مبارزه با فساد بهتر از مبارزه با مفاسد اقتصادی است

عملکرد قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار مثبت ارزیابی می شود اما بیش از فاسد باید با فساد برخورد شود. ریشه فساد در اقتصاد دولتی و نفتی است. برای گذر از فساد باید به قانون رگولاتوری تن دهیم.
به گزارش سهام انرژی امروز 5 شهریور ما نشست خبری با حضور اعضا اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت گاز و پتروشیمی در محل این اتحادیه برگزار شد تا به موضوع اولویت کاری و رویکردهای هیئت مدیره جدید اتحادیه و موضوعات روز در خصوص صادرات فراورده های نفتی ، مقاصد صادراتی نفت ، دغدغه تولید و سطح انتظارات بخش خصوصی، به بحث و بررسی گذاشته شد.
حمید حسینی در این نشست به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بیش از فاسد برخورد با فساد مهم است، ریشه فساد در اقتصاد دولتی و نفتی است، امیداریم با رهنمود رهبری و همکاری سه قوه مبارزه با فساد و فاسدین که باعث یاس فعالین اقتصادی و نگرانی مردم شده‌اند، اجرایی شود.
وی تاکید کرد: برای گذر از فساد باید به قانون رگولاتوری تن بدهیم، اگر سال‌ها قبول کرده بودیم که به جای اقتصاد دولتی، سازوکاری تعیبه کنیم که منافع ملی لحاظ شود، اکنون مشکلی نداشتیم.
حسینی درباره دیپلماسی جدید گفت: دیپلماسی فعال دولت و محمدجواد ظریف آمریکا را منفعل کرده و به جامعه این امیدواری را داده است که شاید بخشی از مشکلات کشور که عمدتا تحریم است، حل شود.
نفت از برجام سود برد
وی افزود: نفت از برجام بیشترین نفع را برد و اکنون در شرایط تحریم بیشترین ضربه را هم نفت متحمل می‌شود و وقتی بیشترین فشارها بر صنعت نفت وارد می‌شود، فعالین بخش خصوصی صنعت نفت و گاز هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. امیدواریم با وجود انفعالی که امریکا مجبور شد در کنفرانس سران اعتراف کند آمادگی مذاکره با ایران را دارد تنش‌ها کم شود و راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود.
وی تصریح کرد: دولت در ماه‌های گذشته با بازگشت ثبات و تثبیت نرخ ارز فضایی فراهم کرده که بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی راجع به پیمان و تعهدی ارزی با کم شدن شکاف بین ارز سنا و نیما کم شود و این اقدام خوبی بوده است.
وی همچنین به بحث حمایت دولت از استارت‌آپها و دانش بینان‌ها اشاره و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در صنعت نفت هم دیده شود.
حسینی ادامه داد: با وجود پذیرش ارز دیجیتال از سوی دولت هنوز برای ثبت سفارش و ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اقدامی صورت نگرفته است. باید از زمان غیر پیک مصرف برق حداکثر استفاده را داشته باشیم در غیر این صورت فرصت استفاده از این امکان در شرایط تحریم و کمکی که به اقتصاد کشور می‌کند، از دست می‌رود.
وی همچنین گفت: شعار ما تبدیل حامل‌ها به فرآورده است، اکنون حدود 600 هزار بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید فرآورده داریم که به عنوان گازوئیل، مازوت، بنزین و نفتا صادر می‌شود، با وارد مدار شدن ستاره این ظرفیت افزایش می‌یابد. خوشبختانه مجلس اخیرا طرحی مصوب و ابلاغ کرد که دولت به افزایش ظرفیت پالایشگاه و میعانات گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری مردم مکلف شد. بنا بر این شد که حدود 2 میلیون بشکه مجوز جدید اعطا کند و حدود 30 درصد سهام در بورس عرضه شود و از منابع صندوق توسعه ملی هم بتوانند استفاده کنند، علاوه بر آن تنفس خوراک به اندازه کل سرمایه گذاری داده شود که به تامین نقدینگی کمک می‌کند.
مجلس و موضوع لایحه تجارت
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در حال حاضر در شرایطی که فضا چندان خوب نیست و فسادهای اخیر بین مردم بدبینی ایجاد کرده، مجلس بحث لایحه تجارت را بررسی می‌کند که به شدت سختگیرانه این قانون تصویب می‌شود، اکنون که فضای سنگینی بر کشور حاکم است، امیدواریم تاثیری جدی روی لایحه نگذارد. این یک لایحه اساسی در اقتصاد کشور است، امیدواریم مجلس در تصویب لایحه تجارت بدرستی عمل کند.
وی یادآور شد: به نظر می‌رسد همانگونه که مجلس در زمینه نفت و گاز پتروشیمی ضعف دارد در بحث حقوقی هم توانمندی ندارد امیداوریم از توان بخش خصوصی در زمینه تصویب این لایحه کمک بگیرد.
این عضو هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ایران تنها کشوری نیست که در پی ایجاد ارزش افزوده برای فرآورده های نفتی خود است، اظهار داشت: کشورهای دیگر نیز در تلاش هستند تا محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند؛ بنابراین وضعیت رقابت برای ایران دشوار می شود؛ این در حالی است که از جمله این سختی ها می توان به پاک کردن هر گونه ردی از صادرات محصولات ایرانی اشاره کرد؛ به این معنا که چینی هایی که در آفریقا فعالیت می کنند به هیچ عنوان نمی خواهند اثری از شناسه های محصولات ایرانی روی آن وجود داشته باشد؛ هرچند که ترجیح می دهند که از ایران خرید کنند که این امر هزینه های صادرات را به شدت افزایش می دهد؛ چرا که ما باید محصولات را به امارات منتقل کرده و هر گونه نشانه و اسناد مربوط به آن را حذف کنیم.
بخش خصوصی آماده حضور در بورس نیست
این فعال بخش خصوصی با تأکید بر اینکه چرا در زمانی که سه میلیون بشکه نفت در روز صادر می کردیم در فکر راه اندازی عرضه نفت در بورس نبودیم، گفت: در آن دوره تمرینی اتفاق نیفتاده بود، پس طبیعی است که اکنون بخش خصوصی مهارت و آمادگی لازم برای فعالیت جدی در این حوزه را ندارد؛ از سوی دیگر دولت باید پاسخ دهد که چرا اکنون که سهم مصرف مازوت یا نفت سفید در کشور به شدت کاهش داشته است، همچنان به این دو فرآورده یارانه تعلق می گیرد.
وی اظهار داشت: نکته دیگری که محل بحث بسیاری از فعالان حوزه صادرات فرآورده های نفتی است، چندقیمتی بودن بنزین صادراتی است؛ به نحوی که این فرآورده در بورس با یک قیمت در بازارچه های مرزی با یک قیمت و توسط دلالان نیز با قیمتی دیگر صادر می شود که این موضوع، موجب سردرگمی متقاضیان است.
حسینی با اشاره به ظرفیت محدود پالایشگاهی کشورهای همسایه ایران یادآور شد: عراق با وجود آنکه تولید کننده نفت است؛ اما ظرفیت پالایشگاهی آن ۶۰۰ هزار بشکه است و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پالایشگاهی ندارند؛ ضمن اینکه پاکستان نیز دارای دو پالایشگاه است که ظرفیت چندانی ندارند. در عین حال، در ارتباط با امارات متحده عربی و قطر نیز، شرایط به همین شکل است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی نیز ظرفیت پالایشگاهی یا ندارند و یا این ظرفیت بسیار اندک است؛ این در حالی است که تمامی این کشورها نیازمند فرآورده های نفتی از جمله قیر هستند وحتی باید گفت که در منطقه به جز ایران، عربستان تنها تولید کننده روغن پایه است.
وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران تنها در بخش بالادستی صنعت نفت، امکان ورود دارد، توضیح داد: بازگشت سرمایه در بخش بالادستی صنعت نفت با سهولت بیشتر و ریسک کمتری انجام می شود؛ به همین دلیل است که عمده سود به زنجیره‌های ابتدایی فرآورده ها در بخش پالایشی و پتروشیمی می رسند و به طور مثال عمده سود به تولید کنندگان متانول و اوره تعلق دارد و سایر بخش های پائین دستی سود اندکی دارند.
۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۵۰
تعداد بازدید : ۳۲۸