ضرورت افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی

ضرورت افزایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی
باید زمینه برای سرمایه گذاری درصنعت پتروشیمی از سوی دولت و بخش خصوصی تسهیل شود تا با تولید محصول نهایی درآمد بیشتری عاید کشور شود.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به ظرفیت خوب ایران در عرصه صنایع پتروشیمی اظهار کرد: کشورمان رتبه نخست ذخیره نفت و گاز را در جهان دارد. این در حالی است که از این منابع می توان محصولات فراوانی تولید کرد از این رو صنایع پتروشیمی در این مسیر با اهیمت محسوب می شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم، با بیان این که در داخل کشور حداکثر استفاده از منابع انرژی نمی شود و به نوعی تبدیل به ارزش افزوده  نمی شود، گفت: مسئولان و همه کارشناسان تاکید دارند که باید مانع خام فروشی مواد اولیه شد و بدون تردید صنعت پتروشیمی می تواند نقش آفرین باشد.

این نماینده مجلس نهم، با بیان این که صنایع پتروشیمی از زمره صنایع ایجاد کننده زنجیره ارزش و اشتغال است، گفت: بنابراین دولت و بخش خصوصی باید بسترها را برای سرمایه گذاری آماده کنند چون این صنعت پس از واگذاری ها با تنگنا مواجه شده است.

وی افزود: دولت می تواند بسترها را مهیا کند یا اگر لازم شد خود سرمایه گذاری کند چون به طور مثال ارزش قیمتی فروش یک بشکه نفت خام، با مقایسه میزان تولید فراورده و محصول از یک بشکه، قابل قیاس نیست. 

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به تنوع محصولات پتروشیمی، تاکید کرد: درآمد حاصل از صادرات محصول نهایی به مراتب بیشتر از فروش مواد خام است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اشتغال و خلق ثروت کنیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم یکی از ابعاد دستیابی به آن رشد و توسعه صنایع پتروشیمی به خصوص محصولات پایین دستی آن است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۷۱۵