اطمینان خاطر پالایشگاه‌ها در تامین خوراک با عرضه گواهی سپرده نفت

اطمینان خاطر پالایشگاه‌ها در تامین خوراک با عرضه گواهی سپرده نفت
علی شهوازیان، رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: درحال‌حاضر پالایشگاه‌های کوچک مستقر در سراسر کشور نقش بسزایی در صادرات فرآورده‌های حاصل از میعانات گازی، نفت خام و ارزآوری دارند، لذا عرضه گواهی سپرده میعانات گازی می‌تواند نقطه عطفی در راستای ایجاد امنیت خاطر در تامین خوراک پالایشگاه‌ها و همچنین توسعه این صنعت باشد.

علی شهوازیان، رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در مورد مزایای عرضه گواهی سپرده نفت در بورس انرژی، اظهار کرد: عرضه گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی گامی بلند در ملی‌تر شدن صنعت نفت ایران است. این اوراق یکی از ابزارهای مالی پرکاربرد در بورس‌های سراسر دنیا به حساب می‌آید.

او افزود: از جمله مزیت‌های مهم عرضه گواهی سپرده در بورس انرژی ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری نفت خام و میعانات گازی است، که این امر می‌تواند زمینه رقابت سالم را در بین معامله‌گران و تولیدکنندگان فراهم سازد.

رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی افزود: این گواهی سپرده افزون برآنکه می‌تواند به عنوان وثیقه معتبر برای خریداران محسوب شود، در شرایط تحریمی کشور نیز به عنوان ابزاری مناسب برای کشف قیمت نفت موثر خواهد بود.

شهوازیان گفت: شرکت ملی نفت قصد دارد با راه‌اندازی معاملات اوراق سپرده نفتی، اهداف متفاوتی را از جمله کنترل نقدینگی مازاد در بازارها، تأمین مالی، توسعۀ بازار، توسعۀ مشتریان و دستیابی به قیمت‌گذاری صحیح در نفت دنبال کند.

او بیان کرد: از آنجا که ویژگی مهم معاملات این اوراق، تعریف بازار ثانویه برای آن است، لذا شرکت ملی نفت می‌تواند به عنوان ناشر اوراق، شخصیت حقوقی و بازارساز تأمین مالی کند.

رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: وجود بازار ثانویه مزیت بزرگی برای دیگر اشخاص حقوقی و حقیقی رقم زده تا آن‌ها نیز بتوانند به سرمایه‌گذاری، تأمین مالی و تأمین پیوسته خوراک برای واحدهای تولیدی از جمله پالایشگاه‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی یا به اصطلاح مینی ریفاینری‌های خود بپردازند.

شهوازیان بیان کرد: درحال‌حاضر پالایشگاه‌های کوچک مستقر در سراسر کشور نقش بسزایی در صادرات فرآورده‌های حاصل از میعانات گازی، نفت خام و ارزآوری دارند، لذا عرضه گواهی سپرده میعانات گازی می‌تواند نقطه عطفی در راستای ایجاد امنیت خاطر در تامین خوراک پالایشگاه‌ها و همچنین توسعه این صنعت باشد.

او تصریح کرد: مسئولان مربوطه با توسعۀ ابزارهای مالی دیگر مانند تعریف ابزار مشتقه برای اوراق مذکور می‌توانند بخش خصوصی را قادر سازند تا علاوه بر تأمین خوراک واحدهای تولیدی، ریسک‌های خود را نیز پوشش دهند.

رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: در صورت تحقق مسئله مذکور اشتغالزایی قابل توجهی در حوزه‌های تحلیلگری، معامله‌گری و پوشش ریسک یا هِج در قالب بازار اوراق سپرده نفتی رقم خواهد خورد، همچنین وجود یک بازار رقابتی همراه با شفافیت در قیمت و حجم معاملات، خیال تولیدکنندگان را از جهت کاهش فساد و رانت تا حد زیادی آسوده می‌سازد.

شهوازیان بیان کرد: باتوجه به اینکه در حال حاضر صادرات نفت خام ایران تحریم است، ایجاد هر گونه ابزار توسعۀ بازار و تنوع بخشی در مشتریان شود، منجر به افزایش فروش نفت خام و کاهش ریسک‌های مخرب حاصل از تحریم را خنثی خواهد کرد.

او گفت: قیمت‌گذاری نفت خام در دنیا دچار اشکالات زیربناییست، چرا که مؤسسات گزارشگر در حوزه قیمت نفت از ترکیب دو یا سه شاخص نفتی خاص مانند برنت، WTI و دبی برای قیمت‌گذاری در دیگر گریدهای نفت استفاده می‌کنند، نفت ایران حتی در شرایط رفع تحریم نیز به طور مستقیم نمی‌تواند قیمت‌گذاری شود در همین راستا یکی از اهداف مهم و بلند مدت عرضه گواهی سپرده نفت دستیابی به قیمت گذاری صحیح برای نفت ایران است.

رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: وجود یک بازاری چون بازار معاملات اوراق سپرده نفتی که بتواند نفت ایران را به شکل مستقیم با عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کند حائز اهمیت است.

شهوازیان تاکید کرد: عرضه گواهی سپرده نفت علی‌رغم اهداف مثبت نیاز به توجهات و احتیاطات فراوانی دارد به طوری که در این رابطه می‌توان به توجه بلند مدت مسئولان در راستای عرضه این اوراق، کنترل هرگونه سیاست‌های بازارسازی و قیمت‌گذاری دستوری در حوزه ارز و نفت، تعیین مبنای مشخص نرخ تبدیل و تسعیر ارز در تسویۀ معاملات و در آخر یکی از ابهامات و ریسک‌های این طرح شفاف نبودن قیمت فعلی نفت ایران در بازار جهانی است.

او گفت: از آنجایی که براساس تخمین‌ها روسیه نفت خود را با تخفیفات شدید به مشتریان بزرگی چون چین و هند عرضه می‌کند، لذا هرگونه انتشار اوراق با قیمت‌های نامعقول می‌تواند رغبت خریداران کاهش دهد.

رئیس کمیسیون هیدروکربن اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در صورتی که مسئولان، ریسک‌ها و ابهامات طرح اوراق گواهی سپرده نفت را رفع کنند، می‌توان امیدوار بود که ایجاد این بازار افزون بر سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی برای فعالان بخش خصوصی، شرکت ملی نفت از جهت عبور از شرایط سخت تحریم و تزریق نقدینگی به پروژه های توسعه‌ای در دست ساخت دارای بهره‌های فراوانی خواهد بود .

شهوازیان در پایان گفت: معامله‌گران می‌بایست با آشنایی کامل و هوشمندانه سرمایه‌های خود را در این بازار تزریق کنند تا یک گام عملی به سمت ملی‌تر شدن نفت ایران برداریم.





۹ فروردین ۱۴۰۲ ۲۰:۰۰
تعداد بازدید : ۱۶۸