پدرام سلطانی:

دروغ اعتماد ملت را ویران می‌کند/ایران شریک راهبردی ندارد/عزت‌نفس ایرانی مخدوش شده/ اولتیماتوم FATF به ایران تا قبل از فوریه 2020

یک فعال اقتصادی تاکید کرد که FATF به ایران تا قبل از فوریه 2020 فرصت داده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پدرام سلطانی در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه اوپکس گفت: سوگ بزرگ سقوط هواپیمای اوکراینی را به خودمان، مردم و کشور تسلیت می‌گویم. وقتی همه حواس ما متوجه دشمن شد کشور دچار خشکسالی و آسیب شد و به این توجه نکردیم که دروغ چگونه اعتماد ملت را ویران می‌کند. امیدواریم این اتفاق تکانی باشد به آنانی که این سیاست را پیشه کردند. پس از 40 سال از انقلاب آیینه خوبی است که ببینیم چه کردیم و چه سیاستی اتخاذ کردیم.

وی با اشاره به چالش‌هایی که ایران با آن مواجه است، گفت: چالش جهان‌بینی، نوع راهبرد با جهان، تعامل پایدار از جمله چالش‌های ماست. ما در حال حاضر شریک راهبردی نداریم. آیا روسیه و چین شریک راهبردی ما هستند؟ سیاست ما واگرایی شده و بعد سیاسی باعث شده با تحریم دست و پنجه نرم کنیم.

این فعال اقتصادی در ادامه گفت: در سطح مدیریت بین‌الملل هم ضعف مشارکت جهانی و منطقه‌ای داشته‌ایم. نه در سازمان شانگهای، نه در سازمان‌های تجارت جهانی و اقتصاد منطقه‌ای حضور داریم، نه توانسته‌ایم مشکل‌مان با FATF حل کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در خاورمیانه‌ای واقع است که دور تا دور آن آتش و چالش‌های منطقه‌ای وجود دارد، گفت: زمانی ما مادر خاورمیانه بودیم و اکنون آن را فراموش کرده‌ایم. ما به‌عنوان بخش‌خصوصی در تراز جهانی ضعف داریم. اندازه بنگاه‌ها در کشور ما کوچک است. مهارت مدیریت در کشور ما در تراز رقبا نیست. بیزینسمن در تراز جهانی کم داریم. در پرورش نیروی انسانی ضعیف هستیم و در حوزه فناوری با رقبا شکاف زیادی داریم.

سلطانی خاطرنشان کرد: کمبود دانش شهروندان باعث می‌شود دولت‌ها هر کاری بخواهند انجام دهند. ناهمخوانی راهبرد و ساختار نهادهای ناکارآمد باعث می‌شود کشورها در نرخ رشد پایین باقی بمانند. استراتژی‌ها باید با ساختار کشور متناسب باشد و اگر غیر از این باشد آسیب‌های داخلی و بین‌المللی به وجود می‌آورد. سال‌ها راهبرد اثرگذاری در مدیریت جهانی همان‌گونه بوده که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته اما آنچه ما انجام دادیم این بود که خواستیم مدل خود را تحمیل کنیم در حالی‌که کشورهای موفق سرجای خود قرار گرفتند و رشد شبکه‌سازی مطالعه را آغاز کرده و انداره خود را بزرگ کردند. ما قواعد بازی را نپذیرفتیم و شرایط کنونی را آفریدیم.

عضو سابق اتاق بازرگانی گفت: در حوزه گذرنامه بین 199 کشور دنیا در رتبه 186 قرار داریم یعنی تردد آسان نداریم و عزت‌نفس ایرانی مخدوش شده است. برای سرمایه‌گذاری دنبال گذرنامه دوم هستیم و اینها سختی کار با ایران است. به همین جهت اینها سیگنال‌هایی است که نتوانیم با کشورهای دنیا رابطه برقرار کنیم و از حقوق شهروندان دفاع کنیم.

وی گفت: در حوزه ناسازگاری با دنیا با چهل‌درصد اقتصاد دنیا کار نمی‌کنیم و از این میزان آمریکا 25 درصد را شامل می‌شود. ما فقط امکان کار با 60 درصد دنیا را داریم و به همین میزان از تعامل با دنیا عقب هستیم. تحریم ما فقط این نبود که با آمریکا و شبکه بانکی نتوانیم کار کنیم بلکه 80 درصد اقتصاد دنیا در زنجیره شرکت‌های چند ملیتی قرار دارند که در انتفاع آمریکا هستند، به این معنی که 80 درصد اقتصاد دنیا می‌ترسند که با ما کار کنند.

سلطانی در ادامه اظهار داشت: FATF قریب‌الوقع‌ترین چالش ما است. پنج ششم حجم تجاری دنیا از همین مسیر صورت می‌گیرد. 205 کشور دنیا عضو این سازمان هستند و این در حالی است که سازمان ملل 199 عضو دارد و این اهمیت FATF را نشان می‌دهد. حتی عربستان و اسراییل نیز عضو آن هستند و چه‌بسا سال آینده این دو کشور به‌عنوان روسای این سازمان انتخاب شوند. حال تکلیف خود را بدانیم. فقط پنج کشور در قاعده 205 کشور عضو FATF نیستند که ایران هم جزء این پنج کشور است.

وی با تاکید بر اینکه CFT و پالرمو باید اجرایی شود، افزود: در پالرمو تنها کشورهایی که عضو نیستند ایران، گینه‌نو، سومالی، کنگو هستند و در CFT نیز غیر از ایران، اریتره، چاد، سومالی، جزایر کوک، واتیکان حضور ندارند.

سلطانی ادامه داد: در 18 اکتبر در آخرین نشست FATF جمع‌بندی شد که اگر ایران قبل از فوریه2020، CFT و پالرمو را اجرا نکند تمام اقدامات تقابلی تعلیق به حالت اول بر می‌گردد و به همه کشورها تاکید می‌شود که آن را اجرایی کنند بنابراین کشورها موظف هستند که با ایران را با این سازمان‌ها چک کند.

وی تاکید کرد: ما در شرایط بسیار دشواری هستیم. رشد و توسعه اقتصادی پایداری و ثبات و رفاه شهروندان در شرایط خوبی نیست. باید از جهان‌بینی ستیز به رقابت و در رویکرد سیاسی مشارکت جدی را دنبال کنیم تا با تحریم مواجه نشویم ایران باید به نقش مادر خود در خاورمیانه باز گردد.

سلطانی گفت: امروز که پیمانه امید خالی شده، امیدواریم سایه خشکسالی، دروغ و دشمن از کشور رخت بربندد و ایران شاهد روزهای بهتر باشد.
۲۵ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۱۶
تعداد بازدید : ۲۶۱