سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی:

بیشترین ضربه به تحریم ها را نفت ایران زده است

فرصت های تحریمی باعث شده نهادهای حاکمیتی به توانمندی بخش خصوصی صادرات فرآورده های نفتی بیشتر ایمان بیاورند و دیپلماسی بین اللملی ایران ، آمریکای ترامپ را در موضع انفعال قرار داده است و می توان گفت تحریم گران از ناحیه صنعت نفت بیشترین ضربه ها را متحمل شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس به نقل از برنا، سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در یک نشست خبری ضمن اشاره به مطلب بالا گفت:دیپلماسی فعال دولت و محمدجواد ظریف آمریکا را به انفعال کشانده و مردم وطبعا بخش خصوصی صادرکنندگان امیدوار شده اند که احتمالا برخی از مشکلات موجود مرتفع شود.

حسینی افزود: نفت از برجام بیشترین نفع را برد و اکنون در شرایط تحریم بیشترین ضربه را هم نفت متحمل می‌شود و وقتی بیشترین فشارها بر صنعت نفت وارد می‌شود، فعالین بخش خصوصی صنعت نفت و گاز هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. امیدواریم با وجود انفعالی که امریکا مجبور شد در کنفرانس سران اعتراف کند آمادگی مذاکره با ایران را دارد تنش‌ها کم شود و راه برای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: دولت در ماه‌های گذشته با بازگشت ثبات و تثبیت نرخ ارز فضایی فراهم کرده که بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی راجع به پیمان و تعهدی ارزی با کم شدن شکاف بین ارز سنا و نیما کم شود و این اقدام خوبی بوده است.

وی همچنین به بحث حمایت دولت از استارت‌آپها و دانش بینان‌ها اشاره و ابراز امیدواری کرد که آثار آن در صنعت نفت هم دیده شود.

حسینی ادامه داد: با وجود پذیرش ارز دیجیتال از سوی دولت هنوز برای ثبت سفارش و ورود دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال اقدامی صورت نگرفته است. باید از زمان غیر پیک مصرف برق حداکثر استفاده را داشته باشیم در غیر این صورت فرصت استفاده از این امکان در شرایط تحریم و کمکی که به اقتصاد کشور می‌کند، از دست می‌رود.

ستاره خلیج فارس ظرفیت صادرات را افزایش داد

وی همچنین گفت: بخش خصوصی نفت را به فرآورده تبدیل می کند وحال حدود 600 هزار بشکه در روز مازاد ظرفیت تولید فرآورده داریم که به عنوان گازوئیل، مازوت، بنزین و نفتا صادر می‌شود، با وارد مدار شدن ستاره این ظرفیت افزایش می‌یابد. خوشبختانه مجلس اخیرا طرحی مصوب و ابلاغ کرد که دولت به افزایش ظرفیت پالایشگاه و میعانات گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری مردم مکلف شد. بنا بر این شد که حدود 2 میلیون بشکه مجوز جدید اعطا کند و حدود 30 درصد سهام در بورس عرضه شود و از منابع صندوق توسعه ملی هم بتوانند استفاده کنند، علاوه بر آن تنفس خوراک به اندازه کل سرمایه گذاری داده شود که به تامین نقدینگی کمک می‌کند.

تصویب لایحه تجارت تحت فضای سنگین ضد فساد قرار نگیرد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: در حال حاضر در شرایطی که فضا چندان خوب نیست و فسادهای اخیر بین مردم بدبینی ایجاد کرده، مجلس بحث لایحه تجارت را بررسی می‌کند که به شدت سختگیرانه این قانون تصویب می‌شود، اکنون که فضای سنگینی بر کشور حاکم است، امیدواریم تاثیری جدی روی لایحه نگذارد. این یک لایحه اساسی در اقتصاد کشور است، امیدواریم مجلس در تصویب لایحه تجارت بدرستی عمل کند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد همانگونه که مجلس در زمینه نفت و گاز پتروشیمی ضعف دارد در بحث حقوقی هم توانمندی ندارد امیداوریم از توان بخش خصوصی در زمینه تصویب این لایحه کمک بگیرد

بنا به این گزارش گلچین هدف تجارت این بخش را تولید و صادرات کالایی دانست که ارزش افزوده بیش‌تری را به دنبال داشته باشد و افزود: هدف ما این است که کالایی را تولید کنیم که ارزش افزوده آن بالا باشد، اما اتکای اقتصاد به نفت خام، مشکلات بازاریابی در ذائقه مصرف را به همراه خواهد داشت و فروش محصول با ارزش بالا نیز مشکل می‌شود.

گلچین ادامه داد: لازم است که شفاف‌سازی در این حوزه صورت بگیرد و مشکلات متعددی که در این حوزه با آن مواجه هستیم حل و فصل شود، اما به طور کلی می‌توانم بگویم سد محکومی که در برابر ما در تجارت خارجی وجود دارد، به نقل و انتقالات ارز مربوط است و علی‌رغم اقداماتی که صورت گرفته متاسفانه همچنان این مشکلات باقی‌مانده است.

وی با تاکید بر این‌ مساله که بازار فرآورده‌های نفتی یک مبحث تخصصی دارد که در میان مدت، فروش این فرآورده‌ها با مشکل مواجه نخواهد شد، گفت: ممکن است در درازمدت با مشکلاتی مواجه شویم که باید از هم‌اکنون برای حل این مشکلات اقداماتی صورت گیرد.
۶ شهریور ۱۳۹۸ ۱۶:۰۶
تعداد بازدید : ۳۳۳