمه‌نامه (که در آن مقصد کالا قید گردیده باشد) و اخذ مانیفست دریایی معتبر که مؤید ارسال کالا به کشورهای یادشده باشد پس از انجام تشریفات صدور و نمونه‌برداری و ارسال نمونه به آزمایشگاه مجاز با اخذ تعهد از مدیرعامل شرکت نسبت به ارسال محموله اقدام و متعاقباً نسبت به پیگیری جوابیه کارگروه فنی استاندارد اقدام و چنانچه جوابیه کارگروه ظرف مهلت تعیین‌شده واصل نگردد گمرکات اجرایی موظف می‌باشند ضمن پیگیری موضوع در اسرع وقت مراتب را به دفتر صادرات اعلام نمایند.
 
4- بر اساس هماهنگی به‌عمل‌آمده یک هیئت تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی و فرآورده از کشور لبنان، در روز دوشنبه مورخ 08/06/95 ساعت 10:00 صبح در محل دبیرخانه اتحادیه حضور خواهند یافت. لذا از اعضاء محترم که علاقه‌مند به حضور در این جلسه می‌باشند، درخواست می‌گردد تا مراتب آمادگی خود را حداکثر تا روز یک‌شنبه مورخ 7/6/95 به این اتحادیه اعلام فرمایند.
 
5- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر اساس فراخوان سازمان توسعه تجارت ایران، طبق سنوات گذشته و در راستای تحقق اهداف صادراتی و بر اساس معیارها و شاخص‌های مقرر و مندرج در سایت www.tpo.ir، درصدد شناسایی الگوهای موفق در عرصه صادرات و معرفی آنان به‌عنوان صادرکنندگان برگزیده استان تهران در سال 1395، طی بیستمین سالروز صادرات می‌باشد. لذا از کلیه صادرکنندگان محترم در سطح استان تهران که مایل به شرکت در این رقابت استانی می‌باشند، درخواست می‌گردد تا حداکثر تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه مورخ 20/06/95 با مراجعه و سایت www.nemooneh.tpo.ir جهت ثبت‌نام الکترونیکی اقدام نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت اتحادیه مراجعه فرمایید.
 
 
در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:
گزارش روابط عمومی اتحادیه به شرح زیر مطرح گردید:
_ طبق پیگیری‌های روابط عمومی اتحادیه برنامه‌ای تدوین شد تا بر اساس آن از رسانه‌ها برای انعکاس مشکلات و موانع شرکت‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه ضمن ارائه راه‌کارهای پیشنهادی استفاده شود. در این خصوص با چهار روزنامه اقتصادی کشور (دنیای اقتصاد، فرصت امروز، عصر اقتصاد و کسب‌وکار) توافق به‌عمل‌آمده است. مقرر گردید تا هر کمیسیون تخصصی به‌صورت هفتگی و توسط نماینده تعیین‌شده، مطالب تخصصی خود را تا قبل از ظهر روز یک‌شنبه به روابط عمومی اتحادیه اعلام نماید تا برای روز دوشنبه به چاپ رسد. خواهشمند است افرادی که تمایل دارند در این زمینه همکاری کنند مراتب را اطلاع دهند.
موضوع روند اصلاح رویه صدور خوشنامی ها برای شرکت‌های صادراتی مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارت‌اند از:
_ در خصوص تداوم یافتن روند خوشنامی ها عنوان گردید:
به دنبال توافقات حاصله فی‌مابین گمرک و ستاد، بخشی از اختیارات ستاد به گمرک تفویض شده است. ازجمله در خصوص شرکت‌های خوشنام، بدین ترتیب که شرکت‌هایی که خوشنام اعلام‌شده‌اند تحت عنوان فعال مجاز اقتصادی می‌تواند همچنان به کار صادرات ادامه دهند. طی رویه قبلی شرکت‌های جدیدی که متقاضی خوشنامی بودند، طبق دستورالعمل ستاد مدارک موردنیاز خود را به اتحادیه ارائه می‌دادند. مدارک به ستاد ارسال و موردبررسی قرار می‌گرفت و مجوز خوشنامی (استفاده از تسهیلات صادراتی) به مدت یک سال صادر می‌گردید. اینک این صحبت مطرح است که شرکت‌های خوشنام تا زمانی که تخلفی انجام ندهند همچنان خوشنامی آن‌ها ادامه خواهد یافت.
_ مشکل اساسی تمام صادرکنندگان عضو کمیسیون پتروشیمی و روغن، کارگروه فنی استاندارد است که به‌ناحق با اعلام درصدی از وجود مواد سوبسید دار در محموله‌های صادراتی، صادرکنندگان را به میزان 5 یا 10 درصد جریمه می‌کند و اگر این مبلغ را پرداخت نکنند کار ادامه پیدا نمی‌کند و عنوان خوشنامی آن‌ها تا این جریمه پرداخت نشود اعلام نمی‌گردد.
 
_ مطرح شد که گمرک حق دارد تا 5 سال بعد از صادرات بازبینی اسناد و مدارک را انجام دهد.
 
_ موضوع بحث و بررسی در خصوص مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این خصوص عبارت‌اند از:
در این زمینه مشکلی اعلام نشد.
موضوع اقدامات انجام‌گرفته در خصوص مشکلات شرکت‌های تولیدی و صادراتی گریس مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارت‌اند از:
 
_ از طریق همکاران به اتحادیه نامه ارسال‌شده بود که برای صادرات گریس دچار مشکل هستند. گریس طبق استاندارد فلاش 180-170 تولیدشده است. بعضاً نتایج آزمایشگاهی نشان‌دهنده این است که مقداری مواد یارانه‌ای به میزان 5 یا 10 درصد صادرکنندگان را دچار مشکل نموده است. در کمیسیون برای بررسی این موضوع کارگروهی تشکیل گردید. در این کارگروه چند مشکل مطرح شد. یکی اینکه بعضی از آزمایشگاه‌ها برای اینکه چربی را از خود گریس جدا کرده و به روغن‌پایه برسند از حلالی استفاده می‌کنند که این حلال به‌صورت اتوماتیک وار باعث می‌شود فلاش روغن‌پایه استفاده‌شده از 180 تا 140 یا 130 کاهش پیدا کند و درنتیجه وقتی نتایج آزمایشگاه به کارگروه فنی ارجاع می‌گردد درصدی از مواد سوبسید دار در محموله پیدا می‌شود.
بحث دیگر اینکه بعد از مدتی که شرکت‌ها گریس را صادر کردند و در نظرات کارگروه مواردی مبنی بر وجود مواد سوبسید دار در محموله‌ها اعلام گردید، بلافاصله درخواست گردید تا نمونه قبلی دوباره به آزمایشگاه ارسال گردد و همان کوتاژی که 2 سال قبل عدم سوبسید دار بودنش اثبات‌شده بود دوباره موردبررسی قرار گرفت.
در جمیع جهات این مشکلات به ستاد منتقل گردید. یکی از مواردی که در خصوص بحث نگهداری نمونه‌ها بود حل شد. در خصوص بحث استفاده از حلال‌ها هم امید است با پیگیری ستاد، ظرف یکی دو ماه آینده برطرف گردد.
 
 _ در بحث هزینه آزمایشگاه‌ها عنوان گردید، بعضی از آزمایشگاه‌ها هزینه آزمایش را x و بعضی دیگر x+y مي‌گیرند و این مبلغ اضافه بعضاً تا 700 یا 800 هزار تومان تفاوت دارد. این موضوع با ستاد مطرح شد. همچنین این مسئله با توجه به قیمت‌هایی که مرکز پژوهش‌های شرکت نفت دریافت می‌نماید، با اداره استاندارد مطرح شد. اداره استاندارد هم چندین مرتبه ضمن مکاتبه با مرکز پژوهش‌ها اعلام نموده قیمت تعرفه آزمایشگاه‌های همکار هماهنگ است. فقط قیمت پژوهشکده با سایر آزمایشگاه‌ها تفاوت ده براری دارد. این موضوع در همه جلساتی که با سازمان ملی استاندارد برگزار می‌شود مطرح و مورد اعتراض قرار می‌گیرد. اداره استاندارد هم طی نامه‌ای از پژوهشگاه درخواست قیمت کرده است. احتمالاً ممکن است این موضوع موردتوجه واقع‌شده و دیگر نمونه آزمایش به آزمایشگاه مذکور ارسال نشود. البته اگر آزمایشگاه‌های همکار نتوانند نمونه‌ای را آزمایش کنند، این نمونه، به پژوهشگاه ارسال خواهد شد و دیگر هر نمونه‌ای لازم نیست به پژوهشگاه ارسال شود. اداره استاندارد این مطلب را پذیرفته است. این موضوع در حال پیگیری است. امید است که انشا الله نتیجه بهتری به دست آید. این مسئله در مورد محصولات دیگر مانند روغن هم وجود داشت. ولی در حال حاضر می‌توان گفت تقریباً هیچ‌یک از محصولات روغنی به آزمایشگاه پژوهشکده نفت ارجاع داده نمی‌شود.
 
_ در بحث رسانه‌ای مطرح شد که یکی از نشریاتی که در سنوات گذشته با آن در ارتباط بودیم و اکثر همکاران از آن استفاده می‌کردند مجله روان‌ساز بود. این مجله مدتی بود که منتشر نمی‌شد. اخیراً با تلاش و کوشش، زمینه انتشار مجدد آن فراهم‌شده است. این مجله مختص صنعت روغن می‌باشد. درخواست همکاری با این نشریه ارائه می‌گردد. این نشریه به‌صورت رایگان در 2000 بنگاه اقتصادی و مراکز تحقیق و توسعه توزیع می‌شود.
  
مشکل میکس کردن روغن با هیدروکربن‌ها مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارت‌اند از:
_ زمانی برای تولید هیدروکربن‌ها از بلند روغن‌پایه استفاده می‌شد. روغن‌پایه با بهترین شرایط بفروش می‌رسید و این باعث شد برندها از دست بروند. از طرف دیگر با توجه به فعالیتی که شرکت‌ها دارند و نمی‌خواهند تولیدشان متوقف شود، در حد کمی از روغن‌موتور داخلی، از روغن تصفیه دوم استفاده می‌شود و این امر اجتناب‌ناپذیر است. اینکه این کار درست است یا خیر، قابل قضاوت نیست و جای بحث بیشتری دارد. درواقع نیاز است که این حرکتی سامان‌دهی شود ولی بازهم نیاز به یک تشکل و کارشناسی برای فهمیدن اینکه درواقع چه مقدار از این روغن باید وارد و چه مقدار استحصال شود، وجود دارد. ازیک‌طرف این کار برای برخی دارای منافعی است و از طرف دیگر باعث بالا رفتن قیمت روغن کارکرده شده است.
_ باید توجه داشت که این صنعت از دونقطه تحت‌فشار است. ازیک‌طرف شرکت‌های خصولتی و دولتی هستند که قیمتی عرضه می‌کنند که صادرکنندگان قدرت رقابت با آن‌ها را ندارند و از طرف دیگر همکارانی که در بخش پتروشیمی در این صنعت دارای فعالیت می‌باشند. مابعد از 50 سال فعالیت در صنعت پتروشیمی، هنوز 5 درصد از بازارهای آن را نداریم. وقتی تنگنا به‌جایی می‌رسد که 5 درصد بازار در اختیار 200 شرکت است، برخی واحدها برای ابقاء خود مبادرت به تخلفاتی می‌کنند. از خرد جمعی باید استفاده شود تا مشکلات این صنعت ریشه‌یابی و حل گردد و این مشکلات غیرقابل‌حل نیستند.
_ شرایط ویژه ایران مثل میکس کردن روغن با هیدروکربن باعث می‌شود، صادرات مقرون‌به‌صرفه نباشد. اشتباهی که واحدها مرتکب شده‌اند این است که در حداقل‌ها برای خود برند سازی نکرده‌اند. آن‌هایی که برند سازی کرده‌اند در هر شرایطی می‌توانند کالای خود را بفروش برسانند. اگر بخواهیم این قضیه را ریشه‌یابی کنیم، تنها چاره همان اقدامی است که از طریق انجمن صنایع بازیافت فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی انجام می‌گیرد. اگر بتوانیم روغن کارکرده را به یک‌شکل منظم و شناسنامه‌دار جمع‌آوری نموده و مشخص شود چه کسانی حق جمع‌آوری آن رادارند و جه کسانی حق خرید آن را، آن موقع ممکن است بتوانیم مشکل را حل کنیم. قانونمند کردن روغن کارکرده ضررهایی خواهد داشت ولی در عوض می‌توان یک بستر سالم به وجود آورد.
 
_ پیشنهاد گردید در دستور جلسات، بیشتر در خصوص مشکلات گمرکی بحث به عمل آید و هرکدام از همکارانی که آمادگی دارند در مورد مسائلی از قبیل اقتصاد رقابتی به مدت 15 دقیقه صحبت کنند و شکل اجرایی آن در جوامع نیمه سنتی مثل ایران موردبررسی قرار گیرد.
 
_ پیشنهاد گردید تا برای هر کمیسیون یک موضوع مشخص انتخاب شود و اطلاعات مربوط به آن از دبیرخانه اتحادیه اخذشده و در مورد آن بحث و مذاکره به عمل آید.
 
این جلسه رأس ساعت 18 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
 
۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۸:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۱۶۳