تولید بنزین پاتیلی این‌بار در داخل کشور!

تولید بنزین پاتیلی این‌بار در داخل کشور!
کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، افزایش مصرف، تکمیل نشدن طرح‌های بنزین‌سازی پالایشگاه‌ها علاوه بر این که موجب افزایش قابل توجه واردات بنزین در ماه‌های اخیر شده است، وزارت نفت را مجبور به تولید بنزین پاتیلی در داخل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هم اکنون حجم تولید بنزین پایه در کشور روزانه حدود 65 میلیون لیتر در روز است. این در حالیست که متوسط مصرف این فرآورده در روزهای اخیر 77 میلیون لیتر در روز را نشان می‌دهد. در مقابل حجم تولید بنزین در این مدت  حدود چهار درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، افزایش مصرف این فرآورده و تکمیل نشدن طرح‌های بنزین‌سازی پالایشگاه‌ها، موجب شده است که کلیه بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور به طور کامل به مصرف روزانه اختصاص یابد و همین مورد موجب کاهش سطح ذخیره‌سازی بنزین  شده است.

علی‌رغم افزایش 325 درصدی واردات بنزین در سال جاری نسبت به سال 1393، شرکت ملی پالایش و پخش مجبور شده است برای رساندن سطح ذخیره‌سازی بنزین دست به یک اقدام عجیب بزند؛ این شرکت برای تأمین نیاز خود در انبار شرکت ملی پخش، روزانه حدود شش میلیون لیتر ریفرمیت پتروشیمی‌ را با حدود سه میلیون لیتر نفتا مخلوط و به عنوان بنزین معمولی در کشور توزیع می‌کند.

عجیب بودن این اقدام در این است که حدود یک سال است دریافت ریفرمیت از پتروشیمی‌های داخلی به بهانه آلایندگی و سرطان‌زا بودن متوقف شده‌است و به همین علت برای جبران اختلاف 12 میلیون لیتری میان تولید و مصرف بنزین واردات این فرآورده به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ در واقع همین بهانه موجب شد پای دلالان‌ داخلی و خارجی برای واردات بنزین به کشور باز شود.

البته مؤلفه اصلی بنزین وارداتی همان ریفرمیت تولید داخل است - اکنون به طور کامل صادر می‌شود - که توسط دلالان خریداری و در مخزن‌های اجاره‌ای در بندر فجیره و حمیره امارات متحده عربی با مؤلفه‌های مجاز و غیر مجاز (فلزات سنگین) ترکیب و با عنوان بنزین به کشور باز گردانده می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر این است که به دلیل سیاه‌نمایی صورت گرفته توسط دولت یازدهم درباره تولید بنزین با کمک ریفرمیت پتروشیمی - که دستاورد دولت گذشته محسوب می‌شود- امکان استفاده از این مؤلفه به صورت مستقیم وجود ندارد به همین دلیل ریفرمیت مورد نظر به اسم صادارت از کشور خارج و به نام بنزین سوپر وارد کشور می‌شود. البته در جریات تولید بنزین پاتیلی داخلی عدد اکتان از 95 به 87 کاهش می‌یابد و از سوی دیگر این بنزین فاقد سایر استاندارهای یورو4 است.

۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۴۶۶