صورتجلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز مورخ 94/03/26

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:                                      

آقایان: اسپندیاری (دبیر کل)، مرادی (پتروگل)، باقریان (پترو پالایش مهان)، عبدلی (پترو سایان ملایر)، مجتبی خسروجردی (نخل بهارستان پردیس)، حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، فرحبخش (نخل بارانی پردیس)، ابوترابی (حلال گستر ادیب، پارسا فن آوری ادیب، پارسا ادیب پویا)، شهریاری (گوهر صفا کرکس، پترو آذر آسیا)، مواسان (مواد مهندسی مکرر)، قوام (الوان صادق توس)، قاری (اکسیر پویان)، مهرپور (پترو یزدان کویر یزد) و خانم ها سعادتی (بوتان ران)، بازرگانی نیا(سادایران)، اصلانی (پتروشیمی آبادان)

 

دومین جلسه کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز سه‌شنبه مورخ 94/03/26 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای اعلام نموده است، برنامه پنج‌ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش‌نویس آن در حال تهیه است و در این رابطه درخواست نموده تا بامطالعه قوانین مربوط به بهره‌برداری در برنامه‌های پنج‌گانه قبل، هرگونه نظر یا پیشنهادی در ارتباط با تنفیذ، اصلاح و تهیه شاخص‌های بهره‌برداری وجود دارد، مراتب به آن اتاق منعکس گردد.

-       دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه‌ای اعلام نموده است کنگره بین‌المللی اقتصاد مقاومتی از تاریخ 23 تا 26 شهریورماه سال جاری در محل سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد. همچنین در این رابطه نمایشگاهی با عنوان دستاوردهای اقتصاد مقاومتی به‌صورت همزمان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در 20 گروه کاری برگزار خواهد گردید و همچنین اثر ماندگار این برنامه در کتابی تحت عنوان کتاب کنگره و نمایشگاه به چاپ خواهد رسید. اطلاعات مرتبط به این کنگره، نمایشگاه و چاپ کتاب از طریق ایمیل جهت اعضاء محترم ارسال‌شده است.

-       مجمع عمومی سالیانه اتحادیه در تاریخ 94/04/22 در محل هتل استقلال واقع در اتوبان شمال رو به روی پمپ‌بنزین ولنجک از ساعت 17 برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است در این مجمع انتخابات هیات مدیره نیز علاوه بر بازرس انجام خواهد گرفت. ضمناً اطلاعات مربوط به این مجمع و همچنین شرایط نامزدهای شرکت در انتخابات هیات مدیره جهت اعضاء محترم ایمیل شده است. کاندیداهای شرکت در انتخابات هیات مدیره حداکثر تا روز شنبه مورخ 94/04/06 فرصت دارند، تا برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام نمایند.

-       با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجمع از آن عده اعضایی که تاکنون فرصت پرداخت حق عضویت خود را پیدا نکرده‌اند، درخواست می‌گردد تا سریعاً در این مورد اقدام نموده و فیش آن را به اتحادیه ارسال نمایند.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مجمع تشکل‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ایران به‌عنوان یکی از تشکل‌های بالادستی وابسته به اتاق ایران موفق به اخذ موافقت اصولی کانادا برای برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت و نمایشگاه جنبی آن تحت عنوان made in iran از تاریخ 11 الی 13 سپتامبر سال 2015 در شهر تورنتو کانادا شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به وب‌سایت مربوطه به نشانی www.madeiniranexpo.com  مراجعه نمایند.

-       سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بر اساس نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در خصوص راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان بین بنادر شهید رجایی (بندرعباس) و بندر صحار عمان از تاریخ 94/02/24 اطلاع‌رسانی نموده و برنامه حرکت شش‌ماهه کشتی کانتینر بر  از ایران به عمان و بالعکس را اعلام نموده که از طریق ایمیل جهت اطلاع اعضاء محترم ارسال‌شده است.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران آن اتاق در نظر دارد یک هیات تجاری اقتصادی را در نیمه دوم شهریورماه سال جاری به کشور رومانی اعزام نماید.

-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران، آن اتاق در نظر دارد همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت و گاز مسکو یک هیات تخصصی از تاریخ 2 لغایت 6 تیرماه سال جاری به مسکو اعزام نماید.

 

در ادامه بخش اخبار موارد ذیل بیان گردید:

·          با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه اتحادیه و انتخابات هیات مدیره اتحادیه از اعضاء حاضر درخواست بعمل آمد تا به‌طور فعال در این مجمع و انتخابات شرکت نمایند و از افراد باتجربه و باسابقه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تقاضا گردید تا مراتب آمادگی خود را جهت شرکت در انتخابات هیات مدیره اعلام نمایند. پیشنهاد بعمل آمد تا از هر کمیسیون یک نفر در ترکیب هیات مدیره عضویت داشته باشد که در این رابطه پاسخ داده شد بایستی جنبه‌های قانونی این پیشنهاد موردبررسی قرار گیرد.

·          درخواست شرکت کیمیا اکسیر آسیا مبنی بر عضویت در اتحادیه مطرح و بنا به دعوت قبلی نمایندگان آن شرکت در جلسه حضور یافته و توضیحاتی در مورد فعالیت‌های شرکت مزبور ارائه نموده و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند. سپس در مورد تقاضای شرکت مذکور مذاکره و رای گیری بعمل آمده با توجه به نتیجه حاصله کمیسیون نظر مثبت و مساعد خود را نسبت به عضویت شرکت فوق‌الذکر اعلام نمود.

·          موضوع بحث و بررسی پیرامون مشکلات صادرات اعضاء مطرح و نظرات ارائه‌شده در این مورد عبارتند از:

-       کردستان عراق نیاز شدید به بنزین دارد . با توجه به نوع اکتان و مواد اولیه و مواد افزودنی برای تولید این نوع بنزین به نظر می‌رسد در این زمینه نمی‌توان فعالیت نمود. چنانچه یک واحد نسنجیده در این مورد وارد شود، نمی‌تواند فعالیت کند. آنها بنزین موردنیاز خود را از کشورهایی مانند ترکمنستان، قطر و امارات تأمین می‌کنند.

-       اعضاء این کمیسیون با مشکلات زیادی برای تهیه مواد اولیه روبه‌رو هستند. کمبود ماده اولیه به چشم می‌خورد. در مقابل تولید پالایشگاه ایلام محیط زیست قرار دارد. هر واحدی که بخواهد فعالیت کند محیط‌زیست جلوی فعالیت آن را می‌گیرد زیرا گاز SH2 دارای بوی تندی می‌باشد و ساکنین اطراف کارخانه را آزار می‌دهد.

-       محصولات خانگیران هم محدود است.

-       دوران سخت و تخصصی است. هیچ واحد تولیدی از روی بی‌اطلاعی نباید متضرر شود.

-       با هماهنگی امور بین‌الملل وزارت نفت توسط بخش خصوصی در شاهرود پالایشگاهی احداث‌شده است که خوراک آن نفت خام است و تولید آن گازوئیل و مازوت خواهد بود که در شاهرود تحویل خواهد شد و از طریق بندرعباس امکان تهاتر کالا وجود دارد. درواقع یک نوع همکاری با بخش دولتی برای پویا شدن واحدها انجام گرفته است.

-       در راستای رفع کمبود خوراک طی جلساتی که با امور بین‌الملل وزارت نفت برگزارشده است، درخواست بعمل آمده تا ماهیانه 50000 تن خوراک عسلویه در اختیار واحدهایی که با مجوز تأسیس شده‌اند، قرار گیرد.

-       در برخی بازارها مانند دبی می‌شود کار کرد. افرادی که تمایل دارند، در امر تولید سرمایه‌گذاری نمایند باید نگرش عمیقی در این زمینه داشته باشند.

-       موضوع دیگر مربوط به خرید کالا از بورس است. صحبت است واحدهایی که دارای شناسنامه تولید هستند، بتوانند بطور اعتباری از بورس خرید کنند. اگر این روند اگر تحقق یابد، به رونق کار واحدها کمک خواهد شد . به نظر می‌رسد، کمبود نقدینگی در بازار موجب شده تا بورس کالا به این فکر بیفتد و از پلیمرها شروع شده است. امید می‌رود در مورد حلال‌ها هم انجام پذیرد. در این صورت دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردش نخواهد بود.

-       بحث خرید به‌صورت اعتباری چندین سال است که مطرح است. طی جلساتی که در سنوات گذشته با شرکت نفت و بانک مرکزی در مورد خرید نفت خام توسط بخش خصوصی برگزارشده بود، این موضوع با توجه به میزان حجم بالایی از نقدینگی که برای خرید محموله‌های نفتی لازم است، مطرح‌شده بود.

-       در خصوص اقدامات انجام‌گرفته و پیگیری‌های بعمل آمده برای رفع مشکل مربوط به نحوه پرداخت و مشکلات مربوط به استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده ازجمله راهکارهای پیشنهادی اتحادیه (استفاده از ضمانت صندوق ضمانت صادرات، ایجاد صندوقی به‌صورت تنخواه برای مسترد نمودن مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت‌شده به صادرکنندگان به‌محض ارائه اسناد صادراتی و پذیرش چک و سفته به‌جای وجه نقد) مطالبی بیان گردید.

 

 

این جلسه رأس ساعت 18:00 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۳۴۹