صورتجلسه کمیسیون قیر مورخ 95/05/10

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:
آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، تاجیک (عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون)، اصفهانیان (کینیتک مالتی پلایر پارس)، وظیفه و ملک دار (فومن شیمی گستر)، شیخی (دژپا)، ابراهیمی (صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی ایران)، دهقانپور (شیمی تجارت نقش جهان)، فقیهی (نخل بهارستان پردیس)، ورزشکار (پالایش نفت جی)، مختاری (فراشیمی روز و شیمی پالایش صدف)، شعبانی فر (توسعه ساختار محیط) و خانم ها باقری (اعتدال اروند)، خورشیدی (رهام اسپرلوس)، نادی (عایق اصفهان)
سومین جلسه کمیسیون قیر سال 1395 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 95/05/10 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.
اخبار کمیسیون:
1. مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه در تاریخ 95/04/13 برگزار گردید. مصوبات مجمع به شرح ذیل می‌باشد:
گزارش عملکرد هیات مدیره، ترازنامه و صورت‌های مالی سال 94 و بودجه سال 95
موافقت با افزایش حق عضویت به میزان 20%
انتخاب روزنامه فرصت امروز به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار اتحادیه
برگزاری انتخابات بازرس قانونی اتحادیه؛  بر اساس رأی‌گیری بعمل آمده آقای احمد صرامی فروشانی با 94 رأی به‌عنوان بازرس اصلی و آقای سید سعید آقایی راد با 66 رأی به‌عنوان بازرس علی‌البدل به مدت یک سال انتخاب شدند.
2. اتحادیه در راستای فراهم نمودن تسهیلات بانکی برای اعضاء، نسبت به عقد تفاهم‌نامه همکاری با بانک سپه اقدام نموده است. اعضاء محترم می‌توانند جهت کسب اطلاع در خصوص مفاد تفاهم‌نامه مذکور به وب‌سایت اتحادیه مراجعه نمایند. لازم به ذکر است، به دنبال ارسال صورتجلسه مجمع به اتاق بازرگانی ایران، آن اتاق ضمن مکاتبه با روزنامه رسمی درخواست چاپ آگهی مربوطه را ارائه نموده است.
3. اتحادیه در نظر دارد با همکاری شرکت بازرسی ایران بازدید، نسبت به برگزاری «اولین جلسه آموزشی در خصوص بازرسی محموله‌های صادراتی» در روز چهارشنبه مورخ 1395/05/13ساعت 15:00 در سالن جلسات اتحادیه اقدام نماید. لذا بدینوسیله از اعضاء محترم دعوت می‌گردد، در این جلسه آموزشی شرکت فرمایند.
4. به‌منظور تسهیل و زمینه‌سازی توسعه کسب‌وکارهای بخش خصوصی ایران با شرکت‌های معتبر بین‌المللی در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مقرر شد تا کنفرانس نفت با هم‌فکری فعالان و بزرگان بخش خصوصی – حوزه میان دست و پایین‌دست و به میزبانی هفت تشکل حوزه نفت و گاز کشور در مهرماه سال جاری (10 الی 12 مهرماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شود؛ لذا اتحادیه به‌عنوان حامی در این کنفرانس حضور دارد و در عصر روز دوم این همایش (11 مهرماه 1395) پنل اختصاصی کنفرانس مربوط به اتحادیه می‌باشد. اعضاء محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با آقای ابراهیمی تماس حاصل فرمایند.
5. یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی شیراز از تاریخ 24 لغایت 27 مهرماه سال جاری در شیراز برگزار می‌گردد و اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را فراهم آورده است. خواهشمند است، درخواست کتبی، متراژ موردنیاز و لیست اسامی و عناوین نفرات اعزامی را تا تاریخ 95/05/15 به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایید. شایان‌ذکر است، هزینه مربوط به اجاره فضای غرفه به ازای هر مترمربع 110 هزار تومان (برای حداقل 12 مترمربع) با تجهیزات اولیه می‌باشد. اعضاء محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با آقای ابراهیمی تماس حاصل فرمایند.
6. با توجه به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در شهر رم (ایتالیا) از تاریخ 2 لغایت 6 آذرماه سال جاری، اتحادیه زمینه مشارکت اعضاء در نمایشگاه فوق را با لحاظ 50% تخفیف فراهم آورده است. اعضاء محترم در صورت تمایل به مشارکت در این نمایشگاه، می‌توانند درخواست کتبی، متراژ موردنیاز و لیست اسامی و عناوین نفرات اعزامی را حداکثر تا تاریخ 95/05/15 به روابط عمومی اتحادیه ارسال فرمایند.
در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:
در خصوص برنامه ششم توسعه عنوان گردید:
_ بر اساس تبصره 1 پیش‌نویس قانون برنامه ششم توسعه، برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت مالیاتی و حقوق ورودی جدید طی برنامه ممنوع است و دولت مکلف است از طریق هوشمند سازی و بازنگری معافیت‌های مالیاتی و حقوق ورودی موجود، مجموع آنها را به میزان 50 درصد تا پایان برنامه کاهش دهد. ذکر کلمه جدید به نفع اعضاء است زیرا قیر در سنوات گذشته از پرداخت مالیات معاف بوده و طبق تبصره فوق برقراری مالیات جدید ممنوع است. از حاضرین درخواست به عمل آمد تا نظرات خود را نسبت به ماده فوق‌الذکر اعلام نمایند.
_ همچنین در مورد مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده مطالبی عنوان گردیده و درخواست بعمل آمد تا به‌جای پرداخت وجه به سازمان امور مالیاتی نسبت به ارائه بیمه‌نامه و یا ضمانت‌نامه اقدام به عمل آید. اتحادیه هم‌اکنون بیش از 300 عضو دارد. صادرکنندگان چک به اتحادیه بسپارند. چنانچه محموله صادراتی برگشت خورد، صاحب کالا جزء فهرست شرکت‌های بدنام قرار گیرد.
درخواست شرکت آترا کران انرژی مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نمایندگان آن شرکت طبق دعوت قبلی در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس نسبت به تقاضای آن شرکت رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (10 رأی موافق، 1 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به درخواست شرکت مذکور اعلام نمود.
درخواست شرکت توسعه تجارت طلای سیاه مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و نمایندگان آن شرکت طبق دعوت قبلی در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس نسبت به تقاضای آن شرکت رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله (10 رأی موافق، 1 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع) کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به درخواست شرکت مذکور اعلام نمود.
موضوع مشکلات صادراتی قیر مطرح و نظرات ارائه‌شده در این خصوص عبارتند از:
_ کمیسیون فنی و نظارت و پایش اتحادیه فعال گردیده تا موضوع بازنگری شرکت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد. ممکن است بعضی از شرکت‌ها با توجه به نحوه فعالیتشان از عضویت در اتحادیه خارج شوند. اگر عضوی در رابطه با بحث قیمت یا کیفیت مقابل بقیه اعضاء قرار بگیرد و منافع آنها را به خطر بیندازد، از عضویت در اتحادیه کنار گذاشته‌شده و این موضوع به سازمان‌های متعامل و مرتبط با زمینه فعالیت شرکت‌های عضو از قبیل ستاد و گمرک منعکس خواهد شد. از اعضاء کمیسیون درخواست می‌شود چنانچه نقطه‌نظری در این خصوص وجود دارد، مراتب را به اتحادیه اعلام فرمایند تا موضوع ضمن انجام بازدید از کارخانه و بررسی دقیق‌تر به مرحله تصمیم‌گیری و اجرا برسد. اعتقاد بر این است واحدهایی که می‌خواهند در این صنعت فعالیت کنند، باید حداقل ابزار تولید را داشته باشند. برخی از واحدها فقط کار میکس قیر را انجام می‌دهند و همان‌طور که مطلع هستید قیر در شرایط عادی میکس نمی‌شود. خیلی دشوار است که تمام مولکول‌ها کنار هم قرار بگیرند و باید شرایط ویژه‌ای برای میکس شدن قیر فراهم گردد.
_ هدف از طرح موضوع شرکت‌هایی که خلاف منافع شرکت‌های دیگر فعالیت می‌کنند این است که این شرکت‌ها از بازار خارج شوند تا بازار یکدست و مناسبی ایجاد و امکان رقابت سالم به وجود آید.
_ با توجه به مذاکرات به‌عمل‌آمده در جلسه مشترک با رئیس‌کل محترم گمرک، هر اطلاعاتی که گمرک می‌خواهد، واحد قیر سازی باید آن را ارائه نماید و در سایت آن نیز درج‌شده باشد. لازم نیست هیچ صادرکننده‌ای برای ترخیص قیر خود به بندرعباس مراجعه نماید. باید در دفتر خود مستقر و ازاینجا آن را ترخیص نماید و اگر مشکلی پیش آمد و حل نشد، بنا به گفته رئیس‌کل محترم گمرک ایشان آن را حل خواهد نمود. اراده بر این است که قیر صادر شود. آمارهای واحد قیر سازی بایستی مشخص نماید در هر مقطع زمانی چقدر قیر صادرشده است. البته این طرح هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. رئیس‌کل گمرک در جلسه مشترک با اتحادیه که معاونین ایشان نیز حضور داشت، اعلام کرد که اطلاعات تخصصی صادرات محصولات باید در اختیار اتحادیه قرار بگیرد.
_ در خصوص کیفیت قیر تولیدی عنوان گردید اکثر خریداران متقاضی خرید قیر از شرکت های تولیدی عمده هستند. به این دلیل که قیر آنها از کیفیت بالاتزی برخوردار بوده و ضایعاتی به آن اضافه نشده است. درصورتی‌که هم‌اکنون واحدهای تولیدی هستند که کیفیت قیر آنها کمتر از واحدهای تولیدی عمده نیست.
چنانچه شرکتی مدعی است که روش تولید جدید ابداع کرده است، اطلاعاتش را در جلسه ارائه نماید. حتی اگر نخواهد که روش ابداعی خودش را در اختیار بقیه شرکت‌ها قرار دهد، حداقل محصول نهایی آن بایستی یک استاندارد مشخص چه ازنظر قیمت و چه ازنظر کیفیت داشته باشد.
_ برخی از شرکت‌های تولیدی عمده، قیمت را شکسته و برخی دیگر قیر را با ضمانت نامه به فروش می‌رسانند که انجام این امر موجب سلب توانمندی سایر شرکت‌های تولیدی برای رقابت در بازار شده است.
_ بحث مهم این است که در حال حاضر در صادرات قیر وضع خیلی خوبی مشاهده نمی‌شود. در ماه مبارک رمضان، کشورهایی که قیر وارد می‌کردند دچار مشکل شده‌اند ازجمله مالزی که تعطیلات آن کشور طولانی شد و کشور ترکیه که با بحران‌های سیاسی روبرو گردید و به محموله فله اجازه ورود نمی‌دهند. سخت‌گیری آنها زیاد است.
 
موضوع تدوین استاندارد اجباری برای قیر صادراتی در سازمان ملی استاندارد مطرح و مؤکداً درخواست گردیده تا این موضوع موردتوجه قرار گیرد؛ اما در پاسخ اظهار نمودند، که تدوین استاندارد اجباری به ضرر قیر ایران است. زیرا حجم صادرات را کم می‌کند؛ اما طی صحبتی که گمرک با سازمان ملی استاندارد انجام داد، مقرر شد که موضوع در اولین کمیته اجرایی مطرح شود تا تکلیف قیر صادراتی برای داشتن استاندارد اجباری از مظروف تا فله مشخص شود. اتحادیه هم دارد تلاش می‌کند که این موضوع به نتیجه برسد. موضوع استانداردسازی بایستی تحت پیگیری قرار گیرد. شرکت‌هایی هستند که این کار را ظرف مدت معینی انجام می‌دهند. قبلاً مسئولین سازمان استاندارد، استانداردسازی قیر را به ضرر صادرکنندگان می‌دانستند؛ اما اینک موافق انجام این کار هستند.
موضوع تعیین قیمت قیر صادراتی برای ماه July مطرح و پس از بحث و بررسی در این خصوص قیمت‌های زیر تعیین شد:
_ قیمت قیر فله 195-190 FOB بندرعباس
_ قیمت قیر بشکه 240-235 FOB بندرعباس
موضوع انتخابات هیات رئیسه کمیسیون مطرح و در ابتدا از زحمات هیات رئیسه محترم کمیسیون طی یک سال گذشته تقدیر و تشکر به‌عمل‌آمده و از حاضرین درخواست به عمل آمد تا در صورت تمایل مراتب آمادگی خود را جهت شرکت در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون اعلام نمایند و با توجه به اعلام ـمادگی آقایان تاجیک، شیخی، روزبه مختاری، ورزشکار و خانم باقری در مورد انتخاب اعضای هیات رئیسه رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس نتایج حاصله آقایان تاجیک با 11 رأی به‌عنوان رئیس، روزبه مختاری با 8 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس اول و آقای ورزشکار با 5 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس کمیسیون برای مدت یک سال انتخاب شدند. ضمناً آقای شیخی 4 رأی و خانم خورشیدی 2 رأی کسب نمودند.
این جلسه رأس ساعت 17:45 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
۱۲ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۲۳۴