صورتجلسه کمیسیون فرآورده های پارافینی مورخ 94/03/04

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

آقایان: اسپندیاری (دبیرکل)، ضویی (بازرگانی ضویی و ثمین شیمی)، جبروتی (بازرگانی جبروتی و کیمیا پارافین)، آقاشاهی (رزپلیمر)، فخاری (رسانگین)، نامدارشاهی(جم فرایند)، لاهوتیان (تعاونی آرش مهیا)

اولین جلسه کمیسیون فرآورده‌های پارافینی سال 1393 رأس ساعت 16:00 روز دوشنبه مورخ 94/03/04 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

اخبار کمیسیون:

1.       بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده روزهای دوشنبه مورخ 94/03/04 و یکشنبه 94/04/21- 94/05/18- 94/06/15- 94/07/19- 94/08/17- 94/09/15- 94/10/20- 94/11/18 و 94/12/16 برای برگزاری جلسات کمیسیون فرآورده های پارافینی تعیین شده است.

2.       اتحادیه در راستای فراهم نمودن تسهیلات رفاهی برای اعضاء نسبت به تمدید قرارداد بیمه تکمیلی و بیمه عمر و حوادث کارکنان با شرکت بیمه البرز اقدام نموده است.

3.       بر اساس نامه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران فراخوان انتخاب صادرکنندگان نمونه سال 94 از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است. قابل‌ذکر است ثبت‌نام الکترونیکی در سامانه مربوطه جهت دریافت کد ره‌گیری از تاریخ 94/02/21 لغایت روز چهارشنبه 94/03/20 انجام می‌گیرد.

4.       بر اساس‌نامه واصله از صندوق توسعه صادرات ایران آن صندوق در نظر دارد باقیمانده سهام خود را به فروش رساند. اعضاء علاقه‌مند در صورت تمایل می‌توانند تا روز یکشنبه مورخ 94/03/10 درخواست‌های خود را به دبیرخانه آن صندوق ارائه نمایند.

5.       اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در مورد طرح یک‌فوریتی عملیات بانکی بدون ربا از تشکل‌ها و اعضاء نظرخواهی نموده. قابل‌ذکر است طرح مذکور از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است. در صورت داشتن هرگونه نظر یا پیشنهاد نسبت به طرح مذکور مراتب را کتباً به دبیرخانه اتحادیه اعلام فرمایند تا پس از جمع‌بندی به آن اتاق منعکس شود.

6.       مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای درخواست نموده است که مشخصات بانوان کارآفرین در صنایع تحت پوشش این اتحادیه اعم از مدیرعامل، مالک ، عضو هیأت مدیره و یا از میران ارشد سریعاً به آن وزارتخانه اعلام گردد. قابل‌ذکر است در این مورد به اعضاء محترم از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی شده است. لطفاً افراد واجد شرایط را در قالب جدول ارسالی به این اتحادیه معرفی نمایند تا به آن وزارت معرفی شوند.

7.       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی راهکارهای کاهش مصرف انرژی در پلیمرهای تراکمی و جذبی در روزهای 27 و 28 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

8.       بر اساس‌نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزش اصول نظارت بر اجرای آسانسور و پله‌برقی در روزهای 23 و 24 خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

9.       بر اساس اطلاعیه واصله از کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC ) سمینار آموزشی بسته‌بندی و بازرسی کالا در روزهای 5 و 6 خردادماه سال جاری برگزار می‌گردد.

10.   طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع شیمیایی اردن از تاریخ 18 الی 20 خردادماه سال جاری در آن کشور برگزار خواهد شد.

11.   به دنبال نظرخواهی اتحادیه از نایب‌رئیس محترم اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص پرداخت یک در هزار رقم فروش کالا و خدمات به هنگام صدور و یا تمدید کارت‌های بازرگانی ایشان پاسخی ارسال نموده‌اند که جهت استحضار اعضاء محترم قرائت گردید.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل اعلام گردید:

·        موضوع بحث و بررسی پیرامون بازار جهانی پارافین و فوتس اویل مطرح و نظرات ارائه شده در این زمینه عبارتند از:

-       کیفیت پارافین صادره به هند و قیمت آن پایین است.

-       بازار صادرات پارافین به ترکیه قبلاً نسبتاً خوب بود که هم‌اکنون اسلاک واکس جای آن را گرفته است.

-       بازارهای کشورهای آفریقایی مانند سابق است.

-       چین قیمت کرایه از شانگهای به مکان‌های دیگر را کاهش داده و بدین ترتیب رقابت در آن منطقه سخت شده است.

-       پارافین ٣ تا ٥ درصد به قیمت ٩٥٠ دلار ناواشی به فروش رسیده است.

-       پارافین ٦/٥ تا ٧ درصد ٧٨٠ دلار به فروش رسیده که توجیه اقتصادی ندارد.

-       بازار فوتس اویل بهتر شده است و به قیمت ٥٩٠ دلار به فروش رفته است. برخی هم قیمت را ٦١٠ تا ٦٣٠ دلار اعلام کرده‌اند.

-       برخی شرکت‌ها به لحاظ مشکلات اقتصادی کالا را زیر قیمت به فروش می‌رسانند و با ارزان فروختن آنها برای دیگران نیز مشکل ایجاد شده است.

-       با توجه به رکود بازار فروشنده چاره ای جز تطبیق دادن خود با نظرات مشتری در مورد قیمت ندارد.

·        در خصوص مشکلات مربوط به تأمین ماده اولیه ( اسلاک واکس) موردنیاز واحدهای تولیدی پارافین مذاکره بعمل آمد. نظرات ارائه‌شده در این زمینه عبارتند از:

-       تعاونی تولیدکنندگان پارافین بخشی از نیاز اسلاک واکس واحدهای تولیدی را ضمن خرید آن از شرکت‌های تولیدی عمده تأمین می‌نماید.

-       به‌منظور رفع کمبود ماده اولیه ( اسلاک واکس) موردنیاز واحدهای تولیدی لازم است برای اسلاک واکس عوارض وضع شود اما منافع شخصی برخی شرکت‌ها ایجاب می‌نماید تا از انجام این کار جلوگیری نمایند.

-       پیشنهاد بعمل آمد تا در جهت رفع مشکل فوق کار رسانه‌ای انجام گیرد و موضوع به رسانه‌ها منعکس گردد اعتقاد این است که دولت نباید کارفرما باشد و بهتر است فقط نظارت کند. اعتقاد این است که وضع تجاری بدتر نخواهد شد. اتحادیه آمادگی دارد هر کمکی که می‌تواند برای رفع مشکل انجام دهد ازجمله مکاتبه با وزارت نفت.

-       شرکت‌های تولیدی عمده مازاد بر تولید دارند و اصل مازاد خود را بر صادرات نهاده‌اند و تمایل به کارکردن با شرکت‌های کوچک‌تر را ندارند.

-       تنها راه رفع مشکل تأمین ماده اولیه (اسلاک واکس)واحدهای تولیدی و جلوگیری از صادرات این ماده وضع عوارض است.

-       هنگامی‌که برای صادرات اسلاک واکس عوارض وضع گردد، تولیدکننده خارجی تشخیص خواهد داد که آیا به نفع اوست که پارافین را از واحدهای داخلی خریداری نماید و یا اینکه ماده اولیه (اسلاک واکس) را خریداری نموده و تبدیل به پارافین نماید.

-       در خصوص امکان پایین آوردن قیمت‌ها مذاکره بعمل آمد و در این رابطه عنوان گردید چنانچه اقدامی صورت گیرد، همکاران اسلاک را صادر خواهند کرد.

-       وضع ٢٥ درصد عوارض بر صادرات اسلاک واکس همه‌چیز را پوشش می‌دهد.

-       راه دیگر برای رفع این مشکل این است که چهار شرکت تولیدکننده عمده ، تولیدکننده پارافین بشوند. برخی از این شرکت‌ها  ماشین آلات مورد نیاز خود را از کشور آلمان خریداری نموده‌اند که آن را نصب خواهند کرد و در آینده نزدیک به تولیدکننده پارافین تبدیل خواهند  شد. اگر تولید پارافین در راستای اشتغال‌زایی صورت گیرد بسیار مناسب خواهد بود.

·        نامه شماره ٩٧٩٧ مورخ ٩٤/١/١٨ بازرگانی جبروتی در مورد اشکال‌تراشی برخی ممیزین مالیاتی نسبت به معافیت مالیاتی صادرات پارافین جامد و فوتس اویل و ارجاع موضوع به هیات های حل اختلاف مطرح گردید و در این رابطه اظهار گردید:

-       اتحادیه در جهت رفع این‌گونه مشکلات با اداره کل امور مالیاتی استان مربوطه مکاتبه لازم را معمول می‌نماید و از شرکت متقاضی درخواست بعمل آمد تا ضمن مکاتبه با اتحادیه، اداره کل امور مالیاتی استان مربوطه را مشخص نماید تا در جهت رفع مشکل آن شرکت اقدام مقتضی معمول گردد.

·        در خصوص قیمت پارافین و فوتس اویل مذاکره بعمل آمده و قیمت‌های مشروحه ذیل تعیین گردید:

Ø     پارافین ٨٨٠ تا ٩٥٠ دلار در بسته‌بندی کارتن فوب بندرعباس

Ø     فوتس اویل ٥٩٠ تا ٦٣٠ دلار در بسته‌بندی‌های بشکه دسته دوم فوب بندرعباس

این این جلسه در ساعت 17:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.    

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۴۲۱