صورتجلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی مورخ 94/05/06

اعضای حاضر در جلسه عبارتند از:

 

آقایان: اسپندیاری(دبیرکل)، فتحی (روغن موتور قم، پیام شیمی بهتاز)، بهرامی (روغن موتور لوشان)، عبداللهی (کیان تامین ایرانیان)، قاسمی (روغن موتور توانگران شیمی)، رزقی (روان گستر)، محمد رضا و نیما قراگزلو (پترو سپید گریس)، صادقی خوشدل( بازرگانی صادقی خوشدل)، شهریاری (گوهر صفا کرکس)، مرادی (پتروگل)، علایی (پویان صنعت شرق)، حبیبی (ساینا شیمی بهشت)، ابوعلی (زرین روغن)، هادیان فر (روانکاران گیتی پاسارگاد)، رحمانی (نگاره شیمی غرب، روغن موتور پارسیان پارسا، کیمیا روانکار پارس، اروند شیمی سرور)، بنی اسدی (پترو سپهر پویا)، شعبانی (پیمان روغن)، خافی زاده (فراز موتور تهران)، حسن پور (ارم شیمی آذربایجان)، گلچین (پتروپردیس و پیام شیمی راد)، اسمعیلی (پالایش البرز آبادان)، شریعت (صنایع روغن آریا جم)، و فلاح ابراهیمی (روغن ستاره لاهیج)، اصلان بیگی(روغن موتور رهروان)، مردی (روغن موتور فارسان، هماشیمی فرد)، شایان (روغن موتور آریان اطلس، دنا شیمی مهر، بهتران شیمی)، معین (تیزروگریس گرمسار)، نخباف (کراپ ایران)، نیما اسلامی(پالایش روغن گیلان، روغن موتور ایران، روغن ماشین)، معینی (عقاب گریس)، جنگجو (راد مهر شیمی جهان)، خراسانی (زنیط، تعاونی مروارید مشکین)، بابایی (روغن موتور دماوند، تولیدی نیما ماشین)، آقایی راد(روشن شیمی، پترو سالار یزد)، دیوانی آذر(کیمیا روغن راد)، منیری (روغن موتور قطران کاوه، روغن موتور قطران کاوه پارس، روغن موتور تکران کاوه)، جوکار (پیام صادرات، روغن موتور پردیس، سامان شیمی)، گائینی (روغن موتور شتاب)، شعبانی (راد شیمی تهران)، لطفی (روان ساز آرین جم) شهبازی (پترو آموت پویا)، صرامی (گروه صرامی)، خانم فیاض (افزون روان)

 

چهارمین جلسه کمیسیون فرآورده‌های روغنی سال 1394 رأس ساعت 16:00 روز یکشنبه مورخ 94/05/06 با حضور افراد فوق‌الذکر در محل دبیرخانه اتحادیه برگزار گردید.

 

اخبار کمیسیون:

-       مجمع عمومی عادی سالانه اتحادیه در تاریخ 94/04/22 و توأم با ضیافت افطاری در هتل پارسیان استقلال برگزار گردید. در این جلسه 184 شرکت عضو اتحادیه حضور یافتند. تعداد شرکت‌کنندگان از کمیسیون‌ها به ترتیب کمیسیون فرآورده‌های روغنی 80 نفر از 107 عضو فعال این کمیسیون،  کمیسیون فرآورده‌های پارافینی 23 نفر از 30 عضو فعال، کمیسیون قیر 26 نفر از 44 شرکت فعال، کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز 51 نفر از 85 عضو فعال، کمیسیون نفت، سواپ، ترانزیت و بنکرینگ 4 نفر از 8 عضو فعال

-       بدین ترتیب 75 % از اعضاء کمیسیون روغن، 77% از کمیسیون پارافین، 59% از کمیسیون قیر، 60% از کمیسیون پتروشیمی، شیمیایی و گاز و 50% از کمیسیون نفت، سواپ ترانزیت و بنکرینگ در مجمع شرکت نمودند.

-       قابل‌ذکر است، جمع اطلاع‌رسانی های انجام گرفته به اعضاء چه از طریق ایمیل، سیستم برید و وب‌سایت و همچنین SMS  هرکدام 8 نوبت انجام‌گرفته است و یک نوبت نیز درج آگهی در روزنامه دنیای اقتصاد صورت گرفته است.

-       به دنبال نظرخواهی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد پیش‌نویس شیوه‌نامه بازرسی و توقیف نفت‌کش‌های حامل سوخت مظنون به قاچاق، نظرات کارشناسی اتحادیه با همکاری تعدادی از اعضاء جمع‌آوری و به ستاد منعکس گردیده است.

-       اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای در خصوص ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای مالی کشور از تشکل‌ها نظرخواهی نموده  که مراتب از طریق ایمیل به اعضاء محترم اطلاع‌رسانی شده است. خواهشمند است، ضمن مطالعه ماده مذکور نظرات و پیشنهادات خود را کتباً به دبیرخانه اعلام فرمایید تا پس از جمع‌بندی به اتاق مذکور ارسال گردد.

-       مجمع عادی سالیانه صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی ایران در روز چهارشنبه مورخ 94/04/31 در محل دبیرخانه این اتحادیه برگزار گردید.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مدت‌زمان عضویت در شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان تا تاریخ 94/05/20 تمدیدشده است.

-       طبق نامه واصله از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران دوره آموزشی بازرسی فنی انواع آسانسورهای هیدرولیک در روزهای 28 و 29 مردادماه سال جاری در مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران اولین نشست شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال منطقه اکو در زمینه‌های انرژی در دسامبر سال جاری در ایران برگزار خواهد شد.

-       بر اساس‌نامه واصله از وزارت صنعت، معدن و تجارت اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال در تاریخ‌های 18 و 19 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاعیه واصله از اتاق بازرگانی بین‌المللی سی و یکمین نشست پرسش و پاسخ با موضوع "طراحی اعتبار اسنادی با توجه به مفاد قرارداد فروش" در روز چهارشنبه مورخ 94/05/07 در اتاق بازرگانی تهران برگزار خواهد شد.

-       طبق اطلاعیه واصله نمایشگاه بازرگانی تجاری مشترک ایران و اکسپو ارمنستان از تاریخ 16 الی 19 مهرماه  سال جاری در محل نمایشگاه بین‌الملل ارمنستان واقع در شهر ایروان برگزار خواهد شد.

-       کارگروه بررسی مسائل مربوط به روغن 10 در تاریخ 94/05/03 تشکیل جلسه داد.

-       کارگروه ساماندهی صادرات روغن سوخت تقطیری در تاریخ 94/05/05 تشکیل جلسه داد و پیش‌نویس اصلاحی رویه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری را مورد بررسی قرار داده است.

 

در ادامه اخبار موارد ذیل عنوان گردید:

                                   

·        اتحادیه تلاش نمود تا انتخابات در مجمع پرشور و سالم برگزار شود که خوشبختانه این نتیجه حاصل شد.

·        تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین اتحادیه و بانک توسعه صادرات ایران اخیراً به امضاء رسیده و مفاد آن از طریق ایمیل جهت اعضاء و بهره‌گیری لازم ارسال گردیده است.

·        به دنبال نظرخواهی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد پیش‌نویس  اصلاحیه رویه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری و نظرات و پیشنهادات اصلاحی اتحادیه تنظیم و به ستاد ذکور ارسال شده است.

·        در خصوص فعالیت کارگروه ساماندهی صادرات روغن سوخت تقطیری عنوان گردید این کارگروه حدود یک سال است که راه‌اندازی شده است. حرکت پررنگ اتحادیه در این زمینه موجب شده تا ستاد برای نظرات اتحادیه ارزش قائل شود. ستاد مراتب ارسال درخواست بازدید از واحدهای تولیدی توسط  کارگروه‌های استانی را به اتحادیه محول نموده. بر اساس اطلاعاتی که با ستاد ردوبدل شده پیش‌نویس اصلاحیه رویه اجرایی صادرات روغن سوخت تقطیری آماده‌شده بر اساس این اصلاحیه مسئولیت اتحادیه نسبت به صادرات روغن سوخت تقطیری بیشتر شده است. طبق این رویه قرار است درخواست بازدید از واحدهای تولیدی صرفاً پس از انجام بازدید اولیه توسط نمایندگان کارگروه ساماندهی صادرات روغن سوخت تقطیری و تنظیم صورتجلسه با صاحب کالا به کمیسیون استان مربوطه ارسال شود. بر اساس مفاد مندرج در این اصلاحیه میزان صادرات روغن سوخت تقطیری میانگین 7% و 12% عدد 6/9 تعیین‌شده است. مهم‌ترین دستاورد اتحادیه برای کمیسیون این پیش‌نویس است و بهترین شرایط برای صادرکنندگان این محصول فراهم شده. شرط استفاده از این فرصت تکمیل پرسشنامه طرح جمع‌آوری اطلاعات مربوط به واحدهای تصفیه دوم روغن است و از حاضرین درخواست بعمل آمد تا چنانچه تاکنون نسبت به تکمیل این پرسشنامه اقدام ننموده‌اند، انجام این کار را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

·        با توجه به تشکیل کارگروه بررسی مسائل مربوط به روغن 10 در تاریخ 94/05/03 گزارش این کارگروه به‌قرار ذیل اعلام گردید:

-       زمانی که آنالیز گریس با استاندارد مطابقت داشته باشد دیگر نبایستی به انجام آزمایشات اضافی مانند GC نیازی باشد. این موضوع حائز اهمیت است که ترکیبات سوبسیددار استاندارد ملی را پاس نخواهد کرد.

-       خلاف‌های انجام‌گرفته توسط یکسری شرکت‌های بازرگانی که از کارت بازرگانی مجهول استفاده کردند و کالایی به نام گریس صادر نموده‌اند، بحث قاچاق را مطرح کرده‌اند. قاچاق گریس در ظروف کوچک توجیه اقتصادی ندارد. همچنین انجام آزمایشات روی نمونه‌های گریس توسط پژوهشگاه صنعت نفت و اعلام سوبسیددار بودن آنها مشکل ایجاد کرده است.

-       باید بتوانیم روغن سبک را در قالب یک استاندارد تولید و اظهار نماییم از روغن 20 و 30 خارج بوده و یک نوع محصول جانبی که یکسری مشخصاتی دارد و باید برای آن استانداردی در نظر بگیریم.

-       روغن با فلش 140 در قالب VG قبلاً صادر می‌شد اما تخلفاتی انجام گرفت. اگر تخلفات رخ نمی‌داد بحث گریس مطرح نمی‌شد. مواردی گریس با فلش زیر 100 ساخته‌شده است که باعث شده این سختگیری‌ها اعمال گردد.

-       استاندارد عقیده دارد حداقل فلش گریس باید 180 باشد. اگر رعایت شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

-       روغن 10 و 30 تفاوت دارد. در مورد روغن 10 بایستی رویه‌ای شبیه صادرات سوخت تقطیری که مقدار آن مشخص باشد ایجاد گردد.

-       روغن سوخت تقطیری محدود است. می‌توان با ستاد در مورد روغن 10 صحبت کرد تا در مورد آن در قالب رویه اجرایی عمل شود.

-       گمرک می‌تواند از آزمایشگاه سؤال کند. هرچند ماهیت گریس را قبول می‌کنند اما آزمایش distillation انجام می‌دهند.

-       دو موضوع در مورد گریس مطرح است: 1- آیا نمونه گریس تولیدی با استاندارد تطبیق دارد؟ 2- آیا شامل سوبسیددار هست یا خیر؟

-       برای رفع مشکل بایستی کیفیت روغن سوخت تقطیری افزایش یابد. مقرراتی وضع شود به‌نحوی‌که دست‌وپا گیر نباشد. جلو تولید روغن بی‌کیفیت گرفته شود بایستی تلاش شود تا 70% روغن‌پایه تولید گردد.

-       وضعیت روغن 10 واقعی بدتر از روغن سوخت تقطیری نیست. باید با ستاد صحبت شود و به هنگامی‌که روغن ضعیف تولید می‌شود با درصدی از آن بتوان گریس تولید نمود.

-       مشکل اساسی این است که چرا برای تولید گریس باید روغن با فلش بالا تعیین شود.

-       اگر گریس 4 پارامتر لازم دارد دیگر نیازی به آزمایشات اضافی نباید باشد.

-       چنانچه گریس 4 پارامتر استاندارد را پاس نماید، دیگر مشکلی به وجود نخواهد آمد.

-       طبق استاندارد روغن برای تولید گریس باید مطابق استاندارد 3299 باشد.

-       بهتر است تا زمانی که سهمیه روغن 10 تعیین نشده است، برای تولید گریس از روغن ضعیف استفاده نشود.

-       پیشنهاد گردید تا از طریق اتحادیه به ستاد فشار وارد گردد تا مشابه روغن سوخت تقطیری برای استفاده از روغن 10 برای تولیدی گریس از فلش 140 تا 180 رویه اجرایی تدوین یابد.

·        در خصوص زمان‌بر بودن اعلام نتایج خوشنامی از طریق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مشکلات آن مذاکره بعمل آمد و همچنین پیشنهاد گردید تا شرکت‌هایی که خوشنام اعلام می‌شوند تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده است، بتوانند از تسهیلات صادراتی استفاده نمایند. در پاسخ اعلام گردید که اتحادیه به ستاد پیشنهاد نموده است تا مدت اعتبار استفاده از تسهیلات صادراتی از یک سال به دو سال افزایش یابد و همچنین ستاد عنوان نموده است که بررسی لازم را در مورد افزایش مدت دریافت مدارک تمدید خوشنامی از یک ماه جلوتر از انقضای تاریخ استفاده از تسهیلات صادراتی به 2 ماه معمول خواهد نمود.

·        موضوع برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون مطرح و با توجه به آمادگی آقایان آقایی راد، صادقی خوشدل، اصلان بیگی، خراسانی و شعبانی برای شرکت در انتخابات هیات رئیسه رأی‌گیری با ورقه انجام گرفت و بر اساس  نتایج حاصله آقای سید سعید آقایی راد با 58 رأی به‌عنوان رئیس کمیسیون، آقای بهنام صادقی خوشدل با 40 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس اول و آقای شهرام اصلان بیگی با 37 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم کمیسیون برای مدت یک سال انتخاب شدند. ضمنا آقای خراسانی 33 رأی و آقای شعبانی 5 رأی کسب نمودند.

·        به‌موازات برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون پیشنهاد بعمل آمد تا آیین‌نامه انتخابات کمیسیون‌ها تدوین یافته و به هیات مدیره اتحادیه جهت تصویب ارائه گردد.

·        موضوع انتخاب اعضاء کارگروه ساماندهی صادرات روغن سوخت تقطیری مطرح و با توجه به اعلام آمادگی آقایان گلچین، جوکار، هاشمی، فتحی، لطفی، علایی، گائینی، قاسمی، منیری و خراسانی افراد مذکور به‌عنوان اعضاء این کارگروه انتخاب شدند. ضمناً لازم به ذکر است، جلسات کارگروه با حضور هیات رئیسه کمیسیون فراورده‌های روغنی و افراد فوق‌الذکر برگزار خواهد شد. همچنین پیشنهاد بعمل آمد تا تمام کارگروه ساماندهی روغن سوخت تقطیری به "هیات ساماندهی روغن سوخت تقطیری" تبدیل شود.

 

این جلسه در ساعت 18:30 با ذکر صلوات خاتمه یافت.
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۵۱۹