سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در پروژه های بهینه سازی مصرف سوخت ایران

سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در پروژه های بهینه سازی مصرف سوخت ایران
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: مذاکراتی با شرکت های خارجی از جمله شرکت های ژاپنی، آلمانی، ایتالیایی، کره ای، ترکیه ای و فرانسوی برای سرمایه گذاری و وارد کردن فناوری در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت انجام شده و این شرکت ها تکنولوژی ها و طرح های خود را معرفی کرده اند.

نصرت الله سیفی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مذاکرات ایران و شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در طرح های بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، اظهار داشت: مذاکرات با شرکت های خارجی پیش از توافق وین شروع شده بود اما پس از توافق اخیر، شتاب بیشتری گرفته است.
وی با بیان آنکه این مذاکرات در زمینه بهینه سازی سوخت در بخش ساختمان، حمل و نقل و صنعت انجام شده است، اظهار داشت: عملیاتی شدن طرح هایی که خارجی ها پیشنهاد می دهند بستگی به مشارکت بخش خصوصی دارد، زیرا ما این شرکت های خارجی را به بخش خصوصی ارجاع می دهیم تا کار را شروع کنند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان اینکه برای فعالیت در حوزه بهینه سازی، ظرفیت بسیار بالایی در ایران شکل گرفته است، گفت: به حدی مصرف انرژی در کشور ما بالاست که طرح های بهینه سازی به خوبی در ایران نتیجه می گیرند.
سیفی خاطرنشان کرد: فناوری های موجود در کشور برای بهینه سازی و کاهش 50 درصدی شدت مصرف انرژی کافی هستند، اما برای بالاتر از این نقطه باید به فناروی های جدید دست یافت.
وی با تاکید بر وجود نیروی متخصص در داخل کشور برای اجرای طرح های بهینه سازی، گفت: سرمایه های مالی نیز در داخل ایران برای اجرای طرح های کاهش مصرف سوخت وجود دارد، اما به هر دلیلی از آنها استفاده نمی شود و سرمایه گذاران به میدان نمی آیند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان آنکه در صورت رفع تحریم ها، سرمایه های خارجی در حوزه بهینه سازی وارد کشور می شود، اضافه کرد: به محض اینکه از خارج از کشور در حوزه بهینه سازی سرمایه گذاری شود، سرمایه های سرگردان داخلی نیز وارد این حوزه خواهند شد.
سیفی در خصوص حجم سرمایه مورد نیاز در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت نیز اظهار داشت: با فرض رشد اقتصادی 6 درصدی در کشور تا پنج سال آینده به بیش از 190 میلیارد دلار تجهیز سرمایه در بخش بهییه سازی نیاز خواهیم داشت.
وی گفت: البته در صورتی که 20 میلیارد دلار نیز سرمایه خارجی در حوزه بهینه سازی جذب شود، طرح های بهینه سازی در کشور شتاب می گیرد.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، افزود: در صورتی که شرکت های خارجی وارد ایران شده و در این حوزه مشغول فعالیت شوند، تلاش می کنیم که از حداکثر توان تولید داخل در این بخش استفاده کنیم.
سیفی ادامه داد: البته در برخی تجهیزات، نیاز به فناوری پیشرفته وجود دارد که در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی شود که از جمله آنها می توان به بویلرهای چگالشی که در موتورخانه ها کاربرد دارد اشاره کرد که اغلب در اروپا تولید می شوند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: با رفع تحریم هاف فناوری های پیشرفته در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت در اختیار کشورمان قرار می گیرد.


۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۷۸۶