٦ شرکت خارجی در اتاق انتظار صنعت پتروشیمی

در آینده بسیار نزدیک شرکت‌های باسف و لینده آلمان، اکسنس فرانسه، هیوندای کره‌جنوبی، شل انگلیس و ساسول آفریقای جنوبی و چند شرکت صاحبنام دیگر آماده مشارکت برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران شده‌اند.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه ایران، پتروشیمی یکی از صنایع جذاب ایران به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر تحریم‌ها موانع زیادی را بر سر راه توسعه آن قرارداد. اما اکنون برای این صنعت ورق برگشته است و جهش دوم این صنعت چندان دور نیست. اکنون در پی دستیابی ایران به «برجام» و لغو تحریم‌های کشور در آینده بسیار نزدیک شرکت‌های باسف و لینده آلمان، اکسنس فرانسه، هیوندای کره‌جنوبی، شل انگلیس و ساسول آفریقای جنوبی و چند شرکت صاحبنام دیگر آماده مشارکت برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی ایران شده‌اند. از این‌رو زمینه‌های دستیابی صنعت پتروشیمی به اقتدار و جایگاه واقعی خود و نقش‌آفرینی آن در مسیر توسعه اقتصادی کشور اکنون در حال فراهم شدن است.
هیوندای در انتظار مشارکت در طرح‌های پتروشیمی ایران
شرکت‌های آسیایی همگام با رقبای اروپایی خود برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در صنایع ایران تلاش می‌کنند اما با نگاهی به روند مذاکرات اخیر می‌توان دریافت که صنعت پتروشیمی یکی از جذاب‌ترین صنایع ایران است که از سرمایه‌گذاری در آن بیشتر استقبال می‌شود. پس از شرکت‌های غربی، درحال حاضر شرکت ماشین‌سازی هیوندای کره جنوبی به دنبال مذاکره با ایران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی کشور است. شرکت کره‌ای هیوندای پس از شرکت‌های بزرگ جهانی مثل لینده آلمان، باسف و رویال اچ شل، آخرین شرکتی است که برای مشارکت در برنامه‌های ایران در زمینه تولید و توسعه محصولات پتروشیمی ابراز علاقه‌مندی کرده است.
محمد حسین پیوندی، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش گفت: شرکت‌های بزرگ جهانی که در گذشته با ایران همکاری داشته‌اند حضور خود را برای توسعه صنعت پتروشیمی ایران تمدید کرده‌اند. او گفت که مقامات شرکت‌های اروپایی و آسیایی بارها به طور رسمی برای داشتن سهمی در طرح‌های توسعه‌ای ایران در چند ماه گذشته برنامه‌های کاربردی ارائه کرده‌اند و نمایندگان شرکت‌های تجاری برای رسیدن به خواسته خود بارها به تهران سفر کرده یا برای افتتاح نمایندگی دائمی خود در کشور اقدام کرده‌اند.
<ساسول> آفریقای جنوبی درصدد بازگشت
همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ابراز تمایل دوباره شرکت ساسول آفریقای جنوبی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان خبر داد. عباس شعری مقدم در گفت‌و‌گو با شانا، از ابراز تمایل دوباره مسئولان شرکت ساسول آفریقای جنوبی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: با کاهش جهانی قیمت نفت، طرح‌های تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی این شرکت در امریکای شمالی دیگر توجیه اقتصادی نداشته، از این‌رو این شرکت با توجه به تجربه موفقی که در ایران داشته به دنبال سرمایه‌گذاری با سود بالاتر در طرح‌های پتروشیمی ایران است. وی گفت: اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی فاینانس‌های خارجی است، زیرا منابع صندوق توسعه ملی پول نفت کشور است که باید صرف توسعه شود.
شرکت نــروژی <دی ان او> و فعالیت
در صنعت نفت
شرکت نروژی <دی ان او> که در چند طرح عظیم نفتی در خاورمیانه فعالیت دارد، برای ورود به صنعت نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها ابراز تمایل کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز از اسلو، شرکت <دی ان او> روز پنجشنبه (٢٩ مرداد ٩٤) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران فرصت‌های جذابی برای پس از رفع تحریم‌ها دارد، جایگاه این شرکت در انجام طرح‌های نفت و گاز خشکی و فراساحلی در سه کشور همسایه ایران با موقعیت‌ها و شرایط متفاوت بسیار مناسب است.
۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۵۰۰