بازگشت شورون، ‌شل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بی‌پی به فهرست خریداران نفت ایران

بازگشت شورون، ‌شل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بی‌پی به فهرست خریداران نفت ایران
آفریقای جنوبی که تا پیش از تشدید تحریم‌ها، بزرگترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است، تمایل دارد در دور جدید مراودات خود، سطح همکاری‌ها در حوزه انرژی را توسعه دهد.
به گزارش پایگاه خبری اوپکس به نقل از روزنامه ایران، درحالی که چندین هفته از امضای توافق برجام میان ایران و ٦ قدرت جهانی می‌گذرد، همچنان هیأت‌های اقتصادی از کشورهای مختلف میهمان مقامات ایرانی می‌شوند و نقشه راه همکاری‌های آینده را ترسیم می‌کنند. روزگذشته نیز معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی پس از چندین نوبت مذاکره مقامات ارشد این کشور با ایرانی‌ها در تهران با معاون وزیر نفت کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد که براین اساس مقامات آفریقای جنوبی اعلام کردند که تمایل دارند علاوه بر از سرگیری خرید نفت، از ایران گاز نیز وارد کنند. بدین ترتیب آفریقای جنوبی که تا پیش از تشدید تحریم‌ها، بزرگترین مشتری نفت ایران در قاره آفریقا بوده است، تمایل دارد در دور جدید مراودات خود، سطح همکاری‌ها در حوزه انرژی را توسعه دهد.
تمبیسیله ماژولا معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی در این خصوص اظهار داشت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند به همکاری در بخش‌های پالایشی با ایران و واردات گاز از این کشور به صورت محموله‌های ال ان جی است، زیرا این موضوع برای سبد تأمین انرژی آفریقای جنوبی اهمیت بسزایی دارد. وی درباره واردات نفت از ایران، نیز گفت: پرتوریا برای تأمین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های جدید خود می‌تواند از تهران نفت خام وارد کند.
وی درباره برنامه آفریقای جنوبی برای افزایش خرید نفت خام از ایران پس از لغو تحریم‌ها، گفت: بخش عمده پالایشگاه‌های نفت خام آفریقای جنوبی به‌وسیله شرکت‌های نفتی خارجی از جمله شرکت انگلیسی-هلندی شل، بی‌پی انگلیس، توتال فرانسه، شورون امریکا و... اداره می‌شود لذا آنها خریدار نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های ما هستند، بنابراین ما می‌توانیم با آنها صحبت کنیم که با لغو تحریم‌ها دوباره تجارت نفتی را با تهران از سرگیرند. 
معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی همچنین نسبت به مشارکت در طرح‌های تولید ال ان جی ایران اظهار امیدواری کرد و گفت: ما به دنبال مهیا کردن شرایط برای حضور بخش‌های خصوصی آفریقای جنوبی در این طرح‌ها هستیم. وی عنوان کرد: مشارکت با ایران در حوزه پالایش و ساخت پالایشگاه‌های جدید یکی از گزینه‌های مورد علاقه ماست، از این‌رو می‌توانیم برای تأمین خوراک مورد نیاز این پالایشگاه‌ها، از ایران نفت خام وارد کنیم، بنابراین مسیر تازه‌ای پیش روی تجارت نفتی تهران و پرتوریا قرار می‌گیرد.
منصور معظمی معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ایران نیز در دیدار با معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی درباره همکاری‌های مشترک دو طرف در بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی گفت‌و‌گو کرد.
بزرگترین شرکت مهندسی نفت انگلیس خواستار بازگشت به ایران شد
روزگذشته علاوه بر اظهار علاقه آفریقای جنوبی برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران، مدیر بزرگترین شرکت مهندسی نفت و گاز انگلیس نیز از تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران خبر داد و گفت: مطمئناً ایران یکی از کشورهایی است که ما به آن نظر داریم اما تا وقتی که تحریم‌ها پابرجا هستند نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
به گزارش رویترز، مدیر اجرایی شرکت آمک فوستر ویلر در این باره گفت: درباره مشارکت این شرکت در بازار ایران با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس گفت‌وگو کرده است. سمیر بریخو افزود: یک مقام مسئول این شرکت در امور خاورمیانه در سفر اخیر وزیر خارجه انگلیس به تهران که با هدف بازگشایی سفارت این کشور در تهران انجام شد وی را همراهی کرده بود.
۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۴۱۱