تثبیت بهای نفت خام صادراتی ایران در هفته گذشته

تثبیت بهای نفت خام صادراتی ایران در هفته گذشته
بهای نفت خام صادراتی ایران هفته گذشته (3 تا 7 آبان) با 4 سنت کاهش نسبت به هفته پیش از آن به 79 دلار و 80 سنت رسید و از نظر داده‌های هفتگی، شرایط برای افزایش قیمت نفت در هفته‌های آینده فراهم است.

 

  بهای نفت خام در بازارهای جهانی در هفته گذشته 3 تا 7 آبان (25 تا 29 اکتبر 2010) از یک روند کاهشی پرنوسان برخوردار بود.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت (WTI) در بازار بورس نایمکس، در ابتدا در پی تردیدها در باره میزان احتمالی تسهیلات پولی آمریکا، تداوم بحران اقتصادی در اروپا، کاهش ارزش شاخص سهام در بازارهای جهانی، همچنین افزایش ارزش دلار در مقابل یورو، از حدود 82 دلار و 52 سنت برای هر بشکه در تاریخ 25 اکتبر 2010 تا کمتر از 81 دلار و 94 سنت برای هر بشکه در تاریخ 27 اکتبر کاهش یافت.

در همین حال بهای نفت دوباره به دلیل اعلام آمار مربوط به افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه سوم سال 2010، انتشار گزارش‌هایی درباره رشد اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا، کاهش آمار بیکاری در آمریکا، بروز نشانه‌هایی مبنی بر پایان بحران اقتصادی یونان، نگرانی از احتمال تاثیر طوفان حاره ای ریچرد بر مناطق نفت‌خیز مکزیک و تاسیسات نفتی آمریکا، ادامه اعتصاب در پایانه نفتی فو-لاورا در جنوب فرانسه، افزایش ارزش شاخص سهام در بازارهای جهانی، همچنین کاهش ارزش دلار در مقابل یورو، قیمت نفت خام WTI تا سطح 82 دلار و 18 سنت برای هر بشکه در تاریخ 28 اکتبر افزایش یافت.

این سطح قیمتی نیز پایدار نبود و به دنبال کاهش شاخص احساس مصرف کننده در آمریکا که از سوی رویترز میشیگان اعلام شده است و نیز تاثیر افزایش شدید سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا (معادل 5 میلیون بشکه) در هفته منتهی به 30 مهر (22 اکتبر 2010)، قیمت‌های نفت خام WTI در روز جمعه 7 آبان (29 اکتبر 2010) تا سطح 81 دلار و 43 سنت هر بشکه کاهش یافت.

 

 

شاخص بازارهای سهام آمریکا در هفته گذشته از روند کاهشی همراه با نوسان برخوردار بود؛ بر این اساس، شاخص بازارهای سهام آمریکا در ابتدا در واکنش به ادامه تردیدها در باره ارائه راهکارهای جدید و به کارگیری راهبردهای جدی تر از سوی بانک مرکزی آمریکا برای کمک به بازسازی اقتصاد این کشور و افزایش ناگهانی نرخ بهره از سوی دولت چین به میزان قابل توجهی کاهش یافت، اما دوباره به دلیل اعلام آمار مربوط به افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در 3 ماه سوم سال 2010، رشد اعتماد مصرف‌کنندگان در آمریکا، کاهش آمار بیکاری در آمریکا و بروز نشانه‌هایی مبنی بر پایان بحران اقتصادی در یونان، به میزان اندکی افزایش یافت.

 

همچنین کاهش ارزش دلار در مقابل یورو و امیدواری در باره به کارگیری راهکارهای حمایتی از سوی بانک مرکزی آمریکا نیز به رشد بازارهای سهام این کشور در دو روز پایانی هفته گذشته کمک کرد.

معامله‌گران نفتی معمولا برای تشخیص حساسیت مصرف‌کنندگان، بازارهای سهام را مورد توجه قرار می‌دهند. در واقع شاخص بازار سهام، نشانه ای از میزان اعتماد مصرف‌کنندگان و توجه سرمایه‌گذاران نفتی به این مسئله، سبب شده است تا بازار نفت خام و سهام معمولا همسو باشند.

شرایط کانتانگو (شرایطی که نفت خام در قراردادهای ماه‌های دورتر نسبت به قراردادهای ماه‌های نزدیک‌تر در سطوح بالاتری معامله شود) در بازارهای جهانی نفت خام در حال گسترش است و بالا بودن سطح ذخیره سازی‌های نفت خام آمریکا به میزان26 میلیون و 300 هزار بشکه نسبت به مدت مشابه سال قبل در تاریخ 23 اکتبر 2009، موید چنین روند منطقی است.

ارزش یورو در مقابل دلار در هفته گذشته از یک روند کاهشی ملایم همراه با نوسان برخوردار بود و با این که در اوایل هفته به دلیل افزایش 25/0 درصدی نرخ بهره در چین و ادامه تردیدها در باره میزان احتمالی تسهیلات پولی آمریکا به میزان قابل توجه کاهش یافت، ولی دوباره در دو روز پایانی هفته به دنبال تقویت احتمال به‌کارگیری راهکارهای حمایتی از سوی بانک مرکزی آمریکا و گمانه‌زنی‌های مختلف درباره میزان تزریق پول به اقتصاد آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور، ارزش یورو در مقابل دلار با افزایش قابل توجهی همراه بوده و تقریبا به سطوح اوایل هفته بازگشت.

به عقیده کارشناسان، در هفته گذشته امیدواری‌هایی وجود داشت که نشست گروه جی20 سبب ثبات و مسئولیت پذیری بیشتری از سوی کشورهای در حال توسعه شود، اما نشست یادشده، هیچ دستاورد الزام آوری نداشت و بانک مرکزی آمریکا ناچار خواهد شد از سیاست‌های حمایتی استفاده کند.

افزایش میانگین هفتگی و ماهانه بهای نفت خام اوپک

بر اساس آمار دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک در دوره 3 تا 6 آبان (25 تا 28 اکتبر 2010)، ابتدا از حدود 80 دلار و سه سنت در هر بشکه تا کمتر از 79 دلار و 19 سنت در هر بشکه در تاریخ 5 آبان (27 اکتبر) کاهش یافت، اما دوباره تا سطح 79 دلار و 92 سنت 

 

 

بر پایه این گزارش، میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران با 4 سنت کاهش نسبت به هفته قبل (27 مهر)، سه شنبه گذشته (4 آبان) به بشکه‌ای 79 دلار و 80 سنت رسیده است.

براساس آمارهای امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین وزنی بهای هر بشکه نفت‌خام سبک ایران به مقصدهای مختلف در روز سه شنبه (26 اکتبر 2010 ) 80 دلار و 68 سنت بود و همین رقم برای نفت خام سنگین در سطح 79 دلار و 28 سنت قرار داشت.

۱۰ آبان ۱۳۸۹ ۰۷:۲۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۵۲