صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 95/07/07

 

اعضای حاضر در جلسه عبارت‌اند از:

آقایان باقریان (پتروپالایش مهان)، عسگرزاده (پتروپل جم)، شهریاری (گوهرصفا کرکس، پاک اویل زنجان، هیرمند شیمی بهاران)، محدث (پتروشیمی لاله)، نعمتی نیا (گروه شیمیایی کمال تام کیمیا)، میمنی (پیشگام صنعت فرس)، احمد ابوترابی (پارسا فن آوری ادیب، پارسا ادیب پویا، حلال گستر ادیب)، عبدلی (پتروسایان)، مرادی (پتروگل)، خانم ها بازرگان نیا (سادایران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)

 

پنجمین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1395 رأس ساعت 15:00 روز چهارشنبه مورخ 07/07/95 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

1-    با توجه به اینکه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران در جلسه ای مورخ 95/06/16 به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق انتخاب‌شده است و نظر به اهمیت بازار عراق و تأثیرگذاری اتاق مشترک در گسترش مراودات بازرگانی، تسهیل سرمایه گذاری و حل و فصل اختلافات  فی‌مابین دو کشور، بدینوسیله از اعضای محترمی که با کشور عراق( بخش عربی و اقلیم کردستان ) تعاملات تجاری و بازرگانی داشته یا قصد ورود به این حوزه را دارند ، دعوت به عمل می‌آید تا در جلسه‌ای که به‌منظور بحث و تبادل‌نظر در خصوص تعیین سیاست‌های آن اتاق مشترک و باهدف گسترش ارتباطات تجاری،تعیین معضلات و مشکلات جاری، نحوه داوری و حل و فصل مسائل تجاری و مالی با بخش خصوصی و دولتی کشور عراق در حوزه انرژی در تاریخ 95/07/17 رأس ساعت 16:00 در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار می‌گردد، حضور به هم رسانند.

از علاقه‌مندان درخواست می‌گردد، مراتب آمادگی خود را جهت شرکت در جلسه مذکور، حداکثر تا پایان وقت اداری روز شنبه 95/7/10 کتباً به اتحادیه اعلام فرمایند تا هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

2-    طبق نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت به اطلاع می رساند، در مهرماه سال جاری هیأتی در رابطه با تشکیل کمیته مشترک همکاری های اقتصادی بین کشور بلژیک و ایران به سرپرستی جناب آقای طیب نیا وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی به بروکسل سفر خواهند کرد. خواهشمند  است چنانچه نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید مراتب را به اتحادیه اطلاع دهید تا پس از جمع بندی به به وزارت خانه مذکور ارسال گردد.

3-    طبق نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت به استحضار می رساند ، با عنایت به تهیه پیش نویس گزارش ارزیابی نیازهای فناوری مرتبط با مدیریت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسط مرکز همکاری ها و فناوری ریاست جمهوری و با توجه به معرفی و اولویت بندی فناوری های مورد نیاز کشور در حوزه های مختلف از جمله صنعت و معدن وحمل و نقل توسط آن مرکز، خواهشمند است نقطه نظرات خود را در این زمینه به اتحادیه ارسال فرمایید تا پس از جمع بندی به دفتر مذکور منعکس گردد.

4-    طبق  نامه واصله از اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی ایران در خصوص آغاز فرایند تأسیس اتاق مشترک ایران و اتریش، از کلیه علاقمندان به عضویت در این اتاق دعوت می شود تا به منظور احراز شرایط و شرکت در مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره، مدارک مورد نیاز خود را با مراجعه به سایت اتحادیه تهیه و به همراه نامه درخواست عضویت به ایمیل b.khosrojerdi@iccim.ir یا از طریق فکس به شماره 88825111 به دبیرخانه اتاق ها و شوراهای مشترک اتاق ایران ارسال نمایند.

5-    طبق نامه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ((ICC ، این کمیته درنظر دارد آموزش پیشرفته اینکوترمز 2010 را به مدت 8 ساعت برگزار نماید. از علاقمندان دعوت می شود برای نام نویسی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت اتحادیه مراجعه فرمایند.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

-        جلسات بررسی مدارک متقاضیان شرکت در انتخابات صادرکننده نمونه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می گردد. در این جلسات از نماینده اتحادیه نیز دعوت بعمل می آید. نماینده اتحادیه از منافع اعضاء دفاع می کند. اتحادیه در نظر دارد برای حضور پررنگ تر پتروشیمی ها در اتحادیه و جلب همکاری و مشارکت آنها در فعالیت ها برنامه ریزی های لازم را معمول نماید.

-        در خصوص چاپ مقالات تخصصی اعضاء در روزنامه ها چنانچه مقالات از حداقل استاندارد برخوردار نباشد رسانه ها آن را چاپ نمی کنند. تعاملات باید ساده و قابل تفهیم باشد. مشکلات طبقه بندی شده و به رسانه ها منعکس گردد.

-         پیشنهاد بعمل آمد تا یک کارگروه 3 الی 4 نفره برای بررسی مقالات اعضاء در حوزه گاز، هیدروکربن و پتروشیمی تشکیل شود و پس از بررسی این کارگروه، مقالات جهت چاپ به رسانه ها ارسال گردد.

-        طی جلسه ای که با آقای حسنوند ، رئیس کل محترم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، در خصوص مسائل مختلف مربوط به حوزه انرژی نفت، گاز و پتروشیمی بعمل آمد ، از ایشان تقاضا گردید به نظرات اتحادیه در کمیسیون انرژی اهمیت بیشتری داده شود. در ابتدا اتحادیه پیشنهادی ارائه نموده تا نسبت به معرفی یکنفر نماینده در جهت شرکت در جلسات کمیسیون انرژی اقدام نماید و یا اینکه بعنوان مشاور اتحادیه در آن کمیسیون باشد.قابل ذکر است تعداد نفراتی که بعنوان مشاور در هر یک از کمیسیون های مجلس می توانند حضور پیدا کنند، مشخص شده است و من بعد خود هیأت رئیسه مجلس راجع به احراز شرایط مشاوران اظهار نظر خواهد نمود . پیشنهاد گردید تا در کمیسیون انرژی یک صندلی به اتحادیه اختصاص یابد. چنانچه خود اتحادیه بعنوان مشاور انتخاب گردد؛ این امکان وجود دارد که در جلسات مختلف کارشناسان اتحادیه با توجه به موضوع مورد بحث حضور پیدا کنند که در این صورت برای هر جلسه یک نفر از اعضاء کمیسیون مذکور معرفی خواهد شد. دومین مطلبی که مطرح شد این بود که این روزها مجلس درگیر تهیه برنامه ششم توسعه است. دولت لایحه ای فرستاده و مجلس در حال آماده کردن گزارشات آن می باشد. چند نکته اساسی در این گزارش وجود دارد که اتحادیه آن را اصلاح کرده و متن اصلاحیه را برای کمیسیون انرژی ارسال نموده است که عبارتند از : ایجاد پالایشگاههای جدید توسط بخش خصوصی و تعاونی که ظرفیتی برای آن مشخص نموده اند، انجام پذیرد. در واقع ساز و کار آن در این پنج سال به نحوی فراهم گردد که پرونده ها عملیاتی گردد و مهمترین این است که خوراک این پالایشگاهها بایستی Base آن بر مبنای ته مانده برج، VB و نفت کوره باشد و 10% آن به سمت قیمت نفت خام و غیره برود.

-        در خصوص تولید محصولات پتروشیمی اظهار نظر شده است که بایستی به 90 میلیون تن برسد و قیمت های صادراتی وبین المللی به گونه ای باشند که دو برابر میزان کنونی را تا پایان برنامه ششم با مشارکت حداکثری آحاد جامعه افزایش دهد.

-        در خصوص قانون برنامه پنجم، اتفاقی که در حال افتادن است این است که تمام پروانه های مربوط به بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز از این به بعد توسط یک سازمانی صادر می شود که آن سازمان شرایط تأسیس را به این شکل توضیح داده است و عنوان آن سازمان مدیریت منابع هیدروکربوری ایران است و حاصل از ادغام چند شرکت ....

-        در خصوص ارسال نظرات و پیشنهادات مرتبط با برنامه ششم توسعه تأکید بعمل آید تا واحدهای تولیدی بخش خصوصی که در کنار صنایع پایین دستی قرار گرفته اند نیز بتوانند از تسهیلات خوراک بهره گیری نمایند که در پاسخ اعلام گردید، پیشنهادات ارسالی اتحادیه بنا به درخواست کمیسیون انرژی مجلس و در مدت زمانی خیلی کوتاه تهیه و ارسال شده است. مع الوصف چنانچه مطلب جدیدی هست کتباً به اتحادیه اعلام گردد تا اقدام مقتضی بعمل آید.

 

·       موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادراتی اعضاء مطرح و نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از :

-        با توجه به لزوم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط صادرکنندگان، بحثی مطرح شده تحت این عنوان: کسانی که خریدار از طریق بورس هستند و بورس هم متقابلاً عین خرید را به اداره مالیات گزارش می کند ( به عبارتی خریدها منعکس می شوند ) مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند و این در حالیست که اداره مالیات برای شرکت پخش معافیت قائل می شود چون شرکت پخش تمام پروانه ها را به نام خودش صادر می کند و صادرکننده در واقع آن شرکت است، اما چون شرکت ها به عنوان واسطه هستند، لذا معامله داخلی محسوب گردیده و ارزش افزوده دریافت می گردد. هر چقدر اعتراض می کنیم که ما روی این محصول هیچ فرایندی انجام نمی دهیم و فقط آن را از بورس خریداری می کنیم و هزینه های آن را هم پرداخت می نماییم و تحت شرایط نه چندان معقول آن را در بازارهای هدف به فروش می رسانیم، به این اعتراض توجهی نمی کنند. قیمت ها بطور ورزانه افزایش می یابد. عنوان گردید طی جلسه ای که امروز با مدیر عامل جدید شرکت نفت برگزار گردید، مسائل فوق مطرح شد. ایشان نظر مساعد خود را نسبت به بررسی این موضوع ابراز نمودند.

-        بحث دیگری که شرکت ها مطرح نموده اند، بحث ارزش گذاری محصولات صادراتی است که گفته اند اگر بخواهیم برگ سبز را اظهار کنیم، یک سود اضافه ای در دفاترمان به ثبت خواهد رسید که این سود قابل نشان دادن نیست، زیرا غیر واقعی است. طی بررسی بعمل آمده، مشخص شده که پتروشیمی ها اعلام کرده اند نرخ واقعی را هنگام اظهار کالا اعلام می نمایند و کاری به برگ سبز ندارند. در حال حاضر اختلاف زیادی از لحاظ قیمتی و ارزش صادراتی در این میان به وجود آمده است. مثلاً یکی از پتروشیمی ها 720 میلیون دلار فروش داشته که طبق برگ سبز، 530 میلیون دلار اعلام کرده. کاری که انجام شد این بود که اداره مالیات اعلام کرد که برگ سبز را قبول دارد و پذیرفته اند چنانچه اتحادیه نرخ ها را اعلام کند آنها را در نظر خواهند گرفت و کاری به برگ سبز ندارند. در این فاصله تصمیم بر این شد که دو کار در اتحادیه انجام شود. یکی اینکه اتحادیه از تجربیات یک مشاور مالیاتی قوی بهره گیری نماید که بتواند در راستای رفع مشکلات مالیاتی اعضاء مشاوره بدهد. دوم اینکه یک پکیج کامل آماده شود تا اتحادیه آن را در یک جلسه با سازمان امور مالیاتی ارائه نماید و این مشکلات را بیان کند و تا حصول نتیجه پیگیری به عمل آید.

-        پیشنهاد گردید تا جلسه ای با مدیران بازرگانی شرکت های پتروشیمی برگزار گردد

-        بسیاری از انرژی اعضاء به خاطر اینکه تعریف درستی از هیدروکربن سبک و سنگین وجود ندارد به هدر رفته است. مسئله نام محصولات تولیدی هیدروکربنی، در پروانه های بهره برداری، باید برای همیشه حل شود.

·       طرح درخواست‌های عضویت در اتحادیه:

         درخواست شرکت سرمایه گذاری پارس پترولیوم مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله، کمیسیون (با اکثریت آراء)، نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

         درخواست شرکت رنگ و تینر ارکید مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله، کمیسیون (با اکثریت آراء)، نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

         درخواست شرکت راد شیمی ایساتیس مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نماینده آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نمود. سپس نسبت به تقاضای شرکت مذکور رأی‌گیری انجام گرفت و بر اساس نتیجه حاصله، کمیسیون (با اکثریت آراء)، نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

-        نماینده شرکت پتروپل جم طی سخنانی اظهار فرمودند؛ مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان می فرمایند وقتی تولید داخلی خوابید، همین موضوع فعلی پیش می آید که امروز هست. اشتغال کم می شود. رکود بر کشور حاکم می شود. وضع زندگی و معیشت مردم دشوار می شود. آن شرکت در مرداد ماه ضمن ارسال نامه ای به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تشکر از همکاری آن مجموعه، بحث مربوط به افزایش قیمت میعانات گازی را مطرح نموده و بدین ترتیب که قیمت سال 95 چیزی حدود 2 الی 3 برابر قیمت سال 94 رسیده است . در ادامه بدنبال افزایش دادن میعانات، پالایشگاهها محصولات نهایی را تولید نموده و زیر قیمت به فروش می رسانند. وزارت نفت اظهار می دارد : قیمت فوب خلیج فارس منهای 5% است در صورتیکه مشکل ما 5% نیست . مشکل این است که خود پالایشگاهها محصول را تولید نموده و رقیب بخش خصوصی شده اند و محصول را 20 تا 30 درصد زیر قیمت عرضه می نمایند. مسأله دیگر این است که ترانزیت به زیان تولید عمل می کند و شرایط خوبی ندارد. البته درخواست نمی گردد که ترانزیت انجام نگیرد بلکه پیشنهاد می گردد برای ترانزیت مالیات جاده ای قائل شوند تا کامیون های حامل فرآورده های نفتی سایر کشورها به راحتی از کشور ما عبور نکنند تا بازارهای هدف را از دست بدهیم. موضوع این است که خود وزارت نفت ذینفع است . یک ذینفع نمی تواند تصمیم گیرنده برای بخش پایین دستی باشد که با او رقابت می کند. بخش حاکمیتی وزارت نفت نسبت به واحدهای تولیدی پایین دستی باید به چالش کشیده شود.

-        بحث دیگر مطرح شده در این نامه مربوط استاندارد سازی بود. بحث استانداردسازی خوب است اما چون زیرساخت ندارد 3 ماه طول می کشد تا انجام گیرد. طی این مدت مشتری معطل می شود. تولید کننده به فنا می رود. بایستی چکشی تر عمل کنیم. و با افزایش ارتباط با مراکز قدرت آنها را به چالش بکشیم.

-        در جلسه با آقای نکونام مدیرکل محترم دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی پیشنهاد گردید ارگانهای ذیربط می خواهند استانداردسازی را ادامه دهند. یکی از مطالبی که هیأت مدیره مورد پیگیری قرار می دهند پیگیری های مربوط به تسهیل آن است و دیگری مربوط به تسریع فرآیند آن و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است. یکی از پیشنهادات این است که به فرض واحدی طی فرمولی بلندینگ را استاندارسازی کرده است و مجوزهای لازم را نیز از کارگروه اخذ نموده است و یک واحد تولیدی دیگر می خواهد فرمولی را استانداردسازی کند که مانند فرمول واحد قبلی است. این دو واحد    می توانند با هم توافق کنند که اگر فرمول واحد اول برای واحد دوم مناسب است و آن را تأیید کند ، طی نامه ای به همراه رضایت نامه واحد اول به اتحادیه اعلام کنند و درخواست کنند تا مجوز واحد مورد نظر به واحد دوم نیز ارائه شود که ایشان در پاسخ اظهار فرمودند موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

 

این جلسه رأس ساعت 18:15 با ذکر صلوات خاتمه یافت.

۲۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۱۴۹